Debatt höger- vänster
Hej! Jag tänkte att det kunde vara kul med en tråd där man kan debattera med varandra. Jag tänker att man kan debattera om höger och vänster politiken. Varför ni gillar höger/ vänster osv. Det är bara att skriva! :) / Sofia
Mitt bidrag blir en bild som jag tycker talar för sig själv.
Sänkta skatter men ökade skatteintäkter och mer resurser till välfärden – hur hänger det ihop?

Jag är bara 13 år så jag förstår inte riktigt siffrorna, men om fler jobbar kanske vi får in fler pengar till välfärden.

#2. Problemet är att det finns inte jobb till alla. Plus att folk tröttnar på att betala hälften av sin inkomst i skatt. (och betydligt mer än det om man nu räknar momsen också).
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Den högra sidan jobbar väl för fler jobb?

Skulle tro att alla partier har "fler jobb" på agendan. Men hur skapas jobb?
T.ex genom att företag har råd att anställa genom att det inte är för höga arbetsgivaravgifter. Och att det finns flera småföretag.
Vad tycker ni?
Det finns jobb, faktum är att både sjukvården, äldrevården, skolan mm är i skrikande behov av flera händer men eftersom det är besparingar på alla håll och kanter så är det ytterst få som får fast arbete. I stället för att utöka så väljer man att stänga avdelningar, olika viktiga hjälpmyndigheter försvinner (som psykiatri för ungdomar) Företagen drar ner på sina anställda i största allmänhet och dem som jobbar kvar får springa desto fortare. . Allt detta trots att Sverige är ett av dem länder med högst skatt.
Jag vet inte vilken politisk sida är bäst för både höger och vänster har sett till att få oss i denna situation genom sin oansvariga politik och felprioriteringar. Svårt val nu. .
Det är sant, undra hur valet går. Jag är bara 14 så jag får inte rösta än.
Hur tycker ni vänstern har sköt regeringen hittills?
Inte alls. Varken dåligt eller bra. Man sitter istället och fikar och tittar på när Sverige förfaller runt omkring.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Att bedöma den nuvarande regeringens rent praktiskt politiska insats hittills känns båda svårt och något orättvist eftersom de än så länge inte hunnit regera med sin egen budget.
Att det inte finns nog med jobb är enligt mig en myt i ett samhälle där så oerhört många jobbar över hundra procent. Det handlar i själva verket om att det inte finns en vettig fördelning av de jobb som faktiskt finns.
Det handlar om besparingar. En ska göra jobbet för två. . Sedan kan man ställa sig frågan varför dessa besparingar krävs om det går så bra för Sverige som våra politiker vill ge sken av.
"Sedan millennieskiftet har drygt 160 000 industrijobb i Sverige försvunnit. IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe varnar för en avindustrialisering som på sikt kan hota välfärden, rapporterar Sveriges Radio."
Vi har personalbrist på våra sjukhus, äldreomsorg, daghem, det behövs (uppenbarligen) fler poliser, ambulansförare. . I många av våra affärer ser vi stressad personal som inte hinner stanna och hjälpa oss ja, det finns många fler exempel där folk är underbemannade och en måste göra två mans jobb. Det är långt ifrån bara industri som styr arbetsmarknaden dock kan man se den negativa effekten även där.
#15 Absolut finns det plats för ökad sysselsättning, men det är en balansgång mellan plus & minus.
Att så pass många jobb inom svensk industri försvunnit har större betydelse än bara att vara en siffra. Är Sverige beroende av exporterande basnäring typ skog, järnmalm, stål osv. ? Självklart är det så, utan "pengar in, utifrån" så stryps flödet vilket påverkar offentliga sektorn, välfärd m.m. Som ett exempel, svenska stålverk blir utkonkurrerade av stålverk från Asien vilket givetvis har negativa synergieffekter på hela vårt samhälle. Allt hänger ihop i en lång kedja.
Personligen tror jag det blir svårt att bryta trenden för våra stålverk & skogsnäringen. Min förhoppning står till turismen, där finns det sannolikt mer att göra.
Det är intressant att se skillnaden på Politikers verklighet och vanliga arbetares verklighet.
Enligt politiker så är allt bra men kan göras bättre medans vi ser (dagligen) om uppsägningar och besparingar på alla håll runt om i landet.
Undrar var tog det rika Sverige vägen som är så full av ändlösa resurser till allt och alla och där pengar bara rullar in. Det måste vara underbar drömvärld våra politiker lever i.
#17 Sverige hade en fantastisk utveckling efter WWII, man hade en industri som med stora exportframgångar. Det var så välfärden byggdes. Riktigt så ser det inte ut längre. Det är bara att kolla hur många tillverkande företag som helt enkelt inte längre finns kvar i Sverige, så inser man att det har en påverkan.
Att backa tiden till strax efter andra världskriget är ju dock lite svårt. Här och nu måste nog nya lösningar på plats. rött for life
#19 Nej, vi varken kan eller vill backa tiden. Min kommentar var en tillbakablick på den utveckling vi haft i Sverige. Går knappast att bestrida, eller hur? Svensk varvsindustri är ett "bra" exempel, men det finns fler. När finanskrisen bröt ut 2008-09, vad var det som räddade svensk ekonomi?
Att svenska stålverk blir utkonkurrerade är dessvärre fakta. Likaså att det är ett faktum att 160.000 industrijobb försvunnit, det ser jag själv som en oroande trend.
Ny lösningar, ja…om du läste mitt inlägg #16 så gav jag exempel på just det: Turism. Vad har du själv för förslag eller idéer?

