Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 5791 ggr
Magi-cat
3

Dödsstraff - en lösning?

Frågan kom upp i #232 

"Det här kan låta hårt, men dödsstraff för dessa människor vore, i mina ögon, idealet. "

Vad tycker ni andra? Är verkligen dödsstraff "idealet"? I så fall, under vilka förhållanden? 

Blir samhället och dess medborgare tryggare och lyckligare genom att hämnas vidriga handlingar med döden? Eller göder man en våldsspiral där öga-för-öga, liv-för-liv gör att ingenting någonsin blir bättre och där man lägger sig på samma nivå som den man hatar?

Jag undrar…(angående dödsstraff): har vi verkligen inte kommit längre än så…😕

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klebold
7

Verkar ju inte funka för USA så varför skulle det funka för oss. 

Dessutom kostar det skjortan

Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still willing to get our hands dirty”

VildaVittra
12

Dödsstraff är förkastligt och de som stödjer dödsstraff behöver psykiatrisk hjälp för de har ingen förståelse för innebörden av ordet människovärde. Någonstans i deras mentala utveckling har det gått fel.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

papa-bear
3

som avskräckande syfte fungerar det ju inte alls, se på kina, där avrättningar är dagligen förekommande. de som begår brott som är belagd med dödsstraff verkar ju inte trappa ner på sina verksamheter, men det är väl fotfolket som står på knä med pipan i nacken, för de är väl utbytbara mot andra aningslösa stackare?

Eine
5

Dödsstraff är ingen lösning på någonting. Helt förkastligt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[VSK]
3

Jag tycker inte dödsstraff är nåt ideal, men det beror väl på brottets råhet.

Personligen så är jag för hårdare straff. Tex så är det inte okej att som vissa komma ut efter 18 månader straff pga våldtäkt. Straffskalan är nåt som skall skrämma folk från att tänka till ett par ggr till, och på så sätt minimera allt skit som händer.

Cragan
5

dödsstraffet är ju bara till för att offer/stat ska känna att dom fått hämnats avskräckande är det ej 

nått som är värre för gärningsmannen är resten av dens naturliga liv i en cell med 1 timme i en rastgård om dagen utan mänsklig kontakt

[Carpinus]
4

Den faktiska situationen för de hemvändande krigarna är ju inte att de hotas med dödsstraff - som det verkar behöver de inte befara något straff alls… 

Bara för att någon råkar nämna "dödsstraff" i sammanhanget behöver man väl inte ta det som intäkt för att börja en avledande diskussion i frågan om lämpligt straff för IS-krigarna?  Vi vet ju alla att det inte finns dödsstraff här, och att det inte lär bli aktuellt som straffpåföljd heller. Om inte IS-hemvändarna skulle komma till makten, förstås…

P.S. För att undanröja misstolkningar: nej, jag tror inte på dödsstraff, och nej, jag tror inte att IS tar makten i Sverige. D.S.

Kyllan56
5

Är helt emot dödsstraff! För mig är det paradoxalt hur man kan straffa mord med samma mynt! En stor paradox. 

Vem är sedan ansvarig för att ha döda mördaren. Den/de som utdömer straffet, den som utför handlingen, eller? Vi vet också att oskyldiga dömts till döden, vilket är fullständigt oacceptabelt.

Ett civiliserat samhälle använder inte dödsstraffet. Jag har mycket stor förståelse för att Jordanien blev rasande när IS avrättade deras pilot genom att bränna upp honom. Att få hämndtankar är fullständigt normalt när hemskheter händer, men att agera på dem är inte sunt och acceptabelt i ett demokratiskt samhälle.  Känslomässig affekt får/ska inte styra rättsväsendet.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[sanna70]
6

Nej, jag är inte för dödsstraff däremot om någon har brutit mot lagen om mänskliga rättigheter då ska denne nekas inträde i landet och/eller utvisas för gott.  Tex dem som korsfäster små barn eller begraver barn levande för att dessa barn har fel religion

[Sabina]
4

Jag håller med dig #8 helt och hållet.
Dödsstraff ingår inte i ett civiliserat samhälle. Då man (samhället) inte bättre än de individer som mördat/skadat.

[JenniN]
6

Jag tycker att om man går så långt som att använda försvarslösa barn som sköld i krig eller att begrave dem levande, kanske korsfästa dom. 

