Yugov mätning Mars
Socialdemokraterna 29,1
Moderaterna 21,1
Sverigedemokraterna 18,5
Ja, detta är skrämmande. Fascism ökar, inte bara i Sverige. Hoppas bara det inte går som sist (1920-1930-talen) som fascismen växte….
#1 Beskriv ordet fascism, för jag tror inte du förstår ordet. Var är denna fascism du skriver om?
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Så fort man kritiserar SD kommer alltid svar om att "man inte förstår", man är " pk" o s v. Kopplingarna mellan SD och andra fascistiska rörelser är så uppenbar så jag lägger inte ner tid på att förklara detta. Kritiserar man SD (om man inte är anonym förstås) får man allehanda hot, ibland mordhot, ibland hotas även ens familj. Mig veterligen är det precis så fascister gör. När man påtalar detta för SD:are får man alltid svaret att SD:are också blir hotade. Här kommer en grundläggande icke-fascistisk inställning: att någon använder eller hotar med våld mot dig, legitimerar inte dig att göra samma sak mot någon annan! Jag tror att det är en hel del av de 18%:en inte har förstått vad SD är för parti.
Om man skrapar under ytan så kan man hitta skräp hos dem flesta partier. Varifrån härstammar S? Och vad har V för tydliga kopplingar fortfarande? Om vi sedan kollar på våldsbrott så kan jag lätt slänga upp 60 st för dem diverse partier och där finns allt från misshandel, mutor,hatbrott. .
Mordhotade har även SD partimedlemmar blivit i väldigt hög grad. En av dessa tog livet av sig. Även partimedlemmar har har fått utstå både hot och trakasserier, vissa har till och med blivit av med sina arbeten.
Så, det är väl på tiden att kunna sakligt diskutera politik utan ständiga smutskastningar.
#3 Det är ju dock inte SD som hotar. Möjligtvis en liten klick av deras väljare. Likväl som en liten klick väljare av vänsterpartiet hotar. Som #4 säger så finns dessa individer inom alla partiers väljarkårer. Är det någonstans detta ökar är det väl främst inom vänsterextrema kretsar idag. De har ju medias uppbackning ganska långt i sina anti-demokratiska metoder. SD granskas ju hårdare än något annat parti för sina extrema medlemmar vilket i sin tur leder till att de utesluts ur partiet. Känns ju säkrare att rösta på dem än något annat parti i den meningen. Vänsterpartiet eller miljöpartiet har inte samma tryck på sig och kan i lugn och ro behålla sina extrema medlemmar.
#4 & #5 …precis de svar som brukar komma… Gå tillbaka till #3 så ser ni att jag förutsa precis vad ni skulle säga. En journalist (jag nämner inte hans namn för då blir han säkert mordhotad igen) har kritiserat både alliansen och SD. Han säger att när aldrig fått mordhot från alliansen, men alltid från SD.
#6 Wow. Att du kunde förutspå våra svar när du kommer med argument som alltid kommer. Imponerande.
En journalist är inte mycket att komma med, men det spelar heller ingen roll. Jag vet att hot från SD-medlemmar förekommer. Det är inget kontroversiellt i det. Men jag är dock tveksam att hot inte förekommer från de andra partiernas medlemmar också. I vissa fall till och med mer än från SD. Problemet är att dessa granskas inte lika hårt som SD.
#8 Själv tycker jag att mordhot inte är något att skoja om.
#9 Jag skämtar inte om mordhot. Jag driver med dig.
Friskt kopplat är hälften brunnet!