Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1601 ggr
[Sabina]
4

Civillkurage?

Jag vet inte riktigt var jag skulle posta detta någonstans. men vad tycker ni man ska göra när en vuxen man ger sig på ett barn, dunkar hans huvud i stengolvet och kväver barnet. 
Allt medan ett antal vuxna tittar på.
Jag är riktigt upprörd faktiskt då jag själv har en nioåring hemma. Är ju livrädd då denna vuxna man inte ens har respekt för barn och inte drar sig för att använda övervåld mot ett barn. 

Min dotter får inte ens ta bussen någonstans då vi bor ute på landsbyggden så hon får skjuts av oss föräldrar eller föräldrarna till sina kompisar men ändå, en vacker dag ska även hon åka kommunalt. Det finns numera ett antal exempel då barn blir utkastade från tåg, buss osv och blir väldigt dåligt bemötta av vuxna.

Edit: Här är länken: http://www.sydsvenskan.se/malmo/vakt-dunkade-nioarings-huvud-i-marken-/

VildaVittra
4

Jag hade förmodligen varit så lugn att jag använde samma teknik på idioten ifråga alternativt skrämt vettet ur karln när jag blev arg (jag uppfattas som rejält läskig då). 😎 Såg filmsnutten själv och blev minst sagt förbannad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoseok
1

Jag antar att du syftar på videon som åker runt med vakten.

Jag tror inte man kan göra så mycket förutom att göra det folk redan gjorde: Dokumentera och förhoppningsvis anmäla. Att på något vis försöka ingripa skulle antagligen bara resultera i värre saker. Sedan skulle man ju kunna säga saker, men det är lätt hänt att det blir mycket större då. 

Jag hade dock ingripit med hela min kropp och hjärta om det handlade om något annat än vakter och poliser.

[Söderort]
11

Hade någon ingripit hade man blivit gripen för våld mot tjänsteman samt försök att frita någon. Dessa nioåringar var efterlysta för att ha rymt från ett hem dom har tidigare spottat på resenärer och sprungit på spåren. En kvinnlig polis fick en spark i magen av ena killen. Ordningsvakten fick även spark och blivit bespottad.

Nej jag hade inte ingripit.

VildaVittra
7

#3 Ja det är lustigt att min rörelsehindrade mamma klarade av att hantera större pojkar som gjorde avsevärt värre saker, medan fullvuxna karlar måste ta till musklerna. Är de kanske födda utan förmågan att prata? Sedan finns det jättebra tekniker att hålla fast folk som är klenare än en själv utan att de ska bändas ner på backen och kippa efter andan. På filmen ser det ut som han kämpar mot en fullvuxen, är han verkligen så klen? Kanske behöver han då byta jobb?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Söderort]
13

#4 Så barn kan inte vara våldsamma?  Dom grabbarna måste vara änglar som bor på ett vårdhem för problem barn. Bara för att folk är ordningsvakt betyder det inte att man är vältränad karateexpert. Om en nioåring går fram till dig och spottar dig i ansiktet och sparkar dig i magen säger du bara fy?

Magi-cat
7

Barnet var redan i underläge när vakten började dunka hans huvud i golvet! Det var rent övervåld och vem som helst borde förstå att det kan ställa till allvarlig skada. En nioåring!!!

Vad än pojkarna hade gjort innan, det här lär inte göra att något blir bättre…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
14

#6 Just fina barn

– De sparkade, slogs och spottade, säger vittnet.

"En medresenär tvingades uppsöka sjukhus då denne blivit biten av barnen.

– Han hölls fast för att inte misshandla andra och sig själv i väntan på polisen, säger vittnet, som menar att ungen försökte skalla vakten och sedan själv dunkade sitt eget huvud."

Hotfulla, plankar biter spottar och sparkar är det så ni tycker barn ska få bete sig? 

https://twitter.com/C_Westling/status/565131885605842944/photo/1

[Thiah]
5

#4 jag kan nog tycka att det är ett väldigt jobb att hålla fast en hysterisk 6 åring utan att skada denna. Så jag har förståelse för att det inte är så lätt att hålla i en hysteriskt 9 åring( har läst att han kanske t.o.m är 13). Men jag tänker inte sätta all tilltro till en enda film utan väntar tills mer fakta kommer fram.

Magi-cat
5

Hur ska då barnen bli - om vuxna beter sig så? Använder övervåld mot ett barn - 9 år!.