Gå man så pass långt så finns det ingen återhämtning så ja, då tycker jag att de inte förtjänar att någonsin le igen. De förtjänar inte chansen att skaffa familj eller leva ett bra liv.

tlover
1

#11 Fast det uppnår man ju med livstids fängelse (på riktigt) också. Själv tycker jag det är ett tyngre straff än att slippa lida (dö).

l'm back

Magi-cat
1

#11 Dödsstraff?

"Det här kan låta hårt, men dödsstraff för dessa människor vore, i mina ögon, idealet. "

[JenniN]
8

12# Nja fast inte direkt. Även om man sitter livstid i exempel i Sverige så kommer man ha det bra. Man får inte bli kränkt och man måste ha tillgång till specialmat om man behöver det, TV med program på osv. 
Det är inte ett straff, inte heller en belöning.  Men det är knappast det straffet de förtjänar för att ha slaktat barn .

Och jag kan garantera att alla de som skriver här inne, alla dom skulle ändra uppfattning om de kommer hem från jobbet en dag och hittar sitt barn korsfäst. 

Men det är klart, det här händer inte våra barn så kanske ska vi sluta bry oss, leva vårat liv och ibland kanske uttrycka att det är så synd om barnen. Utan att egentligen faktiskt försöka göra något åt saken.

Magi-cat
3

#14 Inte direkt dödsstraff, bara lite grann? 

Tar du avstånd från den tidigare skrivningen?

Andorr
3

"Efter en avrättning kan ingen oskyldig frikännas."

http://www.aftonbladet.se/debatt/article12103128.ab

[JenniN]
8

15# Om du tror för en sekund att jag kommer svara på någon av dina frågor när du aldrig har svarat på mina så tar du fel :)
 Trakassera någon annan!

[JenniN]
7

16# Ja de har du i och för sig rätt i, men jag menade aldrig att man ska samla alla ISkrigare på rad och skjuta dem. Jag menar att de personer som håller i det skrikande barnet och slår i spikarna i dess fötter och händer, eller de personer som tar spadtagen och öser jord över barnet som ligger fastbunden i en grop. 

Ju de personerna förtjänar inte att leva, och dessutom så har dessa personer inget emot att säga att de är just dom som har begravt/korsfäst barnet eftersom de enligt dom är "rätt". 
Men så det är klart att man inte ska döda någon som inte har erkänt. Men erkänner man med stolthet på rösten att man slaktat barn, ja då ser jag inte alls varför personen förtjänar att leva.

VildaVittra
7

#14 Så spiraler av att behandla varandra illa brukar lösa konflikter mellan olika folkgrupper? Eller brukar de snarare föda mer hat och våld? 

Jag kan garantera dig att jag inte skulle ändra åsikt. Jag har varit med om stora trauman i mitt liv och jag hatar inte ens de som utsatt mig för det, det ligger inte i min natur att hata människor som är sjuka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JenniN]
6

19# Det är inte av hat som jag inte ser värdet i deras liv och inte vill att de ska leva. 
Det är för att de aldrig någonsin ska få chansen att göra om det, det ska inte finnas tillstymmelse till chans på miljonen att de någonsin kan utföra en sådan handling igen. 
Ingen ska behöva gå igenom det, nu när många redan har det så är det nästan försent. 

15# Jag tänker inte svara på dina frågor om du inte svarar på mina :)

tlover
1

#14 Nu säger jag inte att jag tycker att svenska fängelser är bra, bara att dödsstraff är fel, bara för att man är emot dödsstraff betyder inte det att man tycker att svenskt rättsystem är bra.

"Och jag kan garantera att alla de som skriver här inne, alla dom skulle ändra uppfattning om de kommer hem från jobbet en dag och hittar sitt barn korsfäst. "

och det är därför vi har ett oberoende rättsystem för att man inte ska dömas pga hämd

l'm back

[Jimmy.L]
3

Jag är för dödsstraff vid krigsbrott.

VildaVittra
3

#20 Med den matematiken ska vi låsa in/avrätta alla i Sverige också, för det finns fler än 9 svenskar i det här landet som begått vidriga brott.

[JenniN]
3

23# Fler än nio svenskar eller alla, hur ska du ha det?

