MI5 varnar för flera attacker
MI5-chefen Andrew Parker säger att han vet att det för närvarande pågår flera planerade terrorattacker mot väst, och att hans egen organisation avvärjt flera attacker bara de senaste månaderna. Han pekar främst ut Islamiska Staten, men även al-Qaida utgör ett reellt hot. "Vi och våra kollegor gör allt vi kan, samtidigt som vi vet att det är för mycket att hoppas på att vi ska kunna stoppa allt", säger Parker.
Det är mycket vi inte vet och det finns myndigheter som arbetar med dessa frågor dagligen och stoppar diverse attacker av och till. Egentligen så har vi varit behagligt skonade för vad som pågår här och runt om i världen. Min spontana reaktion är tacksamhet att det finns dem som arbetar med att avslöja dessa attentat och skydda oss från dessa. Det är inte alltid det lyckas, som nu senast Charlie Hebdo och det är sorgligt att människor har fått lägga till sina liv pga religiös fanatism.
Jag tror att vi bör fråga oss hur IS skapats, planerats, etablerats, organiserats, byggts upp, tränats, finansierats, utrustats samt militärt avancerat, för att förstå vad det är vi har att göra med.
Kan det vara så att det finns fanatiska muslimer runt om i världen och att dem hjälper varandra? Jag är inte insatt i ämnet så detta är bara en gissning men om dem lyckas få donationer från "alla troende" runt om i världen så bör det bli en rejäl summa i slutändan. .?
Här är ett exempel på extremism som många länder fördömer men utan någon större effekt. .
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2574637/Brunei-sultan-urges-country-support-Islamic-law.html
#3 Men för f*n! Och blir dom tillräckligt många så blir det farligt, främst för kvinnor!
Sharia-lagarna hör mera till stenåldern och bör med alla medel bekämpas att få fästa, åtminstone i västvärlden. Att jag skriver "åtminstone" beror på att jag inte vet huruvida sharia-lagarna finns eller inte i t.ex. Iran, Irak, Afghanistan osv. Förmodligen är sharia inte utbrett överallt i dessa länder, kanske inte alls i dom länder jag nämner, som sagt, jag vet inte.
Men hur som helst, så måste det bekämpas! Inte fasen kan vi tillåta stening och avhuggning av händer eller fötter.