Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2087 ggr
[sanna70]
2

Skolan stängs pga elevbråk

"Stängningsbeslutet kom efter ett bråk mellan olika elevgrupper i fredags. Men problemen har djupare orsaker, menar facket."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/varner-rydenskolan-stangs/

Det känns som att det inte längre fungerar att sopa problemen under mattan som det har gjorts hittills. Bråk mellan elev grupper, slagsmål, påhopp, mobbning mm har gått överstyr.

Farwuq
0

Den skolan ligger i ett av Malmös mindre attraktiva områden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[sanna70]
6

Jag vet det, det är ju sådant som man inte "bör" prata om egentligen. Malmö är ju fantastisk stad med fantastiska medborgare med fantastisk mångkultur med fantastisk problemlösning förmåga och med fantastiska kommun politiker. Allting är ju fantastisk i Malmö enligt PK media. .  Problemen sopas under mattan. .

Farwuq
10

Jag som bor i Lund, betraktar Malmö som det stora misslyckandet.
Malmö har blivit något som man gärna undviker.

[JenniN]
2

Och jag som tycker att det dessa personer verkligen är i behov av är just utbildning. 
Man blir inte smartare av att vara hemma från skolan, inte heller för att man ite har någon skola att gå till.

[sanna70]
1

Dessa personer har sällan intresse av att lära sig något, det är oftast dessa personer som går ur skolan utan fullständiga betyg ( det är också dessa personer som har blivit erbjudna mest hjälp genom skolgången) det är dessa personer som hamnar utanför arbetslivet för det är svårt att få arbete utan betyg och det är svårt för samhället att erbjuda dem något alternativ nu när det är besparingar på alla håll och kanter. Det är samma personer som lever på socialbidrag (alltså våra skattepengar) ända tills samhället lyckas hitta någon utbildning eller arbete som är tillräckligt intressant för dem.  Så ja, dem skulle behöva både uppfostran och utbildning känns det som.

[sanna70]
0

"Ranja Fakhro i årskurs sex berättar att eleverna uppmanades att gå in på kommunens hemsida under eftermiddagen - där kommer information att läggas upp om huruvida skolan öppnar som vanligt igen i morgon.

- De sa att de skulle ta in vakter, det kanske blir bättre, säger Ranja Fakhro."

**http://www.msn.com/s**v-se/nyheter/other/skolan-st%C3%A4ngd-i-dag-f%C3%B6r-krism%C3%B6ten/ar-BBi8rN6?ocid=mailsignoutmd

[sanna70]
2

" Det är klart att skolkommunalrådet har det yttersta ansvaret för att skolan kan hållas öppen och säker för elever och lärare. Han ska träda fram istället för att krypa undan. Han ska tydligt säga att det här är oacceptabelt, och vi kommer att stödja rektor och lärare i deras arbete.

Christer Nylander efterlyser en tydlig politisk markering att ordningsproblem i skolan måste tas på största allvar."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/det-ar-hapnadsvackande-oengagerat/

[Hayabusa]
4

Jag bor i NV Skåne och har med andra ord närma till Malmö. Som jag ser det, så har Malmö under min livstid ändrats betydligt. Inte till det bättre, tyvärr. Jag är inte särskilt förvånad över att en skola stängs, sorgligt nog.

Farwuq
3

#8 Samma erfarenhet av Malmö har jag.
Jag jobbade nära nog en termin på "Rosengårdsskolan" kring 1980.
Redan då fanns problem, VR-skolan var även då "känd".

[Hayabusa]
1

#8 Precis som du skrev tidigare så har Malmö blivit en stad man helst undviker. Tråkigt nog, men så är det.

Inkanyezi
1