Politik iFokus

Politik

Etikettekonomi
Läst 961 ggr
[Carpinus]
3

"Osmarta telefoner gör comeback"

"En trend följs ofta av en mottrend, vilket håller på att hända inom mobiltelefonin. Telefoner som inte kan användas till annat än gamla hederliga telefonsamtal är på uppgång och en kreditkortsstor variant har fått stor medial uppmärksamhet de senaste veckorna.

Tänk bort allt som gör dagens mobiltelefoner smarta: högupplösta bildskärmar, kameror, appar för strömmad video och musik och sociala nätverk. Light Phone har ingenting av det där, knappt ens en bildskärm. När många mobilanvändare drömmer om 5G tar Light Phone steget tillbaka till 2G (GSM) som kom för 25 år sedan."---

_TT
_

Vill ha!

[Carpinus]
3

Jag har haft samma mobil i kanske tio år, en liten sak som jag bara ringt det allra nödvändigaste på och haft för att vara nåbar. Något fotograferande eller musiklyssnande har jag inte använt den till.

För detta har jag efter att ursprungsavtalet löpt ut betalt betalat en acceptabel månadssumma, som brukat ha fördelningen telefonsamtal 4 spänn, månadsavgift 50 kronor. Men så fick jag ett brev från leverantören att de skulle höja månadsavgiften till det tredubbla, och att jag i detta skulle få ökade gigg till att titta på film, spela musik med mera för. Återstod bara att ringa och tacka för den tid som varit.

En telefon bara avsedd att ringa på - vilken härlig "uppfinning"!

Cristine
2

Jag gav bort xperia och 5G och köpte till dottern och mig två enkla mobiler som man bara ringer på.

Vilken lättnad att bli av med dem.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Åsa S
1

Så då är man inne då, för min telefon kan man bara ringa och sms:a på. +Jag använder den ibland mera som gammal telefon = den ligger hemma eller i skåpet på jobbet. Verkar väldigt jobbigt hålla på med telefonen hela tiden som man ser folk göra, och hur stressade de ser ut så fort den plingar till. Stressen av att hela tiden hålla koll på mobilen lär nog förkorta livet på mer än en människa.

[Carpinus]
0

#2 #3 Låter ungefär som det jag tänkt mig! Jag är inne på att köpa telefonkort till min telefon men har lite dålig erfarenhet av dem. Har man inte ringt några samtal på ett antal veckor så har det helt enkelt upphört. Kan någon tipsa om telefonkort utan spärrtid?

Zepp
2

Köper mina telefoner på Clas Olsson!

Och flyttar bara kontantkortet.

Ofta är det batteriet som tar slut först.

Och telefonerna är så billiga att det inte lönar sig att byta batteri.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
0

#5 Tack för tipset - skall kolla läget nästa gång jag tittar in på "gubbdagis"!

Zepp
0

Här är väl den som står på buds till nästa gång jag behöver byta?

http://www.clasohlson.com/se/Nokia-215/38-7128

Jag har en ännu äldre Nokia, men de tillverkas nog inte längre?

Eller så blir det Julas?

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/telefoner-och-walkie-talkies/tradlosa-telefoner-och-mobiler/mobiltelefon-922156/

[Carpinus]
1

#7 Jag har en Ericsson som är så gammal att jag inte skulle bli förvånad om det finns en personlig dedikation från Lars-Magnus själv någonstans på den.

Åsa S
1

Det finns fortfarande riktigt enkla och gammeldags mobiler hos de flesta ifall man frågar, de skyltar inte med dem. Vi skaffade en riktigt enkel mobil förra året som såg ut som en mobil för typ 15 år sedan. Vi gick helt enkelt bara in och frågade efter en enkel telefon man bara kunde ringa på som vi skulle ha med oss utomlands med kontantkort utan internet. Då gick de in på lagret och hämtade en sån, kostade bara ett par hundralappar.

[Jimmy.L]
0

Mina föräldrar fixar inte detta med smarta telefoner. dom vill enkla mobiler som dom kan ringa och ta i mot SMS.

Inkanyezi
1

Jag skaffade min första mobiltelefon en bit in på det här århundradet och har fortfarande en som går att ringa med eller skicka och ta emot text. Min första mobiltelefon kostade då trettonhundra spänn, vilket var rätt dyrt. Senare när jag har skaffat ny och mindre telefon har det handlat om ett par hundralappar. Jag använder kontantkort och är ganska nöjd med det. Det kostar avsevärt mindre än bara den fasta avgiften för telenätet.

