Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1027 ggr
[sanna70]
11

Sanningen

Tyvärr så har våld, hot, trakasserier, förföljelser mm mm  blivit en vardagssak i Sverige. Alltför många känner sig utsatta och visa grupper är även mer utsatta än andra, mycket tack vare medias drev och hets.  Även familjemedlemmar har blivit utsatta för hot (främst SD företrädares familjer) och någonstans mitt i det hela så förväntas vi tycka att det är ok att ge sig på någon som har en annan åsikt än vi själva. Naturligtvis förekommer det både hot och trakasserier även mot andra partier och deras väljare men det finns en väsentlig skillnad där. Om det är tex en från vänster som blir hotad så ser vi stora löpsedlar om detta och vi kan se med stora bokstäver orden som "rasist, nazist, högerextrem" som ligger bakom. Jag ställer mig frågan, när slutade vi att bry oss om varandra? Hur kommer det sig att det är olika värde på människor beroende på deras åsikter? Hur kan våld och trakasserier  både uppmuntras och accepteras så som det görs nu? 

En annan sak som jag har märkt är att om någon med utländskt utseende blir utsatt för våld så är det första sidan direkt och det diskuteras och det ges stöd och tröst och alla vänder sig mot det (helt rätt förvisso) men när det gäller en Svensk, ljushårig tjej eller kille som har blivit sönderslagen av en med utländsk påbrå så är tystnaden total. Detta är bara ett exempel av tusental av hur media mörkar sanningen. Varför? 

Låt oss ta en titt på media då, även där finns det "rätt och fel" media. Om vi tänker efter lite så får vi oftast se bara en sida av saken när det begås brott och orättvisor och dessutom så är mörkläggningen enorm.  Tex i Sverige har vi dagligen misshandel, hot, övergrepp, mord, skjutningar, våldtäkter mm mm mm Det är sällan vi kan läsa om alla dessa händelser i media, oftast väljer dem ett par händelser och sedan vänder dem blicken om allt våld runt om i världen. Varför gör dem så kan man undra, dem hade ju lätt kunna fylla dagstidningar med aktuella saker från Sverige men nej. Vi ska inte tillåtas tro att det är så illa som det faktiskt är. Det finns sidor där man kan få betydligt mer information om alla händelser i landet men passande nog så kallas dessa sidor för rasistiska och vi uppmanas att bortse ifrån dessa även om dem i 90% har källanvisning till sina artiklar. Väldigt smidigt att bojkotta dessa och så tillåts vi att läsa det som anses vara "rätt"

Om vi ska tänka "rätt", kolla på "rätt" sidor, tro på "rätt" saker trots uppenbara motsatser till dem faktiska händelser då finns en risk att ilskan blir desto större den dagen vi upptäcker att vi har blivit dragna vid näsan under så lång tid. 

Oavsett hur gamla vi än är så vet vi hur det känns när någon skriker "Nej" utan en vidare förklaring, Barnen brukar skrika tillbaka och ställa tusen följdfrågor, vuxna blir irriterade och känner sig förlöjligade och det med all rätt. Ingen ska ta ett nej utan att få en bra förklaring till detta. Så, med detta vill jag säga att jag tror på demokrati, yttrandefrihet, jag tror också på mänskliga rättigheter, jag tror på lika värde och just därför läser jag även "dem förbjudna" sajter.. Vänsterdrivna dagstidningar i kombination med sk högerextrema sajter gör att man får klar bild om dagens händelser och sanningen tycker jag är bättre än att låta sig föras bakom ljuset.

Gronstedt
3

Om nu allt dessa övergrepp aldrig rapporteras, hur vet man att de inträffar?

[sanna70]
4

Du missförstår mig lite, saker som har rapporterats går att läsa men du kan oftast hitta dem i lokala tidningar eftersom våra stora dagsmedier inte är så intresserade av att lägga upp all skärmande fakta och dagliga händelser.  Därför finns det vissa (förbjudna) sajter där människor sänder nyheter från alla Sveriges kommuner och därför får man en bättre bild av det hela.

