Politik iFokus

Politik

Etikett: valfrågor-riksdagsval
Läst 879 ggr
[Jimmy.L]
1

Finland väljer ny riksdag

Finland håller på söndagen riksdagsval och väljer nytt parlament för fyra år. Vallokalerna är öppna klockan 9-20.

Svenska yle

[Thiah]
0

Eftersom jag inte får rösta och maken inte är intresserad har jag inte full koll på valet i år.   

Men jag tror att Sannfinländarna tyvärr kommer gå ganska bra. Dom vill ha bort skolsvenskan och mindre invandrare. Allt känns väldigt populistiskt i min värld. 

Får hoppas att jag har fel och att dom inte blir 2 eller 3 i storleksordning.

[Jimmy.L]
1

I går valde Finlands folk en ny riksdag för de kommande fyra åren. Men hur ser den nya riksdagen ut? Typledamoten är en man i femtioårsåldern som gillar motion, vill hålla landsbygden bebodd och är skeptisk till fler flyktingar.

Yle

[Thiah]
0

Centerns partiledare är väl dessutom laestadian.

[Jimmy.L]
0

Blev valet som man förväntade sig?

[Thiah]
0

Ingen av de jag pratat med är värst förvånade men är inte direkt intresserad själv.

[tk1971]
0

Är han laestadian? Ja, herregud… jag har kommit lite i kontakt med dem, min mormor var det. Jag kan ju säga att min uppfattning av dem inte är särskilt positiv.

Själv kunde jag inte rösta. Jag har ansökt om att få tillbaka mitt medborgarskap, men det har dragit ut på tiden så jag fick inte - den här gången.

[Thiah]
0

#6 jag läste någonstans (hbl tror jag) att han var det. Hoppas ju dock att jag har fel i denna fråga…. Kostar mig runt 300-500e att bli medborgare och det tycker jag inte det är värt…:p