Löfvens tålamod är slut
Statsminister Stefan Löfven (S) tycker att han har gjort allt som går för att undvika politiskt kaos. Nu är hans tålamod med oppositionen slut.
http://www.metro.se/nyheter/lofvens-talamod-ar-slut/Hdznlu!YdriqifXcGWRkO6PESXAg/
Det finns väl en liten risk att citatet om "tålamodet slut" är taget ur sitt sammanhang och kanske mer en tidningsprodukt? Att säga att "tålamodet är slut" fyller liten funktion om det inte finns bakomliggande auktoritet, t ex att Löfvén via grundlagen kan gå in och stoppa Aliiansen från att rösta nej till hans riksdagsförslag. Dessutom har redan nyval utlysts, så denna regering är väl ett avslutat kapitel.
Politiskt kaos är nog fel att säga att det är, jag skulle hellre vilja säga politisk stiltje, då ingen kan göra så värst mycket tills ny regering bildats.
Folket har röstat, han har fått för lite röster och på så sätt blivit beroende av samarbete med höger, dem nobbade honom och han utlyste nyval.
Så, det han egentligen är arg på är att folket röstade "fel" och gjorde att han hamnade i beroendeställning.
Jag tror att dem kommer att få betydligt mer röster denna gången men jag tror också att Stefan med miljöparti kommer att skapa ännu större kaos och att hans löfte om förbättring kommer att gå om intet.
Nyval har inte utlysts ännu det kommer sannolikt att ske 30 december, men det finns teoretiskt fortfarande möjlig att ställa in det.
Värd för Pensionärer
Det vore oklokt att ställa in nyval eftersom han befinner sig i underläge (minst sagt) och ingen vill samarbeta med honom utom MP
pajasen Löfven har bara gjort SD en tjänst genom att inte vilja samarbeta med dem…alliansen kommer säkert inte vilja samarbeta med vänstern heller. Stackare, går ju inte så bra för honom.
Valet 2015 kommer att bli en succsé sverigevänner!! :)
Efter valet hoppas jag total blockad av SD. Ett samarbete över blocken kommer mest troligen att ske. Sen kan SD sitta och muttra hur mycket dom vill.
#6 Alliansen har inte verkat vara så sugna på det. SD kommer antagligen öka mest det här valet och ta medlemmar framför allt från M men kanske även S.
#7 Hur vet du det? Finns mycket som talar för att man kommer samarbeta över blocken.
Kan du ge mig källor på det? :)
Jag hoppas på ett samarbete mellan partierna när läget ser ut som det gör och att vi slipper nyval.
#5 Succé? Du menar exakt samma kaos som vi sitter med idag?
Det är regeringens fel att det blev kaos, inte SDs. SD gjorde bara det som är rätt för partiet och dess 800.000 väljare. SD är sveriges tredje största parti och man måste börja lyssna på dem någon gång. Vi är också det snabbast växande partiet, det är ingenting man kan bortse ifrån.
regeringen har ingen annan att skylla på än sig själv.
#11 Nej dom kan inte sitta och säga att dom inte skapat kaos, dom får ta sitt ansvar i frågan också. Dom kunde ha låtit den regering som röstats fram av flest få styra med sin egna budget. Så jo, dom gjorde sin del i att skapa kaos.
Tycker du att dom höll sitt löfte till pensionärerna? Dom röstade för en budget som går emot mycket dom själva lovat.
Skulle inte SD röstat ner regeringen hade de aldrig kunnat påverka politiken eftersom ingen ville prata med dem. SD höll sitt löfte till pensionärerna genom att rösta på sin egna budget. De hade satt ut mycket mer pengar än regeringen. Att regeringen sen ville hjälpa pensionärerna är en myt. De höjde skatten kraftigt för de pensionärerna som hade en fot kvar på arbetsmarknaden. Man ville ta ut 2,3 miljarder i extraskatt och sen ge 1.9 miljarder till pensionärskollektivet, men totalt får alltså pensionärerna högre skatt med regeringens budget. Regeringens budget är även underfinansierad med 10+ miljarder kr.
#13 Dom vill endast påverka invandringspolitiken eftersom dom verkar samarbeta med första bästa som kommer samarbeta med dom. Så är det enda frågan man bryr sig om så är det säkert rätt parti.
Det kommer inte att bli SD:s budget. Det kommer att bli S eller M.
SD röstade på en budget (alliansens) som är sämre för pensionärerna och då spelar det ingen roll vad SD:s plan är om deras budget skulle gälla.
S har en långsiktig plan för att sänka skatterna för pensionärerna.
