De respektlösa v.2.015
Valet 2014 va över och svenska folket hade gjort sin demokratiska plikt i vallokaler över hela landet. Ett av partierna fick 13% av rösterna, dvs. 800.000 människor hade röstat på dem. Många, de flesta, hade röstat på dem för en minskad invandring.
Lite senare på året begär media, övriga partier och många av Sveriges befolkning att partiets ledning ska låta en budget som tillåter högre invandring att gå igenom.
De vill att partiet sviker sina väljare. Partiet kan såklart inte göra detta, det vore förkastligt mot det förtroende de givits men man vill heller inte svika den demokratiska modell som råder. Man vill samarbeta, för demokratins skull.
Detta vill inget annat parti. I total respektlöshet mot demokratin ställer man sig obstinat med ryggen mot och vägrar. Man vill inte ens samtala om vad ett sådant samarbete skulle handla om. Respektlöshet på absolut högsta politiska nivå.
Istället för att värna den demokratiska modellen gör man raka motsatsen. Man går in i en pakt med motsatta sidan av det politiska spektrumet vilket gör att de som röstade på de högra idag lagt sin röst på de vänstra.
I Sverige och Västvärlden har vi länge haft en åsiktsfrihet. Vi kan tycka vad vi vill och uttrycka denna åsikt fritt med hjälp av yttrandefriheten. Detta förutsätter dock att vi inte registreras för dessa åsikter och riskerar att hängas ut mot vår egen vilja. Vem vågar ha en åsikt i ett samhälle där sådana modeller är accepterade och fungerar?
I Januari 2015 attackeras en satirtidning just på grund av att man utövat sin åsiktsfrihet. Hela världen, eller nästan hela världen protesterar, mot detta. Man uttrycker sitt stöd för satirtidningen och att man ställer sig bakom åsiktsfrihet och möjligheten att uttrycka sig. Inte minst i svensk media.
En del av denna media, respektlöst mot den fria åsikten man hycklande ställt sig bakom, utnyttjar idag modellen där medborgare åsiktsregistrerats olagligt och hängs ut.
Respektlöst mot dagens samhälle. Sverige, Absurdistan, 2015.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Ja, i en demokrati så ska ju politikerna lyssna på majoriteten, dvs de 87 procenten som inte stödjer rasism. 5,4 miljoner människor röstade inte på SD, anser du verkligen att dina 800 000 personer ska ha mer att säga till om än vi?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej, det gör jag inte. Det är fortfarande en röd regering som suttit vid makten i ett sådant samarbete.
Jag och majoriteten av väljarna vill inte se ett samarbete med ett rasistiskt parti, varför ska våra representanter då samarbeta med dom som ändå är en minoritet?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Man är dock villig att totalt förstöra demokratin. Frågar du moderaternas väljare så vill de nog inte se ett samarbete med de rödgröna.
Btw, vad i SDs politik är rasistiskt?
#4 Vet du ens vad demokrati är? För det är just det som samarbetet handlar om, för 5,4 miljoner väljare vill inte att SD ska styra landet och jag skulle hellre sett moderaterna vinna eller för den delen militanta djurrättsterrorister, än att SD hade det minsta inflytande.
"Btw, vad i SDs politik är rasistiskt?"
Borde du inte kollat upp det innan du röstade på dom?
För mig är frågan, i ett lite större perspektiv: Ska och bör man ta hänsyn till minoriteter?
Kuriosa: Jag röstar inte på SD
Ingen har sagt att SD ska styra landet. Men den bild övriga politiska åsikter verkar ha av demokrati kan vi lika gärna skita i mandaten i riksdagen och ge alla till det parti som får flest röster bara. Inga andra partier ska få inflytande.
Jag har kollat upp och hittade inget, du har uppenbarligen gjort det. Så be my guest och visa mig var det rasistiska i deras politik är. Här har du en länk att hjälpa dig på traven.
http://sverigedemokraterna.se/var-politik/
#7 Fast det är ju just det du skriver när du tycker att SD ska få vara med och styra.
Jag har definitivt koll på SD:s politik, oroa dig inte för det, för jag kollar också upp om partier röstat i enlighet med deras tidigare vallöften och där faller SD platt. Jag skulle ju kunna skriva "Jag är en smal bimbo" 7000 gånger, men oavsett hur många gånger jag gör det så kommer det aldrig bli sant. Det är via sina handlingar man visar vem man är och vad man står för, inte via inlindade ord.
