Om SD får makten
En fråga, om SD får makten, vad händer med invandrarna? Skickas dom tillbaka till sitt land eller får dom stanna och istället minskar på insläppet till Sverige? Är jätteorolig vad som skulle hända, har flera vänner från andra länder som kag verkligen inte vill förlora..
Nä jag tror inte att dom ''slänger'' ut alla invandrare, kanske dom som inte har svenskt medborgarskap men någon som kan mer om detta vet säkert. Dom som är födda i Sverige kan inte bli ut skickade
I'm out 
Det står inte någonstans i deras partiprogram att invandrare ska skickas ut, de vill däremot begränsa invandringen och mottagandet rejält.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Dom har ju som mål att alla ska flytta hem till sina land. Men i första hand lär dom minska invandringen rejält där dom har som mål att det ska minska med 90%.
Och just ja. Dom vill ju även ta bort permanent uppehållstillstånd vilket gör situationen för invandrare mer osäkert.
#4 Kan du länka till att dom vill ta bort permanent uppehållstillstånd vill gärna läsa om hur dom tänkt sig det.
Även om SD skulle vilja genomföra nåt liknande(vilket jag betvivlar, iaf i nuläget), så skulle de aldrig lyckas rösta igenom det i riksdagen. Detta eftersom de enbart kontrollerar 13 % av rösterna och inget av de andra partierna skulle rösta för ett sådant förslag. Dessutom är det möjligt att ett dylikt förslag räknas som en grundlagsfråga och i så fall krävs det mer än bara majoritet för att det ska ändras.
Med andra ord så behöver du inte vara orolig för att dina vänner ska förlora sina medborgarskap.
#5 Jag blev nyfiken och kollade, och fann följande:
SD:s partistyrelses yttrande på motion vid valkonferens mars 2014:
"Partiet har i sin budgetmotion för 2014 angett följande om uppehållstillstånd: `Om giltiga asylskäl kan beläggas kan den asylsökande få ett uppehållstillstånd på en tidsbegränsad period om 6 månader. Efter 6 månader görs sedan en ny prövning för att utröna om de ursprungliga asylskälen på något sätt förändrats. Beviljandet av permanenta uppehållstillstånd ska helt upphöra.´
Denna fråga har sedan länge funnits med i centrala dokument i partiets förslag och kommer att finnas med även framöver."
(Anm. Det framgår inte av detta vad man tänkt göra med de som redan har ett giltigt permanent uppehållstillstånd, om de skall få någon form av amnesti eller övergå till begränsat uppehållstillstånd enligt ovan.)
Detta gäller idag angående återkallande av permanent uppehållstillstånd:
"Ditt permanenta uppehållstillstånd kan återkallas om du flyttar från Sverige. Om du däremot anmäler att få behålla ditt permanenta uppehållstillstånd senast en vecka innan du reser från Sverige kan du vara borta i upp till två år utan att ditt tillstånd blir påverkat av det. Om du inte bosätter dig i Sverige på nytt efter två år kan ditt uppehållstillstånd komma att återkallas. Det kan också återkallas om du uppgav en falsk identitet när du ansökte om uppehållstillstånd, eller om du inte berättat eller medvetet ljugit om något som hade betydelse för ditt uppehållstillstånd.
Om du döms för ett brott kan domstolen besluta att du ska utvisas och att ditt uppehållstillstånd ska återkallas.
Ditt uppehållstillstånd kan återkallas även om det gått flera år sedan du fick det."
#7 Påstår inte SD att dom vill minska kostnaderna för invandringen, att varje invandrare ska behöva söka på nytt var sjätte månad borde ju ge tonvis med pappersarbete, vilket kostar.
Jag kan ha missförstått däremot men det låter dyrt som bara den.
l'm back
#7 Håller med #8 detta kommer ju leda till en mycket dyr uppgift för myndigheterna.
Nej, men det kommer bli avsevärt mycket svårare för invandrare att få stanna i Sverige och att komma in i det svenska samhället pga. den politik SD vill föra. Det i sig kommer öka invandrares utsatthet och det kommer knappast förbättra situationen. SD kommer lägga eld på brasan men fortsätta skylla på invandrare.
Vi kommer även få något fler oönskade barn födda eftersom de kommer sänka gränsen för fri abort och kan SD tala om invandrare som en belastning på samhället kan nog säga detsamma om oönskade barn. Alternativt kommer vi se kvinnor genomgå osäkra aborter (med lite tur beställer man iaf korrekt läkemedel på nätet) vilket kommer kosta både pengar och lidande.
#8 #9 Instämmer - det låter både dyrt och administrativt tungrott! Utan att veta hur de tänkt lösa det förmodar jag att avsikten är att begränsa flyktingmottagandet. Men detta är nog lättare sagt än gjort, eftersom det kan bryta mot de FN- och EU-åtaganden som Sverige ingått.
#11 Även försvarskostnaden kommer bli enorm om SD får som dom vill. Visst dom har mycket där jag gillar men mycket onödigt som helt nya baser.
#12 Jo, det finns nog mycket som rinner iväg där…
Dilemmat med SD för en proteströstare är att de är det enda medlet att tillgripa för att få till stånd en bredare debatt, men man börjar ju dra öronen åt sig om det skulle gå så att de närmar sig ett eget regeringsinnehav! Max 20%, sedan är det nog dags att dra i nödbromsen för övriga partier och slå ihop sina påsar över blockgränserna…
#13 Tveksam om dom skrapar ihop så mycket som 20% av väljarna jag tror dom andra partierna. kommer inse att man måste gå ihop över blocken
Ja alltså ett Sverige där SD har majoritet vill jag inte se. Utöver deras hemska människosyn så verkar dom ju luta åt vilket håll som helst. Verkar ju som att första som sträcker ut handen till SD och går med på att minska invandringen blir partiet som SD kommer samarbeta med.