Det är skillnad på nio stycken svenskar eller 9 miljoner svenskar.

VildaVittra
3

#24 Om det ska vara mindre än en chans på miljonen att en person ska begå ett bestialiskt brott, så är vi ju alla med i den beräkningen. Det är alltså mindre än en chans på miljonen att du är en sådan person. 

Själv tror jag på bot och bättring, gärna med mer stöd från psykiatrin än vad de får idag.

vallhund
1

Sedan 1973 har vi inte dödsstraff för brott begångna under krig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsstraff_i_Sverige

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[JenniN]
4

25# Du tänker så, mja psykiatrin behöver såklart förbättras så att de som förtjänar det kan få den hjälp de behöver, exempelvis de som flytt från IS. 

IS däremot ska inte få ta del av vårat välfärdsamhälle tycker jag. De ska inte ens få chansen att möjligtvis ta del av det.

VildaVittra
5

#27 Då kommer vi till det där med människovärde, för jag tycker alla förtjänar hjälp. För den som är monstret idag, var offret igår.

Zyperior
3

Dödsstraff är för mig inget straff. Alla dör vi ju någon gång och ser man det som ett straff att dö blir vi ju alla straffade till slut. Vissa som lever ett normalt liv kan drabbas av dödliga sjukdomar och genomgå en oerhört plågsam död medans en brottsling som får dödsstraff får hjälp till en så mysig död som möjligt. Därför är jag för aktiv dödshjälp men mot dödsstraff. Hårdaste straffet jag kan tänka mig, bortsett från tortyr, vore att man får sitta resten av sitt liv i ett rum med 4 väggar. Inget annat. Inga möjligheter till stimulans alls, inte ens böcker. Samma mat varje dag. Det är något jag kan tänka mig för dessa vidriga människor som begraver barn levande. Dödsstraff? Så lätt ska de verkligen inte komma undan.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
9

Tycker du att en person som våldtagit sönder så små barn, för att sen slå ihjäl de, eller begrava de levande, eller tända eld på de medans föräldrarna ser på (för att sen skära halsen av föräldrarna och kasta i samma grav som barnen, har ett människovärde?

VildaVittra
3

#30 Du får skriva till mig, men jag får inte skriva till dig?

Ja, när jag skriver alla så menar jag alla.

kamera0710
3

Borde det vara dödstraff för Christer van der Kwast och hans så kallade utredning kring Thomas Quick? På grund av detta spektakel går som bekant ett antal riktiga mördare fria. Eller hur inkompetent får en person inom rättsväsendet vara? 

Som fadern till den försvunne Johan Asplund skriver:

"Vid flera tillfällen förvanskades den information vi lämnade till utredarna så att den skulle passa deras syften. Ett exempel är när Penttinen pressade Anna-Clara att på papper rita av ett födelsemärke som Johan hade i form av en svag skugga på ena skinkan. Vid tingsrättsförhandlingen gällande Quicks påstådda mord på Johan visades bilden upp – men då var den ändrad."

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/johan-asplunds-foraldrar-det-ar-mot-oss-krankningarna-har-riktats/

[Jimmy.L]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dessa kvinnor i reportaget har blivit våldtagna och fått sina händer borthuggna många av dessa måste leva med detta livet ut. Dödsstraff anser jag att det ska vara på krigsförbrytare.

Varning för otäcka bilder och berättelser.

[VSK]
3

Det är oerhört tragiskt, sorgligt och framförallt skrämmande att läsa om din människosyn. Men givetvis har du (än så länge) all rätt att tänka och tycka som du vill.

[VSK]
3

Det är alltså okej att lägga ut hemska videos, så länge det inte handlar om IS-offer, eller hur tänker du nu?

[Jimmy.L]
4

#35 Detta är en dokumentär som även har visats i svensk tv. Skillnaden är att här får offren själva välja om dom vill vara med eller inte det valet hade inte piloten.

Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
0

okej, då är jag med 🙂

kattöga
5

Dödsstraff är inget straff enligt mig. Det är en hjälp att slippa ifrån straff.

Dödsstraff kan jag tänka mig också "hjälper" vissa personer till det "martyrskap" som dom eftersträvar genom att döda i "sin guds namn". "Jag vill döda, dö, bli martyr och komma till Himlen och Gud".