Och är det inte rasistiskt att anse att folk i nöd inte ska få en chans till ett människovärdigt liv enbart för att de tillhör en annan folkgrupp? Vad är då rasistiskt enligt dig? Att slåss med järnrör?
Ska få vara med och styra, och styra är två helt olika saker. Jag tycker det vore den bästa demokratin där din röst spelar roll oavsett vilket parti du röstar på, även om det skulle vara partier som går rakt emot mina egna åsikter. I valet 2014 va det bara 37,9% av rösterna som spelade roll. Resterande 62,1 uppmanades i och med pakten i december att använda deras röst som toapapper istället. Kewl demokrati.
Var i SDs politik skriver man att människor i nöd inte ska få chans till ett värdigt liv? De vill ju hjälpa fler än de andra partierna genom höjt bistånd till de områden där de flesta krisdrabbade finns.
Du kan med andra ord inte hitta något i SDs politik som är rasistiskt. Idioter finns i alla partier. Hade man granskat övriga partier lika hårt hade vi nog hittat en och annan "järnrörsskandal" där med.
#9 Demokrati är inte att SD ska få bestämma över 13 % av de politiska frågorna och att de partier som står för övriga 87 % ska vara tysta då.
"Var i SDs politik skriver man att människor i nöd inte ska få chans till ett värdigt liv? "
Men snälla du, du kan ju inte ha läst något om deras partiprogram. Eller är det så att du inte vet hur situationen i oroshärdarna och flyktinglägren ser ut och tror att allt är sol och gröna ängar där?
Jo, det är rasistiskt att tycka det är okej att barn dör för att de hamnat i flyktingläger.
Jag tror verkligen inte att situationen i oroshärdana och flyktinglägren är något vidare, därför är ju SD det enda alternativet om man vill hjälpa så många som möjligt. För dessa befinner sig just där, dit SD vill skicka mer pengar än något annat parti.
#6: det beror väl också på vilka minoriteter. Ska vi ta hänsyn till en minoritet som anser att Förintelsen inte ägde rum och skriva in en sådan reservation i skolans historieböcker, för att gå vidare ut på mer välkänd rasistisk mark? Inte riktigt samma sak som en språklig minoritet eller en minoritet som kan få som den önskar därför att det inte är nödvändigt med en lösning för alla.
SD:s rasism har avhandlats tidigare åtminstone här – med exempel till och med ur partiprogrammet, som man ändå (som med alla partiprogram) måste räkna med är reklam.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.
#12 Majoriteten bestämmer med andra ord vilken minoritet som man ska ta hänsyn till?
Är andra delen av din kommentar riktad till mig? Som sagt, jag röstar inte på SD.
#13: det var inte vad jag sade.
Nej, den var riktad till dem det vederbör. Ursäkta förbiseendet. Har redigerat.
Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.
#11 Hjälpa dom genom att låta dom vara kvar där? Är det hjälp? Är det samma typ av hjälp som dom ger till dom de påstår sig värna om genom att göra det värre för oss genom vad de röstat på?
Du tycker alltså att det är att hjälpa när man låter folk dö långsamt?
Beklagligt att de dör långsamt. Beklagligt att 7-klövern inte bidrar mer till att stoppa folk från att dö där. Att ta hit ett relativt fåtal förhindrar inte att folk dör där nere menar jag.
Har man sett ett flyktingläger i Tredje världen, vet hur många flyktingar länder där redan suger upp eller känner till förhållandena i dessa länder så begriper man bättre än att tro att alla får plats där. Det är tyvärr bara en ursäkt för att "slippa" få hit "dem". Dessutom har det ju aldrig varit fråga om antingen eller för några andra än just xenofoberna.
Jag tycker inte vi ska minska invandringen för att de vore bättre om vi kan hjälpa dem där, det tror jag inte. Jag tror att om vi hade haft utrymme för fler invandrare i dagens samhälle så hade det varit optimalt att hjälpa både här och där. Om man ärligt tittar på aktuell status på välfärden i detta land så begriper man bättre än att tro att alla får plats här.