Jag litar inte alls på SD.
#15 Det kommer inte att hända dom har inte så stort stöd bland väljarna.
#16 Nej. Men den här tråden handlade väl om vad som händer om dom får makten. Troligt eller ej så är det en framtid jag inte vill se.
SOm jag har förstått det så är det bara att dom skickar ut dom som inte gör nått för samhället, dvs de som roffar åt sig massa bidrag och get i gengäld tillbaka kriminalitet ol. dom som beter dig jobbar och betalar skatt och sånt samt har svenskt medborgarskap och som VILL göra nått för att hjälpa samhället får stanna ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#17 Det är ingen framtid jag vill se heller! Jag vill se ett etablerat, ansvarskännande parti som på ett pedagogiskt och värdigt sätt förklarar för en ökande skara väljare varför Sverige gör en annan bedömning än 26 andra EU-stater om varför man kan ta emot i många fall 50 gånger så många flyktingar som andra länder, som kan förklara hur vi kan skapa drägliga levnadsvillkor för alla nödställda människor, hur man skall undvika att kommuner får slå knut på sig själv för att lösa diktat ovanifrån i fråga om mottagande, hur man ordnar skolgång, utbildning etc., och hur man skiljer ut det fåtal ankommande som styrs av samhällsomstörtande värderingar av typen IS.
Det parti som lägger korten på bordet och talar om de faktiska kostnaderna för Sveriges flyktingmottagande kommer att få min respekt. För att få min röst måste de först bevisa att man inte tänker fortsätta att omyndigförklara medborgarna. Det är ännu så länge vi som väljer dem, inte de oss…
#19 Hoppas det dyker upp ett parti som kan prata om dom faktiska kostnaderna samt inkomsterna då. Blir väldigt snett att göra som SD som ett flertal gånger använder siffrorna för att det ska låta som att det kostar massor, flyttar hit massor osv men inte pratar om hur många som faktiskt utvandrar varje år och vad det finns att tjäna på i längden.
#14 Osvuret är bäst! De övriga partierna har mycket att bevisa i fråga om förhandlingsvilja sinsemellan, och än så länge tickar nog SD:s väljarskara uppåt. Det är ju värt att tänka på att de i nästan alla val överträffar det som kommit fram i opinionsundersökningarna, och 20% är inte otänkbart. Speciellt som M står inför val av partiledare - vad händer med marginalväljarna där om de inte är nöjda?
Endast 2% verkar i senaste opinionsundersökningen föredra en ny regeringsbildning emellan S och MP - var hamnar de resterande sympatisörerna?
Björklund och Hägglund är ifrågasatta i sina partier - vad händer där?
Om inget nytt händer kommer förmodligen C, SD, V och Fi att gå starkt framåt i valet. Tippar jag…
#21 Det är mycket möjligt att det blir så
Då kan vi samtidigt skicka med alla svenskfödda knarkare, alkoholister och arbetslösa som belastar svensk ekonomi… Känns kanske lite 1945-ish i ett grannland.(edit: tog bort fetningen)
Jag tror kanske förutom ovanstående ironi, att det är ett misstag att från början släppa in SD genom missnöje. Risken är att vi blir vana med dem och att de blir normaliserade som vilket parti som helst. Till och med jag börjar känna det krypandes, tyvärr. Och då är jag ändå en av dem som fördömt SD från start, men jag får hela tiden påminna mig om sådana här sorts partiers historia och bakgrund… Då ser jag rött igen(alltså inte S). 😐
Är du lönsam lille vän?
Värd för Pensionärer
Om du menar mig så är jag varken liten eller din vän… Resten får du nog utveckla så det blir begripligt.
Edit: Kanske missförstod någon ironi som är långsökt… Jag vet hur långsökt jag kan vara i mina skämt.
Titel på en proglåt från länge sen.
Jag syftade på att bara lönsamma skulle få stanna i Sverige om vi skulle dra saker till sin spets.
Angående vänner så ett annat citat "Min fiendes fiende är min vän". För övrigt klara jag mig bra själv.
Värd för Pensionärer
#23 jag kom inte hit för att tjaffsa, jag kom hit för att svara på en fråga som var ställd, okies ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Då räcker det med massa OT och tjafs vi ska inte behöva sitta och bevaka alla trådar dygnet runt.

#23 "Då kan vi samtidigt skicka med alla svenskfödda knarkare, alkoholister och arbetslösa som belastar svensk ekonomi… Känns kanske lite 1945-ish i ett grannland"
1945?? Då hade Tyskland förlorat kriget. Vem skickade de hem då?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Expo skrev denna artikeln 2011, om vad som skulle hända om SD fick makten.
Ja, du har ju nästan rätt. De förlorade kriget under 1945. Antar att du är äldre än mig då du inte förstår det lilla tillägget efter 1945… -ish.

Så uråldrig är jag inte att jag inte förstår -ish. Men det var inte alls 1945-ish. Snarare 1935-ish. Men jag antar att du är yngre än mig och inte kan så mycket historia.
?
#7 Förslag från moderaten Sedat Dogru på SvD Brännpunkt: "Utgångspunkten ska vara att ge temporära uppehållstillstånd de första tre åren. När skyddsbehovet inte längre finns för den asylsökande görs en ny prövning och om den asylsökande har egen försörjning kan permanenta uppehållstillstånd beviljas."