Jag tycker det var fruktansvärt att se…

[Söderort]
15

#9 Försvarar du barn som spottar, biter, hotar och sparkar folk är det helt okej den ungen kommer ju bli kriminell med den inställningen att vuxna försvarar det han gjort.

Magi-cat
5

Man kan ju säkert banka vett i honom…brukar ju funka bra dårå…

[Söderort]
14

#11 Är det okej för ett barn att hota, spotta, bita och sparka kan jag få ett svar på det?

[Thiah]
7

Läste på ett annat forum att denna pojke bitit någon så illa så att det behövdes sjukvård samt att han egentligen är 13 år och var påtänd. Är det sant så sätts vaktens agerande i annat ljus enligt mig.

[Sabina]
7

Jag har sett vakter ta hand om både fyllon och narkotikamissbrukare men inte har jag sett de dunka missbrukarens huvud i stengolvet för det.
Oavsett hur gammalt detta barn är eller vad han gjort innan (om han nu ens gjort något) tycker jag tyvärr att vakten är våldsam mer än situationen kräver. 
Om pojken bodde på hem, kan det inte bero på att han bodde/bor på någon typ av flyktingförläggning för barn? Jag tänker att de kanske inte har samma rörelsefrihet som andra barn kanske ges?

Zyperior
1

#14 Är du vakten?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Sabina]
5

#15 Nej, jag är inte vakten men jag har rört mig på tunnelbanan under sena helgkvällar i Stockholm och då kan man se sånt ibland 😉.
Sen har jag även jobbat på psyk under mina ungdoms dagar där jag både sett och varit med om händelser. Så jag kan många gånger se om en person är narkotikapåverkad eller har grava psykiska problem.

Nåt problem med det?

Zyperior
4

#16 Vet du vad som hände innan videon började filmas?

[Sabina]
4

Nej jag vet inte vad som hände innan filmen men det jag ser, är tillräckligt för mig för att tycka att det handlar om övervåld.

[Söderort]
11

#14 Vittnen har sätt barnen spotta bita och hota människor men om ordningsvakterna har gjort fel så ska det utredas såklart. 

Barnet sparkar ordningsvakten i en annan video så han är ingen ängel.

[Söderort]
8

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En annan video pojken sparkar ordningsvakt.

Zyperior
4

#18 Du som är expert på området. Vad skulle vakten gjort istället?

[Sabina]
5

Okej, kanske är pojken ingen ängel. Men jag tycker att man som vakt måste behärska sig mer.
Han tar i för hårt även om pojken skulle vara både våldsam och uppkäftig mot dom. Det är inte okej att bete sig så mot någon, inte heller mot barn. Vi pratar om någon som är max 13 år…

[Sabina]
2

#21 Jag har aldrig sagt att jag är en "expert"

Zyperior
4

#23 Nåväl, men tillräckligt kunnande för att bedöma situationen dock. Så va skulle vakten gjort istället?

[Sabina]
4

#20 Tycker du att det vakten gör mot pojken är i proportion mot sparken som pojken utdelar? Kan man kanske tro att pojkens känslor svallar av den våldsamma behandlingen han precis fått utstå?

Det är ju självklart att man inte ska vara våldsam men i kontrast till pojken har vakten ju valt sitt jobb.

[Söderort]
10

#25 Pojken spottar mot OV, poliserna som kommer ger pojken en så kallad spotthuva just för att han spottar..

VildaVittra
5

#20 Pojken sparkar efter övergreppet, menar du på att vakten kan se in i framtiden? Och hur skulle du reagera efter att ha blivit misshandlad?

Vakten är vuxen, pojken är inte det, ergo så är det vakten som har ansvaret för händelsen. 

#5 Nu var det ju inte på kyrkans konfirmationsläger mor min jobbade direkt. 

"Om en nioåring går fram till dig och spottar dig i ansiktet och sparkar dig i magen säger du bara fy?"

Jag pratar med dom, som jag alltid gjort.

[Söderort]
8

#27 Hur pratar du med någon som vill slå dig och bita dig så du måste till vårdcentral/sjukhus?

Magi-cat
2

Tre polispatruller hämtar två barn som rymt….Det är barn!!

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article20295584.ab

[Söderort]
7

#29 Du fortsätter att missa att barnen hotade tågpersonalen och resenärer, bet och spottade samt var efterlysta. Hot mot tjänsteman är allvarligt om du inte förstår det.

VildaVittra
5

#28 Genom att öppna munnen och vara tydlig. 

Efter bett är det praxis att uppsöka vården för preventiv behandling mot infektioner, det betyder inte per automatik att skadan ens var i närheten av att vara allvarlig.