Det är ingen som säger att "alla" får plats här. Däremot är vi många som kan se vilka länder som har det bra och vilka som redan går på knäna. De som går på knäna är inte vi. Men vi har det bra till stor del tack vare långvarig och institutionaliserad utsugning av dem som går på knäna. Även på det sättet är deras problem våra problem.
#19 Vi är på god väg att gå på knäna med, allmänvården blir bara sämre och sämre, bostadsbristen är total, likaså bristen på arbete. Tycker du vi ska göra nått åt det nu, eller sen när det är för sent? När vi likt Grekland får gå till EU för att tigga oss till en tillvaro värd att nämna?
#20: om alla ni som översvämmar nätet med att sparka neråt, mot folk som är ännu värre utsatta för att spelmissbrukarna i finansvärlden tar våra pengar för att underhålla sitt missbruk, hade kuraget (det i Sverige mycket mycket lilla kuraget) att sparka uppåt, mot dem, istället
– då skulle det göra en skillnad som hette duga.
#21 Halleluja!
Det går bra att svara i sak också.
#15 Ändå är dom flesta kvar i sina hemländer, eftersom dom inte har råd att ta sig hit. För det är så det är, det kostar massor att ta sig hit.
Och det verkar som det mest är män som kommer och det hjälper väl knappast barnen? Eller…?
#23 Om man känner att ditt inlägg va värt att bemöta. Så visst. Det går säkert jättebra.
#15 #17 Hur ni än vänder och vrider på det så är det en prioriterings-fråga. Hur många kan man hjälpa för varje (skatte!)krona man väljer att inte lägga på svenska behov. Vill man optimera antalet människor man hjälper så går det ju inte att komma runt att SDs politik råkar vara den som är mest effektiv.
Det är bra att vi kan hjälpa, men det får aldrig bli på bekostnad av Sverige och svensk välfärd. Det tror jag det är bra mycket fler än 13% som skulle hålla med mig om…
Sverige kan leka "humanitär stormakt" nu tack vare att vi haft ett fungerande, välmående samhälle så länge. Massinvandringen och idéerna om multikultur håller på att slå sönder det samhället. Det vore synd om vi inte kunde fortsätta att hjälpa de som kommer i nöd även i en framtid.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#25: du har alltså inget på fötterna.
Men det är inget kontroversiellt det jag skriver. Allt fler ekonomer, och även företagsfolk mellan skål och vägg, inser numera att det är ungefär så det ligger till. Möjligen kan det anses provokativt att jag kallar finansrövarna "spelmissbrukare", men innehållet bakom det har beteendevetenskapligt stöd. Det tycks vara samma neurologiska belöningssystem som löper amok och samma intrassling i en alltmer upptrissad inbördes konkurrens, där man blir parasit på sin omgivning, som kanske ingen egentligen strävade efter från början.
Men låt mig gissa att du är uppvuxen efter 1989 och aldrig har varit med om något annat samhälle än det ny-"liberala" där finanssektorns överhöghet över politiken, krav på helt onödiga vinstmarginaler åt redan megarika företagsägare, åtföljande permanenta och resultatoberoende "sparbeting" i offentlig verksamhet och dylikt är en osynliggjord självklarhet orubblig som solsystemet. Och där nynazisterna och deras efterträdare har förstått att slå mynt av det.
Det kan också tjäna som svar på #26.
Har aldrig sagt att det du sa va falskt. Jag håller med dig på sätt och vis, det är din predikan om "att slå tillbaks" som jag finner meningslös, herr Guevara. Jag har inte tid att engagera mig i en revolution inom finansvärlden. Men predika på du. Som sagt, halleluja!
Okej. Men det är ju i finansvärlden våra resurser finns. De som du vill ta från muslimer och andra flyktingar.
Du och dina miljontals meningsfränder i den rika världen som har haft enorma framgångar. Med att söka resurser hos dem som har ännu mindre. Tänk om ni hade haft ännu större framgångar om ni hade sökt dem där de finns.
Sedan millennieskiftet har drygt 160.000 industrijobb försvunnit i Sverige. Källa: IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe.
Saxat från SR, Kaliber i P1:
"Är stålindustrin en parentes i svensk historia?
Samtidigt som det satsas stort i Sydkorea och på andra ställen i Asien så lägger man ner i Sverige. I veckan har 78 anställda på rörtillverkaren OSTP i Storfors varslats om uppsägning."