Språkpolis :D
Ja, jag ser ofta här inne och på andra ställen överhuvudtaget att en del har svårt med "De" och "dem", Och jag kan ge ett litet tips så att det blir lättare vart man ska sätta vad.
"dem" ska sättas där man skulle kunna sätta "oss"
"de" ska sättas där man skulle kunna sätta "vi"
Är man osäker man kan ist skriva "dom"
Alltså "De/vi kom inte längre" Bli rätt.
Men "Dem/oss kom inte längre" Blir fel.
Eller "Vi satte dem/oss på golvet" Blir rätt
Eller "Vi satte de/vi på golvet" Blir fel.
Hoppas någon förstår vad jag menar och lär sig en sak eller två :D
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Jag måste erkänna att jag har lite svårt att veta när jag ska använda "de" och "dem" och därför skriver jag oftast "dom" istället.
Men tack för lektionen 🙂
Du menar väl VAR man skall sätta vad. Många har svårt med vad och vart också.
#2 Du menar var och vart?
Eller menar du vad och vart?
Ja, men ge mig en lektion då? Du kan inte bara lägga in en klagokommentar utan förklaring. Därav min förklaring, man kan inte klaga på människor utan att ge dem chansen att göra rätt.
/ Vanja
Kanon. Jag visste iofs redan detta och använder mig av den metoden väldigt ofta då det inte är helt självklart. Dock har jag förstått att den inte är 100%-ig men funkar i de flesta fall.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#4 Nej jag vet att den inte är det. Men de gånger jag faktiskt inte har en aning om vilket som är rätt så skriver jag "dom" :)
/ Vanja
Jag skriver aldrig dom. (<-höll på att skriva "dem" där) =)
Då skriver jag hellre fel på "de" eller "dem".
#6 När jag var mindre så skrev jag bara "dom". trodde att de som skrev "de" och "dem" stavade fel hela tiden och att jag var bäst i hela världen.
Haha ack så fel jag hade :)
/ Vanja
Hehe ja. Man lär så länge man lever. Själv bryr jag mig väldigt lite om språkbrister. Kan läsa en extra gång kanske om jag ser en särskrivning. Tycker det är märkligt när folk lägger ner såpass mycket engagemang och tid i att påpeka sådana saker som en del folk faktiskt gör.
(Obs, inget illa menat om denna tråden. Den tycker jag är bra. Menar i större sammanhang.)
Vissa ord kan jag dock rätta, så länge jag känner personen väl. När en kollega här om veckan hävde ur sig "skärde" istället för "skar" så kunde jag inte låta bli att säga till.
#8 Nej jag förstår vad du menar. Jag brukar heller inte gilla språkpolisen, men jag kände att det kanske är relevant för andra att faktiskt få veta hur man gör istället för att de ska vara helt ovetandes att de skriver fel.
Kanske ska jag börja hoppa in i trådar här och var och påpeka fel istället och se hur många som blir upprörda :) haha nejdå, det ska jag naturligtvis inte göra.
Ja, det blir en annan sak om man känner personen som säger fel, då kan man rätta utan att låta som en typisk besserwisser.
/ Vanja

#3. "Vart" är en riktning, "var" är en plats. Vart ska vi gå? - till vänster Var ska vi gå? - på trottoaren. Om man generaliserar så har jag märkt att södra Sverige säger "var" och mellersta/norra säger "vart" oavsett vad det egentligen ska vara. Jag tror inte jag hört någon säga "vart" här i Skåne. Om vi inte har besök uppifrån, alltså.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Om man inte kan skilja på de och dem, och inte vill skriva dom, så är det bättre att använda "de" hela tiden. Då får man rätt flest gånger. Och det stör på nått sätt inte lika mycket.
Hatar cancer och älskar vårlökar.