Politik iFokus

Politik

Etikettjämställdhet
Läst 1104 ggr
[VSK]
8

En stolt vad då?

Jag blir inte klok på det här. 

Det finns ju nåt som heter "en stolt svensk". Exakt vad, är det man är stolt över. Jag har inte gjort mig själv och jag har inte fött mig själv. Vad exakt är det för nåt jag gjort som gör att jag ska vara så himla stolt?

Eller ska det heta "en stolt Svensk" ? Det går ju inte för då är man ju rasist. Man kan ju inte vara en stolt Svensk.Svensk,S alltså. Man kan ju inte ha en svensk flagga idag utan att bli kallad för rasist nästan.

Om man är stolt Svensk. Betyder det då att man är stolt för att man är född i Sverige eller vad?

Om du tycker att det är helt okej att vara stolt Svensk så betyder det att flyktingar inte kan vara stolta. För om man är stolt över att behöva fly sitt hemland, så kan man knappast vara flykting, eller?

Förstår ni dilemmat med att vara stolt?

Nu tog jag Svensk/svensk som exempel. Det går absolut lika bra att byta ut svensk/Svensk mot vilken annan nationalitet som helst.

Håller ni med mig, eller är det bara jag som fått i mig för mkt Julglögg 🤔

[VictoriaR]1
3

Jag är stolt svensk. Jag tycker att alla som är medborgare och känner sig som svenskar kan kalla sig för  svensk (och stolt också för den delen) . Mina föräldrar kommer från utlandet, men jag är ändå svensk och stolt ;)

[VSK]
0

🙂

[Twiggys]
0

Det uttrycket har jag aldrig hört.

[VSK]
3

Men nu har du det 🙂

[Carpinus]
2

En docent i sociologi vid Uppsala Universitet diskuterar begreppet "svenskhet" på SvD debatt. Han skulle bl.a. " gärna vilja veta på vilket sätt de partier som betonar integration egentligen skiljer sig från SD. I vilken utsträckning är de beredda att acceptera livsstilar och attityder som avviker från en påstådd svensk norm? Räcker det med att man lär sig svenska eller måste man acceptera ”svenska värderingar”?

[VSK]
0

Tack för länk.

karl040
1

"Eller ska det heta "en stolt Svensk" ? Det går ju inte för då är man ju rasist. Man kan ju inte vara en stolt Svensk.Svensk,S alltså. Man kan ju inte ha en svensk flagga idag utan att bli kallad för rasist nästan."

Du måste vara väldigt ung eller så gillar du att överdriva så du spyr. Flaggan snoddes av nynazisterna tillsammans med Karl XII och diverse andra nationalsymboler och historiska personer under 80-talet, ja. Det är idag 10 år sen kampanjen "ta flaggan från nazismen" fick ett jävla stöd eftersom 99% av befolkningen i det här landet inte alls tycker flaggan har med rasism att göra och dessutom tycker nazister är dumma i huvudet. Kan du inte vara stolt över att vara svensk utan att bli kallad rasist så kanske - men det är bara en tanke - det ligger något annat bakom att du blir kallad rasist. Jag har åtminstone klarat mig med både flagga och trivsam patriotism under mina 33 år utan att bli beskylld för varken eller och faktum är att förutom på nätet har jag aldrig hört talas om någon som blivit kallad rasist för att han använt sin flaggstång.

[VSK]
3

Du får nog läsa mitt inlägg #0 ett par ggr till, och försöka förstå vad det är jag skriver för nåt och vad det är jag menar.

God Jul 🙂

Gronstedt
1

Jag är stolt och jag är svensk, men knappast stolt över att vara svensk  - det är knappast någon särskild merit utan en geografisk slump, som varit gynnsam för mig - jag hade kunnat vara syrier, till exempel. Att historien och kulturhistorien för den markbit som kallas Sverige är rik och intressant och väl värd att studera och bevara är inte min förtjänst och inget jag kan vara stolt över. Å andra sidan betyder det att jag inte heller skäms över de otrevligheter och skamligheter som "Sverige" och "svenskar" gjort sig skyldiga till genom historien.

Men att man skulle skällas för rasist för att man kallar sig stolt svensk är snarare något som konstruerats för att skaffa syndompoäng åt dem som anser att det inte bara är bra att vara svensk, utan att det är bättre att vara svensk.