MP - Dags att höja bensinskatten
"Någonstans måste pengarna tas och en miljöskatt har den fördelen att den samtidigt bidrar till ett bättre klimat. Mer gods skulle då lastas på järnväg och fler förortsbor skulle faktiskt få ta pendeltågen till jobben i Stockholm city. Högre bensinpriser driver också på utvecklingen av bränslesnålare fordon, bättre drivmedel och mer kollektivtrafik.
Landsbygdsborna måste givetvis kompenseras, men deras problem kan inte hindra miljökraven på storstadsbor. "
MP verkar ha missat att våra järnväg är i katastrofal tillstånd, våra tåg står stilla så gott som dagligen och tusentals resenärer blir drabbade. En annan sak är att alla bor inte i Stockholm så det är oerhört många utanför storstäder som skulle bli drabbade. Sedan lovar dem landsbygden kompensation , dem har redan glömt att dem har redan svikit detta löfte under dem senaste 8 år. Man kan undra när den gröna partiet ska landa ner från sina rosa moln och se verkligheten för vad den är.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article20534137.ab
gör bränsleskatten variabel ist högre i städer och lägre på landet eventuellt personlig så den är kopplad till vart man faktiskt bor o inte bara där man är skriven.
Ja förbättra järnvägen först innan man börjar fundera på höjda bränsleskatter.
#2 Håller fullständigt med, förbättra järnvägen först så människor får alternativ.
#1 Det är också ett alternativ sedan får dem nog se till att öka kollektivtrafiken och avgångar i småstäder. Just nu tar det mig 7 minuter att ta mig hem från jobbet med bil. Det tar en timme med buss pga byten . (arbetar sena kvällar)
#3 Då kan du ju inte jobba långt hemifrån, vad är det, 4-5 km som max? Om du inte orkar cykla, så är det ju inte vidare många droppar bensin som går åt, så du lär ju inte bli vidare drabbad även om din bil slukar bensin. Moped är ju ett alternativ.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
"Sedan lovar dem landsbygden kompensation , dem har redan glömt att dem har redan svikit detta löfte under dem senaste 8 år."
Sedan när är det MP som styrt Sverige de senaste 8 åren?
"MP verkar ha missat att våra järnväg är i katastrofal tillstånd, våra tåg står stilla så gott som dagligen och tusentals resenärer blir drabbade."
MP har nog heller inte missat alla bilar som står stilla i köer på våra infartsvägar heller.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Mer gods på järnvägen är fint, men det innebär mindre plats för persontransport på tågen = ökad biltrafik. På vilket vägnät vill man ha gods respektive personer?
Höjda skatter är säkert jättebra, men enligt mitt sätt att se på det så är en fungerade lösning för alla parter det viktigaste. Väl fungerande funktion framför straffbeskattning.
Bensinen blir 44 öre dyrare litern nästa år.
Vilda Vittra - Det finns några få personer som jag inte diskuterar med längre eftersom det är totalt meningslöst, du är en av dem.
#7 Mycket tråkigt beslut som kommer att drabba främst dem som redan har det svårt ekonomiskt.
#8 Jag tolkar det som att du saknar argument. Har upplevt samma sak med dig, men så länge det finns liv finns det hopp, så jag kommer inte sluta. 🙂
Vi får se om det blir en höjning av bensinpriset det ska gå igenom riksdagen med och alla partier är inte glada över detta ny kris i höst?
"Regeringen kommer att fasa ut sänkta arbetsgivaravgifter för unga, och höja bensinskatten med 44 öre per liter i budgetpropositionen för 2016."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-hoja-bensinskatten-nasta-ar
Kritiken mot regeringens planer på höjd bensinskatt lät inte vänta på sig. En av dem som reagerat är Viktoria Lidström från Moskosel norr om Arvidsjaur. – Det känns som att regeringen vill avfolka inlandet, säger hon.
Jättebra! Men hur fan tänkte man då, när man ska spara in 23 miljoner på att Nynäs-borna ska få sämre kollektivtrafik?
För dom som har körkort och bil, dom lär prioritera att åka bil.
Saxat från ekonomifakta.se:
- Pris vid pump: 14,33 kronor/liter
- Varav skatt: 8,23 kronor/liter
- Skattens andel av priset: 57,5 procent
Avser genomsnittspris under 2014
Rätt lustigt att dom dels höjer trängselskatter,bensinpriserna & sedan höjs priserna på att åka kollektivt så det ändå inte lönar sig att använda pendeltågen & bussar med mera…….
Tur man inte är beroende av något av det där men snart kommer väl skatt på att cykla & gå också vilket inte skulle förvåna mig om dom nu inte får in pengarna. Inte dom skarpaste hjärnorna & där drar jag varenda politiker över samma kant så inte några speciella partier eller personer man behöver peka ut……..
MP politik -
Om dem har det dåligt så ska vi alla ha det dåligt
. Hur kan man bortprioritera sitt eget folk om och om igen är en gåta i sig.