Ser ni felet på denna bild?
Felet är väl det sentimentalistiska försöket att låtsas som om fattiga barn lider mer för att flyktingar i Östersund får och förstår korrekt information när de ska förflyttas?
"Låtsas som att dom lider mer"
Allvarligt, nu blir jag riktigt förbannad! Så du ser verkligen ingen skillnad på bilderna?!
Är du rasist eller? På riktigt - ser du inte barnet som håller på att svälta ihjäl?!
Jag förstår vart du vill komma och lägger ingen värdering i det. Men för mig känns det väldigt oetiskt att sätta in döende människor (barn) på bild för att belysa saker och ting, det kunde lika gärna vara en bild på tex en gammal eller sjuk person med syrgasmask i en sjukhussäng. Känns väldigt jobbigt när man får sk information upptryckt i ansiktet som om man var dum i huvudet. Om du förstår mig?
Men din politiska värdering tänker jag däremot inte kommentera det står alla fritt att tycka som man vill.
Ok själv så känner jag bara… förakt För er som inte känner någon som helst medkänsla för dessa barn som faktiskt svälter ihjäl, men gärna ser att det kommer hit vuxna karlar som gnäller på sitt boende-!
Att ni inte skäms! VAR är deras fruar och barn?! Fast det är väl inte så jävla viktigt!? Men kom sen inte och gnäll när dessa män får inflytande och vill införa sharia-lagar (för det vill de, tro inget annat)…
#: 2, 4, 5: Det är ju ganska fantastiskt vad du lyckas fantisera ihop,.
Du sätter in två bilder på två saker som helt saknar samband och sedan skriker du rasist åt dem som inte fördömer den av dig utvalda hatobjeksgruppen.
Att man inte anser att svältande barns situation påverkas av hur informationen till bussresenärer i Sverige utformas likställer du med att eftersträva offentlig stening av några du kallar svenska kvinnor.
Tja, vad ska man säga … 😂
Du ber att folk inte ska komma med massa flosker för att ämnet är känsligt för dig. Sedan går du och kallar folk för rasist, säger att de ska skämmas etc. när de (med god ton) inte håller med dig. Varför ens starta en tråd som denna på ett diskussionsforum? Att folk har en annan åsikt än sig, eller ingen åsikt alls i ämnet måste vara tillåtet. Annars kan vi alla packa ihop och övergå till diktatur istället.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Normalt sett vid olyckor så tar men de som är tysta/livlösa först. Inget konstigt tänk alls. Snarare regel än undantag.
Så jag har full förståelse för att du känner/reagerar som du gör.
Det absolut mest önskvärda vore om man slapp båda bildernas innehåll så klart.
Jag tycker fruktansvärt synd om alla barn som blir lidande pga krig och eller korruption genom decennium som har orsakat fattigdom och svält.
Det är snarare regel än undantag att det är yngre män som flyr från krig och elände, tänker på alla kvinnor och barn som blir övergivna och försvarslösa.
Det märks tydligt hur kvinnor värderas (trots alla vackra ord) och det är bedrövligt
Jag vet inte hur det är ställt med dig men jag har inga problem med att känna för både svältande barn i Afrika som med flyktingar som kommit till Sverige. Jag kan känna med gamla människor som inte får den hjälp de behöver här i Sverige också och med tiggare på gatan.
Jag har inte ett visst mått av medlidande att fördela.
#11: Var ser du denna "smygrasism"?
I Mysans inlägg… Fast det kanske inte är så mycket "smyg".

Det handlar väl mest om att de pengar som invandringen kostar i Sverige skulle räcka betydligt mycket längre på plats i flyktingläger och liknande.
Och jag tror att många blev irriterade på de som kom till Grytan, när flyktingarna sa att det var livsfarligt att bo där för det var isigt, att det var en dålig miljö att skriva musik i och att de kom från mellanöstern och kunde inte bo i sånt klimat.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#13: Nä, jag tyckte inte heller det smögs så mycket.
En flykting här är 28 flyktingar på plats, pengamässigt.
Så istället för att hjälpa de flyktingar som tar sig hit ska vi skicka dem till redan hårt belastade flyktingläger där det finns risk för svält, sjukdom, våld, mord etc?
