Politik iFokus

Politik

Etikett: välfärdssystem
Läst 914 ggr
Zyperior
8

En påminnelse från 2006

http://www.aftonbladet.se/debatt/article10811721.ab

Det har inte direkt blivit bättre idag och idag ska du lägga en fet nota till hutlös massinvandring också. Förstår inte att folk inte fattar att Sveriges undergång är nära förestående. När blåröda pratar om samhällsutveckling kan de endast mena negativ sådan för jag ser inte någon positiv utveckling. Bara mer och mer människor i utanförskap och misär ju mer tiden går.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Mysan59
3

Och det som gör saken ännu lite värre, är att det mest kommer män hit medans deras fruar och barn lämnas kvar i krig och svält.

Och så undrar jag då också, var är alla feminister nu när kvinnorna i dessa länder fortfarande blir behandlade som andra klassens människor.

Det kommer fler och fler muslimska kvinnor i media och talar ut om hur de blir behandlade och ber oss västerlänningar lyssna på det de har att säga, men konstigt nog så hänvisar många av dessa feminister till rasist-kortet istället.

Dubbelmoral?

[VSK]
4

Du kanske finner svar på din fråga här.

spirit33
0

Jag är fan inte välkommen på Ladies Night, snyft.

Silvestris
2

Du tror inte att männen som kommer har som mål att få hit sina fruar och barn? Du tror inte att det finns många faktorer som gör att det är just männen som är överrepresenterade? Dels den patriarkala strukturen, de anser helt enkelt att män är de som har bäst möjlighet att etablera sig i det nya landet (inte helt osannolikt heller i de fall det handlar om flyktingar från länder där kvinnor knappt har någon utbildning och än mindre yrkeserfarenhet). Men även risken att det händer något på vägen. Barn och kvinnor kan fara väldigt illa på vägen, våldtagna, kidnappade, sålda som sexslavar… Män kan också råka illa ut men risken är nog något större för kvinnor och barn. 

Jag skulle inte skicka iväg min 1-åring eller 6-åring på flykt ensamma, i händerna på främlingar. En 15-åring kanske.

Mysan59
3

#4 "Jag skulle inte skicka iväg min 1-åring eller 6-åring på flykt ensamma, i händerna på främlingar. En 15-åring kanske."

Klart man inte skickar iväg småbarn med främlingar, men nu pratade jag fruar och barn. 

Och du skriver själva att det ev. är så att männen har som mål att få hit sina fruar och barn och senare skriver du om riskerna som kan hända fruar och barn på väg hit.

Menar du då att riskerna att ta sig hit är mindre om männen redan finns här?

Annars är det ju inte ovanligt att männen i dessa länder det handlar om, anser att kvinnor är lägre stående varelser. Det är ju ingen hemlighet direkt.

Här är ett litet exempel:

"I helgen träffades omkring tusen muslimska män från hela Skandinavien i Norrköping för att be och diskutera islam och äta tillsammans.

Kvinnor var däremot portförbjudna.

En av deltagarna var Akmal Hyder, professor i företagsekonomi på Högskolan i Gävle och aktiv i Dawa-rörelsen samt i Islamiska föreningen i Uppsala.

– Islam skiljer mellan kvinnor och män. Vi blandar inte. Kvinnor och män har andra relationer, därför skiljer vi på dem, säger han till Norrköpings Tidningar.

Varken Akmal Hyder eller någon annan på mötet ville ta tidningens kvinnliga reporter i hand."

Silvestris
1

Om man inte har råd att fly med hela familjen behöver man välja om alla ska stanna eller om en ska åka och försöka etablera sig någonstans där familjen kan ha en framtid.

Lyckas den som tagit sig iväg att etablera sig i det nya landet kan hen tjäna pengar som kan användas för att ta familjen till det nya landet, kanske tom. på säkrare sätt än via människosmugglare… Så ja, riskerna kan bli mindre om det redan finns en person på plats.

Och alla muslimer gör inte sådana skillnader som du tar upp. Det finns även kristna grupper som gör sådan skillnad på män och kvinnor. Även bland icke-troende svenskar finns det en lång tradition av att träffas män för sig och kvinnor för sig. 

Muslimer (som ju är olika) behöver inte betrakta kvinnor som lägre stående, ibland betraktar de bara män och kvinnor som olika. Precis som många svenskar gör (bl.a. SD, det står i deras principprogram). Det finns även icke-muslimer som anser att kvinnan är lägre stående än män. Det är inte specifikt för islam.

[Carpinus]
0

#5 Fast professorn i fråga förnekade faktiskt uppgifterna och sade sig inte ha några problem med att skaka hand med kvinnor, så uppgift stod mot uppgift på den punkten i ärendet från i somras.

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/gavle/det-har-ar-ingenting-jag-star-for

Mysan59
2

#6 Jodå det vet jag, att inte alla muslimer tänker likadant. 

Ett litet tips, läs Tusen strålande solar av Khaled Hosseini, den är riktigt läsvärd, fast samtidigt skrämmande, på flera sätt.

[Carpinus]
2

#0 Dogge gjorde en uppföljare av sitt debattinlägg i juli 2013.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article17148170.ab