Jag sade upp bekantskapen med Telia när de vägrade koppla in min fasta telefon efter flytt för längesen, men ändå tog betalt för såväl flytt som abonnemang. De har inte återbetalat de cirka sjuhundra kronor som de då tog ut, vilket jag ser som ren tjuvnad, så jag kommer aldrig att beställa fast telefoni igen, och Telia är välkomna när de betalar det de oförtjänt har tagit ut med ränta och ber om ursäkt.

[Hayabusa]
0

Spännande! Kanske dags för mig att skaffa en telefon då, månne?

Halvdansken
2

Har en Nokia E51, som är runt 10 år eller nåt som min privata telefon. Batteriet håller 4-5 dagar (det börjar bli lite trött, förr var det en vecka). Fick den på jobb. Undrade om de ville ha den tillbaka när jag slutade, och de bara skrattade. På den kan man ringa, och skicka sms. Liten o nätt, passar i handen när man pratar.

Så fick jag nytt jobb och en smartphone. Batteriet håller en dag. Den är obekväm att tala i, konstig programmering (HTC), vill hela tiden uppdatera och installera en massa appar osv. Föredrar min Nokia.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zepp
1

Skaffade min första mobil när jag skulle på dejt.. 50 år!

Gick inte att bestämma tid och mötesplats, utan man ringer varandra när man är framme!

Första telefonen var lika kass som dejten!

Nuu.. har jag lärt mig uppskatta fördelen med mobil, när man skall möta någon!

Inte alltid som alla kommer en halvtimme före utsatt tid.. inte ens jag som för övrigt är tidsoptimist!

Köpte nya batterier till min första, det var bortkastade pengar, för de hade antagligen legat på lagerhyllan i 10 år!

Sagt och gjort knallar in på Clas Olsson och köper en sprillans NOKIA av datum anno  dasumal.. funkar fortfarande svinbra, speciellt ficklampan som är den jag användt mest!

Tänk på det.. dvs ficklampsfunktionen.. för hur är det med alla ficklampor man har hemma när strömmen går.. batterierna är garanterat alltid slut!

Till min mor köpte jag en DORO phone easy.. har bara fyra knappar, min mor är synskadad så den första knappen är programmerad till nummerupplysningen, hon har gratis sådan.

De andra är programmerade till mig och min bror!

Farwuq
0

Jag har Nokia 3310 som reservtelefon.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Pyttelite
0

Drygt 90 procent av svenska hushåll hade tillgång till 5G-nätet i oktober i fjol. Det är en stor ökning från 2022, då bara 57 procent av hushållen hade sådan täckning.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/nio-av-tio-hushall-har-5g-nat

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
1

#16: 5G-telefoner hör nog inte till de osmarta telefonerna direkt. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Pyttelite
2

#17: Tror inte det heller men undrar om de som förfasade sig över 5G har bytt ner sig?

Åsa S
1

Jag skrev tidigare i denna tråd och jag har faktiskt kvar samma osmarta telefon som jag haft i mer än 10år den fungerar fortfarande utmärkt att ringa på. Den mobilen jag skrev om i denna tråd var när min man ville ha en enkel telefon och den slet han ut så nu har han sällat sig till de med smarta mobiler

CFIT
2

Om det är mobiltelefoner vi pratar om här… så säger jag bara Nokia 3310!

Det verktyget håller fortfarande ihop hela det afrikanska ekonomisystemet.

Sisu❤

Åsa S
2

#20: Nokia är bra kvalite på de osmarta telefonerna fast min som jag har haft i evigheter har jag för mig hette C2 den har även klarat en sväng i tvättmaskinen

Fornöga
0

#0 Ser att Light Phone fortfarande lever, men finns nu i form av Light Phone II, en uppdatering bland annat på grund av att 2G fasas ut. Fortfarande är man dock sparsmakad med allt utöver huvudfunktionen- att ringa med och svara på.

Själv håller jag mig sedan länge med en Doro PhoneEasy 530X, som är rätt nära Light Phones ideal. Här hemma finns jag på fast (digital) telefon. Bättre kan man inte ha det!😉

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

• Redigerat 2024-04-07 11:33 av Fornöga
Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Doro 413 börjar närma sig sitt tionde år nu….
Tänker "envisas" med den så länge det är möjligt.
Fungerar förträffligt (kör fortfarande på originalbatteriet…!)
🙂

Däremot försörjs numera vårt hem-internet via 5G, vilket också fungerar utmärkt,,,,,

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2024-04-12 16:35 av Bo§e
Pyttelite
0

#23: Imponerande!

CFIT
0

Och om vi fortsatt vill kunna använda mobiltelefoner på ett säkert sätt.. nu efter att vi gått med I NATO så säger jag bara NMT!❤