Oslopolisen varnar för Södertälje
"En rapport från Oslopolisen varnar för situationen i Södertälje:
"Ett parallellt samhälle som fungerar ungefär som en egen stat i staten. De har egna institutioner, normer, lagar och regler som har större betydelse och inverkan på folks liv än de grundvärderingar som gäller i Sverige".
Södertäljes socialdemokratiska kommunalråd Boel Godner säger i en kommentar till Aftonbladet att det på alla sätt är avskyvärt att blanda ihop kriminalitet och flyktingmottagande på det sätt som Oslopolisen har gjort enligt hennes förmenande.
Jag tycker inte vi har mer problem i Södertälje än i andra städer.
Det känns onekligen som att våra politiker lever i en annan värld som bara dem kan se och uppleva. .
Jag kan inte uttala mig om Stockholm men det känns som att det skjuts mest i Göteborg.
" I år har det inträffat nio skjutningar. Dödsfall har krävts vid fyra tillfällen"
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2687396-fyra-doda-i-skjutningar-hittills-2015
#2 Fast skillnaden mellan Södertälje i det här fallet och Göteborg är väl att den organiserade brottsligheten i den sistnämnda staden så vitt känt rör sig på gräsrotsnivå, medan den i Södertälje av forskare jämförts med den klanverksamhet som finns på Sicilien. Det är väl trots allt ingen tillfällighet att några av de mest kostsamma och spektakulära rättsprocesserna i svensk rättshistoria förlagts just till Södertälje, varav den dyraste pågår just nu?
Sedan tror jag säkert att man som boende i Södertälje kan känna att man kan leva ett lika normalt liv där som på andra orter, precis som den "vanlige" göteborgaren rent konkret inte märker så mycket av gängkriget i den staden. Dock finns det uppenbarligen ortsbor i Södertälje- även sådana högt upp i samhällsbygget- som upplever vissa lokala avvikelser, på gott och ont, från det gängse ortslivet i övriga Sverige.
Se även:
http://www.fokus.se/2012/05/staden-familjen-makten/
http://brott.ifokus.se/discussions/55084501ce12c46ad6001156-32-atalas-i-hemtjanstharva
#3 Sedan kan man ju förstå att Södertäljes socialdemokratiska kommunalråd upplever den norska uppmärksamheten som både besvärande och orättvis, precis som man i Göteborg oroar sig över att deras lokala gängkrig förstör "varumärket Göteborg".
Den norska polisen skrev att Södertälje var en segregerad stad där syrianer och assyrier har ”tagit över hela stadsdelar”. Men polisrapporten är över två år gammal, och mycket har hänt i Södertälje sedan dess.
#5 Anledningen till mitt intresse för artikelserien i Dagbladet var att den väckt mycket uppmärksamhet, inte bara i Norge utan även här hemma. Kollade på LT, och där finns det en massa kommentarer till deras artikel, varav de flesta tycks instämma med den norska synen, och åsikterna om kommunalrådet är inte direkt nådiga…
Och även om det nu är lugnt sedan några år så pågår ju trots allt efterdyningar i form av hemvårds- och kyrkohärvorna. I detta förra fallet anser åklagaren att verksamheten varit "systemhotande", vilket ju är ganska uppseendeväckande.
Därmed inte sagt att jag ifrågasätter din uppfattning - du finns ju på närhåll, vilket jag inte gör.
#6 Självklart finns det problem här i staden än med rån och kriminella bara för Södertälje ligan har splittras betyder det inte att dom slutar att begå brott. Polisen har börjat ta tag i problemen som många i kringelstan upplever så som buskörningar med MC, mopeder och cross till smällare och allvarligare brott.