Rökförbud?
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vill-stoppa-rokning-pa-uteserveringar/
Ja, vad tycker ni egentligen om rökförbud på uteserveringar och bussar och så?
Jag tycker att det egentligen är en bra idé, men det är faktiskt inte så att människor kommer att sluta röka av det. De kommer bara hitta någon annanstans att röka. De kommer vara förbannade men de kommer att röka ändå. Det är inte lätt med ett beroende och att bli diskriminerad för att man har det anser inte jag vara en lösning.
Men sen finns den positiva inverkan av förbudet, och det är ju barnen såklart som inte behöver varken se eller känna lukt av cigaretter.
Men för att rökare ska sluta röka och det ska bli ett rökfritt Sverige krävs det ett rökförbud överallt. Det ska alltså vara olagligt att röka.
Nej jag röker inte själv, men det var bara tre månader sedan jag slutade.
För mig personligen så tycker jag det är bra. Det är så fruktansvärt otrevligt att sitta och äta mat i röklukt. Ser egentligen inget konstigt med att dom får flytta sig en bit ifrån där folk sitter och äter.
Håller helt med #1
Rökning är något negativt/ohälsosamt man väljer att göra, men det är också något man får se till inte påverkar andra i onödan - ex när man äter på uteserveringar eller väntar i en busskur =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Jag tycker et är ett bra förslag.
Nja jag vet inte jag… VAR ska man få röka nånstans? Det är ju redan förbjudet näst intill överallt och visst förstår jag icke-rökare som inte vill andas in röken men tvivlar på att folk slutar röka av dessa anledningar. Som TS säger, det är ett beroende och inte helt lätt att sluta.
Grattis förresten JenniN till dina 3 månaders rökfrihet! 🙂
Däremot är det väldigt få som röker inne i busskuren (eller vad det heter), dom flesta, även jag, står utanför.
4# Tack så mycket!
men lite som du säger, när jag rökte satt jag aldrig i busskuren och gjorde det om det fanns folk runt omkring, jag stod en bit bort. Jag skulle heller aldrig sätta mig på en uteservering och röka ibland folk som äter mat, inte ens jag tycker att det är trevligt att blanda mat och cigaretter.
Så jag vet inte om detta förbudet kommer att hjälpa något egentligen.
kanske mot de som inte röker, men jag tror inte att de som röker kommer att sluta.
Som sagt, lag mot cigaretter gynnar alla.
Jag tycker det är ett bra förslag. Rökte själv när jag var yngre men slutade med det då jag började arbeta på sjukhus. Där är det stränga regler om var och när du får röka, så jag tyckte inte längre att det var värt det.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag stör mig på rökare på tågplattformar i SL trafiken i Stockholm. Vid slut stationerna röker folk vid dörrarna så röken letar sig in i tåget. Även vid busshållplatser står folk i kuren trots en symbol för rökförbud.
Jag har bara sett ett fåtal, väldigt sällan, någon röka i busskuren och då var det unga tjejer. Tror inte att det är vanligt alls. Inte vad jag har sett iaf.
Om jag röker när jag väntar på pendeln så står jag så långt bort från tåg och människor det går att komma.
Jag tycker förslaget är bra. Egentligen har jag inga problem från själva cigarettens rök, men tycker det är extremt äckligt (när det blir så tydligt som när folk blåser ut röken) att andas in andras nyss begagnade luft. Tycker det känns ohygieniskt, snuskigt och "bacilligt".
Jag tycker framför allt det här med busskurer är bra. Jag har astma och för det mesta reagerar jag inte på rök men om jag redan är lite irriterad som om det är riktigt kallt eller jag är förkyld så kan jag få ordentlig attack av det. Det händer ganska ofta här att folk rökar i busskuren eller precis utanför och är det då kallt så vill man ju gärna stå där i.
Uteserveringar bryr jag mig inte så mycket om för jag kan sätta mig inne om jag känner att det stör mig.
Det debatteras i SVT:s Debatt i detta nu.. Repris imorgon tror jag.
Jag kollar.
Trots att jag är rökare så tycker jag det kan vara bra. Nu ska de bara förbjuda alkoholen med. 🙂
Som gammal feströkare så gör det mig inget ute på restaurang eller krog. Däremot är jag glad att slippa rök i in i lägenheten om man öppnar fönstret.
