Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2800 ggr
[Carpinus]
3

Expressen avpoletterar Marcus Birro

Efter att Marcus Birro låtit sig intervjuas i ett podprogram med kopplingar till Exponerat (ett samband som Birro säger sig varit ovetande om) har Expressen valt att avsluta hans medarbetaravtal. Expressens chefredakör talar i ett mail till GP om "tidningens värdegrunder", men är i övrigt förtegen. Det var ju inte länge sedan Birro fick en redaktionell kommentar tillfogad till en av sina krönikor som väl också stred mot tidningens värdegrunder, så förtroendekapitalet var nog redan lågt innan den fatala intervjun.

Som Birro avslutade en annan sina senare krönikor (med rubriken "Det goda hatet har blivit ett monster"): "I toleransens, samkvämets, och toleransens förlovade land får du se till att ha rätt uppfattning och rätta åsikter för att inte bli jagade av alla dem som skryter om att de älskar annorlunda".

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2555627-marcus-birro-far-sparken-fran-expressen

olaka
14

Det märkliga är ju att extremhögern ropar censur och åberopar åsiktsfriheten. Som om det skulle vara en mänsklig rättighet att vara krönikör på Expressen….

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Carpinus]
3

#1 Vi har väl bara inte samma  vana inför Putininfluerade hårda nypor mot misshagliga mediatyckare här hemma. Inte minst Expressen har ju ställt sig kritisk till sådan management by fear mot journalister och skribenter.

Att Birro får sluta är varken en sensation eller överraskande, men skälet till varför han fick sluta kommer att väcka diskussion inom journalistkåren.  Den som var först ut var kanske den man minst trodde skulle bry sig…

http://www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/stig-fredrikson-visa-ert-stod-till-rysk-media/

http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/ratt-beslut-men-fel-skal/

olaka
13

Har Expressen bekräftat detta. Birros egna ord i grågan litar jag inte ett skit på. Sen är det inte ens jämförbart med nån sorts censur a la Ryssland, det finns ingen stadsapparat som tryckt på för att få någon avskedad, det är en oberoende tidning som sagt upp kontraktet med en frilandsskribent av en eller annat skäl. Det är en mänsklig rättighet att ha fri och oberoende media, inte att få vara skribent i densamme. Jag är inte skribent på Expressen, är jag censurerad?

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Carpinus]
2

#3 Det framgår på flera av länkarna att Expressens chefredaktör beretts utrymme att gå i svaromål, men att han avböjt det.

Nej, det är ingen diktatorisk statsapparat som tryckt på, men inställningen verkar likartad - samma iver att tysta kritik. Extra "roligt" blir det när man läser vad journalistförbundet (i annat sammanhang) skriver om frilansares ställning. "Frilansar  `slipper´ ha chefer över sig. Uppdragsgivare kan visserligen också ha synpunkter på deras arbete, men i betydligt mindre utsträckning och uppdragsgivarna styr inte över frilansens arbetssituation på samma sätt som chefer." Så var det med den saken…

Formuleringen att "det är ingen mänsklig rättighet att" låter som om den kommer från någon förnumstig stockkonservativ farbror. Men som fackförbunden säger, fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter, och i Sverige är det sällan någon som tvingas åberopa "Freelance Charters of Rights" som journalister i totalitära system förgäves försöker få tillämpade. Men man är kanske på väg åt samma håll här? Det lät väl klargöras om Birro fullföljer med att få sin sak prövad, och det kanske är därför motparten inte vill uttala sig i andra media…

Avslutningen på ditt inlägg, "Jag är inte skribent på Expressen, är jag censurerad?" är inte så lite märklig…

olaka
12

Som sagt var, om Expressen bekräftar att det var kritik mot tidningen som gjorde att han sparkades så tror jag det. Jag går längre än det, jag håller med på att det är ruttet gjort. 

Men Birro har ju gjort en del annat här i dagarna, inte minst suttit i en rasistisk podcast och fratenerat med Ingrid Carlqvist. För vissa kanske detta är oproblematiskt, men för de allra flesta är detoförenligt med att vara krönikör på en demokratisk dagstidning.

[Carpinus]
1

#5 Att Expressen inte bemöter det som Birro hävdar, att motiveringen han fått är att han uttalat sig negativt om tidningen, kanske kan ses som ett svar i sig? Om tidningen visar att orsaken inte alls var den så ändrar jag mig gärna, men så här långt tycker jag att "ruttet" är en bra benämning.