VildaVittra
7

#30 "Hot mot tjänsteman är allvarligt om du inte förstår det."

Barnen är inte straffmyndiga om du har svårt att förstå det.

[Sabina]
4

Varför var barnet efterlyst? Jag kan ju inte tro att en 10 åring blir efterlyst för att den bitit någon.

[Söderort]
9

#32 Och det visste tågpersonalen om eller vakterna som blev bespottade? Du tycks ha svårt att förstå att all hot inte är okej inte heller att bli spottad på eller biten eller sparkad!

[Söderort]
9

#33 Rymmer man från ett hem brukar man bli efterlyst samt att barnen hotade tågpersonalen och spottade mot resenärer och bet en då är det läge att sätta in tillräckligt med patruller för att lösa uppgiften.

VildaVittra
5

#34 "Och det visste tågpersonalen om eller vakterna som blev bespottade?"

Jag får väl hoppas att de flesta boende i Sverige vet hur gammal man ska vara för att ses som straffmyndig. Har du googlat det än? 

"Du tycks ha svårt att förstå att all hot inte är okej inte heller att bli spottad på eller biten eller sparkad!"

Du tycks vara ovetande om termen övervåld.

[Söderort]
9

#36 Så tågpersonalen och den som fick uppsöka sjukvård efter ha blivit biten ska bara släppa detta och inte anmäla det bara för att dom är barn. Det finns något som heter Socialstyrelsen som tar över ärendet.

Din sarkasm kan du behålla för dig själv!

VildaVittra
4

#37 Sarkasm? För att jag svarade med samma ord du själv använt mot flera inklusive mig själv? Omnipotens?

Moget av dig att rösta bort ett inlägg som inte bryter mot reglerna, varför är folk så uppenbara med det genom att rösta bort det för att sedan svara på det en minut senare? 

Ja, det lades ju ner i samma sekund som anmälan gjorde.

[Söderort]
9

#38 Jag har inte bett folk googla som du gjorde jag vill att du nu visar vart jag hänvisar hånfullt till Google! Ja jag anmälde ditt inlägg men det krävs flera sajtvärden får avgöra om ditt inlägg ska läggas tillbaka efter du visat vart jag hänvisar till Google!

Polisanmälan las ner ja men det betyder inte att det kommer utredas hur grabbarna betedde sig av Soc.

VildaVittra
4

#39 Nej, det krävs bara en röst på mig, så sorry, det där är inte sant. 

Det är alltså fel att syfta på att folk ska kolla upp sådant de inte har någon aning om? Du visste ju helt uppenbarligen inte vilken ålder barn blev straffmyndiga här i Sverige.

Intressant. 

Du tror på allvar att man kommer lägga ner resurser på att "utreda" pojken för att han bet och sparkade efter att han blivit misshandlad? Du tror inte att det finns viktigare saker att ta itu med som exempelvis behandling för de trauma han utsatts för?

[Söderort]
4

#40 Efter? Tågpersonalen och resenärerna blev överfallna innan man nådde Malmö C med tåget. 

.https://twitter.com/C_Westling/status/565131885605842944/photo/1

Bet en så det blödde kraftigt ska det bara släppas?

Personalen då och personen som fick ett bett så det blödde kraftigt ska inte dom få någon upprättelse?

VildaVittra
3

Hade ett blont huvud dunkats mot golvet?

Och hur hade jargongen gått bland folket om väktaren varit av utländsk härkomst? Hade ni applåderat då också?

[Söderort]
5

#42 Spelar ingen roll vilken hudfärg man har så skippa det snacket.

VildaVittra
4

#41 Upprättelse? För att ett litet barn som mår dåligt var hysteriskt? Hur känsliga har folk blivit egentligen? 

Ja, efter. Du pratade om "våld mot tjänsteman", polisen kom sist.

[Sabina]
3

#41 Det är som sagt inte okej med våld (jag har inte läst din länk) men kärnfrågan i denna diskussion var att den vuxne vakten använt övervåld. Vad ska barnet lära sig av det mer än att det är okej om du är större och starkare?

VildaVittra
3

#43 Det är definitivt en väldigt bra fråga och hör definitivt till ämnet. Är det obehagligt för dig att diskutera och resonera kring den vinkeln? Eller får vi inte länka till kvällstidningar numera?

[Jimmy.L]
3

Lägger tillbaka inlägg #36 men ger samtidigt en varning till #36 nästa gång länka i stället till det du nu vill ha sagt att Googla får man fram 1000-tals resultat.