Alltså, jag vet inte.
Jag tycker att man borde förbjuda cigaretter för att det är farligt. Inte för att det är farligt för alla som inte röker.
Nej jag tycker att man borde förbjuda det för att det är farligt för de som röker helt enkelt.
Man kan ju vidareutveckla det hela. Varför räknas inte rökning som en sjukdom när det dör fler av rökning än alkohol per år i Sverige? Båda handlar om ett negativt beroende.

Jag tycker alla former av rökverk skall förbjudas rakt av, om rökarna inte kan avstå nikotinet så finns det ju dessa plåster och allehanda piller och sprayer, dom kan dom köra med, då slipper vi få miljön förpestad av dessa stinkande, giftiga ångor som rökarna blåser ut, varför skall dom ha rätt att förpesta miljön? Finns ingen anledning
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
För att inte tala om allt våld, rattfylla mm som sker pga alkohol. Varför skall jag utsättas för risker att bli överkörd av en rattfyllerist? Förbjud alkohol.
Jag har flera gånger fått andats in rökares cigarettrök även när dem stått "utanför" men nära busskuren då flera inte ställer sig långt bort alls så kan vinden föra in all rök så man får andas in det. Vore mest trevligt mot dem som inte vill röka om rökare kunde ställa sig en bit bort dem måste ju inte vara långt bort från busskuren men dem kan faktiskt gå bort en bit och röka.
Att vara passiv rökare är minst lika farligt för den som röker. Så det kan bli farligt även för de som inte röker.
Jag tycker att på uterestauranger borde det vara förbjudet att röka. De som vill röka kan gå undan. Och på lekplatser borde det vara en självklarhet att inte röka.
Jag tror faktiskt det att de flesta rökare röker på andra människor. Vuxna människor med det beroendet går redan undan.
Det är de ouppfostrade snorungarna rent ut sagt som inte bryr dig. De kan såklart vara vuxna också men de är fortfarande ouppfostrade.
Som sagt, när jag rökte så rökte jag aldrig i närheten av där någon åt, och om jag av någon anledning kände mig tvungen att röka i närheten av människor så gick jag undan. Och jag tror att det är många fler som gör det.
De flesta rökare vill inte drabba andra, de flesta andra rökare propsar på att de yngre inte ska börja och de flesta har någon gång försökt att sluta.
17# "Varför ska dom ha rätt att förpesta miljön. "
Alltså va? Då borde ingen få åka bil då? Vi borde förbjuda all busstrafik, vi borde tvärförbjuda jänkare och för att inte tala om kärnkraftverken. Det finns långt mycket värre saker här i världen som vi gör med vilje än cigaretter, som används för att någon är beroende inte för att det är på något sätt den enklare vägen, och det bekvämare sättet. Som det är när man tar bilen istället för att gå eller använder sig av el som förpestar miljön.
Och om vi ska hårddra det, varför ska jag behöva andas in alla avgaser från bilarna?! Jag har varken körkort eller bil och tycker inte om att jag får i mig en massa onödiga gifter från bilarna.
Det finns mycket man kan förbjuda då det finns folk som inte tål det, gillar det osv. Men var drar vi gränsen?
21 och 22.
Ni har iaf förstått mina inlägg 🙂
#23 Ja och jag håller med dig om alkoholen, det finns ju dom som absolut inte ska dricka! Många barn och även vuxna far oerhört illa av det, när t.ex. föräldrar dricker.
#21 Missade lite av ditt inlägg, så mitt blev ju lite tårta på tårta 🙂
🙂
Bilar behövs ju det gör inte tobak.

#27: Precis min tanke!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Alla behöver inte köra bil, finns ju bussar och tåg.
27# Jo fast det finns olika substitut för en bil.
För en rökare är de inte så lätt att hitta substitut för cigaretter.
Det jag menar är att man inte kan sätta förbud att röka på vissa ställen om man inte gör samma insats för att ge dom som röker den hjälp de behöver för att sluta.