Givetvis har Birro  framträtt i sällskap som strider mot Expressens värdenormer, det går inte att bortse från. Men konsekvensen av det blir lätt att de kvarvarande på arbetsplatsen  börjar prata tystare, och så sitter man där med en medarbetarstab som passar in på vad Leif G W Persson beskrev just i Expressen i annat sammanhang häromdagen men som passar in även här: "Alla dessa fårade pannor och rynkade anletsdrag som endast kan hålla den egna ångesten borta när bärarens bild av verkligheten stämmer med rutpapperet i hans eller hennes huvud." Eller i chefredaktörens…

olaka
7

Kan ju vara ett svepskäl från Birro också, han är ju helt notorisk för att inte vilja ta ansvar. Han skulle ju knappast säga "jag har fått sparken för att jag deltog i en rasistisk pod"…

[Carpinus]
3

#8 I så fall har ju Mattsson haft alla möjligheter och resurser att bemöta Birro på den punkten? Det verkar som om det har varit en lång och varaktig slitning mellan parterna, med nedskärning av utrymmet och tillrättalägganden av krönikor, så utgången var väl inte oväntad. Men om det är som Birro skriver att någon chef ringde honom klockan 23.00  för att bryta avtalet så måste det ju ha varit riktigt irriterat. Att säga upp avtal per telefon kl. elva på söndagskvällen verkar rätt buffligt!

Jag tror inte vi kommer längre i att spekulera om anledningen till att Birro har fått sparken, och en eventuell process slutar gissningsvis i en förlikning. Framkommer det inget nytt så känner jag mig klar med ämnet - mitt engagemang för Marcus Birro är trots allt begränsat, och han lär klara sig ändå…

JonasDuregard
7

#0 "[…] har Expressen valt att avsluta hans medarbetaravtal"

Fanns det ett avtal? Jag skulle gissat att han jobbade frilans och då har man sällan något avtal i egentlig mening (möjligen en överenskommelse om att publicera en serie krönikor). Om det fanns ett skriftligt avtal borde det ju ha någon klausul om hur uppsägning kan ske. 

"Att Expressen inte bemöter det som Birro hävdar, att motiveringen han fått är att han uttalat sig negativt om tidningen, kanske kan ses som ett svar i sig?"

Det tycker jag är vanskligt. Om någon inte svarar betyder det inte att man bara kan hitta på ett svar som passar en själv.

I det här fallet säger företrädare för expressen att de inte vill "kommentera personalfrågor i branschmedia". Är det en helt otänkbar förklaring anser du?

JonasDuregard
5

Han säger ju också "Jag har fått flera frågor om hur jag ser på Exponerat och där nöjer jag mig nog med att konstatera att Expressen vid flera tillfällen granskat främlingsfientliga hatsajter, att Exponerat aktivt motverkat den prisbelönta undersökande journalistik som David Baas och Christian Holmén gjort för Expressen samt att Exponerat återkommande har spridit lögner om Expressen. Jag tror att det räcker så".

I det stycket kan man ju endera fokusera på "lögner om expressen" om man vill vinkla avskedet i Birros favör, eller på "främlingsfientlig hatsajt" om man vill hitta ett skäl till avsked som fler skulle vara sympatiskt intsällda till.

[Carpinus]
0

#8 Som sagt, jag känner att jag fått tycka det jag hade på hjärtat i ämnet och känner inte för att slita långbänk á la Putintråden. Men: det talas om "avtal" på flera ställen på nätet, och Birro skriver själv (länk ovan) : "Vi har beslutat oss för att säga upp kontraktet, förklarar chefen". Med andra ord är det väl troligt att det fanns någon form av kontrakt. Fast vi kanske skall vänta på att Expressen bekräftar det också innan vi tror på det?

[sanna70]
2

Om jag har förstått det rätt så var det största problemet hans uttalande som väckte "starka"reaktioner och det är inte svårt att sätta det hela i samband med hans uppsägning. 

En modig Linnea Hylen vågar anta utmaningen, hoppas att det inte går lika illa för henne med mordhot och annat. .  

http://nyheter24.se/debatt/782486-nar-blev-det-forbjudet-att-kritisera-en-religion-med-foraldrade-ideal

vallhund
2

Vem/vilka vill associeras med islamofober o journalister med hybris?

