Politik iFokus

Politik

Etikettinvandring-och-integration
Läst 2794 ggr
pysseltigern
3

Lurade igen?

Karusellen fortsätter snurra.
Nu har de tydligen lämnat bussen, efter vad "talespersonen för flyktingarna" påstår att de fått löften om lägenheter i staden.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/asylsokanden-har-lamnat-bussen/
Dock påstår han, strax efter att bussen åkt att  migrationsverket har lurat dem IGEN?

[VSK]
9

Tycker det låter som människosmugglaren lovat de guld och gröna skogar.

kallepudas
8

Här erbjuds skydd fån krig & elände och vad blir tacken…bara en massa gnäll & att inte östersund passar dom……hade jag bott i syrien & upplevt det där kriget vore jag glad över östersund…hade varit glad för ett av militärens gamla tält med kamin & lite ved att elda med som bostad.

[VSK]
8

"Sverige har en flykting och integrationspolitik som inte fungerar. Vi har politiker som duckar i frågan och hellre skäller på SD än arbetar fram en politik som passar den verklighet vi har i dag med flyktingströmmar från hela världen".

Säger Lotta Gröning.

[Emma--]
4

Tycker det är så lustigt kring såna här situationer. Innan diskuterar många så fint om att våran flyktingspolitik inte fungerar och tar fram argument om att vi inte hjälper dom på ett bra sätt bland annat. 
Men när dom själva protesterar över något som är fel, så blir folk kränkta och tycker att dom ska minsann vara tacksamma som fått komma hit alls och borde vara nöjda med precis vad som helst och annars kan dom åka hem igen. 

Då känns det inte som att man bryr sig så mycket alls om hur flyktingarna har det.

[VSK]
8

Jag tror att i många fall så kan det bero på att det ser ut som det gör i det här landet. Många är väldigt fattiga. Sedan så har det med uppfostring att göra. Förr i tiden (inte alltför länge sen) så skulle man vara tacksam för det man fick.

Idag tar många (speciellt yngre) allt för givet. 

Ja det finns många tänkbara orsaker men jag tycker det får räcka så där.

[Emma--]
2

#6 Jovisst kan det vara så. Men tycker det är lustigt helt enkelt när samma personer innan sitter och är negativ till flyktingpolitiken och bland annat använder argument att vi inte tar hand om dom som kommer hit. 
Då känns det lustigt att sen bli upprörd när dom själva tycker att dom inte blir omhändertagna på ett bra sätt.  

Då känns det bara som att man borde förstå när man själv reagerat över att flyktingpolitiken inte fungerar.

[VSK]
3

Tycker du att svenska samhället överlag fungerar bra? Eller jag kanske skall säga politik istället istället för samhälle.

Vi kan ta våra stackars pensionärer som första exempel. Här är ett exempel på hur det här landet tackar sina människor som byggt detta landet.

Varför är det så tror du?

[Emma--]
4

#8 Det finns mycket som behöver förbättras. Delvis så har ju alliansen enligt mig förstört en del under sin tid i makten. Sen har jag inte den magiska lösningen på allt.

tarantass
3

En idé kan ju vara att folk slutar slicka uppåt och sparka neråt och börjar göra tvärtom istället.

Det är ju inte så att vi inte har pengar. Det borde varenda svensk skämmas ögonen ur sig för att säga till någon som verkligen kommer från ett fattigt land. Vi är bland de rikaste i världen. Det är de rikaste bland oss själva som de senaste tjugofem-trettio åren har lagt under sig allt mer av våra tillgångar på bekostnad av oss andra.

Börja bråka med dem i stället för med folk som har det mycket sämre än vi.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[VSK]
6

Jag ogillar Alliansen starkt. Eller gjorde iaf när Fredrik Reinfeldt styrde. Enligt mig så är det hans fel att det blivit så mkt rasism (missnöje) i det här landet. Talet "öppna ditt hjärta" och säga att det inte kommer finnas pengar till välfärden eftersom flyktingarna kostar så mkt. Notera det han sa. Flyktingar kostar så mkt pengar. Ingen reagerade. Är inte det ett rasistiskt uttalande så säg.