Halvdansken
1

#2. Om du menar Avpixlat, Fria Tider  och liknande sidor så är de inte förbjudna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
3

Det är en sanning med modifikation, dem är inte förbjudna i den bemärkelsen men dem anses vara rasistiska och snedvridna. .  Inte heller jag tycker om alla kommentar men jag läser artiklar inte deras åsikter.  Som sagt, jag vill veta vad som sker runt om i landet och eftersom vår media döljer det obekväma i lokala tidningar så är det bara en droppe som faktiskt kommer fram i vår "godkända" media

Halvdansken
3

Ja, de anses vara rasistiska, men det är heller inte förbjudet att vara. Man får tycka vad man vill.

[sanna70]
2

Ja, dem anses vara rasistiska och folk uppmanas att bortse från dessa sidor, det är inte heller tillåtet att länka till dessa sidor även fast man ibland önskar att det gick. Inte så sällen ser man insändare från människor som har blivit misshandlade, våldtagna, utsatta för hot mm Många av dem har faktiskt skrivit till Aftonbladet, Expressen mm men dem är inte av intresse och då syns dem bara på dem sk rasistiska sidor. Bortsett från detta så är det långt ifrån bara rasistiska inlägg, På dessa sajter kan man hitta länkar till diverse lokaltidningar runt om i landet som skriver om olika händelser i dess kommuner.

Halvdansken
1

"inte heller tillåtet att länka till dessa sidor även fast man ibland önskar att det gick"
Var är det förbjudet? Här på iFokus?

Denna kommentar har tagits bort.
Mysan59
6

sanna70 Du har precis lagt in en tråd om exakt det jag har funderat länge över och tänkt skriva inlägg om här, men du hann före 🙂

Det finns mycket som mörkas och för mig är det inte konstigt att man då som "vit svensk" känner frustration och ilska över att vi inte alls är lika mycket värda som det pratas så fint om men inte stämmer med verkligheten.

Det finns många som kan vittna om hur dom blir kallade för svennehoror, svennefittor, svennekukar osv.  och råkar ut för än det ena och än det andra (rasisism från invandrare mot svenskar), men som du säger, vill man veta vad som verkligen händer i Sverige så måste man tyvärr läsa Fria Tider, Exponerat eller Avpixlat och jag håller med om att vissa kommentarer är rent för jävliga. 

Och hela tiden måste man länka till "rätt" tidningar för att inte bli kallad rasist, som vanligt. Fast det kommer man inte undan, för om man inte vill ha massinvandring, även om det inte är för att man har nåt emot invandrarna, utan för att många av oss nu  har sett och hört om hur vård- och omsorg bara blir sämre och sämre, pengarna räcker inte till anställningar, men pengarna räcker gott och väl till alla nyankomna och som sen klagar för dom inte får mer hjälp än dom får pga att våra resurser inte räcker till.  Till och med många av invandrarna som bott här en längre tid undrar ju vad vi håller på med. 

En del är till och med rädda, dom flyr från ett land med krig och förtryck och sen släpper vi in så många så vi kan knappast hinna med att kolla upp om alla är flyktingar eller om det är IS-anhängare, som dessa människor har flytt ifrån.

[sanna70]
4

Tanken har slagit mig att alla politiker borde få göra psykologisk test innan dem anställs.  Ibland  undrar jag hur dem tänker? Senast igår la jag upp en artikel om en läkare som såg med oro på alltfler avdelningar som stängs på sjukhusen och han uttryckte sin oro inför sommaren då den lilla personalstyrkan som finns ska ha semester.  Stängda avdelningar, inga nyanställningar och hög stressfaktor gör att människor får bristfällig vård med dödsfall som påföljd.

Men våra politiker tycker inte att det är värt att ägna tankar åt detta. Nej, i stället tycker man att vi har råd att lägga 10 miljoner på "Anslag mot extremism"  Detta är viktigare, tycker dem.