Man kan ju fundera lite på varför vi har svältande barn i Afrika och om vi löser de långsiktiga problemen genom att skicka ner förnödenheter som blir kapade på vägen och som sedan säljs på svarta marknaden. Man kan ju fundera lite över Sveriges vapenexport. Man kan fundera lite över hur vi ska hindra ökenutbredningen. Man kan fundera över hur vi kan hjälpa till med demokratiarbetet osv.
Att bara ge UNHCR pengar kommer är konstgjord andning, välbehövlig sådan men vi måste liksom kunna göra flera saker samtidig. Hjälpa de som söker sig hit, hjälpa på plats och att långsiktigt arbeta för att minska korruptionen i världen, växthuseffekten och sådana där andra komplexa, svårförståeliga och kanske tom. tråkiga saker saker. Det är ju så himla mycket klatschigare att drämma till med en bild på svältande barn i Afrika, håna flyktingar som inte vetat vad som väntat dem eller göra reklamfilmer på kvinnor i niqab som knuffar sig förbi pensionärer.
Barnen till de flyktingar som kom till Grytan, får de det bättre eller sämre av att deras fäder får en chans att ge familjen ett bättre liv i Sverige? Skulle deras barn på sikt ha det bättre om deras fäder fortsatt bodde på gatorna i Libanon? Om inte omvärlden hjälper de flyktingar som kommer från Syrien kanske vi får se bilder på svältande barn från Syrien om några år?
Typisk skitretorik att ställa utsatta grupper mot varandra.
Svenska pensionärer ska inte gnälla över smaklös, kanske tom. äcklig mat när barnen i Afrika svälter. Eller? Byt ut flyktingen från Syren mot en svensk sjukpensionär, en arbetssökande svensk, en ensamstående mamma med fyra barn som arbetar som uska osv. Ska alla bara knipa käft så länge vi har svältande barn i Afrika?
Vi skulle kunna dra ner på vår materialistiska standard och skänka pengarna till välgörande ändamål, vi skulle kunna diskutera allmän välgörenhetsplikt istället för allmän värnplikt men vi gör inte det för trivs så himla bra med att ha hög levnadsstandard här i Sverige så vi vill liksom inte tänka på vad vi som har det bra skulle kunna offra för att vi skulle kunna hjälpa så många fler. Nej, istället ställer vi utsatta grupper mot varandra och låtsas som att vi måste välja.
En asylsökande här har laglig rätt till prövning och måste hysas under prövningstiden, oavsett tid, oavsett utfall och oavsett hur många som lider någon annan stans under tiden.

Men är alla som kommer asylansökare?
Jag erkänner att jag är förvirrad där. Vad är skillnaden på asylansökare, invandrare, flykting, anhöriginvandrare osv?
#19: Enligt tidningarna var de där som bussades till Grytan asylsökande, och det var dem den här tråden tog upp.

#17. "…. trivs så himla bra med att ha hög levnadsstandard här i Sverige så vi vill liksom inte tänka på vad vi som har det bra skulle kunna offra för att vi skulle kunna hjälpa så många fler."
Det är ett argument man ser ofta. Vår höga levnardsstandard. Vilken levnardsstandard anser du att vi ska "offra" så att andra ska få det bättre? På vad sätt skulle en minskad levnardsstandard hjälpa andra? Vad är vår höga levnardsstandard egetligen? Varmt vatten? Värme? Toa inomhus?
Det folk oftast menar att man ska "offra" är resor, nya bilar, nya köksluckor osv. Det är inte levnardsstandard, det är konsumtion. Den konsumtionen har kanske familjen sparat till i flera år (man får inte behålla så mycket av lönen). Vi har kämpat för ett samhälle där man -kanske för ofta- tar sådana saker för givet. Som att det finns varmt vatten i kranen. Att bussarna går. Att sjukvården och skolorna fungerar.
Jag tror att fokus ligger helt fel. Du har rätt i att det inte hjälper ett sk*t i att bara skicka pengar hit o dit, man ska välja vart man skickar dem. Läkare utan gränser skulle kunna få några extra miljarder. Katastrofhjälper likaså. Utbildning i u-länder. Politisk press på de afrikanska länderna att ta hand om sina fattiga (Afrika är en enormt rik kontinent, det är inte en svältkatastrof överallt). Hjälp med administration av stater och länder (också utbildning). Borra brunnar, ge microlån så att folk kan starta egna firmor (jag ger via Kiwa, men det finns fler) osv.
Att tro att Sveriges flyktingmottagning gör en så stor skillnad är ungefär liktydigt med att göra en "like" på Facebook.
Med levnadsstandard avses ekonomi och levnadsförhållanden. Det inkluderar konsumtion.
Vi skulle kunna ha ännu högre skatter, skänka de pengarna till att förbättra världen och ändå ha det bra här. Vi skulle få skära ner på konsumtionen, vi skulle få göra avkall på mycket av det som idag anses självklart men att snacka om att vi inte skulle ha råd att göra mer än bara nonsens. Vi vill inte.
Och för den enskilda flyktingen som får stanna här gör flyktingmottagandet stor skillnad.
Och varför har "Afrikanska länder" större ansvar gentemot sina grannländer än vad vi har?
#22 Tyvärr tror jag få är villiga att få högre skatter, din tanke är god men folk vill inte skatta bort hela sin lön.

"Och varför har "Afrikanska länder" större ansvar gentemot sina grannländer än vad vi har? "
Inte mot grannarna, mot sin egen befolkning.
Och sen - ja… om vi nu hade problem i Skandinavien med orättvsor eller svält , skulle vi anse att det var Afrikas ansvar?
Nej, jag skriver ju det. Vi är inte beredda att offra särskilt mycket alls för att hjälpa andra. Det handlar i grund och botten inte alls om att ha råd utan om att vilja.
Om Sverige hade den graden av problem skulle jag inte anse att något specifikt land har ett särskilt ansvar, jag skulle hoppas att alla människor skulle visa medmänsklighet ansvar och hjälpa.
#25 Vi skänker massor med pengar till hjälparbete så du har nog fel i att vi inte gör mycket. Vi har massor med projekt med att hjälpa utsatta människor i andra länder men Sverige kan inte dra hela lasten själv.
Jag har inte skrivit att vi inte gör mycket. Jag skriver att de som säger att vi inte har råd har fel. Det har vi, men vi vill inte. Det är två helt olika saker.
citat: "Vi är inte beredda att offra särskilt mycket alls för att hjälpa andra."
Vi har läkare och många frivilliga som åker och hjälper andra människor dess utom som jag nämnde samlar vi in många miljarder till hjälp hur mycket skall vi offra då?

Vad gör du själv, Silvestris? Har du flyktingar inneboende? Hur mycket skänker du? Hur stor del av din lön går i skatt? Vilka välgörenhetsföreningar jobbar du med?
Tror att vi är många som är nyfikna.
#29 Jag röstar t.ex. på ett parti som vill höja skatterna, som vill fortsätta ta emot de som söker hjälp hos oss, som vill ha en hållbar utveckling och som verkar för global nedrustning istället för upprustning. Det är på den nivån vi behöver komma för att göra verklig skillnad. När vi går ihop för att nå långsiktiga mål. Min privatekonomi tänker jag inte diskutera.

#25 Man kommer inte långt med viljan om det inte finns pengar. Jag har inte råd att skatta bort mer pengar, då har jag inte råd till min familj-djuren.
Både du och jag lyxar med djur, om det nu är sällskapsdjur du har och inte nyttodjur. Sådant vi faktiskt skulle kunna vara utan utan att fara illa av det. Men vi har djur för att vi kan.

#32 Det är sällskapsdjur, jag hade farit psykiskt illa av att vara utan djur-faktiskt så illa att jag nästan tog livet av mig för ca 10 år sedan. Alla som har barn då? Samma sak där! Min familj är djuren, knappast mindre värd en familj som bara består av människor.
Mina pengar som jag har tjänat ihop vill jag också ha ut något av, inte bara skatta och betala hyra/mat och liknande.
Precis, det är ju det jag skriver. Viljan styr vad vi gör med våra pengar. Det handlar ytterst inte om att vi inte har råd att ge mer det handlar om att vi inte vill.