Den viktigaste delen borde inte vara de som får då och då andas in lite tobaksrök, utan fokus borde ligga på de som röker. Så att de kan sluta. För då gynnas alla, även de som då och då får andas in lite tobaksrök.
Det är ju skitlätt att vilja ha förbud för sånt man själv inte är beroende av eller använder.
31# Jo så är det.
Det kan ha något att göra med att de som inte använder vissa saker eller inte har haft något beroende har svårt att sätta sig in i situationen.
Visst är det så. Det där är ett mönster som aldrig kommer försvinna. Ungefär som att prata sjukdomar med vissa som aldrig varit sjuka.
#31 Visst är det så, det är inte lätt för dom som är beroende av tobak att sluta men detta kan ju göra att dom ändå försöker sluta.
33# Ja, en bekant till mig lider av fibromyalgi, och jag har ingen aning om hur det känns. Men dock behöver inte det betyda att jag inte respekterar henne eller menar att det inte kan göra så ont :)
Människor behöver lära sig att kunna sätta sig in i andra situationer.
Ibland är det svårt, ibland är det extremt svårt. Jag har jättesvårt att sätta mig in i vissa situationer och kan inte förstå dem alls, men det är ofta mer komplexa saker.
Att människor röker, kör bil eller använder dålig el är inte direkt något jag har svårt att sätta mig in i. =)
#34 Man kan aldrig få någon som är beroende att sluta genom tvång, de måste vilja det själva. Det gäller oavsett om det gäller alkohol, rökning, droger eller vilket beroende det än är.
34# Jo så är det. Men oddsen är inte stora att de lyckas sluta bara för att de måste ju lite längre för att röka istället för att stå där de brukar.
Och de personerna som inte har respekt för andra människor och står mitt i smeten och röker kommer troligtvis att stå i busskuren och röka ändå, fast det finns förbud mot det. För de är bara dåligt uppfostrade.
Du har 100% rätt där. Det handlar om vilja till 100%. Om viljan styr styrkan, så vinner man och kan sluta med det man vill sluta med. tex så vill jag vara rökfri, men jag har inte viljan nog att sluta röka.
#36 Har för mig att sjukhus har infört rökförbud och vissa kommuner vilket har gjort att rökare har slutat eller fått hjälp att sluta röka. Detta förslag är ju ingen tvång utan ett sätt att få en bättre miljö för oss andra som vill slippa rök.
39# Många rökare vill "slippa rök", men det är tyvärr inte så det fungerar med ett beroende.
#40 Det förstår jag med att det är svårt att bara plötsligt sluta röka jag hade en granne som var beroende av att röka trots sin svåra hosta och läkarnas krav på han kunde han inte sluta.
41# Jag tror att det blir jobbigare att försöka så när andra försöker bestämma att man ska det. När alla andra tjatar hela tiden om att det är farligt och dåligt och blablabla, Som beroende rökare så vet man redan alla dom sakerna och det blir bara svårare när andra tjatar.
Man måste hitta viljan själv, och det är iallafall inte enkelt. Jag kan fortfarande känna suget efter tre månader. Man måste verkligen vilja det själv.
I den perfekta världen skulle inte cigaretter eller annat beroendeframkallande finnas.
#39 Ja man kan sluta under en period, som när man ligger på sjukhuset eller besöker en offentlig byggnad, men sedan börjar man igen när man hemma igen. Det klassiska exemplet är ju mamman som slutar röka för hon får reda på att hon är gravid. Hon röker inte en cigarett under graviditeten men börjar sedan igen när barnet är fött.
Det handlar om att för att bli kvitt ett beroende krävs det så mycket av en själv att det inte fungerar om du gör det för någon annans skull. Därför att det kräver oerhörd självdisciplin att inte använda det man är beroende av. Det fungerar så länge allt är bra, så länge någon annan håller koll på dig. Men har du inte viljan i dig själv så kommer du få ett återfall när något går dåligt, när ingen längre håller koll på dig eller när du känner för det.
Därför kan man inte få folk att sluta röka, eller dricka eller vad det nu är, genom att skriva förbud eller genom att tjata. Det enda som biter är utbildning och att försöka hjälpa dem att få självinsikt.
Självklart!
Jag är helt med på att förbud inte hjälper, men restriktioner och attityder som gör att det blir obekvämt att vara rökare hjälpte mig. Det blir helt enkelt en jobbig livsstil och det är lättare att välja bort en livsstil som ger en få fördelar jämfört med nackdelarna. Jag slutade röka för 7 år sedan och det var inte lätt, men det var jättebra för mig.
Så länge det är lagligt att röka tycker jag att det är lite väl mycket klappjakt på rökare. Jag har mer problem med all parfym folk häller på sig innan de ska åka buss/tåg/pendel/spårvagn. De flesta rökare jag mött(bland annat min mamma) är respektfulla mot icke rökare och står aldrig nära okända och röker.
Å innan det fanns en lag som sa att det är fel att skjuta ihjäl varandra, så kunde man ju skjuta ihjäl varandra för det fanns ingen lag mot det.
😃
Det kunde ju terrorister göra MOT varandra 🙂
Som vanligt har #48 löst världsliga problem.
🙂
🙂
Då är det dax för de himmelska problemen.
😛
48# Ibland gör du mig väldigt glad :D
Kul att kunna göra nån glad måste jag väl ändå få säga 😃
Önskar det vore som många av er säger att dom flesta visar respekt osv och att det är mest ungdomar som röker bland folk.
Det är mer ovanligt att jag ser någon stå en bra bit på sidan och röker, oavsett ålder på den som röker. Men ja det finns dom också förstås. En vän till mig röker och hon är alltid noga med att inte utsätta andra för röken.
Och här har dom t.ex satt ut en rökplats på busshållplatsen i stan där alla bussar utgår ifrån. Ser i princip aldrig någon rökare stå vid den platsen så störst chans att inte andas in rök är att stå så nära den platsen som möjligt. Och dom som ändå verkar stå där eller åtminstone gå dit verkar inte veta hur en askkopp fungerar då fimparna hamnar på marken ändå…
Tycker det är ett toppen förslag. Många funderar var ska man röka istället? Rök före och efter maten om du ska äta på restaurang. Rök innan du ställer dig på busshållplatsen.
Det är inte att det blir förbjudet att röka, det är bara på vissa offentliga platser. Många säger ju att det är en självklar sak att stå på sidan, så då spelar det ju ingen roll om det blir förbjudet att röka på på uteserveringen, hållplatsen eller lekplatsen?
/ Less på att bli utsatt för passiv rökning dagligen.
Det är en enorm vinst för individen att sluta röka. Det är inte egentligen en frihet att röka, det är ett beroende och därmed är ens vilja satt ur spel.
Allt blir bättre när man slutar röka. Huden, håret, magen, kondisen, uthålligheten, doftsinnet, sårläkningsförmågan. Det finns ingen annan enskild åtgärd som man kan göra som förbättrar ens liv så mycket.
Jag rökte som en j&&#/)a skorsten förr. Tvi!
Jag tycker det är bra förslag…..
Att röka är något man väljer själv att göra, inget måste för att leva.
Man kan leva utan att röka på en uteservering, men man kan inte leva utan att andas. :)
#55 Host, harkel osv…
När blev ens vilja satt ur spel pga beroende?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Är inte så jätteintresserad av frågan och har egentligen ingen stark åsikt åt något håll. Det jag kan störa mig på är dock att det verkar vara så svårt för så många, att se hur att ett rökförbud kan ses lika mycket som "en rätt till frisk luft" - och på samma sätt kan "fri rökning" ses som en begränsning av människors "rätt till frisk luft". Även passivitet går att se på som en aktiv handling, om någon förstår vad jag menar?
Det pågår en hetsjakt på rökare och har gjort det ett tag. Många kommuner har infört rökförbud inom sjukvården men har personalen slutat röka? Nej, det är ytterst få som har slutat, dem röker i smyg och det är det enda skillnaden.
Nu pratas det om snusförbud lite smått för det är också ett beroende. .
Konstigt nog vill ingen prata om alkohol som orsakar både sjukdomar och skador för enorma summor varje år. Märkligt att ingen nämner detta. Många krossade glas, misshandel och en massa annat beror på alkohol men det ämne verkar vara tabu lagt. Ska vi förbjuda det som är skadligt för oss (som är beroendeframkallande) så ska det vara allt eller inget.