Var en diskussion tidigare idag på någon av SVTs kanaler där även Birro intervjuades per telefon.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Inkanyezi
8

Men det är väl alldeles självklart att Expressen inte ska kommentera varför de väljer att avsluta ett samarbete. Det enklaste skälet kan ju helt enkelt vara samma som till att alla fotografer har sagts upp. Men att det skulle kommenteras av ledningen ska man väl inte vänta sig?

Zepp
7

Eh var det såå konstigt karl har ju alldrig skrivit ett vettigt ord och lider starkt av hybris!

Han behövdes väl inte längre för att fylla ut tidningen mellan alla annonser?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
4

Mitt allmäna intryck av Marcus Birro är att han tar sig själv på alldeles för stort allvar. Skulle önska att detta tog ner honom på jorden lite grann, men det verkar tyvärr inte så.

vallhund
8

Snart stämmer han väl KD för att de inte nappade på hans erbjudande om att bli partiordförande.

🤫

[sanna70]
1

Så mycket hat.  Hans uttalande var inte så genomtänkt dock har han blivit mordhotat tiotal gånger och dessutom får han sparken.  men, det verkar ändå  inte räcka som straff. . ?

vallhund
11

#18 Var hittar du hat i den här tråden?

[sanna70]
3

#18 Ok, förlöjligande och nedvärderingar är kanske bättre uttryck.  Tycker bara att det är synd att han får utstå alla dessa påhopp pga sitt uttalande.  Inte värdigt

kamera0710
2

Gick in i denna tråd igen och noterar citatet i första inlägget: "I toleransens, samkvämets, och toleransens förlovade land får du se till att ha rätt uppfattning och rätta åsikter för att inte bli jagade av alla dem som skryter om att de älskar annorlunda".

Vet inte om det är så att någon försökt tysta Birro. (Han är väl fri att starta en blogg eller så, när han inte längre kan skriva i Expressen.) Annars är väl detta ännu ett exempel på de som tror att yttrandefrihet också omfattar rätten att slippa bli bemött och kritiserad. Och att vi andra ska tassa på tå för att inte stöta oss med dessa självutnämnda martyrer för yttrandefriheten.

[Carpinus]
0

#21 Birro har en egen blogg sedan länge (länk till den i #8).  I övrigt är det en lång tråd där du ju själv medverkade när den var "aktuell". Kan inte se att något nytt hänt sedan dess eller något av det du skriver nu inte redan har skrivits av någon annan. Det påminner i tonen om de från en  som med förtjusning upprepade att  "det är ingen mänsklig rättighet att…" (#1 och #3).

Zyperior
3

Problemet som jag ser det är att kritik mot Islam har fått ta ett stort steg tillbaks i det offentliga debattutrymmet. Vem vågar kritisera Islam nu? Du kommer bli hotad till livet och ingen PK ställer sig bakom dig och stöttar din yttrandefrihet. Det är kontentan av hela denna situationen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
2

#23 "Vem vågar kritisera Islam nu?"

Vad jag kan se har islam/muslimerna tagit över kommunismens "skurkroll" efter murens fall.

Ser för övrigt mest ditt inlägg som ännu ett exempel på en som vill leka martyr för yttrandefriheten, med PK-klyschan som pricken över i.

Är du hotad till livet antar jag att du kontaktat polisen?

Zyperior
4

#23 Så du tror att det är ok att kritisera islam i den offentliga debatten? På riktigt?
Du kan väl försöka få in ett inlägg i en större svensk tidning om kritik mot islam så får vi väl se. Personligen skulle jag aldrig våga det.

Självklart hade jag kontaktat polisen, men jag förväntar mig även stöd från närmaste och vänner. 
Birro har beklagat sig över totalt frånvarande stöd från de han trodde va vänner, däribland expressen som hade kunnat göra stor skillnad. Genom att gå ut och hävda att kritik mot islam är lika skyddat av yttrandefriheten som kritik mot kristendomen hade man både stött Birro och även visat ett tydligt ställningstagande. Man valde istället att hålla käften.

Zepp
2

På vad sätt kritiserar han Islam.. upplys mig som är mindre vetande?

Och hur hör en religiös fråga hemma i politik i fokus?

Vad exakt är det som är så dåligt, står det i Koranen, i Sunnan eller någon annan stans?

Eller är det som så att han kritiserar Muslimer, det är en annan sak.. iallafall om man drar alla muslimer över en kam.