Dödsstraff är också ett sätt för allmänheten att "slippa" dessa människor. Men ger samtidigt näring åt deras "medkumpaner" och efterföljare……..

Rejält straff samt psykologisk och eventuell kemisk hjälp, det tror jag mer på. Och  med "rejält" menar jag att det ska "svida" i proportion till deras illdåd.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[VSK]
5

Dödsstraff för de som vill bli martyrer är ju så klart ingen lösning. Bästa lösningen torde vara att se till så att det inte kan gro martyrer skulle man kunna tycka. Därför så måste det till hårdare straff som avskräcker. Tex att sitta inlåst i en mörk isoleringscell resten av livet, eller nåt liknande.

VildaVittra
2

#34 Ohh ja, jag är ju så otroligt kall som inte vill att deras offer ska stanna kvar i området och som tror att alla kan bättra sig. Var det inte ett gäng nynazister som bättrat sig nyligen enligt deras anhängare? Är det då inte sant?

tarantass
2

#14: har man det bra i svenska fängelser? Är det inget straff? Då unnar jag dig att sitta i ett i några år. Inte för att vara taskig utan för att du ska få litet på fötterna.

Och din "garanti" gäller nog inte alla i den här tråden. Det finns folk som har fått sina barn bestialiskt mördade som har startat rörelser för att hjälpa alla inblandade i sådana saker och därmed undvika hämndtankar och ond spiral. Det förekommer att sådana saker gör folk klokare också.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[JenniN]
6

42# För män som våldtagit och begravt levande barn är det inte ett straff, iallafall inte ett straff som är likvärdigt med brottet.

[VSK]
3

Jag tror inte det handlar om att vara kall. Jag tror det måste bero på nåt annat.

kallepudas
3

Det handlade ju om is-krigare men samma metoder som dom använder på små barn  kan väl vara lämpligt  som straff så kanske dom lär sig till nästa liv att inte plåga små barn……..men ojdå….det blir ju dödstraff då fast inte på ett behagligt sätt som usa använder utan mer kvävas under ett tjockt lager jord eller korsfästning.

Magi-cat
2

#45 Du är så ociviliserad att du förordar tortyr?

Död efter ett litet käckt Guantanamo med förnedring och plåga?

kallepudas
4

#46 så det är ocivilserat att föreslå att gärningsmännen får samma medicin som dom gett andra………då kanske gärningsmännen borde tänka på det i första läget ?

Det behövs inget guantanamo för is bevisar ju att det går att gräva ner folk levande lite överallt…….& blir det fullt i backen så har dom tydligen den gamla metoden korsfästning att tillgå….finns det hjärterum så finns det stjärterum som man säger.

Zyperior
4

#47 "Då kanske gärningsmännen borde tänka på det i första läget"
Precis. Jag vill inte skicka någon till finkan. Jag önskar alla ett gott och lyckligt liv. Men man ska fanimej ansvara för sitt eget agerande och kan man inte hålla sig i skinnet så måste det finnas påföljder som är kännbara. Ingen ska kunna resonera att brottet är värt att utföra i förhållande till det straff som kan utmätas.

Zyperior
4

En ide kan ju vara, som alternativ till dödsstraff, när det kommer till hänsynslöst grova brottslingar. Ge brottsoffren varsitt baseballträ, spänn fast brottslingen i ett rum utan insyn och släpp in brottsoffren där. Då hamnar den dömdes öde helt i deras händer, precis som deras öde va i hens händer när hen utförde brottet. Det kanske räcker för dem att bara puckla på hen lite och avreagera sig, de kanske vill slå ihjäl hen eller så kanske de inte vill göra något alls. Överlever hen får hen fängelsestraff.

Såklart måste det finnas en tydlig gräns vilka typ av brott detta döms ut för. Men som exempel kan jag nog tänka mig att Breivik skulle mycket väl kunna kandidera.

tarantass
2

… och till slut var de så lika att man inte såg någon skillnad, eller hur det stod i Orwells "Djurfarmen".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

kallepudas
3

#50 Går man INTE  ut & viftar med yxa mot polisen så finns det ju en chans att man överlever tills imorgon eller hur? 

