IS, värda protester?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20276006.ab
Borde de inte kuva sig och erbjuda de som strider med IS praktikplatser och psykologhjälp?
Nej jag förstår fullt ut att de här människorna reagerar som de gör, kanske hade Sverige också gjort det om vi hade haft någon form av ryggrad.
Världen är ännu inte mogna för den svenska modellen, där vi genom samtalsterapeuter, jobbcoacher och dramapedagoger enkelt botar sådana som korsfäst barn eller satt dem levande i jord, nackat oliktänkande, kastat homosexuella från torn och bränt fångar i burar.
Ja eller hur ligger det faktiskt till?
Det finns massor av människor som gapar och härjar över vad man aboslut inte får göra.
Men när frågan ställs vad de tycker att man ska göra så blir det tyst. Ingen har ett svar. Det finns inte en enda logisk förklaring till hur vi ska göra om det inte är straff som gäller.
I och med att människor inte har ett svar så blir följden att vi inte gör ett skit.
Vilket är ganska ruttet, här sitter vi med pengar och kontakter och väljer att inte göra något.
Ja, detta har jag märkt vid flera tillfällen. Oavsett om vi diskuterar krig eller terrorister så finns det alltid några som ifrågasätter det hela och tycker att våld löser inget dock har dessa personer sällan eller aldrig någon konkret lösning att komma med.
Ni får väl bilda ett parti som arbetar för att återinföra dödsstraffet i Sverige. Eller så arbetar man för att de skall åtalas av den internationella brottmålsdomstolen i Haag för krigsbrott.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_brottm%C3%A5lsdomstolen
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det skulle nog behövas ett antal tusen Haag för att hinna med. Hur har du tänkt det skall fungera. Rent praktiskt menar jag.
#4 Javisst, varför skall människor få uttrycka sin upprördhet och frustration när man istället kan länka till Wikipedia i ett antal trådar och så blir allt bra sedan?
Svenska kyrkan ringer således FÖR IS?
http://www.sydsvenskan.se/malmo/kyrkans-klockor-ringer-mot-pegida/
Men vad kan egentligen göra som liten svensk?
Om man är en helt vanlig knegare som inte har någon form av makt öht, vad kan man då göra? Några förslag?
#8 Man kan inte göra någonting & det värsta är att dessa förbrytare kommer att daltas med och dom kommer dyka upp runt om i samhället……..kan däremot bli så illa så att oskyldiga pekas ut som is-anhängare vilket skulle vara förödande.
Blir våra politiker som får besluta och sedan behöver dom ju inte direkt sova som dom bäddat utan det är ju mer fotfolket som alltid tar smällen och eländet som deras beslut medför.
#10 Håller fullständigt med .
"Att begå avskyvärda brott för att sedan åka hem till Sverige och få en fristad är oacceptabelt. En fristad är till för dem som flyr från förtryck och förföljelse och inte för dem som har begått mänsklighetens grövsta brott."
11# Ja, jag kan inte för mitt liv begripa hur man kan se det på något annat sätt.
Men jag tror att det faktiskt inte är många som kan tänka sig att stå bakom dessa terrorister i kön till ica, eller ha dessa människor som lärlingar på cafeet där ens barn brukar handla fika.
Det är inte många alls som kan tänka sig den vardagen, ändå ska de vara så duktiga som möjligt, och PÅSTÅ att det är det enda sättet att hjälpa terrorister. Men i praktiken så vill de inte ha det så.
Precis. De vill bara ha ett gott samvete medans det fortfarande går, det är allt som räknas för dem. Dem skiter i att det samvetet kommer ryka all världens väg den dagen självmordsbombare börjar döda folk här. Det kommer bli väldigt tyst från den sidan i dessa trådar när det händer.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Jag instämmer med er #11 #12 #13…..
#14 Vad bra, då kan ni starta en alldeles egen KFiB!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
kfib?