Samt säga att Sverige inte tillhör svenskarna utan invandrarna kan bara få en konsekvens. Sverige går på knäna. Landet lånar Miljarder för enbart flyktingar. Har för mig flyktingarna kostade 33 Miljarder det senaste året. Det på ett år. Det finns inte pengar till skola, vård, omsorg, försvaret, bostäder. Det finns bostadslösa som får sova under kartonger för att inte frysa ihjäl. Det är enorm bostadsbrist i det här landet.

Om nån är rasist, så är det han kan man tycka.

pysseltigern
6

Något jag reagerat starkt på under hela den här händelsen är hur de asylsökandes skäl till att INTE vilja bo i Grytan har förändrats. Först hette det att dem inte fått riktigt med information om var de skulle. Restiden som var lovad sträckte sig från 20 minuter till ett par timmar, beroende på vem av de asylsökande som tillfrågades. Sedan var det för kallt och att det var livsfarligt (halkan, enligt 75-åringen) Sedan hette det att det fanns björnar och vargar och ytterligare lite senare, hette det att det var för tufft för dem som kom raka vägen från ett krig. Därpå hette det att det låg för långt från staden och för isolerat och att det  skulle bli svårt för dem att integrera med det svenska folket och lära sig svenska?

Anledningen till att de slutade protestera var att de inte "behövde en svart prick i sina papper?"
Så dags att tänka på det nu efter flera dagars dumt beteende?
Den här "spontana presskonferensen" säger massor:
http://www.op.se/jamtland/ostersund/flyktingarna-darfor-slutar-vi-protestera

[Carpinus]
8

Tycker inte att man skall dra alla flyktingar över en kam för den här gruppens uppträdande. En av de strejkande svarar på ÖP:s fråga "Har du pratat med folk som bor på Grytan om hur det är?" att "Jag har pratat med två personer. De sa ”don't live here”, det är tufft här." Men på Jämtlandsnytts hemsida kan man läsa: "Abir, som också bott i Grytan i över ett halvår, säger att hon inte trodde sina ögon när de nyanlända kom.

– De tog sig inte ens tid att titta på hur det är här. Allt vi behöver finns. På 20 minuter är vi inne i stan. Det går tre bussar om dagen tur och retur. Vi sade åt dem att åtminstone komma och titta, säger Abir.

– Jag hade lust att säga åt dem, åk till flyktinglägret Zaatari. Inget land tar hand om oss syrier bättre än Sverige - är det så här vi ska svara svenskarna? undrar Omar."

En av de som var kvar på bussen säger i samma reportage att han egentligen inte ville strejka , men att det var någon äldre som bestämde, och att han i sin kultur var van vid att när någon äldre vill bestämma skall man lyssna. Verkar vara någon "gubbe" som utnyttjat sin auktoritet för att uppvigla andra - gissningsvis kommer man att få problem med den personen på boendet…

dave76jkpg
1

Hej!har läst och funderat en del över era inlägg på denna tråd…förs enbart en dialog ang flyktingarna i sig? Så vad tror ni om våran såkallade regering?Om man nu ska hitta någon att hänga (ut) eller som i själva verket har störst del i det som händer! Känns som de börjar bra efter allt dom talat om ang våran flyktingpolitik:)

[VSK]
3

Det är det jag tog upp i #11.

pysseltigern
6

Citat från artikeln: "Syrierna blev allt mer upprörda över att inte få veta vart de fördes. När de sedan kom fram och fick veta att de skulle bo många i samma rum, och att människor med vitt skilda politiska åsikter skulle sova under samma tak, bestämde sig några för att vägra och fick med sig hela gruppen."
Men det fungerade ju att sova 32 pers i samma buss?
Och de andra som var med på bussen och genast accepterade boendet och klev av bussen? Hade varit intressant om de fick svara på lite frågor om vilken information de fått angående resan?
Tänk om jag hade protesterat till min blivande hyresvärd och krävt att få en lägenhet i ett hyreshus där ALLA delade mina politiska åsikter? Tror ni jag hade fått någon lägenhet hos det bolaget då?