Går man INTE ut & anfaller andra människor på stan så finns det ju en chans att dessa INTE behöver ge en stryk. 

Mördar man inte andra människor så finns det ju en chans att ingen mördar tillbaka……..

Någon borde upplysa IS & deras sympatisörer att dom bör lägga av med det dom gör för folk blir arga & då finns risken att dom får igen…….lite så det fungerar.

Ska IS kriga & jag har sagt det innan så kan dom väl kriga mot soldater vars jobb är att kriga tillbaka & dö om det behövs….vet av egen erfarenhet & utbildning att det var själva tanken med värnplikten att man ska skjuta tillbaka på fienden det är vad krig går ut på………deras avrättningar av oskyldiga barn kommer bara att framkalla det man ser här….avsky och ingen kommer någonsin vilja ha med dessa mördare att göra…….men dom är maskerade dom flesta av dom så det vore vänligt om säpo släppte ut vilka dom är så dom inte kan gömma sig eller återgå till sina arbeten om dom nu har några det tvivlar jag på för människor med så låg nivå kan omöjligt ha arbete.

kattöga
3

När (och vem) har rätt att döda? Och vad är motiveringen till den rätten? Och vari ligger eventuella skillnader i "Rätt att döda" och för vem? Den som anser sej ha rätt att styra över liv och död ser sej själv som en gud. Den människa som anser sej rätt att döda, på vilket sätt det än vara må, ser sej själv som Gud. Då frågar jag, är du den Gud jag bör höra, den som anser allt liv vara likvärdigt? Är du den Gud som ser oss alla som likar? Är du En Gud som är Livets Goda? LIVETS GODA? Om du anser att du har rätt att döda, vem gav dej den rätten, vad ger dej den rätten, vad gör din rätt till en rättfärdig rätt? Varför har du rätt att döma till död om någon annan inte har samma rätt?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kallepudas
3

#52 Vet du inte svaret på det själv?

kattöga
2

#53 Jag har min syn på det, visst.

Meeow! 

kallepudas
0

stöder jag isis?

tarantass
3

Ja. Du och många andra härinne. Vi är också flera som har försökt förklara hur, så jag tror inte det är läge för fler förklaringsförsök. Dags för er att fundera hur vi menar istället.

kallepudas
3

#52 Som en gång värnpliktig soldat så var huvudsaken med hela grejen att döda….motiveringen eftersom du inte verkar förstå den kopplingen var för att skydda dig & dina anhöriga. Svenska soldater har alltså rätten att försvara rikets gränser & sina invånare…….handlar inte om att leka gud.

Isis leker gud eller vad dom nu leker…….dom är som sagt inte några soldater ens eftersom det är utstötta förortsungar som tröttnat på att råna gamla tanter och dom ser sin chans att posera med vapen & patronbälte på sociala medier……töntar helt enkelt. Det är inga soldater som försvara ett land för det finns inget land som heter islamiska staten……där dom mördarna håller till heter länderna syrien & irak……..en väldig skillnad på att starta en sekt & gå ut och skjuta ner vem man känner för mot att ett land försvarar sig mot angripare eller för den delen terrorattacker.

kallepudas
2

#57 jasså jag har visat mitt stöd för barnamord…….du vet att den anklagelsen är förtal va?

tarantass
1

Struntprat. Igång med de små grå nu istället.

kallepudas
1

#60 Typiskt nät-troll…..

Andorr
2

Alla som är för dödsstraff, accepterar att själva bli oskyldigt dömda och avrättade. Honnör!

Men hur många tänker så här?

kallepudas
0

Tarantass: Det börjar bli många som ställer sig upp mot just IS eller ISIS eller vad skiten kallar sig……

Länder börjar visa sitt motstånd precis som mänskligheten vi som har den förmågan gjort innan i historien.

Artikeln här talar för sig själv:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20279475.ab

[sanna70]
4

Det verkar som att ingen är överens om vilket straff ISIS ska ha.

Dödsstraff säger många nej till.

Fängelse, då säger någon Guantanamo och protesterar.

Utvisa från Sverige. Då blir man kallad rasist.

Sedan finns det dem som vill bjuda på terapi och arbeten till dessa mördare. Det finns många som motsätter sig mor detta.

