Eleven ifrågasatte Förintelsen
Läraren ansåg att eleven ifrågasatte Förintelsen av judar och försvarade fakta. Efteråt fick han kritik av skolledningen som sade att ”vad som är historia för oss är inte historia för andra”. ”Jag var upprörd under samtalet”, säger han.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/larare-forsvarade-fakta-kring-forintelsen-kritiseras/
Jag tycker att det är intressant det här med att det finns fakta och att det finns fakta.
Hur vet man egentligen vad som stämmer? Vart drar man gränsen över att någon annan minsann har fel, fastän denna också har lärt sig sin fakta via lärare och faktaböcker?
Fast sen kan man ifrågasätta läraren lite, det är inte okej att säga att judarna ljuger. Men det är okej att säga att eleven ljuger och är nazist?
Makes no sense.
Läste också den artikeln men ides inte starta en tråd om det, rubriken/länken säger ju vad det handlar om, förstår faktiskt inte vitsen med att man dessutom måste citera ur artikeln.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
2# Men rubriken säger att eleven förnekade förintelsen. Men citatet berättar även att han fick kritik av skolledningen för detta och att han är upprörd över kritiken.
Detta gör att man får mer info än bara en rubrik kan ge.
Så vad är det du inte förstår?
Det är konstigt.. Vad som hänt för hundratals år sen ifrågasätts sällan, men nått som hände för mindre än hundra år sen kan ifrågasätts, då det dessutom fanns betydligt fler bevis bevarade..?
#2 Anledningen att vi vill ha ett citat från en länk eller att man berättar varför man länkar är för att det ser tråkigt ut om alla börjar med att bara lägga in en länk.
"Ingen elev ska bara kunna resa sig och lämna klassrummet på det sätt som en av de medverkande i programmet om antisemitismen, Siavosh Derakhti, själv muslim, berättade att det kunde ske när han som lärare skulle prata om judendomen i religionsundervisningen i skolor i Malmö.
Ordföranden i judiska ungdomsförbundet i Göteborg, Victor Borslöv-Reichmann, född och uppvuxen i Sverige, var ytterligare ett tragiskt exempel på utsattheten och oron som människor i landet tvingas leva under.
”Det kommer nya rapporter om att lärare inte vågar undervisa om Förintelsen eller judendomen. Jag anser att det bästa vapnet mot rasism, antisemitism och islamofobi är kunskap. Vågar inte skolorna utbilda går vi en väldigt farlig framtid till mötes”, sa han i en intervju härom dagen."
I Kanada dömdes Ernst Zündel till fängelse efter att han skrivit ett slags manifest, där han ifrågasatte att förintelsen alls ägt rum. En tid senare blev det ett väldigt liv när samma lagstiftning gjorde att Satansverserna inte släpptes innan man avgjort om den stred mot denna lagstiftning.
Även om jag avskyr nazismen känns det väldigt tveksamt att fängsla nazister om det inte handlar om annat än just yttranden.
Komvuxskolan Kärnan får skarp kritik för hur den har hanterat Förintelsekonflikten mellan en lärare och elev. Professor Anders Persson tycker att händelsen är uppseendeväckande.”Skolledningen har handlat helt förkastligt”, säger han.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/komvuxskola-far-hard-kritik-efter-forintelsekonflikt/
Det är stört omöjligt att veta vem som gjorde fel här, eftersom att vi inte vet exakt vad som sades och hur, men idealt borde eleven ha fått argumentera fakta mot fakta, och läraren med, men det kanske inte var varken tid eller plats. Det lät som en föreläsning som inte inbjöd till diskussioner, men elever borde ju få kritisera innehållet på något sätt eller viss. Kanske läraren bara borde ha sagt "Detta tror vi och lär ut, vill du klaga får du göra det direkt till rektorn efter lektionen." Jag hoppas att ingen kallade någon för lögnare eller nazist, det är ju svårt att säga hur någon av dem gjorde.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag tycker det är lite lustigt att en elev…(komvux går man ju på i vuxen ålder)ifrågasätter saker som man går igenom i grundskolan och blir man där intresserad av ämnet så finns det ju oändliga källor med rena fakta om det mesta som hände.Inte för att vara elak men det behövs nog verkligen komvux & en hel del historieboksbläddrande för den eleven men får väl vara snäll & utgå ifrån att personen ifråga möjligen varit sjuk då detta ämne togs upp i grundskolan eller att vederbörande inte ens hört talas om världskrig nummer två.

Det var under SFI. http://www.sydsvenskan.se/skane/larare-kritiserad-for-forintelsediskussion/
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#10 Tyvärr vill ju en del inte ta till sig fakta, hur välbelagda de än är. Det må gälla kristna fundamentalister som ifrågasätter evolutionsläran eller nazister som förnekar det som hände under andra världskriget.
Sedan kan jag nog i detta fall tycka att en elev får acceptera att man inte kan ägna lektionstiden åt "alternativa teorier" eller vad man nu ska kalla det. Fastän jag anser att även evolutions- och förintelseförnekare har sin yttrandefrihet får de på skoltid acceptera att skolors undervisning ska grundas på empiri och vetenskap.