[Emma--]
4

#11 Har aldrig varit ett fan av moderaterna. Och det han säger är ju himla lustigt för deras idé av välfärd är att sänka skatter m.m och de som drabbas är sjuka och arbetslösa. De som tjänar på deras politik är de som redan har pengar, inte är sjuka och inte är arbetslösa och på bekostnad av andras välmående. 

Det är mycket som behöver ordnas upp i landet. 

Och har större förhoppningar över socialdemokraterna, men i dagsläget kan det ju bli svårt att styra upp hur mycket som helst. Till nästa val hoppas jag dom får ökat stöd.

[Emma--]
2

#12 Dom är ju många personer och det kan väl finnas flera orsaker utan att det behöver vara något konstigt med det?

#16 Visst förstår du att det är skillnad att vara uppväxt här  i Sverige där största åsiktsskillnaden politisk kanske inte går djupare än att några röstar blått, några röstar rött, medans i många andra länder så går konflikterna djupare än så? Och det är ju lite skillnad att tillfälligt åka buss tillsammans än att bo tillsammans i samma rum? 
Och det är antagligen en sån stor omställning så det ens att svårt att föreställa sig att komma till ett nytt land, där man inte får all information. Tänk dig bara irritationen som ska uppstå när man inget får veta var ens ska åka förrän man är framme? Oron över att det ska vara svårare att ta sig in i samhället osv.

Alla är individer, och människor. Alla reagerar olika. Är det verkligen så konstigt?

[VSK]
2

**Har aldrig varit ett fan av moderaterna. Och det han säger är ju himla lustigt för deras idé av välfärd är att sänka skatter m.m och de som drabbas är sjuka och arbetslösa. De som tjänar på deras politik är de som redan har pengar, inte är sjuka och inte är arbetslösa och på bekostnad av andras välmående. 

Det är mycket som behöver ordnas upp i landet. **

Du får tummen upp av mig för en utmärkt analys 👍

[Hayabusa]
4

#18 Kanske var den här gruppen av människor vana vid en helt annan levnadsstandard i sitt hemland? Då blir ett kasernboende på en flyktinganläggning i "no-mans-land" en alldeles för stor omställning. Vem bär skuld till detta? Sverige? Migrationsverket?

Sverige kan ta emot hur många flyktingar som helst, men så länge ingen löser problemets verkliga kärna (konflikten i Syrien) så har "man" inte löst något alls. Enligt min mening.

Silvestris
4

Det har inte slagit dig att det kanske fanns många olika orsaker till protesterna? Det kanske inte fanns EN orsak till att de inte vill bo i Grytan utan flera?

Allmänt:

Jag tycker det är rätt uppenbart att en stor del av problemet är att kommunikationen inte har fungerat. Migrationsverket säger att flyktingarna har fått information medan flyktingarna säger annat. En representant från vilken myndighet som helst måste så gott hen kan säkerställa att mottagaren av informationen inte bara har hört vad som har sagts utan även förstår vad det innebär (detta är ett problem idag och därför finns det utbildningar för myndighetsutövare, både i hur man skriver och i övrigt uttrycker sig så att "den vanliga människan" ska förstå). I det här fallet kan även språkförbistringar förekomma. Vi vet inte om det har funnits en tolk på plats när informationen gavs och om en tolk fanns vet vi inte om det var en utbildad tolk. Tyvärr så anlitar Migrationsverket billigaste tolktjänst, inte en kvalitetssäkrad, vilket ibland innebär att tolkarna inte ens är utbildade. 

Jag tror att det är oerhört svårt att föreställa sig hur livet på en flyktingförläggning i jamska skogen ter sig om man kommer från Syrien. 