[Söderort]
4

#46 Vad har det med händelsen att göra hur vet vi vilket ursprung vakterna, tågpersonalen och dom som blev bespottade och biten av har för ursprung?

Ska vi diskutera det vill jag att du ger ursprung på samtliga inblandade.

Denna kommentar har tagits bort.
[Söderort]
5

Vi kan ju även diskutera dödshoten då mot vakten som förs på nätet.

http://www.metro.se/nyheter/vakten-hotas-efter-filmen-han-mar-bra-efter-omstandigheterna/EVHobj!VACaPAuSbOL62/

Och att ni på förhand dömer vakten utan en utredning  och rättegång är en kort film rätt bevis vad som händer under hela händelsen?

[Jimmy.L]
2

Tog bort inlägg #49 det får du diskutera med mig i PM.

VildaVittra
3

#48 Det är ett känt faktum att folk reagerar olika på olika attribut. I ett test med enäggstvillingar varav en tuggade tuggummi så såg man detta tydligt när försökspersonerna fick svara på ett antal frågor om tvillingarna. 

Rasism är inget ovanligt och definitivt inte bland väktare, det är inte långsökt att ställa sig frågan om hur en "svensk" hade behandlats i pojkens ställe.

kallepudas
1

Borde väl gå att omhänderta en 9-åring lite smidigare även om den är av starkaste sorten……..nej inte smidigt agerat av ordningsvakten alls. 

Skulle någon spotta på mig eller bita mig så hoppas jag att personen springer fort……..

Magi-cat
3

En psykolog uttalade sig i TV-nyheterna om den här händelsen. Hon menade att det var allvarligt och kan ge fysiska och psykiska men för den drabbade pojken och att det kan vara direkt livsfarligt med fasthållning och de använda "metoderna".

Det finns andra, bättre, metoder som low affect, att inte bli affekterad själv vilket triggar den redan uppjagade personen. Helt självklart när man dessutom bemöter ett barn….

Det värsta är att det skedda kan påverka honom mycket negativt inför framtiden.

[Söderort]
4

#52 Så pojken bet spottade och sparkade rasister? Okej så alla är rasister förtjänar att bli misshandlade och bespottade ja det var ju en fin människosyn.

VildaVittra
3

#50 "Och att ni på förhand dömer vakten utan en utredning "

Nej, vi dömer handlingen.

VildaVittra
4

#55 Nu läser du som du själv vill. 

#54 Min tanke också. Flyktingbarn brukar i regel inte ha någon vidare bra erfarenhet från hemlandet av män i uniform, detta kan knappast hjälpa den bilden till det bättre.

[Söderort]
5

#57 Så polis ordningsvakter ska ej ingripa när någon blir hotad eller bespottad och biten så det blöder kraftigt bara för att gärningsmännen är från ett annat land?

Magi-cat
3

#57 Precis, pojken såg rädd ut och nu har han ju fått bekräftat att det inte går att lita på "ordningsmakten". Istället för förtroende har han fått mer rädsla.

[Söderort]
5

#59 Såg grabben rädd ut när han spottade resenär i ansiktet och hotade tågpersonalen och bet en person så denna blödde?

Magi-cat
4

#60 Var våldet (mot ett barn!) berättigat?

VildaVittra
4

#58 Tror du att det enda sättet att lösa en konflikt är via våld? Låt säga att man kallade in en civilklädd kvinna istället till att hantera ett panikslaget barn som varit med om gud vet vad, tror du barnet reagerat på ett annat sätt då?

[Söderort]
4

#61 Har ställt flera frågor till dig kommer svara på dina när du har svarat på mina!

#62 Ska man sända in en person när det det var två barn som bråkade? Vad händer om dom springer eller misshandlar fler?

Zyperior
4

Läs med Stefan Löfven-röst:
"I Socialdemokratins Sverige ska du som flyktingbarn känna dig illa till mods på grund av bristande åtgärder vid emottagande och integrering, vi bryr oss endast om kvantitet men skiter i kvalitet. Om du sedan vill fly från Skåne till Stockholm och sedan spotta, bita, sparka och slå var och varannan du passerar är detta helt förståeligt. Om någon försöker gripa dig, gör våldsamt motstånd och  glöm inte att du är ett offer, du har inte gjort något fel och bör få kakor och saft för detta exemplariska beteende".

[JenniN]
3

Ja fast pojken var ju känd från polisen sedan tidigare, och att han från början haft noll respekt för auktoriteter, varit våldsam, inte bara mot poliser och ordningsvakter utan mot andra också. 
Man kan fundera över om den här vakten gjorde ett övertramp eftersom detta faktiskt då är en nioåring, vilket jag kan tycka är faktiskt lite onödigt, det KAN inte vara så svårt att hålla fast en nioåring. Jag har gjort det flera gånger när jag var yngre. 

Men sen var pojken i upplösningstillstånd i och med att han uppenbarligen hatar auktoriteter, vilket förmodligen grundar sig i hans föräldrars åsikter, eller släkt och vänners åsikter. Är de dessutom nyligen anlända från länder där polis ÄR farlig så är det inte lätt för en liten nioåring att anpassa om sig och skaffa sig en ny åsikt om polis, där borde man försöka hjälpa honom på många sätt. 
Det kan heller inte vara lätt om han då sitter på ett hem där han vantrivs, kan också vara så att han sett så pass mycket i sitt liv att det är försent för räddning eller att det kommer ta hiskligt lång tid. 

Är däremot pojken "svensk" så kan jag anta att det är ungefär samma sak där, han har helt enkelt fått massa propaganda matat i sig av föräldrar eller nära vänner och släkt. Eller så kan han också ha någon grov form av någon bokstavskombination. 

Men huruvida vakten var för hårdhänt är svårt att spekulera i , jag tror nämligen att han genom lagen inte var det, jag tror att han gjorde precis som han blivit tränad att göra. Jag tycker däremot inte att det är etiskt rätt eftersom att pojken bara var nio år.
Vakten kunde ha anpassat det har lärt sig efter att pojken var nio år. 
Dock när de reser pojken upp så är han inte speciellt liten, det är en ganska lång nioåring. 
Nej fasen, det är en svår fråga. Förutom rent etiskt då jag anser att det är fel.

VildaVittra
6

#63 Du påpekar att Magi-Cat inte svarar på dina frågor för att i nästa andetag hoppa över mina? Jag återupprepar, tror du att konflikter enbart kan lösas med våld?

Okej, om vi säger så här. Det utbryter ett bråk i tunnelbanan, ska man misshandla skiten ur barnen, eller ska man utrymma plattformen och prata med barnen. Vilken metod tror du att den kommer att i långa loppet ha en positiv inverkan på barnets framtid som en produktiv medborgare? (denna frågeställning är alltså svaret på den fråga du ställde, där jag visar på ett enkelt tillvägagångssätt där barnen kan "avväpnas" utan grov misshandel). 

#65 Respektlöshet eller fobi mot?

Zyperior
1

#66 Hur tänkte du att barnen frivilligt skulle stanna kvar och prata?

VildaVittra
4

#67 Varför skulle inte det vara en möjlighet enligt dig?

Zyperior
1

#68 Om han flytt ett boende har han väl gjort det av en anledning. Hade han velat bli omhändertagen av vakter eller polis hade det väl varit smidigare att åka hem istället. Sen är jag ytterst tveksam att det vi ser i videon är vaktens första agerande mot pojken. De har säkerligen gjort något som tvingat vakten att agera.

[Söderort]
4

#66 Grabbarna var våldsamma och hade bitit en person så denna blödde. Ordningsvakterna gjorde sitt jobb och omhändertog våldsamma personer.

Det gick ju inte prata med dessa barn dom kunde inte svenska dom var våldsamma dom spottade då måste man säkra dom genom att få ner dom på marken.

Vittne beskriver dom som väldigt våldsamma.

[Söderort]
1

" Boendet är ett litet boende med 5-7 platser för barn med en psykosocial problematik" 

http://www.aftonbladet.se/incoming/article20294211.ab

[Jimmy.L]
0

Vad innebär psykosocial problematik?

VildaVittra
4

#70 Jag återupprepar, tror du konflikter enbart kan lösas med våld? 

Och: Okej, om vi säger så här. Det utbryter ett bråk i tunnelbanan, ska man misshandla skiten ur barnen, eller ska man utrymma plattformen och prata med barnen. Vilken metod tror du att den kommer att i långa loppet ha en positiv inverkan på barnets framtid som en produktiv medborgare?

Kan du svara på mina frågor den här gången?

[Söderort]
3

#73 Man ska ingripa och gripa dom som bråkar samt kalla in polis. Detta barn sägs vara nio år gammal inget är säkert han ser äldre ut. Grabben bet en person blodig och var aggressiv och kunde inte prata svenska. Vakterna var beordrade att kvarhålla dessa två av polisen. Att be dom följa med frivilligt är svårt då som var våldsamma och hade rymt från ett boende och inte samarbetsvilliga. Då måste man gripa dom är man våldsam så måste man sätta på handfängsel just för att se till att ingen skadar sig. 

Hur skulle du har gjort om personerna var:

1. Aggressiva 
  2. Vill springa från platsen
  3. Kan inte prata svenska
  4. Bitit en person så denna blöder

Hur löser du detta utan att hålla i personen?

Magi-cat
3

Psykologen jag nämnde i #54 talade om alternativa metoder för att hantera affekterade personer. Metoder som inte bara minimerar våld utan fungerar bättre.

Våld är aldrig en lösning på sikt.

Jag förstår inte att man skulle kunna försvara övervåld mot barn. Vi slår inte barn i Sverige och vi dunkar inte deras huvuden mot golvet. Hans längd spelar ingen roll, han är ett barn. Ser man till framtiden, ja, då kan den här händelsen ha skadat honom ännu mer och man har ett större problem, för honom och för dem han möter.

[Söderort]
2

#75 Var i videon dunkar vakten huvudet mot golvet? Sätt videon 10 gånger nu. Grabben reser sig och vakten trycker ner huvudet. Skulle han ha dukat barnets huvud mot golvet hade det blivit sår eller svullnad.

VildaVittra
2

#74 När du svarar på mina frågor så svarar jag på dina. Ska jag kopiera in dom igen?

[Söderort]
2

#77 Jag har svarat på dom i #74 om du inte förstår svaret kan jag inte hjälpa dig.

VildaVittra
4

#78 Nej, det har du inte, du har diskuterat runt dom (för att undvika dom möjligen?). 

Återigen: tror du konflikter enbart kan lösas med våld?-En enkel ja eller nej-fråga.

Vilken metod tror du att den kommer att i långa loppet ha en positiv inverkan på barnets framtid som en produktiv medborgare?- En tvåvalsfråga, så väldigt enkel att svara på den också. Misshandel vs kommunikation, vilken av dom ger bäst resultat i det långa loppet för individen samt samhället.

[Söderort]
2

1.  Pojken var våldsam så våld var nödvändigt. Ja konflikter kräver våld

2. Barnet får lära sig vad som är rätt och fel genom skola och fosterföräldrar. Ja han fick lära sig en hårda vägen nu.

Kommer du svara på mina frågor?

Magi-cat
4

#80 Vad fick han lära sig tror du?

Jag tror han lärde sig att det inte går att lita på någon, allra minst lag och ordning och att han måste vara ännu snabbare, ännu våldsammare nästa gång.

Du förstår, vi slutade slå barn i Sverige. Varför tror du vi gjorde det om det är bra att lära sig "den hårda vägen"?

[Söderort]
3

#81 Du försvarar att grabbarna hotade, spottade, bet och sparkade människor. Ingen som försvarar våld mot barn det är förbjudet men man måste kunna ingripa när barn gör fel.

VildaVittra
5

#80 Du löser alltså alltid dina konflikter via våld, har du barn? 

Du tycker alltså att pojken som kommer ifrån ett område där uniform med största sannolikhet innebär våld, misshandel och död lärt sig en läxa? Vilken läxa då? Att det är likadant i Sverige? Du tror alltså att han kommer bli en produktion medborgare av det? 

Hur skulle du har gjort om personerna var:

1. Aggressiva- hållit avståndet under tiden jag pratar med dom 
  2. Vill springa från platsen- avgränsat området exempelvis genom att se till att dörrarna ut var låsta.
  3. Kan inte prata svenska- ringer upp en tolk och satt på högtalarfunktionen på telefonen. 
  4. Bitit en person så denna blöder- se ovan, inget förändras av den parametern.

[Söderort]
2

Aggressiva- hållit avståndet under tiden jag pratar med dom Vill springa från platsen- avgränsat området exempelvis genom att se till att dörrarna ut var låsta. 

Det går inte på en centralstation med 1000-tals resenärer som anländer och ska åka. Har du besökt Malmö C? Den är väldigt stor och har stort antal dörrar ska alla resenärer bli drabbade och betalar du nya biljetter till dom som blir sena eller missar sitt tåg?

Kan inte prata svenska- ringer upp en tolk och satt på högtalarfunktionen på telefonen.

Vad för tolk då? Vet man inte språket blir det svårt även för myndigheterna tar det några timmar att hitta en tolk.

Bitit en person så denna blöder- se ovan, inget förändras av den parametern.

Tillbaka till ruta ett igen ingen av dina förslag är möjliga för två ordningsvakter.

[Söderort]
4

Du löser alltså alltid dina konflikter via våld, har du barn? 

Ja och jag lär dom vad som är rätt och fel har du barn och lär du dom att bitas, sparkas och spottas mot människor och polis?

Du tycker alltså att pojken som kommer ifrån ett område där uniform med största sannolikhet innebär våld, misshandel och död lärt sig en läxa? Vilken läxa då? Att det är likadant i Sverige? Du tror alltså att han kommer bli en produktion medborgare av det? 

Vilket land bor vi i? Sverige pojkarna tog sig hit för att skapa sig ett nytt liv ingår det då att bita, spotta och sparka människor?

[Carpinus]
0

Barnmisshandel är vidrigt, men det finns grader i helvetet! Att en motsträvig nioåring tas om hand på ett diskutabelt sätt är givetvis något som skall och bör ifrågasättas. Kanske kan man väl mitt i upprördheten samtidigt fundera på att det för vissa uppenbarligen var viktigare att filma misshandeln är att ingripa om man nu ansåg att killen svävade i fara?  Det var tydligen mer än en en som filmade, detta trots att övervakningskamerorna på stationerna sägs ha material för en trettiominuters upptagning.  Fast den upptagningen kan man ju inte sälja till media…  

Och, på tal om misshandlade barn, är det inte konstigt att vi, vad jag kan se, inte ägnat en rad om Yara, som brutalt slogs ihjäl i Karlskrona. Där kan man verkligen tala om barnmisshandel! Så här skriver SvT Nyheterna om ambulanssjukvårdarens vittnesmål:

"Ambulanspersonalen springer och hämtar en hjärtstartare. Då sitter den mordmisstänkte mannen i trapphuset och röker med en annan man.

När hjärtstartaren ska kopplas på Yara ser personalen hennes omfattande skador:

– Jag ser bröstkorgen…, säger ambulanssjukvårdaren i rätten och gråter högt.

– Jag skrek; vad i helvete har ni gjort med barnet? Det såg ut som hon hade brännmärken på bröstet. När jag skulle sätta en nål på händerna såg jag att de var alldeles blå och svullna, säger han och fortsätter att gråta.

– Jag har sett mycket i mina dagar, men det här var det värsta jag har sett. På överarmen hade hon en utbuktning. Det såg ut som att benpipan stack ut, säger ambulanssjukvårdaren till Blekinge tingsrätt."

Har vi inte empati nog så att det räcker även till en tanke på Yara? 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/vad-i-helvete-har-ni-gjort-med-barnet

[Söderort]
4

Varför skulle inte det gå? Finns det inga dörrar? Eller är förseningar viktigare än en människas välfärd? 

Som sagt det passerar 1000-tals människor genom dörrarna och ankommer flera tåg ska då människor bli skadade av att man blockerar dörrar? Brandmyndigheterna tillåter inte låsta dörrar ska man bryta mot det?

Eftersom vakten visste att pojken var lyst, så visste han ju också vilket land han kom ifrån. Annars hör man vilken språkgrupp personens språk hör till, vilket minskar antalet möjliga språk drastiskt. Nej, tolkar är bara ett telefonsamtal bort och de finns listade på nätet, har använt mig av sådana 1000-tals gånger, ringer man nummerupplysningen kan de dessutom koppla en vidare

Sen när började polisen med sådana efterlysningar? På nätet jaha men lite svårt för vakterna att använda nätet under sin tjänstgöring. Ska dom börja googla vid varje ingripande?

Du har alltså missat att barnaga är förbjudet enligt lag? Och jag har lärt barn att kommunicera för att lösa konflikter istället för att slåss. 

Hur långt kan du sjunka jag väljer att anmäla ditt inlägg nu jag pratar med mina barn om vad som är rätt och fel.

Tror du att trauman försvinner för att man flyttar till ett annat land? Tror du att barn mår bra av att förlora sina föräldrar? 

Ska invandrare komma undan med allt bara för att dom kommer från ett annat land. Finns dom invandrare som försvarar barnaga och hedersvåld ska dom komma undan med det?

Magi-cat
4

Men just det här våldet mot ett barn, det är försvarbart? Så ungen "lär sig något"?

Psykologer, Rädda Barnen m.fl. är inte eniga med dig. Du får väl lära dem ett och annat…

Magi-cat
3

#88 Finns dom invandrare som försvarar barnaga och hedersvåld ska dom komma undan med det?

Eller hur? Ska man klappa till dem så de lär sig?

Man ska använda andra metoder än samma våld och man ska värna om ett demokratiskt samhälle, ett gott exempel, med värme och icke-vålds-alternativ.

Den här pojken kunde fått lära sig att man kan lita på maktutövare, istället blev det tvärtom. Han blir ännu argare nästa gång, ännu mer förtvivlad. Det finns ju inget att förlora.

[Söderort]
3

#89 Det får ju utredning visa om det har förekommit våld. Anser du att ett klipp på några minuter är hela historian av vad som händer från tåget till att en person blir biten och till barnet får spottluva på sig i polisbilen fick dom med allt i klippet nej. Det måste utredas och vittnen höras.

VildaVittra
5

#88 Kan du lägga tillbaka mitt inlägg som inte bröt mot någon regel? 

Det är ganska menlöst att ha en diskussion där en av debattanterna använder anmälningsfunktionen som "gillar ej". Anmälningsfunktionen är tänkt att användas för att medlemmarna ska kunna ta bort inlägg med regelbrott. 

Du svarade ja på min fråga om huruvida våld var den enda lösningen, hur tycker du att folk ska läsa det?

[Söderort]
3

#92 Du ställde två frågor i samma fråga jag svarade ja på om jag skulle bruka våld mot någon som är våldsam och berättade att jag pratar med mina barn om att det inte är okej att bitas. spottas eller sparkas. Och nej jag tänker inte lägga tillbaka ett inlägg där någon påstår att jag slår mina barn det är en allvarlig anklagelse snudd på att polisanmäla för förtal!

[Söderort]
3

#90 Ska man släppa dom fria gäller inte svensk lag i Sverige för invandrare?

Magi-cat
4

#95 Det är just det det gör: svensk lag gäller. Och enligt svensk lag ska barn verkligen skyddas mot våld.

VildaVittra
4

#94 Så du anser att det är mitt fel att du inte kan syfta korrekt? Eller är det inte ditt? 

Vart var anklagelsen? Var det inte en fråga jag ställde? Se här:

Du har alltså missat att barnaga är förbjudet enligt lag? Och jag har lärt barn att kommunicera för att lösa konflikter istället för att slåss. 

Vet du skillnaden på en mening som avslutas med ett frågetecken jämfört med en mening som avslutas med punkt/utropstecken? Återigen verkar det vara din eventuella språkliga begränsning som är problemet, inte mitt.

[Söderort]
3

#96 barn som begår brott ska dom inte omhändertas?  Vad har vi Socialstyrelsen till?

Zyperior
3

#96 Allmänheten då? Ska barn få härja fritt, bita, slåss och sparkas med motiveringen att de är barn? Självklart måste de omhändertas, om de då gör våldsamt motstånd ska man kunna använda våld för att få kontroll på situationen.

[Söderort]
3

#97 Du börjar bli otrevlig och jag ber dig snällt lämna tråden! Hur jag stavar har du inte att göra med! Eller ser du ner på människor som har lite svårt att skriva? Så lämna tråden du har inget mer att säga mig.

[Jimmy.L]
4

Nu väljer Söderort lämna uppdraget som Medarbetare det är inte acceptabelt detta att vissa ser ner på någon hur man uttrycker sig i skrift förstår man inte någon så frågar man igen. Det är inte det enklaste att hitta Medarbetare här måste vi bli hårdare på att stänga av folk eller kan folk sköta sig?

72mm
3

#90 "Den här pojken kunde fått lära sig att man kan lita på maktutövare, istället blev det tvärtom. Han blir ännu argare nästa gång, ännu mer förtvivlad. Det finns ju inget att förlora." Tror du på vad du själv skriver? Du menar att det har saknas tillfällen för de här barnen att få tillit till maktutövare? Det är ju snarare så att vad de lärt sig är att det helt saknas gränser och konsekvenser. Man kan bete sig hur som helst. Det finns alltid någon som ursäktar och försvarar. Och när man faktiskt blir konfronterad så svarar man med våld och fysiskt motstånd (spottar på medresenärer och slåss med ordningsvakter). DET är vad de lärt sig.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

72mm
6

Hur tusan använder folk anmäl-funktionen igentligen? Det är väl ändå meningen att vad som ska "anmälas" bryter mot några Skrivregler och inte bara står för en annan åsikt som man inte råkar gilla? Det är inte en "gilla inte" knapp.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer