Politik iFokus

Politik

Etikett: välfärdssystem
Läst 2558 ggr
[Sthlmshundarna]
18

Det här med invandringen....

Hej :) Jag vill så gärna att Sverige ska hjälpa människor på flykt, men man förstår ju också att detta kostar otroligt mycket pengar.  I och med att det bara kommer fler flyktingar de närmsta året undrar jag hur man ska ha råd? För samtidigt som jag vill hjälpa andra vill jag även att vi som redan bor här ska ha det bra, det ska finnas bostäder och jobb åt oss, alla gamla pensionärer ska inte behöva skatta på det lilla de får in….vi ska ha billig sjukvård utan långa väntetider (tänker på frikorten, förut behövde man bara betala typ 900 och nu ligger det på 1200 om jag inte har fel..) 

Kan ni ge förslag på vart pengarna ska komma ifrån? Och var snälla och trevliga i tråden nu hörrni :)

[sanna70]
9

Eftersom behoven i välfärden är så eftersatta är det svårt att rätta till det kortsiktigt men det finns vissa saker man skulle kunna göra som politiker om man vill ta ansvar för detta land.  Det som behövs är pengar så att vi kan skapa nya arbeten, bygga nya hyreslägenheter (till vanligt folk), sjukvård, äldreomsorg, skola,pensioner. . 

Om vi minskar på invandring och flyktingmottagande, alltså bara ta in kvotflyktingar i kombination med höjda skatter så skulle vi kunna vända situationen och få landet på fötter igen på sikt. I nuläget är det enbart ett parti som vill göra den förbättringen för Sverige, ja just det. SD som våra övriga partier har utestängt helt och vägrar ha ett samarbete med.

Halvdansken
1

Tja, de enda lösningarna (som jag kan se) är antingen att skära ner på något, eller att höja skatten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Sthlmshundarna]
11

#2 VAD ska man skära ner på? Det fattas redan resurser i princip allt!

Vi har en av de högsta skatterna i världen, att höja den ännu mer kan knappast vara en bra ide, tänk er arbetslösheten vi får när fler och fler företag väljer att lämna Sverige.

Denna kommentar har tagits bort.
Zepp
7

Eh.. invandring kostar inget, det bidrar oftast när välutbildad arbetskraft flyttar dit där de efterfrågas.. således även hit till sverige.

Vi har särskilda förmånliga skatteregler för för att företag skall kunna rekrytera speciella personer.

Alla i hela EU har rätt att invandra hit i minst tre månader och sen bosätta sig här om/när de får arbete.

Det är lika för oss, vi har rätt att utvandra till vilket EUland vi vill.. och får vi bara en anställning där så omfattas vi oxå av deras sociala system.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Sthlmshundarna]
12

#5 Så du menar att invandringen i Sverige kostar inget? Är du seriös?

Den störta majoriteten av de som kommer hit är inte välutbildade, hade vi bara tagit hit välutbildade människor hade vi inte haft problemen vi har idag.  Invandringen kostar ENORMT mycket pengar just eftersom majoriteten av de som kommer hit inte kan  försörja sig själva.

Zepp
9

Skojar du, man har bara rätt att uppehålla sig här i landet i tre månader.

Menar du romerna som tigger.. samma gäller dem, utan arbete så utvisas de efter tre månader.

Och för övrigt så är det lagligt att tigga i sverige.

Begår de brott så utvisas de oxå.

[Sthlmshundarna]
10

#7 Du kan börja med att titta här

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html

menar du att alla dessa människor inte kostar något? Du kanske tror att alla kommer hit och börjar arbeta direkt? 😂

Zepp
10

Är det kanske rent utav som så att du har svårt att skilja på invandring och flyktingar?

Invandrare är de från EU-länder.. en del andra länder oxå med specialkompetens som företag rekryterar, de andra är flyktingar.

Vad hade du tänkt att vi skulle göra åt de situationer som gör att folk tvingas fly för sina liv menar du och på vad sätt skulle det leda till att vi fick mer pengar att satsa på annat?

Eller menar du att andra länder skall stå för de kostnaderna.. andra länder som är fattigare än vi?

Eller menar du att de fattigare länderna skall både stå för kostnaderna och härbergera alla flyktingar?

Många frågor blir det!

[Sthlmshundarna]
11

Sverige ska ta emot kvotflyktingar, men problemet är att vi ger ut asyl och uppehållstillstånd till FÖR MÅNGA.

Så länge man är i behov at skydd ska man få det. När skyddsbehovet inte finns kvar längre ska man åka tillbaka till sitt hemland, om det är så att man inte lyckats hitta något jobb i Sverige.  Problemet är att vi låter "flyktingarna" bo kvar hela livet eller under väldigt många år, även om de inte längre är i behov av skydd.  Detta kostar Sverige otroligt mycket pengar eftersom majoriteten lever på bidrag.          

