Och vad säger man om detta då?
- Redigerat 2024-12-18 09:29 av Pyttelite
Lägg inte bara upp en länk det är omöjligt att veta vad man ska diskutera om.
#1 Fast det går ju att länka sig vidare och läsa. Det händer ju titt som tätt här inne. Men ok, jag förstår vad du menar… Tänkte inte på det.
Att jag öht la in denna beror egentligen på att jag har diskuterat på andra inlägg och där en del är så förvånade och oförstående till att vissa av oss andra är rädda för det som händer i Sverige idag.
#1 Vi hinner tyvärr inte säga till alla om att det är bra att skriva vad det handlar om eller ta ett citat ur artikeln det ser bättre ut än bara en länk.
#3 OK ska försöka bättre mig, jag har lite bråttom ibland… (ofta) Sorry
Undrar om det finns några "svenska" rånare… Nej förresten skit i och fundera på det, klart allt elände är invandrarnas fel. Måste säga att det här forumet har förvandlats till en mob, där det hetsas fram enstaka händelser som smutskastar invandringen.
Jag kan säga rakt ut och stå för det: Det om något är rasistiskt eller främlingsfientligt. Jag hoppas och tror att större delen av medlemmarna här ser de rätta ansiktena hos dessa fåtal hetsare, och inser vilken smutsig kampanj de bedriver.
Jag kan bara uppmana att fortsätta hetsa, för jag är mer positiv lagd än dessa alla pessimistiska trådar… Så jag tror att ni förgör er själva med tiden, alltså att folk ser igenom denna dynga.
What goes around comes around? Du skördar vad du sått?
Citerar:
Varför detta hat mot svenskar?
- "Dom hatar ju oss", svarar pojkarna med en sorts självklarhet, säger Petra Åkesson. EN av dem gav ett litet, litet exempel.
" När en svensk handlar i Pressbyrån får han pengar tillbaka i handen, damen bakom disken ser honom i ögonen och ler. När vi handlar lägger hon pengarna långt ifrån sig på disken och tittar åt sidan."
Tänk dig att växa upp i det. I tron att nästan alla andra faktiskt hatar dig. Det är inte en ursäkt men en förklaring och det är tragiskt att barn i Sverige ska växa upp och känna sig hatade av majoriteten av människorna i samhället.
Den stora frågan som jag ser det är: hur ska vi göra för att dessa ungdomar ska få förtroende för det svenska samhället och för svenskarna? Vi kan kasta dem i fängelset om de fortsätter samma bana efter 18 års ålder, men det löser inga problem.
#5 Så det är bättre att fortsätta blunda för allt våld då, tycker du?
Terrorister får härja fritt osv, bara vi inte uttalar oss rasistiskt?
Märklig inställning…
Tror du på allt du läser?
Vem säger att inte dessa "ungdomar" ljög?
Och jo, det är ett ypperligt tillfälle att rånare ska hamna bakom lås och bom. Vad vill du göra? kramas?
Jag tror de allra flesta medlemmarna har sett igenom din agenda här, det krävs inte mycket sunt förnuft för att inse det. Har du något positivt att skriva om?
Du kanske åtminstone kan hitta några ursvenskar som har gjort något positivt, det är en början i alla fall.
Ja, de kanske inte alls rånar för att de hatar svenskar. Det vore ju bättre.
Jag vill att människor som begår brott får behandling/straff så att de kommer ut som bättre människor. Det är bra för alla. Eller vill du att de ska komma ut och återfalla i brottslighet så att vi kan låsa in dem igen?
Det absolut bästa är väl ändå att försöka se till så att liknande inte sker, eller hur?.
Jodå jag har massor med positivt att skriva om, men kanske inte här och just nu.
Jag ÄR positiv i vanliga fall, men i diskussioner drar det lätt iväg med känslorna och det gäller nog inte bara mig skulle jag tro.
Dessutom ÄR jag less på allt våld som förekommer nu, speciellt i Malmö, Södertälje. Göteborg, Vivalla, Tensta och Rinkeby, det ÄR mera oroligt och bråkigt där. Varför blunda för det?
För att dom känner utanförskap? Ja inte fasen löser man dom problemen med att ta till våld iaf.
#5 spirit33: Jag är mycket väl medveten om att vita kristna svenskar (skriver så så att det inte ska tjafsas om vilka svenskar jag menar) också rånar och våldtar och mördar. Är ju ändå född på slutet av 50-talet så lite har jag ju sett och varit med om och just därför kan jag säga dig att inte var det så här förut inte.
Beror naturligtvis på en massa olika saker, MEN… som du kanske ser vad jag har skrivit i #12 så sker det mesta i vissa områden.
Ska vi bara strunta i allt som händer, BARA för att dom har invandrarbakgrund? Eller har vi rätt att vara oroliga?
När Hells Angels etablerades i Sverige på 90-talet så var oron också stor och det skrevs spaltmetrar om det och jag var orolig och förbannad över att dom bildades här också, så inte fasen handlar det bara om invandrare, utan det handlar om vad som SKER. HA stod för mycket av våldet då, nu läser man inte så mycket om dom, fast kriminella är dom ju ff så därför får vi ju läsa om dom ibland ändå.