58# Inte för att förstöra din tanke om "ren luft". Men det finns inget frisk luft i städerna vid busshållsplatser. Det finns oftast inte alls vid en busshållsplats i och med att de ligger vid vägarna.
Kanske i de djupa sjumilaskogarna kan du hitta den friska rena luften. Men att tro att den finns i stan på någon uteservering eller vid busshållsplatsen är lite naivt. Bara för att man inte alltid känner de avgaser och andra gifter man andas inte så betyder inte det att det är frisk ren luft man andas in.
#60 nu bor ju inte alla i städer. Dessutom är ju allt relativt. Passiv rökar-luft i kombination med avgaser, måste ju ändå vara mindre ren än luft utan tobaksrök i ansiktet. Men ärligt talat så stör jag mig inte så mkt på rökare och de (hehe.. inkluseiva jag själv) får gärna fortsätta för min del. Kan dock tänka mig att det är jobbigt om man e allergiker/astmatiker/har barn osv.
#59 Är du då för att allt ska förbjudas eller för att droger ska vara lagligt? Med tanke på allt eller inget-tänket.
Personligen tycker jag väl att om något skadlig begränsas så blir det ju en förbättring.
Sen tycker jag helt klart även alkohol borde ifrågasättas mer. Men där får man ju faktiskt inte dricka precis var man vill. Det är begränsat.
Så där tycker jag man kan likställa ett rökförbud på offentliga platser, eller? 🙂
Sen tycker jag det är helt idiotisk att snus är det som verkar mer hotat, det skadar ju bara den som snusar. Rökare skadar alla runt omkring.
Som sagt, nu tjatar jag, men alla dessa bilar som folk åker i vare sig det är nödvändigt eller inte. Jag har varken bil eller körkort och jag har alltid tagit mig dit jag ska ändå.
Men jag måste andas in en massa avgaser från folk som inte vill/orkar åka buss eller tåg.
Tycker nog att man kanske ska se över dessa gifter som spys ut också.
#62 kan hålla med i ditt tänk kring jämförandet av alkohol & rökning dock ;) välkomnar rökförbud på uteserveringar osv men kommer inte driva frågan om man säger så :)
#62 Visst är det så att rökning påverkar alla i ens närhet och det är inte hälsosamt men det är än värre att bli påhoppad av någon som har druckit förmycket. Därför finner jag inte så lite dubbelmoral när vi förbjuds den ena drogen men tillåts en annan som är så mycket värre, skadligare och som dessutom får människor att bli aggresiva och våldsama. Det är bara hyckleri känns det som. Jag är rökare och jag planerar för ett nytt "sluta röka" . Jag vet hur det påverkar mig och min omgivning men som sagt det finns farligare saker som framkallar beroende och ska dem förbjuda beroendefrasmkallande saker så ska dem ta allt och sluta hyckla. .
66# Fast det här med förbudet på andra droger är helt logiskt för mig. Vi har redan en laglig drog och bara det är för mycket. Så varför skulle vi behöva två lagliga droger?
Det är väl bara dumt att ge människor en till laglig anledning till att bete sig om idioter.
Jag kan hålla med om att rökning är dåligt men som sagt så finns det värre saker som ingen nämner, undrar varför?
Rökning, inre påverkan. Skadligt för kroppens organ, skadligt för huden. Yttre påverkan. Skadar ens omgivning i form av passiv rökning, luktar illa.
Alkohol. Inre påverkan. Skadligt för kroppens inre organ, påverkar omdömet. Yttre. Framkallar många gånger aggression. Misshandel, våldtäkter, krossade rutor, oprovocerade påhopp, sabotage, inbrott, självmord, rattfylleri mm mm mm har många gånger direkt samband med alkoholintag.
Sammanfattning: Rökningen ska förbjudas.
Alkohol är helt ok.
Hur tänkte man nu???
#66 Men det finns alltid något som är värre vad man än pratar om. Rökning är ju fortfarande dåligt mot den som röker och mot andra.
Okej då är du alltså för totalt förbud mot allt beroendeframkallande då.
Nu ska ju inte rökningen förbjudas, bara förbjudas på vissa offentliga platser. Och det är ju precis som alkohol, du får ju inte dricka precis var du vill.
