vapenförsäljning.......
Kan man bara rösta ja till vapenförsäljning eller är det en STOR bugg i systemet???
Det finns ingen nej-ruta….
Jo, det är en bugg…
Jag vet att det jobbas på den, men kan inte ge någon prognos på tillfrisknandet.
Man får väl rösta på det som finns för att kunna vara med i diskussionen?

kjersti, precis som Anders säger känner vi till buggen och jobbar på att lösa den så snart som möjligt.
Mvh // Staffan

Hej
Det blev lite fel. Har försökt ta bort inlägget men det verkar inte fungera. Är det så att jag har för extrema åsikter? 
Lägger in inlägget här istället. Den här gången utan någon röstning. Hoppas det fungerar bättre då.
Varför kan inte Sverige ta första steget till en värld utan vapen? När vi säljer vapen till andra länder är vi lika delaktiga i kriget där de används som de som krigar. Vi kan inte säga att vi är neutrala - för det är vi inte. Vi kan heller inte säga att vi tycker att det är fel och samtidigt rösta på partier som tycker att Sverige ska sälja vapen. Vi kan sätta stopp för vapenförsäljningen genom att rösta på ett parti som inte stödjer försäljningen av vapen. Snart är det val - så rösta med hjärtat!
Kan vi inte istället lägga pengarna som vi lägger på vapen och försvarsmakten på att utveckla mer miljövänliga produkter, el, bränslen m.m. Då gör vi någonting positivt med pengarna. Varför kan vi inte sälja det istället och tjäna pengar på det. Då gör vi både oss själva och miljön en tjänst.
Vad tycker ni andra? Ska vi sälja vapen till andra länder?
MVH Thérese
Då kopierar jag in min kommentar från andra strängen här också. Jag röstade JA:
Therese, det finns många fel och missuppfattningar i ditt inlägg…
- Sverige har redan tagit många steg mot en värld utan vapen - mellan 1960 och 2005 har vi t.ex reducerat antalet divisioner i Flygvapnet från ca 50 till 4.
- Vi säljer inte vapen till länder som krigar.
- Vi säger inte att vi är neutrala - vi tar ställning i många konflikter (vår försvarsdoktrin var åtminstone tidigare "alliansfria i fred - syftande till neutralitet i krig")
- Vi har tillverkat och haft vapen för att försvara oss. Vi har levt med högst påtagligt hot under många år - och vårt försvar har bidragit till att Europa haft en lång period utan krig.
- Idag saknas hotet och vi motiverar vårt försvar med att vi vill ta del i Europas och NATO:s fredsbevarande insatser.
- Om vi slutade tillverka vapen skulle vi förmodligen ha mindre pengar till det du nämner - miljövänliga produkter m.m. Vapenindustrin är lönsam, den leder till en teknikutveckling som gynnar svensk industri, vi lär oss mycket som kan användas till annat - miljövänlig teknik t.ex.
Utan försvar och försvarsindustri hade Sverige haft en långt sämre position idag. Vi hade varit utsatt för påtryckningar från andra länder, vi hade haft en sämre utvecklad industri, och sämre ekonomi. Vi hade åtnjutit mindre respekt från omvärlden och vi hade haft mindre inflytande i FN och EU. Kanske hade vi t.om. sett ett tredje världskrig. Ett starkt och alliansfritt Sverige mellan öst och väst i norra Europa har haft en mycket positiv inverkan på den stabilitet vi tack och lov lyckades bibehålla under det kalla kriget.

Hej
#4 Det är jättebra att Sverige har tagit många steg mot en värld utan vapen. Du nämner att Sverige inte säljer vapen till länder som krigar. Visst det är bra men vad används vapen till? Jo de används för att döda.
Jag tycker inte personligen att vi kan skylla på att vi levt under hot. Anledningen till att vi vill ha vapen är för att försvara oss mot andra länder och terrorister som också har vapen. Dessa har bl.a. vi försätt dem med. De är i sin tur är rädda för oss, för vi har vapen. Alla är rädda för alla. Skulle vi sluta producera och exportera vapen, skulle säkert fler länder ta efter oss.
Jag håller med dig, vi skulle ha mindre pengar om vi slutade tillverka vapen. Men är pengar viktigare än liv? Dessutom tror jag att om vi satsade mer på miljövänliga produkter m.m. skulle vi så småningom skulle kunna sälja mer och kan tjäna pengar på det istället.
Kan man bevara fred med våld? Våld föder våld och dessutom en hel del rädsla enligt mig.
"…vad används vapen till? Jo de används för att döda."
Sverige har haft vapen för att döda ja - om vi skulle blivit anfallna. Om mitt barn blivit attackerat i syfte att döda det skulle jag också kunna använda vapen i syfte att döda.
Vårt huvusakliga hot i modern tid har varit Sovjetunionen som vi inte har försett med vapen och som knappast sett oss som något hot.
Inget land skulle ta efter oss om vi slutade exportera. De skulle tacka oss för den minskade konkurrensen.
Pengar viktigare än liv. Jag är övertygad om att vi har sparat många, många liv med vårt försvar.
Kan man bevara fred med våld?
Vi har bevarat freden utan att tillämpa våld tack vare vårt starka försvar.
Sveriges gemom tiderna starkaste, största och mest effektiva fredsrörelse har varit Försvarsmakten!