Om man ser det från ett större perspektiv så finns det väldigt många människor som lever i stor fattigdom. Alla länder har en sittande regering och det yttersta ansvaret borde ligga på dess regering att skapa bra förutsättningar för sina medmänniskor. Dessa har många gånger missbrukats genom korruption, maktbegär och i slutändan krig eller inebördskrig bla
Naturligtvis ska vi hjälpa så gott vi kan men Sverige är relativt litet land och vi måste få lov att leva här utan att ha dåligt samvete över att vi önskar väl för våra pensionärer, lärare, sjukhuspersonal mm mm mm Det är inget fel i att tycka om sitt land och önska sina medmänniskor väl, tvärtom det visar att man bryr sig.
#33 Viktoria91 Jag tror inte att Silvestris förstår sådana saker för det verkar som om hon av någon anledning saknar känslor. Det finns många människor i samhället som gör det och jag har ingen aning om hur en förklarar för dessa människor vad känslor är.
Och när argumenten tar slut går man till personangrepp?
#37 Ja precis. Sådana personangrepp som "rasist" osv. Som vi invandringskritiker fått tåla de senaste 10 åren. För det finns inga vettiga argument.
Utvecklingen i Sverige har gått väldigt mycket utför de senaste åren. Detta beror nödvändigtvis inte på invandring och det spelar mindre roll egentligen va det berott på men vad du vill är att Sveriges utveckling ska bromsa sig ur den uppförsbacke den befinner sig i. Om vi minskar konsumtionen som du vill att vi ska göra. Tror du det skapas jobb då? Tror du det blir attraktivt för någon att investera i Sverige då? Sveriges BNP kommer köras i botten och sen står vi där som nästa "Grekland" och tigger utan för EUs portar. Tror du det är kul att vara varken invandrare eller svensk då? Nåja, du har iaf gott samvete. Hoppas det mättar.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Jag har inte gått till personagrepp så jag förstår inte varför du tycker att jag ska stå till svars för det eller varför det är okej att gå till angrepp mot min person?
Mina inlägg röstas bort, inte för att de på något sätt innehåller personangrepp eller annat stötande utan gissningsvis för att vissa inte pallar med att argumentera och man gillar inte mig eller mina argument.
Hur har du tänkt få hållbar utveckling med stigande konsumtion att gå hand i hand? Det konsumtionssamhälle vi har måste förändras invandring eller inte och det av den enkla anledningen att vi lever över vad våran planet på sikt klarar av. Vi (ja, inte du och jag vi kommer vara döda innan loppet är kört men människan i stort) måste på sikt börja finna andra värden än materiella sådana och börja räkna ett samhälles välmående efter andra mått än efter BNP (vissa stater har redan börjat försöka finna andra räknemetoder).
#39 Utan konsumtion skulle fler människor i vårat land vara arbetslösa företagen är beroende av en stark köpkonsumtion förlorar företagen köparna kommer även vår statskassa minska och fler blir beroende av hjälp det i sin tur påverkar hur mycket vi skänker till behövande och biståndspengar till andra länder det kan även leda till att vi måste kraftigt eller helt sluta ta i mot invandrare.
Jag förespråkar inte eliminerad konsumtion men konsumtionen (av varor) kan inte fortsätta öka.
Fattiga länder är betydligt mer beroende av ökad konsumtion och vi lever ju inte i någon bubbla utan måste försöka se globalt hur så många som möjligt ska kunna leva goda liv. Den levnadsstandard vi har i Sverige funkar inte till hela världens befolkning.
#41 Ingen som säger att den levnadsstandard vi har i Sverige ska finnas i alla länder. Varje land måste anpassa sig efter naturresurser och befolkningen. Fattigdom och krig måste bekämpas så även korruption som är en stor orsak till krig i många fattiga länder. Sen är det viktigt att se till att det finns tillgång rent vatten.
Men alla strävar efter en högre levnadsstandard, ja? Vi kan dessutom leva i denna lyx mycket tack vare att andra har det sämre. De orättvisor vi har i världen är mycket bra grogrund för oroligheter, extremism osv.
Hur ska vi här i bekväma "väst" kunna sitta och argumentera för att vi ska leva ett liv i lyx och överflöd men inte andra?
