Gratis busskort
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21174473.ab
Ja, tanken var god. Men 500 000 per månad låter inte alls "gratis" i mina öron.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Smart idé, ett utmärkt sätt att göra så att utsatta personer utan körkort kan komma in mer i samhället 👍
l'm back
#1 Absolut! Men fel att säga att det är gratis, det är bara någon annan som betalar för det.
/ Vanja
#2 Fast ser man det så så finns det inget som är gratis
edit: och läser man mer så ser man att eftersom migrationsverket i nuläget betalar för taxiresor som är betydligt dyrare så kommer man att tjäna på det. Win win alltså
l'm back
Nej de gör de inte. 500 000 kr / månad är definitivt inte gratis. Det är inte ens billigt. Det är dyra pengar.
/ Vanja
5# Jag skulle se att mina skattepengar gick till sjukvård, skola och äldreomsorg. Vilket parti kan lösa detta åt mig?
Vart kan du läsa vad summan för taxiresorna är?
/ Vanja
#6 Tja de flesta rödgröna partier vill det.
Jag kan bara läsa att det står att det blir billigare eftersom tacxiresorna idag är dyra.
l'm back
#7 Jag måste ha gått och blivit blind, men vart står det de?
/ Vanja
#8 "Redan i dag står Migrationsverket för resekostnader som exemplevis taxiresor för besök på sjukhus, vårdcentraler och arbetsförmedling. Nu kan sådana ske med kollektivtrafikens bussar i stället och därav tror inte migrationsverket att kostnaderna kommer att bli högre än innan.
– Det är bättre att skattebetalarna slipper betala alla resor som bokas med taxi och med närtrafik, vilket är en enorm kostnad, säger Frida Thörnblad, boendevärd på Helgesbo migrationsboende"
_http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/busskort-till-alla-asylsokande
_
Jag läste fel, det verkar inte vara billigare bara inte dyrare
l'm back
De står att de inte tror att kostnaderna blir högre.
Inte att de skulle vara lägre eller ens jämnhöga, så jag tror du läser lite vad du vill att de ska stå.
/ Vanja
#0 Det finns absolut inget som är gratis i vår värld, precis allt har en prislapp och alla får sin räkning. Det är enbart en fråga om tid.
Möjligt att det är ett bra drag, men här (där jag bor) väntar vi främst på kollektivtrafik som sådan. Jodå, det finns bussar även här - jag har sett dem med egna ögon.
#10 Alla tolkar det man läser olika, du tolkar denna artikel negativt och jag positivt.
l'm back
#12 Jag tolkar det otroligt positivt att asylsökande ska få en chans att ta sig in i samhället.
Jag tolkar det negativt att någon anser att 500 000 kr i månaden är gratis.
/ Vanja
#13 fast som sagt isåfall är inget gratis i hela världen. För de asylsökande så är det gratis vilket det också står, det står inget om att det skulle vara gratis för migrationsverket el liknande utan det står att det är gratis för de asylsökande, är det fel?
l'm back
#14 Nej men de är de väl inte heller, men man borde få välja vad man vill lägga pengar på. Eller till vad man vill skatta sina pengar.
Nej du kanske har rätt, de är gratis för de asylsökande. Men finns det inte fler utsatta grupper i vårat samhälle som isåfall också ska ha "gratis" busskort.
Eftersom det tydligen finns 6 miljoner vi kan lägga på detta så vad gör några miljoner till?
/ Vanja
#15 Fast när det är val så röstar vi ju på vad vi vill att politikerna ska lägga pengarna på. Tex i senaste valt vann socialdemokraterna.
Många utsatta grupper tex pensionerer, sjukskrivna m.m får iallafall rabatterade busskort men det finns nått parti har jag för mig som är för att bussresor betalas via skatten har jag för mig.
l'm back
#16 Ja tror att de skulle vara bra för alla och dessutom för miljön om alla kunde åka kollektivt "gratis". Då kanske en del väljer att lämna bilen hemma osv.
/ Vanja
#16 "Fast när det är val så röstar vi ju på vad vi vill att politikerna ska lägga pengarna på. Tex i senaste valt vann socialdemokraterna."
Kan hända, men det är ju inte alltid som vinnarna håller vad de lovat.