Eftersom pengar inte växer på träd (tänka sig!) måste pengarna komma från annat håll = sämre välfärd.

Zepp
7

Nej för f*n, skulle vi ta emot rättvisa kvoter så blev det ju ännu flera, vi har svårt nog med de få som tar sig hit på egen hand!

Eller menar du att vi själva skulle sätta kvoten, och alla andra skulle få ta emot fler?

Hur rättvist är det på en skala, dvs att fattigare länder drar större delen av lasset?

[Sthlmshundarna]
14

#12 Vi tar emot många fler än kvotflyktingar, det är det som är problemet! Snälla KOLLA DINA KÄLLOR!! Vi tar emot MÅNGA människor som inte ens är i behov av skydd! De stannar sedan här hela livet eller under väldigt lång tid och lever på bidrag, problemet är att vi har INTE RÅD att försörja alla dessa människor!

Hur rättvist är det på en skala, dvs att fattigare länder drar större delen av lasset?

Hur rättvist är det att länder som inte har råd tar emot "större delen av lasset"? Har man inte råd så tar man inte emot fler människor, men tyvärr tycker regeringen det är viktigare att vi ska ta hit så många som möjligt än att vi ska ha en fungerande välfärd.

Så nu när du har kollat upp lite fakta, hur ska vi betala för allting? Sluta komma med en massa påståenden som inte är baserade på fakta och svara på min enkla fråga istället.

Zepp
8

Antalet människor på flykt i världen överstiger för första gången sedan andra världskriget fler än 50 miljoner.

UNHCR:s årliga rapport om flyktingsituationen i världen, Global Trends, visar att 51,2 miljoner människor var på flykt vid slutet av 2013. Det är hela sex miljoner fler än de 45,2 miljoner som var på flykt i slutet av 2012.

Den enorma ökningen beror huvudsakligen på det blodiga kriget i Syrien. I slutet av förra året hade 2,5 miljoner människor flytt från Syrien och 6,5 miljoner personer var på flykt i landet.

Flyktingar

Antalet flyktingar - personer som sökt skydd i ett annat land - uppgick till 16,7 miljoner. 11,7 miljoner av dem faller under UNHCR:s mandat. De övriga är registrerade hos UNRWA, FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar.

Siffrorna är de högsta sedan 2001. Dessutom hade mer än hälften – 6,3 miljoner - varit på flykt i över fem år.

Flest människor flyr från Afghanistan, Syrien och Somalia. Tillsammans utgör de hälften av världens flyktingbefolkning.

Människor flyr inte långt, de söker ofta skydd i ett grannland där det är fred.

Pakistan, Iran och Libanon är de länder i världen som tagit emot flest flyktingar.

I Asien och Stillahavsregionen befinner sig flest flyktingar, totalt 3,5 miljoner. I Afrika, söder om Sahara 2,9 miljoner flyktingar, i Mellanöstern och Nordafrika 2,6 miljoner.

86 procent av världens flyktingar fanns i utvecklingsländerna.

Asylsökande

1,1 miljoner människor sökte asyl under 2013, de flesta i industriländerna med Tyskland i topp.

Syrierna stod för 64 300 ansökningar, fler än någon annan nationalitet. Därefter kom asylsökande från Demokratiska Republiken Kongo (60 400) och Burma/Myanmar (57 400).

54 300 personer sökte asyl i Sverige, den näst högsta siffran någonsin. Flest asylansöknignar registrerades 1992, då sökte 84 000 personer från forna Jugoslavien internationellt skydd i Sverige.

25 300 asylansökningar kom från ensamkommande barn. Många av dem som sökte asyl var barn från Sydsudan som sökte skydd i Kenya.

3 900 ensamkommande barn sökte asyl i Sverige.

http://sverigeforunhcr.se/blogg/fler-an-50-miljoner-manniskor-pa-flykt-i-varlden

Oså vill du ta hit kvotflyktingar på det, det har vi inte råd med!

Geru
13

#13 Sist jag kollade så är invandringen en enorm ekonomisk vinst. Du tittar ju bara på utgifterna, men inte inkomsterna.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Sthlmshundarna]
8

Inom Europa ligger vi i toppen på att ta emot asylsökande, vi är också det land i Europa som tar emot flest asylsökande per capita. Människor åker genom flera säkra europeiska länder men slutligen hamnar de i sverige, de vet att här kommer de få stanna och bli försörjda. Är det sådana signaler vi vill sända ut? Jag vill ta hit de som verkligen behöver skydd, alla andra (majoriteten) som kommer hit bara för att snylta på statens pengar har inget här att göra. Säger som sossarna i Danmark skulle gjort, vill du komma till Sverige ska du jobba! sen Zepp har du fortfarande inte svarat på hur vi ska försörja alla som kommer hit?? Du kanske inte har något svar på den frågan? ;) #15 svarar jag imorgon när jag sittet vid datorn, då får du lite källor eftersom du uppenbarligen inte kan hitta info själv.

Zepp
10

Ja vi är väldigt få i det här landet, annars så är det Tyskland som tar emot mest.

Hur skall vi försörja alla judar, balter, tyskar,italienare, ungrare, polacker, chilenare, greker, jugoslaver, vietnameser.. osv, osv, som sökt asyl här i landet sedan andra världskriget?

Grejen är att de är en del av vår ekonomi, de försörjer sig själva och bidrar till landets välstånd.

En del har ledande positioner i landet.

Ställ dig i stället frågan hur vi skulle ha klarat oss utan dem i dag!

Och alla som kom före dem, från skottar, valloner, holländare, tyskar.

Vi är ett land med invandring, har alltid varit och kommer alltid att vara, allt annat vore en katastrof.. och det var det oxå på den tiden som folk utvandrade härifrån.. då kan vi tala om katastrof!

Numera bor det fler svenskar och svenskättlingar i USA.

Om du verkligen vill ta hit de som behöver skydd så skulle vi behöva ta emot fler, vi tar emot väldigt få.

Det är samma tjat nu som då!

En enkel slutsats man kan dra av 1927 års lag är att det knappast finns någon undre gräns där kritikerna av invandring kommer att bli nöjda. Även om Sverige bara tog emot 200 flyktingar om året skulle de mer rabiata motståndarna med stor sannolikhet varna för lönedumpning, bostadsbrist och kriminalitet."

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-samma-gnall-pa-invandrarna-nu-som-da/

Zyperior
11

Så tröttsamt med klyschan "Utan invandrare skulle Sverige gå under". Det är ingen som argumenterar mot att dessa invandrare finns i landet. Inte bland de partier som sitter i riksdagen iaf.

De mer rabiata motståndarna artikelförfattaren pratar om är inte SD, det är snarare Svenskarnas Parti. Där har han rätt, de skulle inte va nöjda för än gränsen stängs för all framtid.
Dock är det väldigt få här inne som talar gott om SvP. Jag tror inte heller folk ser dem som ett reellt hot heller, det kan vi nog tacka SD för. Hade inte SD funnits hade fler nog vänt sig till dem i desperat brist på alternativ.

Jag skulle inte heller va nöjd i dagsläget för än gränsen stängs helt. Men i takt med att man får kontroll över situationen, så vi inte får fler dödsskjutningar på Hisingen eller fler rekryteringar till IS och slipper hyra ut slott och koja för skattepengar till Bert Karlsson, så kan vi börja öppna gränserna sakta men säkert tills ett jämnt flöde av invandring och integration uppstår. 

Man planerar att ta emot 400.000 pers de kommande åren trots att bostäderna tagit slut för längesen. Visst, vi får väl bygga flyktingläger här också då, som de som ligger i konflikternas närområde som flest flytt till. Nog för att de flesta kommer frysa ihjäl första bästa vinter, men det kanske är det man vill när man förespråkar sån här vansinnig invandringspolitik?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Sthlmshundarna]
9

#17 Hur skall vi försörja alla judar, balter, tyskar,italienare, ungrare, polacker, chilenare, greker, jugoslaver, vietnameser.. osv, osv, som sökt asyl här i landet sedan andra världskriget? Grejen är att de är en del av vår ekonomi, de försörjer sig själva och bidrar till landets välstånd.

Blanda inte ihop flyktingpolitik med arbetskraftsinvandring! Under 50 och 60-talet kom det hit massor med människor från de länderna du pratar om för att arbeta, industrierna behövde arbetskraft efter andra världskriget. Eftersom människorna som kom hit var sysselsatta behövde inte staten försörja dem. Så är inte fallet idag.

Vi har idag en massiv invandring från exempelvis Syrien, Somalia och Afghanistan. En väldigt stor del av dessa människor saknar utbildning, eller är till och med analfabeter.  De bidrar inte till samhället utan måste bli försörjda av staten.

Ta dig en titt på migrationsverkets prognos under 2014 och 2015 väntas ca 400.000 invandrare begära uppehållstillstånd i Sverige, sedan är det upp till oss att försörja den största majoriteten av dessa.

Läs gärna migrationsverkets prognos  http://www.migrationsverket.se/download/18.36084ac214622cf659933de/1406196270831/Migrationsverkets+prognos+24+juli+2014.pdf

Vår välfärd går på knäna eftersom det inte finns pengar över till någon annat än invandringen. Till och med från biståndet tar man pengar. Hur kan detta enligt dig vara lönsamt? Antingen förstår du inte hur det ligger till eller så ljuger du med flit. Ta dig en titt på riktig fakta och backa upp dina påståenden! Artikeln du länkade till säger inget, bara att det finns människor i Sverige som är emot invandring. Precis som det finns rasister som hatar invandrare finns det kommunister som hatar liberaler. Det är sådant vi redan vet, vill du styrka dina påståenden så länka till källor som backar upp det du säger så blir det mer trovärdigt, för just nu läser jag bara en massa lögner och undanflykter.

Gronstedt
10

#19: "Vi har idag en massiv invandring från exempelvis Syrien, Somalia och Afghanistan. " Nej, det har vi inte. Däremot finns det många flyktingar och asylsökande från dessa länder. Börja med att bestämma dig om du vill tala om invandare eller om flyktingar eller om asylsökande, så kanske det blir fler som deltar i diskussionen.

[Sthlmshundarna]
10

#20 Vad spelar det för roll om jag säger invandrare eller asylsökande? Poängen är att de kommer hit och stannar!

Vet du varför de kommer till Sverige? För att de vet att här kommer de få bosätta sig och bli försörjda. Tror du verkligen att dessa människor inte tar sig förbi något annat tryggt land innan? Ändå bestämmer de sig för att tillslut stanna I Sverige.  Här ges det ut permanenta uppehållstillstånd till höger och vänster, klart  man blir lockad av att komma hit! Varför inte stanna i Sverige och bli försörjd av generösa bidrag?

Vi MÅSTE sätta ner foten och visa att ska ni komma hit måste ni arbeta. Vi måste också slopa de permanenta uppehållstillstånden och bara hjälpa människor som är i kritiskt behov av skydd. Finns det inget skyddsbehov kvar har de ingen anledning att stanna kvar i Sverige. Samma gäller anhörighetsinvandringen, vill de ta hit sin familj ska de också kunna försörja dem. Sverige har inte råd att försörja hur många som helst! Se dig bara omkring, välfärden har redan blivit otroligt skadad på grund av resursbristen!

Sen så är det HYCKLERI att ta från biståndet för att betala invandringen i Sverige. Istället för att hjälpa på plats där MAJORITETEN av människor finns väljer vi istället att ge några få ett relativt lyxliv här i Sverige medans det finns en otroligt stor resursbrist i närområdena, och nej vi har inte råd att hjälpa både i närområdet och bedriva den massiva invandringen vi har idag.

Halvdansken
11

Det finns också en stor grupp anhöriginvandring, som ofta glöms bort.

De flesta av dem är inte raketforskare. Så nej, det är inte alla invandrare som bidrar til samhället.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Geru
0

#19 Nice dukande av länken jag skickade!

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

vallhund
6

Jag sätter ner foten o har portat dig från http://multikulturellt.ifokus.se/

Att snacka skit om mig eller mina Medarbetare på andra fora är inte OK någonstans. I den här tråden går du definitivt över gränsen till vad som är acceptabelt beteende.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[VSK]
7

Låt mig få dela med mig av lite tankar och frågor kring detta heta ämne. Jag följer politiska åsikter både här och där och vill ta upp dessa ting. Kalla mig för länk om det känns bra.

1. Tjänar Sverige ekonomiskt på att ta in så mkt "krigsflyktingar" (när FN säger att endast ca 10% är riktiga krigsflyktingar) ? -svar nej.

2. Tjänade Sverige och tjänar Sverige på att ta in arbetskraftsinvandring? svar ja.

3. Om Sverige tjänar så hemskt mkt ekonomiskt på att ta in dessa "krigsflyktingar" så undrar JAG helt sonika varför inga andra länder vill tjäna samma enorma summor pengar som Sverige? -jag skulle uppskatta om alla vill svara på den frågan.

4. Sen undrar jag oxå varför Grekland hotar med att kasta ut alla "krigsflyktingar" om inte andra länder hjälper till med det ekonomiska? 

5. De arbetskraftsinvandrare som hjälpte till att bygga landet främst på 60 och 70-talet är idag ålderspensionärer och många av de har knappt råd till mat. Är det tacken för allt de gjort? (tog ej upp de svenska ålderspensionärerna som sitter i samma ekonomiska och ohälsosamma sits).

Sedan så tycker jag det är otroligt fult gjort att dra alla invandrare över samma kam. 

Tacksam för svar.

[Jimmy.L]
12

Sthlmshundarna har gjort sitt sista inlägg på denna sajt avstängd för gott!

Inlägget är låst för nya kommentarer