Många jobb som försvinner till Asien, IT industrin är hårt drabbad också.
Det är svårt att säga vad som kan löna sig, mer än de som inte fysiskt kan flyttas som hantverkare, vård, bygg.
Alltså borde politikerna göra det betydligt enklare att ha egen firma för jag tror att det är räddningen just nu. Väldigt mycket enklare.
Vad kul att ni svarar!🙂
Ni får gärna skriva vad ni tänker om höger/vänsterpartierna. Vad som är bra och vad som är dåligt enligt er åsikt.
#19 "Här och nu måste nog nya lösningar på plats. rött for life"
Haha, ja, jo..Rött kännetecknas just precis för "nya" lösningar.
Det känns som att skillnaden mellan höger/vänster minskar allt mer. Förr var det mer klara riktningar och konkreta förslag, nu väljer man att samarbeta eller ger efter och ingen av dem verkar veta vad och hur dem ska göra framöver. Det fanns så många löfte före valet och dem kämpade för att locka väljare till sin sida. Nu känns det mest som tomma löften och svek mot folket.
#24 vad menar du?
Skattehöjningar och bidragslinje är ju deras taktik och har varit sedan urminnes tider. Hålla fast vid och ständigt påpeka hur bra Sverige har fungerat under dem förr är ett mantra för de röda. Visst, iofs, planekonomi under vänsterstyre är inget vi testat än, så det skulle väl vara det då.
Det ständiga gödandet av den svenska självbilden som ett välfärdsföredöme utan motstycke kan jag hålla med om. Men skulle du påstå att konservativa partier (blå) är med innovativa?
#28 Nej det tycker jag inte, det är visserligen sant. Skillnaden är väl tror jag, att man behöver röra om i grytan efter några. Jag tror inte 8 år av blått styre räcker, jag tror att Sossarna med bihang kommer falla tillbaks till den passiva bidragspolitik man förde innan Moderaterna med bihang kom till makten.
Jag är för övrigt emot idealism, där man röstar på en politik av rent principiella skäl. Jag tror att det missgynnar samhället och mig själv. Jag skulle aldrig tänka att jag aldrig skulle rösta på vänsterpartiet, dock är dem ganska långt ifrån det samhälle jag vill ha just nu. Men både dem och jag kanske ändras med tiden, vänsterpartiets Sverige är kanske exakt det jag vill ha någon gång i framtiden, men ska jag då gå och rösta på något annat parti bara för att? Det vore ju ganska korkat, eller?
Jag velar fram och tillbaka ganska mycket mellan vad jag vill rösta på, men numera skulle jag nog säga att jag är definitivt vänster. Tycker att de privatiseringarna som borgarna genomfört de senaste åtta åren är horribla och har förstört mycket av samhället. Kommer nog aldrig föredra vinstdrivna sjukhus och skolor framför statliga.
Sen finns det såklart andra frågor som jag kanske är mer högerinriktad på, men just detta är en väldigt stor orsak till att jag aldrig skulle rösta blått.