Båda saker är viktiga men extremism kan bekämpas på andra (billigare) sätt. Lagändringar kan göras, minskad invandring och så kunde man börja prata öppet om problemen så att vi alla kan hjälpas åt att lösa dessa.  

Vården borde vara prio ett med tanke på den eländiga situationen men åter igen så finns det inte pengar till detta utan ännu hårdare besparingar är lösningen. Dem borde skämmas! 

http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-far-dubbelt-anslag-mot-extremism/

[julatopp7018]
0

#8 Tog bort inlägget då länken går till olämpligt material.

[sanna70]
2

#11 Det var väntat, jag ville bara visa hur media döljer och mörkar. Det är väldigt svårt att få fram en objektiv bild av vårt samhälle när det är bara en sida som får visas.  

Ps, jag har en viss förståelse att länken var olämplig men som sagt den killen som blev misshandlad av ett gäng män med utländsk påbrå han har försökt att få vår vänsterdrivna media att publicera hans berättelse utan resultat.  Han dog pga av skadorna efter misshandel.

Mysan59
3

Håller med om att det är en väldigt snedvriden bild av samhället vi får.

Blir en etnisk svensk illa behandlad, till och med misshandlad till döds av invandrare, som du länkade till sanna70, så tystas det ner. Medans tvärtom så slås det upp stort och skriks om rasism.

Och det är då inte så konstigt att folk blir mer och mer förbannade över det som sker.

[sanna70]
3

Jag har hela tiden sagt att att det är bättre att vara ärlig och prata öppet om det som sker men det är bara ett önsketanke. . 

Det finns mycket att vinna genom att mörklägga. Våra politiker är beroende av media och gissa vem som ger lönen till dessa? Precis, statliga bidrag går till vänsterdriven media som tar på sig uppgiften att skriva "rätt" saker och sätta dessa i "rätt" perspektiv.  Det är därför som jag läser även dem icke godkända sajter, enda sättet att få veta vad som egentligen sker.

kamera0710
1

Vad gäller medier kan jag tipsa om journalisten och mediedebattören Anders R. Olssons bok Lögn, förbannad lögn ochjournalistik. Han hävdar att den som vill göra karriär i den kommersiella nyhetsjournalistikens ”huvudfåra” måste följa 3 bud:

1. Din journalistik skall dra till sig uppmärksamhet från så många som möjligt utan att du stöter dig med dem.

2. Du skall tala sanning i åtminstone någon mening.

3. Du skall inte kosta pengar.

Bakgrunden till första budet är elementär medieekonomi. Ju fler läsare, ju högre pris kan man sätta på annonsutrymmet. Om denna läsekrets skall förbli stor får inte journalistiken utmana läsarna alltför mycket. Olsson anser att detta är en blind fläck hos många mediedebattörer, som inte inser hur viktigt det är att stryka publiken medhårs. (Han har som ett exempel tagit svensk alkoholkultur. En tidning som ingående skulle börja granska den och allt våld den för med sig, skulle förmodligen snabbt klassas som en tråkig nykteristblaska och tappa både läsare och annonsörer.)

Bakgrunden till andra budet är att kraven på sanning är lågt ställda. En journalist kan vilseleda en publik med sanna uppgifter om han systematiskt tiger om andra uppgifter. Många indignationsreportage bygger på metoden att endast nämna fakta som talar i en viss riktning, men inte fakta som nyanserar och komplicerar bilden.

Bakgrunden till tredje budet är att så länge publiken betalar för nyheter som redaktionerna får in gratis eller till låga kostnader kommer redaktionerna endast att satsa småsummor på egen grävande journalistik. Ambitiösa grävprojekt tar tid och innebär risker - de kan ju spricka helt. Grävande journalistik går helt enkelt inte att motivera företagsekonomiskt när billigare nyhetsstoff finns i överflöd.

kamera0710
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Angående utsatthet och hur man passar in i detta förlovade land.

[sanna70]
2

Journalistik behöver inte kosta pengar, den behöver inte heller välja sida, den behöver enbart hålla sig till sanningen och bara sanningen. Man kommer otroligt mycket längre med det och dessutom vinner man folks förtroende. Källor finns det gott om, dem behöver inte ens anstränga sig särskilt mycket, lokaltidningar runt om i landet hade säkert kunnat dela med sig av nyhetsstoff om dem blev tillfrågade. Det är bara viljan som saknas.

Vad det gäller den filmen där Svenskarna förlöjligas så är jag inte förvånad. Enligt vissa så finns det inget Svenskt, det finns ingen Svensk kultur, inga Svenska värderingar och det är nästan skamligt att vara Svensk.  Man kan tycka att det är lite märkligt att vissa människor skäms så mycket över sitt ursprung.  

En annan sak som är viktigt att påpeka, man är inte rasist för att man är realist. Om våra politiker kunde ta sig ner från sina "rosa moln" skulle dem inse att dem håller på att köra landet i botten och att deras lögner börjar bli allt svårare att dölja. Jag tänker inte räkna upp alla dem skador som dem har åstadkommit genom sina oanständiga handlingar genom åren men jag kan nämna en sak  - Jag hoppas innerligt, för er skull  att ni får ha hälsan i behåll.

[sanna70]
0

Några exempel på vad som är typiskt Svenskt enligt en person, det finns mycket att vara stolt över. 

"Svensk kultur är Strindberg, Heidenstam, Fröding, Böök. Det är Carl Larsson och Dardel. Det är Stenhammar och Wilhelm Petterson-Berger. Det är skogen om våren, regnet mot markisen om midsommar. Det är lukten av saltvatten på solbränd hud ute i havsbandet på västkusten. Det är ett pass på älgjakten, limpsmörgås med stekt ägg och kaffe i termosen. Det är Bellman och Taube och alla kring bordet sjunger med. Det är sill och potatis, kräftor och falukorv. Det är ett hederligt handslag, ett hållet ord. Det är att ta saker i tur och ordning, att göra rätt för sig. Det är att älska med en vacker kvinna på en filt i ljungen och med fåglarnas sång som ackompanjemang. Det är att hjälpa sina grannar och hålla ihop i arbetslaget. Att komma i tid, att göra sitt. Det är att höja ett spetsigt glas, se sin kamrat djupt i ögonen, säga "skål", knycka bak huvudet med en snärt och skicka ner en iskall tapp av OP eller Skåne i halsen. Det är vinterbad och bastu. Det är den där hinnan av svagt grönt på träden just i lövsprickningen. Det är en sväng med ekan på sjön, sätta nät eller pilka torsk. Frösöblomster, Änglamark, Kostervals och Östermalm. Det är Högvakten och Slottet och "Stolta Stad!". Det är en sväng på snöskotern utanför Pajala och en plankstek på Mommas i Kiruna. 

Det är Pär Lagerqvist, Sven Stolpe, Elsa Beskow, Herbert Tingsten, Rune Moberg, Carl-Johan Vallgren och Selma Lagerlöf. Det är bandy på uterink och fotbollsmatch på Stadion. Det är Wasaskeppet, Riddarholmen och Gamla Stan där stormaktstidens grundstenar fortfarande syns. Det är en järnåldersgrav i Skåne och dalkarlarnas kyrkorodd. Det är Botaniska Trädgården och Feskekörka och käka gott i Göteborg. Valborgsmässoafton med bål och sång… Jag har säkert glömt tusentals fragment i den väv jag känner som svensk kultur och jag lever och andas den varje dag.

Mysan59
0

#17 Läste bara lite snabbt. men fångade upp din mening om "och det är nästan skamligt att vara Svensk." Samtidigt som en del frågar sig, "vem är svensk"?

Och när den frågan ställs så blir det liksom, "alla som är/bor i Sverige är svenskar. Men samtidigt är det lite "fult" att säga att man är svensk…

Inte konstigt att man som etnisk svensk känner sig lite "bortkommen".

Man får inte vara stolt över sitt ursprung och gör man det, ja då är man rasist. Och samtidigt så finns det inget Sverige, utan allt är världsligt… Herregud kan nån tala om för mig vad JAG är för nåt!