Politik iFokus

Politik

Etikett: vård-och-omsorg
Läst 685 ggr
[Carpinus]
2

"Äldre döende riskerar sämre vård"

"Äldre personer med cancer löper förhöjd risk att inte få fullgod vård under de sista dagarna i livet. Det framgår av en ny svensk studie, som för första gången på nationell nivå undersökt hur vården för cancerpatienter i livets allra sista slutskede skiljer sig mellan olika åldersgrupper.

– Jag förväntar mig att vår studie ska bli en väckarklocka. Att vi som arbetar med denna vård blir medvetna om att åldersrelaterad ojämlikhet existerar i livets slutskede kan förhoppningsvis bli ett första steg till att utjämna dessa skillnader, säger Magnus Lindskog, cancerläkare och forskare vid Akademiska sjukhuset."---

UNT

[Juel70]
6

Jag har jobbat inom långvården och tycker att hela äldrevården är en skandal. Man hör ju av fler och fler fall av vanvård och misshandel och annat 😕 Tycker att "fel" människor alltför lätt söker sig till vården för att det är ett jobb som är relativt lätt att få, men vissa människor bör verkligen inte jobba med människor.

[Juel70]
2

Jag minns när jag jobbade inom långvården, så fanns det mycket BRA personal men det fanns också personal som man bara skakade huvudet åt, såna som pratade skit om patienterna, skojade om dom på ett sätt som inte var särskilt trevligt.  

Tack och lov fanns det även kristna människor där och då minns jag särskilt en inte särskilt gammal cancerpatient som inte hade så långt kvar att leva, han hade heller inte många släktingar som hälsade på. Han hade det väldigt tufft på slutet och när det var dags, fanns ingen släkting som kunde komma. Då bad jag och sjuksköterskan för honom att han skulle få frid och hjälp i slutskedet, att Jesus skulle vara med honom hela vägen. 

Personligen tycker jag att det är väldigt viktigt att respektera våra äldre och ta hand om dom med värdighet, för en dag kanske du själv ligger där hjälplös och i behov av andras tillsyn.

Magi-cat
5

#2 Jag håller med dig om att mycket av vården av våra kära gamla lämnar mycket i övrigt att önska. Helt underbara människor som vårdar och gör sitt yttersta i detta slitsamma och påfrestande arbete. Men så finns det förstås en del som aldrig skulle varit där. (Det heter ju alltid i arbetslöshetssammanhang att vården behöver folk - men alla passar inte.)

Sedan säger du "Tack och lov fanns det även kristna människor". Du menar väl inte att kristna människor är mer lämpade? Men det kan tolkas så, när det kommer tätt efter meningen om hur en del betedde sig.  Vars och ens tro har verkligen ingenting att göra med lämpligheten för arbetet och så ska det inte vara heller.

Det var snällt av er att be för mannen under förutsättning att han hade önskat det själv.  Om inte, var det inte att handla med värdighet och respekt i åtanke utan endast själviskt av er.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2

Som jag ser det så är det pengar eller snarare brist på pengar som styr det hela. Det heter ju att det är utbildad personal som ska ta hand om våra gamla men när det är personalbrist så tar dem in bokstavligt talat vem som helst. Utbildade bilmekaniker, kockar, modeller mm är inte så sällsynt inom vården numera. Dem får arbeta självständigt, får medicindelegering sedan är det bara att köra på. . När dem börjar närma sig fast anställning så kommer kravet på utbildning. . Det är inte konstigt att det blir fel och risken är stor att det blir lika stor brist på utbildade undersköter som det är på sjuksköterskor. Resultaten har vi redan sett på våra sjukhus runt om i landet. Det är få som vill arbeta under dessa arbetsförhållanden som råder i nuläget och alltmer utbildad personal söker sig till utlandet.

Magi-cat
1

Och vart går pengarna? Kolla vinsterna hos riskkapitalbolagen!

[sanna70]
4

Det våra ledande politiker är orubbligt bäst på är att skylla på varandra det ekonomiska läget. 

Det är hög tid att lämna sandlådan och börja ta ansvar för landet!

Magi-cat
0

#6 Vad menar du med det? 🤔

[Juel70]
0

#Jag sade/skrev så utifrån min eget synsätt, givetvis behöver man inte vara kristen för att vara bra som människa eller nåt annat 🙂

Jag tror inte du kanske förstår (?)att be för någon är att önska någon väl, att bry sig, för den som vet bäst är ju ändå Gud själv och till Honom var han på väg också, han var i Guds händer.  Han blev inte "påtvingad" någon religion.  Det är så vi kristna funkar, vi ber för människor. Ibland högt, ibland tyst inom oss själva 🙂