Mina tankar går hela tiden till dem stackars barn som har blivit korsfästa eller levande begravda. Jag tänker också på dem våldtagna kvinnor så fick sina händer avskurna. Jag tänker på dem stackars män som fick halsen avskuret. Jag tänker på dem kvinnor som blev tvingade att bli slavar åt dessa sinnessjuka, hjärntvättade Islamister.  Jag undrar vad dem skulle tycka var en rimlig straff

kallepudas
0

#64 Det är nog lite svårt med straffskalan på dessa brott eftersom det är så långt ifrån vanliga brott man kan komma.

Sedan har jag inte fått svar på vad dom där is-krigarna ska tillbaka till sverige & göra……..tydligen väldigt komplicerat eftersom ingen som hävdar att vi som tycker att det gullas med dessa terrorister inte kan förklara vad dom ska hit & göra igen?  

Dom isis alltså vill ju skapa sin islamiska stat…..stanna där då tycker jag eller är deras mål att hela världen ska vara en islamisk stat där man mördar barn?    

Samma sak som dom gjort mot sina offer borde vara minimumstraffet.

[VSK]
4

Alla som är för dödsstraff, accepterar att själva bli oskyldigt dömda och avrättade. 

Vad är det för hittepå du kommer med?

[Jimmy.L]
2

Skärpning nu, att säga att folk stöder IS är inte okej.

[Carpinus]
4

Jag tror inte på dödsstraffet!  Vad jag vill se är hur en samlad omvärld går till angrepp mot dessa bestialiska plågoandar med all den teknik som går att uppbringa.  Och för varje meter motståndsstyrkorna återerövrar så hoppas jag att de lämnar efter sig drivor av döende IS-krigare, som när de sluter ögonlocken en sista gång bakom dem ser bilden av  de människor de drivit bort från deras enkla hem och den lilla utkomst de haft i livet, och att de ser ansiktena av alla de barn, kvinnor och åldringar som de plågat ihjäl i namn av den religion de ansett sig vara självklara uttolkare av.  Och att dessa maskerade sadister inser att det inte är någon martyrdöd som väntar dem med några jungfrur väntande på andra sidan, utan en simpel, torftig och synnerligen rättvis död som till sist släcker ut deras flämtande livslåga och sätter punkt för deras vidriga existens och deras stund på jorden. Det är den död jag önskar dem.

Andorr
1

#66 Påstår du att ingen oskyldig har blivit dömd och avrättad? Då drömmer du!

I och med att detta har skett, och sker, måste rimligtvis de som är för dödsstraff acceptera att en viss procent av de som döms och avrättas är oskyldiga.

Detta om vi ska gå på verkligheten, och inte bara "tyckandet".

Det handlar helt enkelt om att vara konsekvent och i fas med verkligheten.

Har du reflekterat över #16?

[VSK]
2

Nä det påstår jag absolut inte. Men du verkar tycka att om man är för hårda straff så skall man ta dessa straff själv? Om du inte är emot "livstid" så kan du ju krypa in i kojan 18 år, eller hur skall man tolka ditt inlägg?

Andorr
0

(Ursäkta att jag var långsam med att editera #70!)

[VSK]
3

Jag tycker inte det är acceptabelt att en enda oskyldig människas liv spills. Det är inte det de handlar om. Det handlar om att bestialiska mordmaskiner inte skall få existera. Alla dessa offer till de bestialiska mordmaskinerna, är inte de oskyldiga menar du?. Vi kan ju ta barnen som exempel då de är extremt oskyldiga och oförsvarbara. 

Jag är rätt säker på att de flesta skulle vilja byta låt oss säga 25 barns liv mot en massmördares liv. För det är exakt det de handlar om. Istället för att kompensera hålen i båten med en länspump som klarar av hålen, så kanske det är bättre att täta hålen i båten, eller vad säger du?

I min värld, om jag fick bestämma, så skulle det inte finnas krig, våld, våldtäkter, fattigdom, orättvisor och sjukdomar mm, men det är en fantasivärld som aldrig kommer se dagens ljus. Tyvärr.

[Carpinus]
2

Någon råkar säga i en tråd något om att dödsstraffet vore idealet för dessa barbarer, och plötsligt så är frågan om vi vill införa dödsstraff i Sverige. Det är ju inte vi som förbryter oss mot mänskligheten - det är ju IS-krigarna! Då känns det som falsk propaganda i deras namn och ett försvar för de omänskliga krafterna att hänga upp sig på en åsikt från en debattör  för att få det som  att "ni är minsann inte bättre själva!"

