Politik iFokus

Politik

Etikett: skola-utbildning
Läst 3314 ggr
papa-bear
0

programmering från första klass, aprilskämt?

i morse presenterade moderaterna ett förslag där programmering skulle införas redan i första klass, jag förutsätter att det är ett aprilskämt, annars vet inte moderaterna hur programmering går till. vad jag vet har ettorna inte börjat med engelska, vilket krävs i de flesta programspråk. ej heller att de börjat med den mer avancerade matten som krävs för att räkna ut hur olika satser skall förhållas till varandra. exempelvis if, then, else.

Michaela-N
0

Jag kan inte säga med 100 %-ig säkerhet, men jag har läst om det där förr och tror inte att det är ett aprilskämt. Bra att barn får färdigheterna från start. Har svårt att tänka mig att man börjar koda första terminen i åk 1, man utvecklar nog bara en förståelse för hur saker och ting hänger ihop.

72mm
1

Om det inte är ett skämt så borde det vara ett. Inte för att man inte skulle kunna lära 6-7åringar att koda (de skulle troligen behöva lära sig både att läsa, skriva och räkna för att klara av det dock:), utan för att man inte ska syssla med yrkesutbildning i grundskolan. Man borde väl för tusan ha vettigare saker för sig de första nio åren?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Michaela-N
0

#2 Förklara gärna för mig varför datorkunskap/programmeringskunskap är yrkesutbildande.

72mm
0

Allmän datorkunskap (vad det nu är) är det inte. Programmering därimot är det väl? Ska vi lära ut hur man tillverkar stål för att folk ska kunna använda en hammare också? Idéen att "alla måste lära sig att programmera för att datorer finns överallt" är väl något vi släppte redan på 80-talet hoppas jag :)

Zyperior
0

Det finns ju en väldigt enkel och lekfull logik bakom programmerandets som jag kan tänka mig kan implementeras i skolan ganska tidigt. Man behöver varken kunna engelska eller matte. Man behöver kunna resonera likt "Om jag gör så här, så händer detta."
Tror att om man på lekfull nivå genom olika spel och program på datorn börjar i tidig ålder, kommer logiken följa med genom hela skolgången och i de flesta ämnena.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
0

#5 Absolut. Programmering kan vara otroligt givande. Att ha det i skolan kan nog vara bra, men man ska nog fokusera på att lära med det  snarare än att det är själva programmeringen som är det viktiga.

RobinEH
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Datoriseringen av samhället blir bara större och större så det kommer sannolikt vara väldigt viktigt att få denna kunskapen, på basnivå naturligtvis.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

72mm
0

Code for kids är ett utmärkt initiativ. Observera dock utanför skolan, på fri tid en söndag, upplagt som en presentation av vad man kan göra. Det viktiga är att kanske väcka ett intresse. 

Datoriseringen  av samhället gör att ett sådant intresse även kan bli ett yrke, det är ju inte alls som så att man måste lära sig detta för att kunna utnyttja tekniken eller leva i det samhället.

Om man tror att man måste lära barn hur man bäst utnyttjar tekniken så tänker man nog lite snett. Det är snarare professionella utvecklare som ska dra lärdom av unga människor hur man utnyttjar ny teknik. 😃

[Thiah]
0

Tycker gott dom kan lära både programmering och datavett i skolan från tidig ålder. De flesta barn hanterar en dator med lätthet idag så ser inget problem med att de får veta hur det funkar "bakom" också.