SD röstar på den budget som är minst skadlig för Sverige. Att minska invandringen var en av punkterna, jag tipsar dig om att även kolla upp resten. Vad har S för långsiktig plan för att sänka pensionärsskatten? Kolla upp din fakta ordentligt också så du inte säger fel saker igen.
#15 Dom röstade emot pga invandringspolitiken, det är det enda och hade M vunnit hade dom gjort samma sak enligt dom själva. Vad säger dig det? Mig säger det att det enda dom bryr sig är att få igenom sin invandringspolitik.
Letade fram en presentation som beskriver kortfattat. Dom vill alltså avskaffa pensionärsskatten, men det krävs ju en del steg för att ta sig dit.
http://www.socialdemokraterna.se/upload/Stefan_Lofven/Artiklar/140624_ppt_pensioner.pdf
SD politik och valmanifest.
Det är mycket bättre att klicka på länken och faktiskt läsa i stället för att tro på det som media så gärna säger att SD vill bara prata om invandringen. Stämmer inte.
**http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
**
#17 men nu var det ju trots allt deras egna uttalande om varför dom röstade på alliansens budget om det var mig du menade. Läs diskussionen så ser du vad den handlar om.
#17 Det är ännu bättre att kolla upp hur SD röstat i dessa frågor som de påstår sig stödja, för då upptäcker man att de inte alls gör det då de konsekvent röstar emot förbättringar. Och om man då tänker till lite så inser man att den enda fråga där de röstar i enlighet med deras valmanifest är den om invandringen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#19 Dem röstade nej till en del saker ja. Men det som media "glömmer" att nämna är att SD hade egna, mycket bättre förslag men dem fick inte komma till tals. Resultatet blev politisk kaos och naturligtvis skyller alla på SD. Det roliga är att människor har börjat förstå vad som sker i landet och ju mer skitsnack SD får och ju mer pajkastning dem får och ju mer dem diskrimineras, ju större stöd får dem från allmänheten.
#20 men om dom har egna bättre förslag varför röstar dom då på saker som är sämre och som faktiskt sviker en del av sina väljare? Det känns inte logiskt.
#21 Du får gärna ge mig exempel där SD har svikit sina väljare.
Faktum är att dem har inte fått vara med och styra och/eller bestämma så det känns lite missvisande att säga att dem har svikit folket.
SD har sin egen val manifest och dem vill göra klara förbättringar i väldigt mycket men det är svårt att få igenom det som faktiskt skulle gynna folket när dem andra partierna vägrar samarbete.
Personligen tror jag att det kommer att bli 7 klövers fall, att vägra lyssna till folket kan aldrig sluta bra och SD bara växer. Detta tyder på missnöje hos Svenska folket och har inget med rasism att göra (trots medias försök att framställa det så)
#22 Du erkände just att de röstat emot förbättringar och undrar sedan hur de svikit sina väljare? 🤔
#20 Du menar alltså att när de ägnar sig åt hets mot folkgrupp, så ska man bara vara tyst, för annars diskrimineras dom? Logiskt,,not.
Dom som röstar på SD gör det för att de är rasistsympatisörer, sedan att de är så fega att de inte vågar stå för det utan gömmer sig bakom "folk var så elaka mot SD när de visade vilka rasistsvin de är, så nu röstar jag på dom för jag ska hjälpa dom med att sticka offerkoftor" är ju bara skrattretande. Stå för era åsikter, det är mer respektingivande än att vara ynkryggar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#23 SD har inte en enda gång fått igenom någon av sina frågor och det är ett faktum. Dem har röstat för och emot andras budget förslag men eftersom dem inte kunde få fram sina synpunkter och sina förslag så kan man inte anse att dem har svikit någon.
Vad det gäller hets mot folkgrupp så börjar den repliken bli både tjatig och urlakad. Det händer så mycket mer på "andra sidan" som döljs under ytan att jag tänker inte ens kommentera din inlägg mer än så.
Kolla upp fakta, kolla upp verkligheten. .
#24 "SD har inte en enda gång fått igenom någon av sina frågor och det är ett faktum. "
För att de röstar emot alla de förslagen som är i linje med det de påstår att de vill?
Sedan lever vi i en demokrati, där de som har flest väljare är de som får bestämma, beslut i riksdagen sker inte i turordning mellan partierna.
Du får tycka att den är hur urlakad som helst, för den är sann och man ska (till skillnad från SD) alltid tala sanning.
"Kolla upp fakta, kolla upp verkligheten. "
Bra att du påminner dig själv om det!👍
Dem är liksom Sveriges tredje största parti. . Demokrati brister när sjuklöver vägrar samarbete som folket har röstat fram. Vad tror du resultatet blir i slutändan?
Jag kollar alltid upp fakta innan jag uttalar mig 🙂
#26 Så de där två andra större partiernas väljare ska bara vika sig för att en minoritet röstat på SD? Vet du vad demokrati är ens?
"Jag kollar alltid upp fakta innan jag uttalar mig"
Jaså? Varför påminde du dig själv om det då? 🤔
#22 Det mest nyliga är det som redan diskuterats tidigare i tråden där dom röstade på alliansens budget enbart för att fälla S och MP's budget och därmed svek bland annat pensionärerna som dom trots allt lovat mycket nu under valet.
Man kan också titta längre bakåt där dom sitter och säger att man inte ska behandlas sämre oavsett sexuell läggning, men sedan sitter dom och röstar emot samkönat äktenskap.
Bara för att dom inte har majoritet och tillräckligt makt så betyder det ju inte att dom inte kan svika sina löften.
Dom hade kunnat rösta på enbart sin egna budget och låtit det parti som faktiskt fick flest röster regera med sin budget. Den där budgeten som är till en fördel för många som SD påstår sig värna om.
#26 Vad säger det om SD då om man utgår från det du själv skriver? Tycker du dom lyssnade på vad folket röstat fram när dom röstade på en annan budget för att fälla regeringen?
Jag har åtskilliga gånger försökt förklara varför SD röstade som dem gjorde. Jag gör det igen genom denna länken.
http://sverigedemokraterna.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
Vas det gäller demokrati så var det inga problem för MP att få sina motioner igenom när dem var Sveriges tredje största parti. Faktiskt har vi dem att tacka för det politiska kaoset som dem har skapat.
#29 tycker inte den länken förklarar något. Dom har ju dessutom förklarat själva att dom är redo att sänka varje regering som inte går med på deras invandringspolitik så det är inte oklart för mig varför dom gjort som dom gjort. Svara gärna på min fråga i slutet av #28
#30 "Tycker du dom lyssnade på vad folket röstat fram när dom röstade på en annan budget för att fälla regeringen?"
Svaret på din fråga ser du om du går till 06:38 och framåt. .
Är det inte bättre att svara på inlägg som inte bryter mot reglerna istället för att rösta bort dom? Är det så SD kommer jobba också? Tysta opinionen?
Just det ja, de har de uppgett att de kommer göra samt redan gjort.
#32 Det är uppenbart att det är opinionen och media som försöker tysta ner SD. Precis som Mattias sa i inlägget så var deras förslag för pensionärer och mycket annat bättre men det var knappast någon som tog hänsyn till detta. Så vad är problemet egentligen?
SD har varit öppen för samarbete, dem har varit villiga att kompromissa, dem har varit tillmötesgående i det stora hela.
Folket har utsett dem till Sveriges tredje största parti och naturligtvis har dem skyldighet mot sina väljare att hålla fast vid det som dem har lovat. (Stefan Löven gjorde ju exakt samma sak, han gick till och med så långt att han utlyste nyval .
SD har sagt att dem kommer att rösta för det som är minst skadligt för Sverige och det är exakt vad dem har gjort.
Om du kollade på länken och lyssnade på vad som sades så förstår du kanske lite mera.
Att man är det tredje största partiet spelar ingen roll så länge man inte har någon att samarbeta med. Inte ens om man är det andra eller det allra största partiet. Man behöver nå majoritet för att man per automatik ska få makt att styra. Så länge man inte lyckas med det är allt en förhandlingsfråga.
#33 "Folket har utsett dem till Sveriges tredje största parti och naturligtvis har dem skyldighet mot sina väljare att hålla fast vid det som dem har lovat."
De har lovat sina väljare att tysta pressen?😮Har du en länk till det?
Och du fortsätter att tjata om att de är Sveriges tredje största parti, vi vet det, men de är fortfarande inte det största och därför är vi fler som stödjer det som de andra partierna vill göra. Ska våra partier svika oss för att SD vill det?
" minst skadligt för Sverige och det är exakt vad dem har gjort. "'
Nej, att hota, slåss och ägna sig åt rasism är skadligt för vilket land som helst.
"Det är uppenbart att det är opinionen och media som försöker tysta ner SD. "
Nej, de får ju visa sig i all sin prakt med sina rasistiska uttalanden varje dag i pressen, det är ju motsatsen till att tystas ner.
"SD har varit öppen för samarbete, dem har varit villiga att kompromissa, dem har varit tillmötesgående i det stora hela. "
Då ställer jag frågan som (du?) röstades bort. Vet du hur en demokrati fungerar? Eller tycker du att vi ska ha något annat styrelseskick?
Till att börja med så ser jag (och många andra) inte SD som rasistiskt. Dem vill minska invandringen och satsa på Sveriges välfärd vilket behövs.
Jag vet vad demokrati innebär och jag vet också att partier kan samarbeta med varandra i många frågor. SD har inte en fråge politik även fast media gärna framställer dem så.
Om du har sett videon som jag länkade så ser du att SD hade mycket bättre förslag som skulle gynna folket i större utsträckning och ändå så är det ingen som har tagit hänsyn till det. Jag kan förstå att politiker satsar på sitt eget men hur kan man då ha magen och anklaga SD att dem har förstört för andra när dem i själva verket sa nej till alla SD förslag.
Politik handlar väldigt mycket om ekonomi och jag respekterar att du och andra har andra prioriteringar. Politik handlar om att man tar från den ena och ger till den andra eftersom pengarna räcker inte till allt som behövs. Så är det i nuläget och så har det varit i många år nu, fast det märks mera nu.
Min fråga till dig är vilka fler ska bli drabbade av dessa besparingar? Vilken målgrupp ska få det ännu svårare? Vad mer måste läggas ner och eller inte återgäldas pga besparingar? Sveriges kommuner kommer att få pengar men dessa pengar kommer inte att räcka på långa vägar. Vilka fler ska vägras hjälp i samhället pga besparingar?
#31 Nu är det ju ditt svar jag söker.
Du säger att alla andra partier måste lyssna på folket som röstar på SD.
Gäller inte samma SD enligt din åsikt då eller? För flest röstade fram S som vinnare, och tillsammans med MP så gjorde dom en budget.
SD röstade medvetet bort deras budget, SD fällde medvetet den regeringen.
Blir det inte dubbelmoral att sitta och säga att alla måste lyssna på SD's väljare, medans SD enbart behöver se till sin egna agenda?
Det finns en fotbollshuligan från Vänster som har blivit dömd som har blivit dömd för att ha misshandlat en polis. Det finns en pedofil från Socialdemokraterna .Det finns en från Feministisk initiativ som har misshandlat sin egen dotter och sedan finns det en snubbe från SD som skrev något rasistiskt på internet.
Vem av dessa väljer media att fokusera på?
Vilket är värre att våldta små barn, misshandla sina barn eller skriva att man ogillar en folkgrupp?
Inget av dessa tre gärningar är bra! Dock verkar det största och grövsta felet man kan göra i detta land vara - att skriva på avpixlat.
#37 Jag sa inte att alla ska lyssna på SD, jag sa att politiker borde kunna samarbeta med ett parti som har väldigt många gemensamma frågor angående Svenska välfärden.
Politiker kan inte samarbeta med partier som inte delar det mest grundläggande så som människors lika värde. Vi väljare som anser att SD är ett rasistiskt parti vill inte att våra representanter samarbetar med SD i en enda fråga.
#38 Tydligt så har det ju skrivits om allt eller hur.
Men man behöver inte ens gå ner på den nivån att kolla på individer (även om det är otroligt många individer som skrivit rasistiska saker). Det räcker att kolla på SD's politik. Där Jimmie Åkesson själv sagt att dom främst vill minska invandringen av muslimer. Muslimer och islam utmålas hela tiden som något farligt.
Och det är den frågan som låg till grund för varför dom röstade på alliansens budget. Inte för att dom har en bättre politik i övrigt, utan för att hota sig till att få igenom sin invandringspolitik.
I mina ögon har SD en hemsk människosyn i övrigt också. Emot samkönat äktenskap, emot samkönad adoption m.m.
Och då pratar jag enbart utifrån deras egna sida och deras egna uttalanden. Inte vad som står på media oavsett aftonbladet eller någon mer främlingsfientlig sida.
#39 Lätt att missuppfatta
"Personligen tror jag att det kommer att bli 7 klövers fall, att vägra lyssna till folket kan aldrig sluta bra och SD bara växer"
#40 Jag tror att detta är första gången jag kan ge dig detta:
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺💋❤️
#36 Om du vet vad demokrati är, hur kommer det sig då att du förordar att demokratin ska stå tillbaka för att SD ska få göra det dom vill?
Tack och bock VildVittra.🙂 Jag tror vi är mer lika än olika trots många dispyter.😉
#43 Jag har insett det trots att jag ibland vill förpassa dig till varmare breddgrader. 😎
Grunden är lika, problemet är detaljerna.