I svenska media har det inte uppmärksammats, men Danmarks Radio återger vad Storimamen for al-Azhar-universitetet i Cairo säger om IS-terroristerna som brände piloten, nämligen att deras brott  "kräver koranska straff (…) dråp eller korsfästning eller avskärandet av deras händer och fötter." Det har fått en islamforskare vid Köpenhamns Universitet att hävda att Storimamen "vill bekämpa  eld med eld", och att "detta inte stämmer överens med den den rättspraxis vi har i västvärlden. Istället för att bekämpa barbariet så gör han sig en talesman för det", säger forskaren. Men Storimamen behöver ju inte ta hänsyn till vår rättspraxis - han uttalar sig enligt den som råder inom hans religion, och i dagens lördagsintervju i Ekot idag bekräftade en imam från Malmö att det Storimamen anför är i överensstämmelse med koranen.

Man kan ju fundera på om en enda debattör i den här tråden skulle råka säga att "hugg händer och fötter av dem, eller korsfäst dem!", vilket ramaskri det skulle bli, trots att diskussionen här på sin höjd når något hundratal läsare. Men när en storimam i Egypten går ut och talar om vilket straff det borde medföra, då når det tiotals miljoner människor.  

Varför inte ställa frågan hur det kan vara så stor skillnad i humanism mellan "koransk rättstolkning" och vårt svenska rättsväsende? Trots allt dömer vi ju ingen IS-krigare till dödsstraff,  i praktiken vill  ju vissa instanser och personer erbjuda dem en nystart

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2015/02/04/132748.htm

tarantass
2

#67: det är väldigt relevant om folk beter sig och propagerar för åsikter som är ägnade att öka rekryteringen till IS och deras aggressivitet, och som dessutom ytterligare brutaliserar vårt eget samhälle, eller om de istället försöker bryta den onda spiralen.

Jag förstår att folk är i affekt, men tyvärr hjälper inte det. Det här är för viktiga saker för att ge efter för sådant.

Andorr
1

#71 & #73 "Men du verkar tycka att om man är för hårda straff så skall man ta dessa straff själv?"

Jag har enbart kommenterat dödsstraff i denna tråd.

Våra idealiska världar ser likadana ut, läser jag. 👍

[Hayabusa]
2

#75 Det är sant. Ett exempel är Moskén på Grimhøjvej i Aarhus som har varit/är i blickfånget för sin hållning till just IS. Vill dock påpeka att de inte är representativa för samtliga moskéer.

kallepudas
4

#75 Så att tycka is är skit är att propagera för dom?    

Att tycka att dom bör ha riktiga straff istället för kaffe & kaka  är att tala för dom?

Det är väl snarare så att några här vill skydda dom från den mobb som dom retat upp………..kommer det en för detta is-krigare till min arbetsplats så ska jag urinera i hans mat varje dag.

tarantass
1

#77: ja, det gäller självfallet åt båda håll. Men tyvärr är det ett absolut grundkrav att man gör just ett sådant påpekande som du gör, om man riktar kritik åt det muslimska hållet, eftersom udden från dem som diskuterar på sådana här ställen annars riktas nästan samfällt mot muslimer och för vedergällningstänkande (så att man gör sig till en del av problemet) i stället för problemlösningstänkande.

[Hayabusa]
3

#79 Det är en intressant debatt att följa, dock väldigt komplex. Såg en intressant debatt på DR2 i veckan som gick; "Hur undviker vi radikalisering?".  Många frågeställningar men få konkreta svar.

[JenniN]
3

80# Det brukar vara så, de svåraste frågorna har de svåraste svaren. Ibland har de inte några svar som är rätt eller fel utan allt hamnar i en slags gråzon.

[Hayabusa]
2

#81 Så är det. Just det debattprogrammet, "Hur undviker vi radikalisering", var intressant att lyssna på. Det var flera olika personer/inriktningar som fick komma till tals och ge sin syn på saken, vilket är bra.  Någon lösning på problematiken var det dock ingen som kunde presentera.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.