Vad är skillnaden?
Önskar dig lycka till i alla fall. 🙂 Förstår att det är svårt att sluta.
Låt oss ta en pub som exempel. Vi går dit, det är rökförbud (vilket är helt ok) nu kanske det blir även rökförbud utanför (vilket är fortfarande helt ok)
Samtidigt som dem förbjuder en drog (rökning) så får du dricka alkohol. Många som går till puben en lördag kväll har redan varit på förfest och fått en rejäl dos i sig, sedan går dem på puben och häller i sig ytterligare.
Jag har en kollega som arbetar som vakt, det är synd att det inte görs statistik på hur många fulla som måste omhändertas varje helg, sedan kan vi lägga till alla dem som lämnar puben och börjar slåss, skrika och vara hotfulla, slå sönder saker, misshandla mm mm mm
Nej, jag ser inte logiken att förbjuda en drog men låta en annan som är bra mycket farligare vara kvar.
#70 Men dom förbjuder inte drogen, dom funderar på att förbjuda att använda den på vissa offentliga platser.
Exempelvis en uteservering. Du får inte sitta där och röka, men det finns inget som hindrar dig att röka en bit ifrån och alltså inte bland folk.
Så egentligen precis samma sak som redan görs med alkohol, du får inte gå runt och dricka överallt. Borde inte det vara närmare vad du tycker är logiskt än att man faktiskt får gå runt och röka överallt?
Vet att problemet med alkohol är stort. Jag är rätt så anti även det nämligen.
Men jag tycker inte man behöver sitta och jämföra farliga och mindre farliga droger för att avgöra om en viss drog bör begränsas eller förbjudas.
Jo, jag är helt med på att det införs bestämda ställen för rökare. Min plan är att sluta ändå så. . 🙂
Vad det gäller alkohol så är det inte riktigt samma sak.
Jag kan gå in på en pub och tillbringa några timmar där, jag går ut till (rökrutan eller vad dem nu hittar på) och när jag har tröttnat så lämnar jag puben.
En annan går in på samma pub (oftast redan lite berusad) dricker ett par timmar till och går ut och slår ner någon. .
#72 Om du bortser från effekterna av rökning och alkohol, så är det ingen skillnad.
Alkohol är redan begränsat, rökning mer fritt men förhoppningsvis påväg att bli mer begränsat men kommer fortfarande vara mer fritt än alkohol.
Men ff så kör bilar nästan överallt, många okynneskörningar, alltså inte yrkestrafik eller av nån annan nödvändig körning, och dessa avgaser måste jag andas in, vare sig jag vill eller inte.
Inte för att jag vet om den här nyheten platsar här eller är OT, men enligt en färsk undersökning sägs snusare löpa dubbelt så stor risk som icke snusare att bli alkoholister, och ju högre snuskonsumtion desto större risk för alkoholism enligt undersökningen.
#74 Så för att det finns annat som kanske inte är toppen att andas in så spelar det ingen roll om det är lite mer? Är det inte bara bra om det blir mindre saker att andas in istället?
#76 Nejdå så menar jag inte, men det stör mig att jag måste andas in alla avgaser. Där är det inget snack om att minska eller ta hänsyn.
Ville bara poängtera det. Så dom som gnäller på min cig rök, om jag går förbi, samma person kanske åker förbi och spyr ut sina avgaser på mig.
Men det är lättare att jaga rökare, än bilister.
#77 det är ju snack om det hela tiden ju. Finns också en massa mål att nå för att minska utsläppen. Så jodå det är massa snack kring det också.
Personligen har jag märkt många gånger att rökare står precis utanför busskuren och röken blåser illa kvickt in i kuren. Eller att rökare sätter sig bredvid en på en bänk vid t ex en väntsal och tänder en cigarett utan att fråga, utan att visa minsta hänsyn. Detta händer oftare än att de visar hänsyn, tyvärr. Och jag vill inte ha min lunch/middag förstörd av cigarettrök, så för min del får det gärna förbjudas både i busskurer och uteserveringar.
Dessutom är min mamma extremt känslig för dofter och rök, så hon får rejäla hostattacker på grund av andras ignorans…