Tänk er själva att efter bristfällig information bli utskickad till baracker på savannen. Du får höra att det finns lejon, hyenor och flodhästar (not shitting you, flodhästar är livsfarliga) runt knuten och att du för att ta dig till civilisationen måste gå till busshållsplatsen. Du har inga grannar utan det är bara du och 100-200 andra flyktingar från andra länder på plats. Hur skulle du se på dina framtidsutsikter i den situationen?

Kan de ta sig in till civilisationen? Ja, absolut. När de har lärt känna omgivningen kan de tom. ta en fin promenad efter mindre vägar in till Brunflo.

Men vad har man för praktiska möjligheter att integreras i ett samhälle när man placeras med flyktingar från olika länder på en anläggning som ligger i skogen, utanför samhället? Inte är det de bästa förutsättningarna.

Och det här med tacksamhet… nästa gång jag hör en sjukpensionär klaga på livet ska jag kanske köra med tacksamhetskortet? De ska vara jäkligt tacksamma att de bor i Sverige. Att de hade turen att födas i "rätt" land.

Emo
6

När våra fäder och män var inkallade till militärtjänstgöring var de mycket glada under de perioder de kunde bo så lyxigt som dessa erbjuds. Då var det inte heller tal om att män i samma rum med 20 bäddar (inte några 8-bäddarsrum) skulle ha samma åsikter och värderingar.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Silvestris
5

#22 Kan inte påstå att min brorsa var glad åt att bo på Grytans militäranläggning när han gjorde lumpen, han kunde dock åka hem till sitt varna goa hem rätt ofta. Han skulle då fasen inte välja att bo där. Sedan har ju de värnpliktiga fördelen att de är i samma ålder och talar samma språk, dessutom är de ordentligt sysselsatta. Detsamma kan inte sägas om flyktingarna som bor på Grytans fa idag.

[Mia-45]
5

De visste hela tiden vart de skulle. Busschaffören visade karta på deras mobiler.
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/bussockupationens-rattsliga-efterspel

Silvestris
2

Så det känns mer troligt att flyktingarna ljuger än att det har uppstått något slags missförstånd? Varför skulle flyktingarna kliva på bussen för att strejka i Grytan om de var fullt informerade redan innan? Borde de då inte ha strejkat redan innan bussen åkte? Eller någonstans efter vägen när bussen stannade (jag utgår ifrån att det har tagits någon paus under de där 15 timmarnas bussfärd?

[Mia-45]
6

#25 Inte vet jag..det vet bara de. Men enligt busschauffören så ska de ha vetat vart de skulle innan de åkte. 
Ljuger busschauffören då eller?

Gronstedt
1

#26: Tja, om ord står mot ord så är ju flyktingarna betydligt fler än busschauffören. Flera samstämmiga vittnesbörd brukar anses ha större tyngd än enstaka vittnesbörd.

[Mia-45]
3

#27 Nu har ju inte flyktingarna ens emotsagt sej detta nu när busschauffören sa att de visste vart de skulle. 
Men vi får väl se. Det lär komma mer om detta.

[sanna70]
6

Jag kan mycket väl förstå att buschauförren föredrar att hålla sig utanför rampljuset. .  Alla vet ju hur det går till om man råkar säga något negativt i sådana situationer.

På Fb hade den stackaren skrivit att han har fått sova i 2 timmar för invandrare hade tagit över bussen och vägrade kliva av. Inte nog med det så hade någon av dem stulit hans data, där han hade hela sitt liv och därmed önskar han alla ett gott nytt år.

