Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1456 ggr
Linda
0

Abort frågan

Sitter nu och tittar på 2:an som handlar om abortfrågan.

-Varför ska det vara självklart att abort ska vara gratis i alla åldrar?

-Jag tycker att abortlagen (abort för alla upp till 18-grav. veckan utan att föräldrarna behöver bli informerade om det handlar om minderåriga.)

Är i huvudsak otroligt bra men den behöver förändras nu när vi har haft den och  kan läsa av mkt från alla de åren vi har haft den.

-Varför ska det vara gratis för alla?

-Det borde vara en åldersgräns ca 20 (det kostar faktist att gå till tandläkaren etc också.)

-Man borde se över varför flera kvinnor återvänder och gör flera aborter, borde man inte inleda mer informativ behandling till dessa?

-Borde man inte ha mer respekt för sitt liv? 

-Detta är en alvarlig fråga som fler borde våga gräva i, utan att det blir en debatt om vad som är rätt och fel.

-Era synpunkter?

jen
0

det är svåra frågor detta…

gratis abort tycker jag att det ska vara till minderåriga, de som blivit våldtagna och till de som pga sjukdom ej klarar av en graviditet eller att ta hand om sitt barn.

men de som tar abort istället för att använda prev.medel kan ju diskuteras….   en avgift som till ett vanligt läkarbesök borde det vara iallafall.

charlie
0

Man kanske skulle sätta en maxgräns om kanske 3-5 aborter, därefter så borde man gradvis närma sig den faktiska kostnaden för vad en abort operation faktist kostar vården.

---

Linda
0

#1 Det kostar idag som ett läkarbeskök.

-Men en abort kostar säkert ca 15-0 tusen i faktist kostanad och tycker att det ska vara iaf en realistisk avgift för dem över 20 år samt spec fall som  kuratorn kan motivera.

Och den faktiska avgiften anser jag skulle vara minst 10 .000:- kanske då kunde vi kompensera att all preventivmedel skulle vara gratis.

-Förstår inte logiken att en hgormon spiral kostar över 1000 lappen men abort är gratis?

Linda
0

#2 3-5 aborter.

Ingen kvinna ska behöva göra abort så många gånger, då behöver man utbildning och preventivmedel.

WiktZac
0

Risken om det blir dyrt är att det blir köksbordet och en klädhängare i fortsättningen för många, vilket knappast någon vill… Men visst är det en ostringent hållning från samhällets/sjukvårdens sida.

//Zac

Linda
0

#5 ja men hade det varit gratis med preventivmedel tror jag ändå att aborten kunde halveras.

-Som sagt sec fallen skulle ju vara gratis om en kurator misstänker att patienten inte kommer kunna betala.

-Dessutom borde ju landstingen kunna tänka sig att "låna ut"avgiften  för abort.

WiktZac
0

#6 Inte helt osannolikt, nej.

//Zac

zeretki
0

Börjar man tänka så här så blir andra saker intressanta att jämföra med.

Rökare som blir lungsjuka, ska dom inte skylla sig själva när dom får lungcancer? FOlk som får AIDS av att inte skydda sig, ska dom inte betala allt själva? Alkoholister som får leverproblem? Fokl som cyklar utan hjälm eller folk som åker bil utan bälte? Folk som kör bil onyktra? Varför ska samhället egentligen betala sjukvård för alla dessa, för dom får ju faktiskt skylla sig själva?

[Sajberlena]
0

Jättesvår fråga som gör mig ganska kluven.

Jag är rädd för att det skulle födas alltför många oönskade barn som skulle må dåligt om man ändrade det system som finns idag. Samtidigt blir jag milt sagt upprörd över att det finns kvinnor som använder abort som en ren preventivmetod. Enkelheten gör att man inte bekymrar sig speciellt mycket för att bli gravid, helt enkelt.

Absolut borde man fånga upp de kvinnor som återkommer gång på gång. Jag tror att man tappar känslan för liv när man gjort ett antal aborter, man ser det inte som ett liv som släcks. Man blir luttrad. Så fram för fler informativa (inte fördömande) kampanjer.

Men om man skulle säga att det är ok med gratis abort endast om det handlar om våldtäkt t ex - skulle inte alla kvinnor som vill göra flera fria aborter än vad som tillåts plötsligt blivit våldtagna då? Vem skall kontrollera det? Gäller det bara polisanmälda och bekräftade våldtäkter?

Absolut skulle det kosta den vanliga sjukbesöksavgiften (trodde jag f ö att det gjorde…) och kanske mer för varje abort? Jag menar, vanliga preventivmedel är inte heller gratis…

AndersE
0

#9 Klokt - håller med.

Linda
0

Som jag skrev så borde en kurator kunna bedömma om det är ett gltligt skäl att få sin abort avgiftsfri.

-Varför ska denna fråga vara viktigare än tandfrågan som handlar stora delar om att folk inte får arbete pga dålig munhygien /inga tänder samt att de faktist har smärtsamma perioder men inte har råd att fixa tänderna eftersom landstinget inte sticker till pengar i den frågan?

