Malmöbor har fått nog
"Vi har stålsatt oss för att fortsätta tycka om vår stad. Trivas i den. Känna trygghet.
Vi har skakat av oss omvärldens svartsyn och deras öknamn på vår stolta kommun – Sveriges Chicago.
Vi har fnyst åt tjänstemän och byråkrater i Stockholm som pekat på siffror och låtsats trösta oss med att Malmö inte alls toppar landets brottsstatistik. Vi misstror politiker och beslutsfattare som kommit med sina teorier och modeller vars främsta syfte tycks vara att framhäva sig själva och sitt partis, sin myndighets förträfflighet och skenbara handlingskraft.
Vi har kämpat mot arbetslöshet, segregation, bostadsbrist, etniska och religiösa motsättningar. Men vi älskar vår vackra, levande och dynamiska stad.
Fast det finns en gräns, en smärtgräns"
http://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/fluffiga-loften-racker-inte-gor-nagot--nu/
Jag förstår Malmöborna dom har haft mycket problem nu under en lång tid på tiden att våra politiker går något åt dom kriminella och satsar på bostäder, jobb och utbildningar.
Jag älskar mitt Malmö! Bästa staden ever! Även om man skriver om det 1 dålig sak som sker i staden, så sker 1000 saker som är goda. Det är det ingen som skriver om. När jag åker buss i centrala Malmö så samsa tjejer i burka, punkare och gamla damer samsas ihop, och hjälper tanten. Så jävla gulligt! Det finns ett STORT HJÄRTA i denna stad. Som det aldrig skrivs om. Tyvärr.
Självklart finns det mycket bra i den staden som borde lyftas fram bättre det är en fin stad och jag har besökt Malmö flera gånger.
Säkerligen finns det mycket gott i Malmö men våldet har trappats upp rejält genom åren och det finns många Malmöbor som ser med oro på den utvecklingen.
#2 Jag tycker nog att det ofta skrivs vänligt om Malmö, senast för tio dagar sedan intygade t.ex. en av tungviktarna i Aftonbladet att "Malmö inte alls är något Chicago".
Jag föredrager Lund, jag är inte i Malmö ens en gång per år.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Malmö består av 300.000 personer. Majoriteten är goda människor.
Det värsta är att händelser som dessa blivit något av vardagsmat. Själv har jag blivit lite "avtrubbad" och tänker mest; " Ok, nu hände det igen…"
Hoppas innerligt att det går bra för mamman och hennes barn.
#2 Man behöver ju inte gå längre än till krönikören i det här fallet, Lars Klint, så skrev han en översvallande krönika om Malmö i somras. Visserligen om staden på sommaren, men att han tycker om sin stad framgår ju av bl.a. inledningen: "Storstadens charm och fördelar. Närheten till Köpenhamn. Landets bäst placerade campingplats, Sibbarp, med gott om badbryggor, kallbadhus, vidsträckta gräsmattor och allmänt naturskönt."
När han nu skriver som följer så förstår man att han inte gör det för att svartmåla, utan för att han värnar om sitt Malmö. Det är värt att respektera! "Vi Malmöbor har funnit oss i mycket. Vi accepterar inte längre att utsättas för skottlossningar, sprängningar, skenande bilar, mordbränder i vår offentliga miljö. På gator och torg, tågstationer och bussar, i köpcentran och gallerior. Det får vara nog nu. Gör något. Prat, fluffiga löften och utredningar räcker inte."
Som alla städer har Malmö både fina och mindre bra sidor. Tror alla städer har sina problem som dom större nyhetssajterna inte skriver om.
"Sveriges Chicago" får mig att tänka på när Blackeberg en gång i tiden, slutet 70-tal tror jag, kallades för "Lilla Chicago". 🙂