Marinas Mix
6

# 29 Och sedan hade det inlägget tagits bort. Varpå det genast började spekuleras i om vem som sagt åt honom att ta bort det. Två teorier fanns:
a) Migrationsverket, som sagt åt honom att plocka bort det och om han gjorde det och lät bli att polisanmäla stölden skulle han få en ny dator.
b) hans arbetsgivare, som hotade med sparken, men tog han bort inlägget, skulle dem ersätta datorn.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

[Hayabusa]
7

Frågan jag ställer mig är; Varför skulle Migrationsverket eller busschauffören försöka dölja eller lägga dimridåer om vart bussen var på väg? Vad vore motivet? Jag tycker att det var intressant att höra denna Syrianska tjej uttala sig:

http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/jag-alskar-sverige-och-ar-sa-tacksam

Frågans kärna glöms ofta bort, anser jag, och därför läste jag på lite om konflikten i Syrien. Det är ju, faktiskt, den situationen som ger upphov till det katastrofartade läget för människorna i den regionen. Vilken skuld har Sverige? Jag tycker nog att Sverige gör vad som är rimligt att begära för att hjälpa dessa människor.

http://www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Syrien/Fordjupning-Syrien/

Det skulle inte förvåna mig ifall personerna som protesterade har betalt en rejäl summa pengar för att komma till Sverige och att det kanske inte motsvarande förväntningarna som de bar med sig. Vems fel är det? Sveriges? Nej, det kan jag inte tycka. Det är ingen charterresa där man klagar på researrangören över att busstransfer & hotellrum inte höll vad resebroschyren lovade.

Syrianska flyktingar har absolut rätt att vara arga & besvikna, men rikta ilskan mot rätt håll.

Silvestris
4

Nej, jag påstår inte att busschauffören ljuger men missförstånd uppstår. I synnerhet om man inte talar samma språk (jag vet inte, det är ju möjligt att busschauffören talar samma språk som flyktingarna).

Hur ofta uppstår inte missförstånd i vardagen?

Zyperior
7

So, om informationen varit bristfällig. Du är inte i krig längre. Kliv av bussen, bli en del av Sverige eller åk någon annan stans. Om du inte är nöjd med att du kom undan kriget är ditt uppehälle som asylsökare här ganska tveksamt.

Detta är dock bara ett tydligt exempel på hur blåröd invandringspolitik är misslyckad. Vi har inte resurser att ta emot de mängder de planeras för och om något år rinner bägaren över. Då kommer Tysklands demonstrationer hit. Jag ska gladeligen gå med i dem.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Silvestris
1

"Bli en del av Sverige på en flyktingförläggning där de enda svenskar du kommer träffa är de som arbetar där."

Precis. Hur lätt tror du att det är att integreras i ett samhälle när du institutionaliseras och inte ens får en rimlig möjlighet att leva din vardag just i det svenska samhället?

[sanna70]
5

#33 Bli en del av Sverige på en flyktingförläggning där de enda svenskar du kommer träffa är de som arbetar där.

Kanske är det ett tecken att det inte finns utrymme för fler i Sverige? 

Vad det gäller språket så tycker jag att det är direkt oansvarigt och ibland rent farligt att sätta människor i arbete innan dem kan språket.

Jag hade en tjej som skulle arbeta som undersköterska, en brukare fick kärlkramp  men hon förstod inte vad han sa . Som tur är så hämtade hon mig. Det har hänt åtskilliga incidenter av detta slag och det är lika skrämmande varje gång.

kallepudas
4

#34 och varför blir det på det viset tror du?  

En liten påminnelse om att det inte finns bostäder tillräckligt och det är liksom inte bara så lätt att bygga nya hur som helst & det fungerar ju inte direkt på det viset att man kan slänga ut oss som redan har bostad. Som #33 skrev så har vi inte resurser för hur många människor som helst.

Silvestris
2

#35 (och delvis #36)

Nej, det är ett tecken på kortsiktigt tänkande och på kapitalistiskt tänkande. Lägger man ut flyktingboenden på entreprenad är det rätt självklart att entreprenörerna kommer köpa upp de billigaste boendena de kan hitta (och ta rövarpriser) vilket inte är detsamma som de lämpligaste. Det finns bostäder i tätorter (i glesbygden) men de tas inte tillvara på. 

Men ja, det behöver byggas fler hyresrätter och reglerna för byggande behöver lättas på. Av många skäl. Vi har länge styrts av regeringar som har sett det som en självklarhet att människor VILL och KAN äga sitt boende och det har lett till att hyresrätter har ombildats till bostadsrätter och man har skapat en politik som inte gynnar byggande av hyresrätter. 

