Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 798 ggr
Mysan59
1

Fler indragningen väntar

Nu ska det sparas in 23 miljoner på Nynäshamnsbornas bekostnad.

Alla får ju inte jobb i Nynäs, utan även vi måste åka pendel om vi inte har bil och körkort.

Jag som bott i Västerort med täta buss- och tunnelbaneavgångar, tyckte redan när jag flyttade hit att det var lite småjobbigt med bara halvtimmes pendeltrafik.

Men nu ska vi alltså få det ännu sämre. 

Det här kanske inte berör nån här inne mer än mig, vet ju inte var ni bor, men ville skriva av mig, eftersom jag blir lite förbannad över detta.

http://nynashamnsposten.se/nyheter/nynashamn/1.2880145-nynashamn-tar-storsmall-nar-sl-sparar

tlover
1

Tycker du en halvtimme är långt mellan bussarna så ska du inte flytta hit, här har vi en bra dag 5 bussar som går förbi (½ mil bort) 😉

l'm back

Mysan59
1

#1 Jo allt beror väl på vad man jämför med. När jag bodde på landet 2,5 mil från Nora, gick det EN buss om dagen. Eller två kanske man kan säga, för den åkte ju tillbaka till byn senare på dagen. 🙂

[Jimmy.L]
0

#1 Fast Nynäshamn är en stor kommun i Stockholms län. Många pendlar från Nynäshamn till Stockholm men även dom som ska till Gotland tar ofta tåget dit.

Nu  är inte bara Nynäshamn drabbad av att SL lägger ner vissa turer det är hela stor Stockholm som drabbas av besparingen  man måste göra. För dom som bor längre ut från city drabbas hårdare än dom i stan.

tlover
0

#3 Jajustdet jag glömde ju att stockholmare är viktigare än vi andra medborgare.

Nu skrev jag ju inget om att det är bra att det dras ner utan bara att #0 inte skulle flytta hit.

l'm back

[Jimmy.L]
1

#4 Tråden handlar ju om SL eller har övriga landet plötsligt fått SL trafik?  Det är ingen som nämnt att Stockholmare skulle vara viktigare än övriga medborgare förutom du själv.

tarantass
0

Det är ju en helt logisk politik, varför klagar väljarna? Lägre skatter ger mindre kollektivtrafik och då får man ta samma pengar till att köpa  bil och använda den. Precis som med annan samhällsservice. Får man inte tillräckligt mycket "mer i plånboken" för det får man ta smällen som en karl. Det samhället har vi valt och valt om i flera årtionden. (Och ja, där inräknas röster på S och SD samt uteblivna protester.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2

#6 Det går inte bara skylla på förra regeringen utan detta sträcker sig lång tid tillbaka. Man har satsat på fel som tex spårvagn ut till Djurgården och projekt citybanan skulle ha kommit igång för flera år sen för att lösa trängseln med fjärrtåg och pendeltåg. Även Tunnelbanan borde man ha byggt ut.

tarantass
0

#7: "bara skylla på förra regeringen" är ju exakt vad jag uttryckligen inte gör. Liksom jag uttryckligen påpekar att det sträcker sig lång tid tillbaka.

Inte ens ordet "regering" har du fått från min kommentar. Och hade jag skrivit det skulle jag givetvis inte ha gjort det så att jag gav sken av att läns- och kommunpolitik sköttes enbart från Rosenbad.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

tarantass
0

Även i övrigt talar vi om helt olika saker. Jag talar om systemnivån, du om detaljer. Men om jag ska kommentera en av dem: det där med spårväg kan diskuteras. Stockholmarna har visat sig alldeles makalöst taffliga i att bygga sådan och dragit på sig kostnader som är helt horribla i en internationell jämförelse. Man har inte velat undersöka den internationella anläggningsmarknaden och ta in folk från där de är duktigast, ens till att lära sig av.