Politik iFokus

Politik

Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 1091 ggr
white lady
13

Tänkvärt

Nu är det dags att syna islam på riktigt.

En före detta Muslimsk kvinna gör detta på Facebook.

#####

Mona Walter

1 tim · 

Hej alla kristna ledare i Sverige.

Ni är alla överens om att etnisk uppdelning av människor beroende på deras bakgrund och religion är fel och ska motverkas,protesteras emot och bekämpas.
Hur kommer det sig då att när ni stöter på en religion som i sina skrifter utesluter människor, judar och kristna, inte högljutt protesterar. I sina skrifter ser denna religion ned på dem som otrogna och mindre värda bara för att dessa människor inte underkastar sig religions gud. I sina skrifter tillåter inte heller denna religion att människor lämnar den ostraffat.

Denna religion är Islam. Det är denna ideologi ni vill samverka och komma till ett samförstånd med. Detta är något ni lägger kraft och energi på trots att Islam, inte någonstans i sina skrifter, vill eller tillåts samverka med er, kristendomen eller judendomen.

Ni har under lång tid fikat och umgåtts. Haft möten och konferenser. Till vilken nytta? 
Är det inte istället hög tid att ställa dom rätta frågorna?
Varför är Islam uteslutande och kränkande mot kristna och judar i sina skrifter?
Varför tillåter inte Islam religionsfrihet i sina skrifter trots att vår svenska lag medger detta?
Varför tillåter inte Islam och Islamska stater byggnationer av kyrkor i dessa länder trots att Islam tillåts bygga moskéer i vårt och andra kristna länder?

Jag vill att ni läser nedan stående Islamska texter och jämför med vad Jesus lärde sina följare. Är det detta ni vill samverka med och acceptera helt okritiskt?

De som inte följer Allahs lag är otrogna 5:44
Döda apostater 4:89, Buk 9:83:17, 9:84:57,
Döda dem från andra religioner 2:191, 4:89, 4:95, 5:33, 8:12, 8:39, 65, 67*, 9:5, 9:29, 9:73, 9:111, 9:123, 33:26**), 47:4, Bukhari 4:52:176
Döda judar bakom stenar Buk 52:177, Muslim 041:6981
Döda judar bakom stenar eller träd Muslim 041:6985
Fördriva judar och kristna från Arabien Buk 3:39:531, 52:288, 53:380 & Muslim 19:4366
Döm endast enligt Allahs lag 5:44-45, 5:49
Endast Allahs religion 2:193, 8:39, 9:33, Buk 1:2:24

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Carpinus]
1
white lady
3

Jo så är det Carpinus. Nu krävs det modiga människor med hjärtat på rätta stället efter man jobbat med huvudet.

[Hayabusa]
3

Synnerligen något att begrunda. Vad ska jag som "icke-religiös" känna? Vad tycker Islam om mig?

white lady
0

Du är väl bra som du är Hayabusa. Så känn vad du vill 😃

Huygens
0

Mona Walter fick inte prata i Folkets Hus. Verkar vara något med ändrad policy eller liknande.

kamera0710
1

Finns det några studier eller så som visat att fundamentalismen är större inom islam än inom andra religioner? 

Själv tycker jag att likheten mellan fundamentalisterna inom judendom, kristendom och islam är slående. Alla har de den ende och sanne guden, alla har de skrifter som är okränkbara och måste följas, och alla har de gett bränsle till fasansfulla krig i historien. Jag undanber mig också all särskild vördnad för texter som uppmanar till oförsonlig kamp mot alla som inte tillber samma gud.

[sanna70]
0

#4 Mycket tråkig utveckling när yttrandefriheten måste ge vika ännu en gång.

"Beslutet är taget av styrelsen på Folkets Hus som i ett mejl förklarar att lokaluthyrningen inte är förenlig med deras uthyrningspolicy och att de därför inte  kommer låta hyra ut lokalen.

Föredraget som Mona Walter skulle ha hållit idag har väckt starka känslor hos en del muslimer, och många Rinkebybor har under helgen uttryckt sin avsky mot Mona Walter på olika nätforum.

Mona Walter kom till Sverige för 20 år sedan och konverterade till kristendomen för ungefär 10 år sedan. Hon har tidigare pratat öppet om sitt byte av religion, något som har väckt starka känslor och hon har också vittnat om att hon utsatts för hot"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=6190291

kamera0710
1

Tystnaden är ganska talande, när det gäller min fråga om huruvida fundamentalismen är större bland muslimer än bland andra religiösa. 

Kan i sammanhanget rekommendera Richard Dawkins bok Illusionen om gud. Han citerar följande från en amerikansk biologkollega: "Ni i Europa måste få reda på att det finns ett kringresande teopatrask som faktiskt predikar införandet av gammaltestamentlig lag - död åt homosexuella och så vidare - och rätt enbart för kristna att väljas till offentliga ämbeten eller rentav att rösta. Medelklassmassorna jublar över denna retorik."

[sanna70]
0

Det krävs mod att göra en sådan undersökning, om resultatet inte blir som önskvärt finns risk att det inte blir publicerat.

Kanske finns det nyare forskning, kunde inte hitta något. .

http://fof.se/tidning/2004/4/fundamentalism-motstand-mot-det-moderna

kamera0710
1

#9 Har du något konkret exempel på att vetenskapliga tidskrifter inte vågar ta in icke önskvärda studier? Eller handlar det om tro och tyckande?

Artikeln du länkar till visar knappast att muslimsk fundamentalism är värre än annan religiös fundamentalism. Värt att notera är också följande:

"Vissa muslimska fundamentalistiska rörelser, som Hamas och Hizbollah, har vunnit popularitet eftersom de står för det civila samhället. De tillhandahåller skolor och sjukvård och gör sociala insatser i länder där staten inte klarar detta, som i Libanon eller i de palestinska, ockuperade områdena."

Halvdansken
3

#6. Vad tycker du om IS?
Vilka kristna eller judiska, buddistiska, hinduiska eller andra religioner mördar, säljer nakna småflickor på marknader, lägger ut bilder där man halshugger "otrogna", kämpar för ett rent religiöst styre känner du till?
Och nu menar jag just nu. Inte vad man gjort för 1-2-3000 år sen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
3

#8.  Vilket är detta "kringresande teopatrask"? Och vilka är dessa "Medelklassmassorna jublar över denna retorik"

Halvdansken
3

#10. "Vissa muslimska fundamentalistiska rörelser, som Hamas och Hizbollah, har vunnit popularitet eftersom de står för det civila samhället. "

Anser du att sharia står för det "civila samhället"?

kamera0710
1

#11 Som jag sa: Jag undanber mig också all särskild vördnad för texter som uppmanar till oförsonlig kamp mot alla som inte tillber samma gud.

I det förlovade landet USA (med en kristen fundamentalism som saknar motstycke i västvärlden) satte fundamentalister upp "wanted"-affischer med abortläkare för några år sedan.

"De vilda västern-inspirerade affischerna har placerats ut i delstaten North Carolina, rapporterar CBS News. Liknande kampanjer genomfördes på andra håll under 1990-talet. Den gången mördades tre läkare som förekom på affischerna.

(…)

Affischerna har satts upp av den extrema organisationen Operation Save America, som jämför aborter med Förintelsen. Grundaren Flip Benham förnekar att organisationen uppmanar till våld mot läkarna."

http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2010/11/02/vilda-vastern-affischer-sprider-skrack-bland-abortlakare-i-usa/

Magi-cat
1

#14 Verkligen ruskigt.😕

Fanatism och fundamentalism är förödande, vilken religion och vilka symboler det än gäller.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
1

#15 Lite mer om den religiösa fundamentalismen i det förlovade landet i väster:

"Det som hänt är faktiskt rätt häpnadsväckande. Det har gjorts en massa kulturövergripande studier av vad forskarna kallar ’religiös fanatism’ – inte personer som bara tror på Gud eller går i kyrkan utan de som verkligen är fanatiska, med en form av religiös hängivenhet som genomsyrar hela livet. Och vad de studierna visar är att detta är ett typiskt drag hos förindustriella samhällen – det korrelerar faktiskt mycket bra med industrialisering: när industrialiseringen ökar så minskar den typen av religiös fanatism. Nu finns det två länder som i princip avviker. Ett är Kanada, som har ett större fundamentalistiskt engagemang än man skulle vänta sig med tanke på industrialiseringsgraden. Det andra är USA som avviker helt, vi påminner om ett splittrat bondesamhälle. Den senaste studien jag såg om det var från omkring 1980: USA låg på Bangladesh nivå och mycket nära Iran. Åttio procent av amerikanerna tror bokstavligen på religiösa underverk. Halva befolkningen tror att världen skapades för några tusen år sedan och att fossiler har placerats ut för att vilseleda människor eller så – halva befolkningen! Man finner inget liknande i något annat industrisamhälle.

Nu har en massa samhällsforskare och andra försökt komma på varför den avvikelsen existerar. Detta är ett av många avseenden där USA är unikt, så man vill se om det hänger samman med andra saker – och det finns andra. USA har till exempel en ovanligt svag arbetarrörelse, det har ett ovanligt snävt politiskt system. Betänk att det inte finns något annat industrialiserat västland som saknar ett arbetarbaserat politiskt parti och som inte har haft något sedan populisterna på 1890-talet. Därför har vi en mycket avpolitiserad befolkning (…)."

Ur Att förstå makten av Noam Chomsky.

kamera0710
0

#12 Vilka detta kringresande teopatrask är? Innan detta citat skriver Dawkins följande:

"I tv-dokumentären Root af All Evil? intervjuade jag flera ledare och kritiserades för att ha valt ut amerikanska extremister och inte respektabla företrädare för mittfåran, till exempel ärkebiskopar. Det låter som en rimlig kritik, utom att det som i omvärldens ögon förefaller extremt i det begynnande 2000-talets Amerika faktiskt är mittfåran. "

Efter citatet:

"En annan person jag intervjuade var pastor Keenan Roberts, även han från delstaten Colorado. Roberts personliga tokenskapsvariant tar formen av vad han kallar helveteshus. Ett helveteshus är ett ställe dit barn förs, av sina föräldrar eller av sina kristna skolor, för att bli vettskrämda för vad som kan hända dem när de dött. Skådespelare uppför skräckinjagande tablåer av 'synder' som abort och homosexualitet, med en djävul i scharlakansröda kläder som står där och hånflinar. Tablåerna är förspelet till huvudnumret, Helvetet självt, med realistisk lukt av brinnande svavel och de för evigt fördömdas ångestskrik och allt annat som hör till."