Och jag har arbetat inom vården och varit tacksam för att vi har haft invandrare på arbetsplatsen då det inte är helt ovanligt att de dementa äldre tappar svenskan och återgår till att bara tala sitt modersmål. Det farligaste i situationen du beskriver förefaller inte vara språkförbistringen utan att ni hade en personal som inte kände igen sjukdomssymptomen. Men det viktigaste då är ju att kontakta någon som är sjukvårdskunnig. Det är ju det akuta.

[sanna70]
5

#37  Det finns bostäder i tätorter (i glesbygden) men de tas inte tillvara på. 

Märkligt, hur kommer det sig då att kommuner ber oss att ta flyktingar i våra hem pga bostadsbrist?  

Vad det gäller personal med dålig Svenska så är det ganska vanligt inom vården. Pensionärer är många gånger förtvivlade för dem kan inte göra sig förstådda, dem ringer till vår chef och ber om att få hjälp av någon som dem kan förstå men gissa vad- svaret blir, du får ta det du får.

Sedan har det hänt åtskilliga incidenter med medicin. Kan man inte Svenska så är det lätt att det blir fel i doseringen eller att man ger för mycket/för lite insulin mm mm mm Rent farligt. Vi har tagit upp det på våra möten åtskilliga gånger men gissa vad- svaret blir , det är som det är.

Nu jobbar en av dessa med dålig Svenska kvar hos oss men hon har blivit fråntagen sin medicin delegering pga allvarligt fel. 

Tror ni att våra gamla känner trygghet? 

kallepudas
5

#37 Ja det är ett kapitalistiskt tänkande men det är ju på det viset att om något företag eller byggherre plötsligt skulle bygga en himla massa bostäder så skulle din bostad om du nu äger en bostadsrätt/radhus/villa sjunka i pris & har du då lån på 2 miljoner & någon bygger så sjunker värdet på din bostad….lagom kul att betala det lånet då eller hur?   

Jag har inget emot invandring men ser ju inget positivt att människor hamnar på förläggningar och skulle det bli krig & jag flydde till ett annat land så skulle i alla fall jag flytta tillbaka till sverige när det hade blivit fred(skulle inte fly men om)så jag skulle inte behöva integreras i något annat samhälle….

Sedan om man drar upp det där med terrorsekten IS eller Isis….dom som åker dit & strider med dessa är människor som kommit till sverige så sent som 2007-2010 och som flytt från krig & nu har åkt för att strida med is……..fly från krig & sådant och sedan åka dit & strida med en terrorgrupp…….man blir lite skeptisk till viss invandring då även om man som jag ser alla människor som likvärdiga oavsett hudfärg eller ursprung.

Det är ju knappast så att när media skriver att "svenskar som strider för isis" är ju inte så att herr svensson som är bankdirektör satt sig på ett flyg & tänkt att han ska ner & skjuta lite för skojs skull.

[Söderort]
0

De syriska flyktingarna som busstrejkade efter transport till flyktingboendet Grytan utanför Östersund orsakade debatt och stora rubriker. Men rapporteringen var ett missförstånd, enligt flera av dem – som nu trivs med livet i norr. – Jag är ledsen över hur vissa medier framställde situationen. Vi trivs här i Östersund och vill inte åka härifrån, säger Moaweyh Ramily, en av dem som strejkade.

http://www.metro.se/nyheter/efter-flyktingarnas-busstrejk-vi-trivs-har-i-ostersund/EVHoan!eXuV5LCjwatuM/

pysseltigern
3

Finns en betalartikel på Östersundsposten. Där det framgår att en av "busskaparna" Moaveyh betalat 5000 euro till en flyktingsmugglare och att han lämnat sin gravida fru och två barn i Damaskus.
De blev stoppade i Österrike och han sökte uppehållstillstånd där, men fick avslag efter tre månader. Sedan tog han sig till Sverige.