K vet jag inte vad det betyder men det andra är garanterat för inbördes beundran/are.
#14 Alltid stör det någon och detsamma om man inte gillar IS-sekten
Jag måste bara säga nåt som jag har tänkt på länge…
Det verkar nämligen så att vissa personer här inne tycker att vi ska tjata om Hitler och det som hände OCH jag säger inget om det, för det får aldrig glömmas bort! Men samtidigt som IS nu gör lite samma sak, kastar homosexuella från torn och dödar oliktänkande samt torterar barn och vuxna, så verkar det som vissa nästan "försvarar" dom.
Alltså, nu vet jag inte hur jag ska förklara så det inte missförstås.
Vi ska ta emot dessa mördare i Sverige och försöka återanpassa dom, anser vissa. Iaf så har jag tolkat det nästan så, i vissa trådar.
Och då undrar jag, är det bara Hitler som gjort fel, medans andra såsom Stalin och nu IS "kan man försvara" med olika ursäkter?
Hoppas nån förstår hur jag menar. Jag ursäktar/försvara absolut inte Hitler, lika bra att skriva det på en gång, utan gör mera likhetstecken mellan honom och IS samt Stalin och alla andra som i maktens och eller religionens namn mördat och mördar tusentals, miljontals.
VARFÖR verkar vissa tycka att det är skillnad? Eller så har jag bara missförstått det jag läser. (Får se hur länge inlägget blir kvar, för vissa verkar dessutom älska att rösta bort inlägg som inte passar så bra).
#19 Och då undrar jag, är det bara Hitler som gjort fel, medans andra såsom Stalin och nu IS "kan man försvara" med olika ursäkter?
Kan du ge något exempel på där du tycker IS blivit försvarat med olika ursäkter?
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
20# Många vill att de som är bosatta i Sverige ska få sysselsättning istället för straff. Det är en form av ursäkt.
Hade du gett Hitler sysselsättning istället för straff eller är han "så mycket hemskare"?
#21 Jag frågade #19. Hon vill säkert svara själv vad hon hade tänkt på för exempel.
Förresten, när du ändå är på tråden, vilka är de där "många" som ursäktar straffbara handlingar? Och kan du ge många citat som exempel?
22# Du kan få svara på min fråga i 21# innan jag börjar svara på dina :)
#20 Nej kan inte på rak arm säga det, men läser man vissa trådar här inne på Politik så är min känsla den att det är ok att ge IS-anhängare som varit med och krigat med IS och kommer tillbaka hit, ska få vård osv.
DET hade aldrig ens kommit upp som en diskussion om det gällt Hitler t.ex.
Det är ungefär samma svar som #21 gav dig.
Men jag kan, om jag hinner, säkert hitta en hel del på andra trådar. Men eftersom jag ska iväg och jobba senare, så kanske jag inte hinner det nu. Måste fixa lunch och lite annat.
Magi-cat, om du tänker efter vad du själv anser om dom IS anhängare som bor här, eller återvändare från kriget (som krigat med IS) så kanske du kommer förstå vad jag menar.
#24 Jag bara undrade. Det är lättare att diskutera om man vet vad någon konkret har hängt upp sig på. Om det mer är en känsla blir det lätt att man pratar förbi varandra. Den ena tycker sig ha gett svar och synpunkter medan den andra "har en känsla av" att man sagt något annat.
#21 Det blir en upprepning av vad som sagts förut och som säkert går lika spårlöst förbi den här gången.
Se t.ex. här annars. #4
Fast läser jag i tråden "Ge IS-krigare jobb?" så tycker nog jag att du till viss del försvarar förslaget till att ge dom jobb och vård istället för straff.
Och det verkar ju som om några till inne i den tråden anser det. Gå dit och läs själv får du se.
Jag säger inte att du försvarar dom, men du försvarar till viss del förslaget och det hade inte ens hänt om förslaget gällde Breivik, Hitler eller hans anhang.
Och det är det jag reagerar på.