Och inte skyfflades det under mattan och alla blundade, utan det var helt ok att hata dom och vara rädd.
#12, #13
Jag kan väl kort svara att det märks extremt tydligt vilken grupp du riktar in dig på. Sen att du försöker förklara bort det med HA och annat, det köper jag inte alls. MC-klubbarna med HA och Banditos bl.a. är titt som tätt i nyheterna efter något nytt elände som de hittat på.
Ska vi bara strunta i allt som händer, BARA för att dom har invandrarbakgrund? Eller har vi rätt att vara oroliga?
Du verkar skriva om det som händer kring invandrare BARA för att de är invandrare. Det är utmärkande för främlingsfientliga att bunta ihop människor i en grupp. Du har bara i #13 jämfört vad du tycker är två grupper som utför brott: HA och invandrare.
HA bedriver organiserad brottslighet, medan invandrare utvandrar från sitt hemland. Bland dessa invandrare som också är människor, så finns det personer som likt HA begår brott.
Ett tips är att börja se invandrare som enskilda människor och inte en grupp kriminella.
Efter att ha läst artikeln undrar jag om det med jobb till alla verkligen skulle vara lösningen? Det kanske är det? Jag tror i alla fall att det skulle hjälpa till att ändra inställningen hos många. Men det skulle bara lösa en liten del av problematiken tror jag.
Jag undrar också hur dessa ungdomar som rånar tänker egentligen i ett större och längre perspektiv? Det skulle vara intressant om man fått veta lite mer om vad som framkommit i dessa intervjuer. Hur skulle dessa ungdomar vilja att samhället var och såg ut här i Sverige istället? Malin Åkerström som intervjuas i artikeln angående Petras uppsats där uppgifterna framkommer nämner också att "för mycket välvilja blir till sist förtryck." och menar att insatser som bidrag och kurser förstärker bitterheten och ser hellre att alla får jobb. Men det är ju just för att hjälpa människor in på arbetsmarknaden man har dessa kurser, och bidrag för att försörjas tills man äntligen får ett jobb och kan försörja sig själv.
Jag vill alltså varken ställa mig på någon "för eller emot invandrare" när jag funderar utan jag är mer nyfiken på vad mer som framkom ur dessa intervjuer att ungdomarna tänker, än bara det kontroversiella och våldsamma. Jag undrar vad som egentligen ligger bakom att de känner och tänker på detta vis och vad som faktiskt skulle få dem att tänka i andra banor?
Och sedan undrar jag hur man skulle kunna förbättra och lösa situationen långsiktigt istället.. och undrar hur Åkerström tänker när hon tror att enbart jobb är den enda lösningen hon ser.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#14 Jösses. ge dig nån gång! Läs om läs rätt!
Jag har väl aldrig skrivit att det bara är HA och invandrare som begår brott! Var i helsicke får du allt ifrån?
Men nu ÄR det så att det är mycket våldsamheter i vissa områden, ja invandrartäta områden är precis det jag menar. Står ju nåt nytt varje dag.
Och att jag jämförde med HA var ingen bortförklaring utan just en.. jämförelse hur media slår upp saker och ting.
Jaja, det kanske står mer om HA än jag har läst då. Måste jag förklara varenda sak jag skriver om ner i minsta detalj för att du ska förstå vad jag menar? Eller att du ska sluta hänga upp dig på helt fel saker?
Vart fasen vill du komma egentligen? Sätta en stämpel i min panna att jag är rasist?
Då får du nog tänka om, för jag umgås med både folk med invandrarbakgrund samt homosexuella.
DÄREMOT gillar jag inte extremister, som finns inom alla folkgrupper och religioner och just nu är det mycket om IS och deras anhängare.
Har även gått ur Svenska kyrkan för länge sen eftersom jag inte gillar religion öht.
Vart fasen vill du komma egentligen? Sätta en stämpel i min panna att jag är rasist?
Nja, det vet jag inte riktigt men baserat på alla dina inlägg så verkar du vara åtminstone främlingsfientlig. Jag kan inte förstå hur man skulle kunna få det till något annat… Du får gå tillbaka och läsa igenom dina inlägg så kanske du själv ser den röda tråden.
Jag tror inte du kan hitta något ställe i världen som är som på 50-talet, världen förändras.
spirit33 Får en varning. Så länge ingen öppet säger sig vara främlingsfientlig är det inte okej att kalla någon för det. God ton gäller när man diskuterar.
Hehe nä det var inte så att jag vill tillbaka till 50-talet heller (förresten fanns jag bara med ca 2 veckor av 50-talet)
Ja ok, det får stå för dig, de som känner mig vet vem och hur jag är.
Det enda vi har att gå på i detta forum är vad någon skriver, vilket jag betonade i mitt inlägg. Jag känner givetvis inte Mysan personligen och kan inte säga hur hon är som person i det verkliga livet(utanför skriften), men det går väl alldeles utmärkt att bedöma vad någon skriver och hur man uppfattar det.
Hur uppfattar du det Mysan59 skriver i detta forum, baserat på texten?
#20 Släpp detta nu jag har förklarat varför du fick en varning åter till trådens ämne. Fortsatt OT raderas!