Jag har pekat på SDs rasistiska ideologi i flera inlägg och jag har hänvisat till deras eget principprogram, något de flesta av deras anhängare inte verkar intresserade av att läsa. Det är synd.
#43 Gillar du inte hur vi sköter denna sajt är du fri att lämna den, du här här frivilligt och du har godkänt skrivreglerna när du blev medlem här. Föreslår att du tar reda på vilka regler som gäller innan du skriver sådant.
#44 Är det vårat fel att vissa länder drabbas av krig, svält och korruption? På vilket sätt har jag gjort att någon person i ett Afrikansk land förskingrat pengar eller svälter eller väljer kriga och våldta kvinnor och barn? Trodde vi alla styrdes av egen vilja.
Tror aldrig jag någonsin varit med om liknande anklagelser. Är det inte vårt fel att det är som det är i tex Afrika, så är det vårat fel att IS dödar kristna människor. Och det för nåt som felaktig påståendes ha skett 600 år före Muhammed dessutom.
Gällandes svensk ekonomi så kan man ta del av FN:s profetior om Sveriges framtid.
Länk till två år gammal artikel.
Varifrån kommer alla naturresurser vi förbrukar? Viktiga naturresurser är typiskt sett sådant som bidrar till konflikter. Tillverkar och säljer vi vapen? Påverkar västvärldens livsmedelsindustri inte fattiga länders inhemska produktion och handel med livsmedel (inte bara positivt då)?
Historiskt sett har vi väl rätt mycket att göra med "hur det ser ut i Afrika? Kolonialismen, någon? Vi var delaktiga i den också och den har definitivt bidragit till väpnade konflikter i Afrika.
Självklart är även vi en del av den problematik som råder globalt, Vi lever inte i en isolerad bubbla. Sedan är inte jag rätt person att sitta och fördela vem som har störst ansvar för vad, men visst bidrar vi.
#48 Så alla naturresurser kommer från Afrika? Vad märkligt jag äter fisk från Östersjön och Nordatlanten, kött och spannmål från Sveriges bönder ris från Kina och andra länder där i området samt kryddor och böner från Sydamerika och choklad som troligen kommer från Afrika men skulle det tömma Afrikas naturresurser?
Så Boko Haram som bildades 2002 är orsaken av kolonialismen märkligt hur man kan förknippa det med kolonialismen måste ha missat det är det kolonialismen fel att dom mördar män och kvinnor och tvingar barn att bli barnsoldater och flickor till sexslavar? Står inget om det i historieböcker eller deras syfte med konflikten men har du en annan källa får du berätta det. I Zimbabwe kastade den nuvarande presidenten ut alla vita jordbrukare och gav marken till afrikaner resultatet blev svält i landet kan du berätta hur vi i norden är orsaken till det innan var man ett rikt land med inkomster i form av export.
Jag känner att det är på sin plats att jag ber om ursäkt för mitt dåliga uppförande i lördags natt. Det hade blivit ett par glas för mycket. Ingen ursäkt, men en förklaring.
Och jag brukar aldrig kalla folk för rasist eftersom jag själv avskyr det ordet som pesten nu för tiden, då det slängs hit och dit, ofta utan ordentlig grund.
Så hoppas ni kan ursäkta mitt beteende och jag hoppas att jag inte ska göra om det. 😞
#50 Jättebra att du ber om ursäkt ibland blir det heta känslor.
#49 Jag har inte påstått att alla naturresurser kommer från Afrika. Jag frågade varifrån de kommer och du svarar själv att de kommer från alla möjluga håll i världen. Vi är inte en isolerad del av världen. Det som händer i världen angår oss och vi är delaktiga i mycket, både nu och då. Historien kan inte göras ogjord och tidigare oförätter lämnar spår än idag, jag är ledsen över att inte alla förstår det. Historielösheten är stor idag och det är så sant som det är sagt, av historien lär man sig. Känner man inte sin historia är det svårt att förstå världen idag. Är du intresserad av hur kolonialismen har påverkat hela den afrikanska kontinenten rekommenderar jag att du läser mer om den. Det är inte min sak att undervisa i.
#52 Är du som tog upp frågan så då måste du ha något som stöder det. Var har dagen konflikter i Afrika med kolonialismen att göra?