-OK det kanske var en drastiskt ombyte i ämnet men jag anser iaf att det inte finns giltliga skäl till att det ska vara avgiftsfritt för alla.

MVH/L

blombuketten
0

Jag håller också med #9. Det är en svår fråga det här. Någonstans borde man nog kunna dra en gräns. Är man vuxen så borde man veta med sig hur barn blir till och fatta att det kan gå så om man inte skyddar sig. Det ansvaret borde var och en kunna ta. En gång kan det bli fel och det är väl ok. Men sen kan man inte skylla på att man glömde, eller inte hann osv. Lika är det väl med HIV som #8 var inne på. Där vet ju de flesta (i alla fall här) att det kan man få vid oskyddat sex, liksom andra könsjukdomar. Vill man inte ha dem, ja, då skyddar man sig. Svårare än så är det inte.

Kanske man kan börja lägga på avgifter redan vid 2:a gången? För ungdomar kan det ju se lite annorlunda ut. Dels för att de är just unga och dels för att de har svårt att stå emot trycket.

För min del har jag svårt att förstå varför preventivmedel är så dyrt. Är man ung så borde det kunna gå att ordna lite billigare. Alla vill ju inte ha P-piller.

Jämförelsen med tandläkare tycker jag är bra. För det finns då rakt ingen anledning att det ska vara så mycket dyrare med tandvård än annan vård. Jag vet en hel del som dragit ut tänder för att de inte haft råd att laga dem. Sånt är gräsligt.

Karmatarerskanise
0

Blombuketten: När du säger att preventivmedel är dyrt, menar du då kondomer?
Kondomer kan alla ungdomar få gratis på ungdomsmottagningar.

[Sajberlena]
0

Vet du hur långt upp i ålder man betraktas man som ungdom på ungdomsmottagningarna?

Sitter och läser på RFSUs hemsida att det inte är övervägande delen unga kvinnor som gör aborter utan i spannet 20-25 år (år 2005). 13 procent av de kvinnor som gjorde abort under 2005 hade genomgått tre aborter eller fler. Det handlar alltså om ca
4 500 kvinnor (!) som är inne på minst sin tredje abort! 34 978 aborter utfördes under 2005, och siffran ökade med 2% år 2006.

Nog är det någon brist i informationen och grundläggande sexualundervisning med de siffrorna…

www.rfsu.se/abort.asp

blombuketten
0

#13. Jag tänker på preventivmedel över lag. Men det glädjer mig att kondomer är gratis för ungdomarna. Där har jag inte hängt med märker jag Generad. Får skylla på att jag inte är någon ungdom precis. Kondomer är ju ett måste för att skydda sig, inte bara från graviditet, utan könsjukdomar.

Det som #14 skriver om är ju hårresande. Vari ligger bristen på information? Jag tycker det finns sådan överallt nu för tiden. På min tid gick man snabbt igenom vad olika delar heter i underlivet och så liiiiiiite till. Har man gjort en abort så borde man ju rimligtvis veta vad som händer om man inte skyddar sig. Gör man då flera så förstår jag inte tanken alls hos vederbörande.

Karmatarerskanise
0

#14 Åldersgränsen är 20 år för tjejer & 25 år för killar.

De som gör abort mer än en gång, vet precis vad de gör men orkar inte bry sig. Har man gjort abort en gång, så finns det vissa som av någpon anledning inte blir avskräckta utan bara fortsätter på samma sätt. Det är inte brist på information, för den får man mer än nog av i skolan. Det handlar helt enkelt om att de inte bryr sig. De använder abort som preventivmedel. Jag blir chockad över hur gammla dessa tjejer är som gjort så många aborter.

Det finns självklart undantag. Min kompis mamma blev gravid på både p-piller och spiral. Så alla som gör abort är inte varit oskyddade. Men större delen av dem … fy.

Sovgott
0

Det är INTE gratis att göra abort!

Karmatarerskanise
0

Nej, det kostar väl vanlig avgift som när man går till läkare?

Sovgott
0

#18. Ja, det gör det.

Susanne
0

En olycka händer så lätt oavsett hur ung/gammal man är.
Dilemmat ligger i att många ungdommar gör abort på abort.
Idag finns "Dagen efter piller" att köpa helt utan recept och kan köpas precis hur många gånger som helst utan att någon har koll på hur personens kropp mår utav dessa piller (vid upprepade behandlingar).
Är det verkligen rätt att man i tidiga år kanske misshandlar sin kropp så till den grad att när det är dags för det efterlängtade barnet går det inte att bli gravid.
Är det inte bättre att ge ungdommar alla preventivmedel gratis?

Susanne Glad fundersam

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

zeretki
0

Jo, ungdomar borde få gratis preventivmedel, det tycker jag absolut. Det skulle samhället tjäna på.

[Sajberlena]
0

Bra ide.

Karmatarerskanise
0

Precis. För mig som aldrig fått preventivmedel som ingått i högkostnadsskyddet är det dyrt med skydd.