Zyperior
2

#26 Han skrev något i stil med "Varför är Islam uteslutande störst inom terrorism" på twitter. Kommer ej ihåg exakt vilka ord han använde. Googla.

Detta är ingen religiös fråga, det är en fråga om yttrandefrihet. Det hade kunnat handlat om något helt annat. Faktum kvarstår att yttrandefriheten fick sig en rejäl känga iom detta.

Nej, han kritiserade inte muslimer. Han kritiserade religionen.

Zepp
2

Låter som om de gjorde rätt på Expressen, dvs så de inte sammanblandas med idioter.. mer än vad de redan är!

Jag kan svara här på hans fråga, det har som sagt vad inget med Islam eller religion att göra, det handlar om fattigdom, underutveckling och rester av kolonialt förtryck!

Islam är en religion hur man än vrider och vänder på det hela, han får nog presicera sig mer om han vill tas på allvar!

De har terrorister i Kina oxå, skall vi skylla det på Konfucianismen?

vallhund
3

#27 Vad har yttrandefriheten med saken att göra? Självklart får han skriva vad han vill på sin blogg/twitter/etc… där är han själv ansvarig utgivare.

Yttrandefriheten betyder inte att man har rätt att publiceras på t ex Expressen, DN, SvD, Aftonbladet, Dalademokraten osv…

Zyperior
4

#28 Som sagt, detta handlar inte om religion. Utan om Yttrandefrihet.

#29 Det fick han ju inte, han blev ju mordhotad och kallad både det ena och det andra. Expressen som va hans dåvarande arbetsgivare visar sedan tydligt att det är ok att mordhota någon för dessa åsikter genom att låta bli att stödja honom och i slutändan säga upp kontraktet. De behöver inte hålla med honom i åsikten han framförde, men de ska absolut inte tiga om att en av deras Medarbetare hotas för sina åsikter. Att en så stor profil som expressen väljer den fega vägen säger ganska mycket om hur lite man som journalist i Sverige får tycka till om vissa saker, i detta fallet Islam.

[Söderort]
2

Släpp Islam frågan det finns andra forum här som är mer passande för det.

vallhund
6

#30 Expressen var inte hans arbetsgivare, han var, o är fortfarande mig veterligen en frilansande krönikör.

Yttrandefrihet är viktig i en demokrati, det såg vi bl.a. i de fällande domarna efter IB affären.

Att jämföra M.B. med Dawit Isac gör mig illamående, MB är ingen Mandela eller Ghandi heller, även om han uppenbarligen har en tendens att ta sig själv på för stort allvar.

Zyperior
2

#32 Sant. De hade därför ingen moralisk skyldighet alls. Som tur är finns det annan mer rättvis och rakryggad media att vända sig till i Sverige idag. Som Friatider t.ex. ;)

Jag har aldrig jämfört Dawit med Birro, vet ej var du fått det ifrån??

Sen om man ändå ska göra den jämförelsen, hade vänstermedia och de övriga som hotat Birro fått sin vilja igenom hade den jämförelsen inte varit så långsökt. Tur är har inte vårat vrickade samhälle inte nått dit, än.

Inkanyezi
6

Men att Expressen avbryter samarbetet med Birro har ju inte ett smack med yttrandefriheten att göra. Expressen är ett företag som styrs av sina ägare, med en chefredaktör som tar hand om detaljerna.

Expressen har rakryggat avstått från att kommentera varför Birro slutar om jag inte är felunderrättad. Det går ju att spekulera hur man vill om saken, men det är en viss cirkulation på krönikörer i alla tidningar. De mest populära brukar stanna kvar längst. Jag misstänker att Ulf Nilson är den som har suttit längst. På andra tidningar finns också en del långkörare bland krönikörerna. Om ett halvsekel kanske Ulf Nilson får se sig slagen av Linda Skugge…

vallhund
2

kamera0710
1

Yttrandefrihetens martyr Marcus Birro är igång igen, efter skottdramat i Paris. Man kan bli spyfärdig för mindre!

https://www.facebook.com/marcus.birro/posts/899701933407822?pnref=story

[Carpinus]
1

#36 Bra att han fått drevet på fötter efter allt stillasittande under helgerna.

http://toklandet.wordpress.com/2015/01/09/lite-mot-marcus-birro-igen/

vallhund
6

Megalomani är bara förnamnet!

:puke: