Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1708 ggr
Sofieee
2015-02-09 17:26

Jämställt i skolor?

Hej allihopa!

Okej, vi alla har ju gått i skola. Antingen går eller har gått.  Just nu går jag andra året på gymnasiet. Jag älskar min skola och alla mina vänner. Men i min skola är det inte jämställt. Tråkigt nog och jag kan ta ett exempel som förekommer ofta i min skolan i olika situationer..

Det händer ofta när vi har Matte, No, So och Svenska att istället för att räcka upp handen så skriker killarna (inte alla killar då förstås) ut svaren. (Eller det är ju inte svar till frågan läraren hade ställt, utan bara någon snorkig kommentar) 

Och det händer hela tiden! Det stör undervisningen. Och vad gör läraren?                      Absolut ingenting. Hen ser killarna som småbarn som inte kan lära sig att vara tysta på lektionerna.

Men om någon tjej skulle säga svaren till läraren utan att ha räckt upp handen då (ursäkta) jävlar. Då kan läraren skälla ut en, noter efter noter..                                                En grej som sker på skolan är att killarna får ha huvudbonader på sig på lektionerna. (Keps, mössa) men om en tjej har en keps eller mössa måste vi ta av oss dom direkt. En tjej var till och med tvungen att gå ut från lektionen för hon vägrade ta sitt hårband. (Hårband!) Herregud…..

Jag blir så förbannad att killar och tjejer inte har samma möjlighet. Så jag gick till rektorn. Svaret jag fick från henne var "Men det är bäst om killar får ha huvudbonader på sig, för dom är ju inte lika mogna som tjejer är" 

Förlåt, men hur dum i huvudet får man va? :) 

Och nu är jag jättenyfiken att veta hur det ser ut på din skola eller hur det var då du gick i skola! Så sjukt tacksam ifall jag fick svar. Tack. Och gilla inlägget om ni vill ha jämställdhet i skolan och ni tycker detta är fel. 

Kram på er!

Annons:
Sofieee
2015-02-09 17:31
#1

Onej, jag skulle egentligen inte vara på Politik utan på Jämställdhet. 

Aja, nu blev det såhär..

Halvdansken
2015-02-09 18:02
#2

Jag började skolan 1968, och då skulle man stå i raka led innan man gick in i klassrummet. Om nån börjat skrika ut svaren hade han åkt ut i korridoren. Man hade inget på huvudet  Man sjöng en psalm på morronen innan man fick sitta ner. Det skulle vara tyst i klassrummet innan man fick gå hem.
Och det gällde alla. Oavsett kön.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tarantass
2015-02-09 19:15
#3

#1: posta på Jämställdhet också vetja. ( Men det verkar inte finnas?) Och/eller på Feminism.

Ja, skolan är sig lik sedan sjuttiotalet… kanske inte så konstigt i och för sig, den har ju bara "sparats" på sedan dess. Man får de samhällsmedborgare man betalar för.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2015-02-09 20:01
#4

#2 Instämmer! Började själv skolan 1967, då gick vi t om på lördagar. Man kan väl säga som så att dagens skola har en helt annan miljö. Ordning & reda behöver inte vara fel, anser jag.

Mysan59
2015-02-10 15:44
#5

Samma här, började 1966 och INGEN fick ha huvudbonad. Och ingen fick skrika ut några svar utan vi skulle räcka upp handen.

Och som Hayabusa säger, ordning och reda behöver inte vara fel, eller rättare sagt, ÄR inte fel.

[Hayabusa]
2015-02-10 20:59
#6

#5 Det är sant. Jag tycker också att vi fick lära oss vad som var "rätt & fel". Ge dig inte på den som är mindre än dig själv, rör inte tjejerna osv.

Annons:
Mysan59
2015-02-11 11:36
#7

Lite märkligt att vi tydligen gått tillbaka i tiden när det gäller skolan. När det till och med var mer jämställt på 60-talet.

Oroväckande. Och frågan är väl varför det blivit så?

[Hayabusa]
2015-02-11 12:22
#8

#7 Ja, säg det? Känns som att värderingar har förändrats. När mina döttrar gick i skolan, så besökte jag skolan vid flera tillfälle. Skillnaden i uppförande, allmänt hyfs och respekt var gigantisk.

Mysan59
2015-02-11 12:43
#9

Ja fy sjutton för att vara lärare idag! Iaf på mellan- och högstadiet.

[Hayabusa]
2015-02-11 12:48
#10

#9 Verkligen! Jag kan säga att jag vid flera tillfälle var ytterst nära att "gripa in". Särskilt vid ett tillfälle då en kvinnlig lärare blev kallad både det ena & det andra. Då var det nära, men jag höll mig kall eftersom det sannolikt hade fått otrevliga följder för min egen del.

Sofieee
2015-02-11 16:20
#11

Så himla bra synpunkter ni har! 

Jag kan tycka att man borde ha betyg i uppförande. Då hade det nog sett annorlunda ut. Att ha lite "hårdare" regler är absolut inte fel. Tvärtom, det kommer bara ge oss en bättre utbildning och vi elever kommer lära oss mer när det är tyst och lugnt i klassrummet och korridorer också för den delen! 

En skolbibliotek som man ska kunna plugga eller läsa i är det praktisk taget omöjligt där det är mest skrik.  det är trots allt dom lärarna som vågar säga imot och dom som är stränga. Det är trots allt dom man uppskattar mest i slutet.

Mysan59
2015-02-11 18:52
#12

Ja det är nog inte helt fel med betyg i uppförande. 

Jag är glad att jag inte går i skolan idag, faktiskt. Verkar inte vara lätt.

Även om jag tillhörde den lite stökiga gruppen, så hade vi ändå respekt för lärarna till viss del.

[JenniN]
2015-02-11 18:58
#13

I mina skola där jag gick gymnasiet så upplevde jag aldrig att det var någon skillnad. 

Däremot i högstadiet så var lärarna tuffare mot killar och snällare mot tjejer, precis som att tjejerna skulle brista ut i gråt om de fick lite skäll, medans killarna fick skäll ofta. 

Men jag hörde av en bekant här om dagen att de nu ska bli väldigt "hen-inriktade" och bland annat skaffa duschar som är till för de som inte vill identifiera sig med att vara varken kille eller tjej. Så om de inte ska göra någon skillnad där, då eleverna ska vara nakna så borde de inte göra det när de är påklädda och sittandes i klassrummet. Men det där får vi väl se hur det går.

Annons:
Upp till toppen
Annons: