Det är modernt slaveri
"Fas 3 innebär att långtidsarbetslösa tvingas utföra en syssla samtidigt som man söker jobb via Arbetsförmedlingen. Klockan 9 till 16 är dom här och scannar in gamla arkivbilder och mejlar ut inbjudningar till skolor och föreningar. Men ingen av dem, inte ens kassörskan får någon lön.
– Fas 3 är ett modernt svenskt slaveriarbete. Vi utför sysslor för anordnare och får inget betalt och det finns de som tjänar pengar på oss. Man känner sig som en slav, för jag tror ju fortfarande inte att det finns någon som går till en arbetsgivare och utför daglig verksamhet utan att få en lön"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6133524
"Trots att den rödgröna majoriteten i Göteborg fattat beslut om att inte anlita personer i Fas 3, så utnyttjas Fas 3 av exempelvis det kommunägda Liseberg.
Arbetslösa jobbar med att digitalisera Lisebergs bildarkiv och ledningen anlitar Mediacopy, som i sin tur använder sig av långtidsarbetslösa. De får ingen lön utöver ersättningen från Arbetsförmedlingen, uppger P4 Göteborg."
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2680952-jobbar-for-liseberg-utan-lon
Den som skrivit artikeln verkar ju ha uppfattningen att slaveriet dött ut och att detta skulle vara något slags modernt slaveri. Så fel. Finns massor av slavar som är verkliga slavar, idag fler än någonsin tidigare, så tycker det blir så fel att använda de begreppen.
Det är ju inte som att man i fas 3 inte får någon ersättning, det får man ju från arbetsförmedlingen. Sen är det ändå problematiskt att arbetsgivare utnyttjar detta istället för att anställa, men samtidigt måste samhället hjälpa till att ge människor en sysselsättning.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
#1 Om jag har förstått det hela rätt så är den utbetalningen som dem får från arbetsförmedlingen inte likvärdig vanliga löner. Alltså får dessa människor arbeta lika mycket som en anställd fast dem kan knappt klara sig på sin inkomst.
Visst är det bra att människor har saker att göra när dem är arbetslösa men dem skall inte utnyttjas.
#2 Fast grejen är ju att företagen skulle inte anställa någon till en normal lön för att utföra dessa uppgifter. Däremot använder de det här systemet till att få saker gjorda som de inte har råd att anställa någon för att göra, i alla fall inte i samma omfattning.
Det är ju bra att arbetslösa kan bidra någonting till samhället och inte bara ta emot bidrag och inte ge något tillbaka. Jag tycker vi ska utveckla detta och hitta på fler saker arbetslösa kan göra som gynnar samhället. För det finns en utbredd arbetslöshet och det är mycket svårare att få jobb idag jämfört med andra perioder. Att arbetslösa bara ska vara sysslolösa och ta emot bidrag är ingen smart lösning.
Men däremot borde ersättningen vara högre för den som gör någonting, jämfört med den som "bara är arbetslös", och så ser det ju inte ut idag. Är du i fas 3 har du den lägsta ersättningen, medan du har högre i början av din arbetslöshet, innan du hamnar där. Det borde ju vara någon slags belöning för att man faktiskt gör något. Inte minst är det psykologiskt viktigt. Kan ju bli att man känner sig som en slav annars… fast man inte alls är det.
Jag menar bara att om man arbetar 8 timmar om dagen så ska man ha en riktig lön. Väldigt många arbetslösa blir maximalt utnyttjade som gratis arbetskraft åt diverse företag och det är inga småsaker dem gör. Jag är absolut för arbete men som sagt då ska man få en riktig lön som man kan livnära sig på.
#3 du skriver hur det skall fungera inte hur det faktisk fungerar haft en del bekant som fått utföra helt vanligt arbete o har dom hört med sina chefer om jobb har dom fått motfrågan varför betala för arbetskraft när du kan få betalt för att få den. (några av dem har fått modifikation få den gratis)