#18 Nej inte alltid men kan du komma på nått bättre sätt?
l'm back
#18 Tja då får man väl hoppas på att SD vinner nästa val så att alla som hyllar dom till skyarna tvingas inse att de inte kommer att kunna leverera.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#20 För att vara ärlig förstår jag inte riktigt vad det har med mitt inlägg att göra
l'm back
#21 Ändrat så siffran blev rätt.
#20 Fast inget parti har väl tills nu kunnat leverera. Så om SD inte kan det heller så är det vardag iallafall.
/ Vanja
#19 Bättre sätt än att inte hålla löfte? Ja, faktiskt kan jag nog tänka mig bättre sätt. Personligen tar jag hellre en besk sanning än att bli förd bakom ljuset.
Men, allvarligt talat så är jag väldigt trött på allt vad som rör politik. Min motivation att överhuvudtaget engagera mig är oerhört låg.
#20 Du får givetvis hoppas på vad du vill men skulle SD få något att säga till om, politiskt sett, efter valet 2018 så kommer åtminstone jag personligen att bli förvånad. Den som lever får se.
#24 Nej ett bättre sätt än att vi går till val och väljer vilka som ska representerar folket.
Att folk inte håller vad dom lovar, ljuger osv får man räkna med om det handlar om människor.
l'm back
#25 Jo, jag förstod vad du menade i #19. Dock gör det mig indignerad när jag förväntas rösta på något som ändå inte har en verklighetsförankring. Vad är meningen? Att det är något att räkna med tycker jag inte är en förmildrande ursäkt. Måhända en förklaring, men…ja, då är det väl OK om jag intar samma hållning?
#26 Tycker du inte nått passar kan du ju rösta blankt
l'm back
#27 Så är det.
Varför åker de med taxi nu om de kan åka kollektivt om de får fria resor med kollektivtrafiken? Hade det inte då varit billigare att ge dem biljetter till kollektivtrafik när resorna behövs för de uppräknade ändamålen.
Då hade inte detta upplevts som så orättvist mot dem som fått visum och arbetstillstånd men som nu får bekosta sådana resor själv.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Det finns ju andra utsatta i vårt samhälle, som betalar skatt, som inte får gratis busskort. Ska härkomst spela roll huruvida samhället stöttar i denna fråga? R-ordet vill göra sig påmint här.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
30# Men vad menar du nu? Åt vilket håll går R-ordet?
/ Vanja
Men nej nej nej! Lägg pengarna där de behövs, skola, vård och omsorg.
"Men vad ska vi göra med alla asylsökande då"?
Tja de flesta borde inte ens vara här…
#31 Åt de politiker som tycker att härkomst ska spela roll huruvida man får gratis busskort eller inte. Dvs. de som tycker att detta förslag är vettig politik.
#29 Jag får en känsla att det är gjort likt färdtjänst på nått sätt men det är bara en känsla jag har
l'm back
Det vore mer logiskt om de som betalat skatt hela sitt liv skulle få gratis bussresor.
/ Vanja
#35 Så barn får inte busskort alltså?
l'm back
#36 De går säkert att ordna när de går i skolan. Men pensionärer borde vara en prioritet.
/ Vanja
Pensionärer, hemlösa, långtidsarbetslösa, handikappade…listan kan göras lång på människor som, om vi nu har råd att dela ut gratis busskort, förtjänar det minst lika mycket som asylsökande.
Faktum är att de som är behov av busskort ofta kan få det om de lever under normen, har inte jobbat i en kommun ännu där detta inte går att sökas från socialen (även försäkringskassanoch arbetsförmedlingen betalar tydligen busskort för de som behöver det). Förutsättningen är förstås att man har det taskigt ekonomiskt - men det är väl bra att man, svensk eller av annan härkomst, har en möjlighet att ta sig till arbetsförmedling, möten, anställningsintervjuer, skola och annat nödvändigt?
#37 Okej jag ändrar så du förstår. Så barn ska inte få busskort alltså eftersom dom inte bidrar till samhället?
Jag kan tillägga att jag både som barn och då jag hade aktivitetsersättning (typ sjukskriven) fick busskort gratis så det är ju inte så att det inte sker.
l'm back
Om det stämmer att övriga utsatta i större utsträckning får gratis busskort, så är det inget större fel på detta förslaget. Förutom en sak. Att bara vara asylsökande ska inte räcka för att få det. Kriterier ska uppfyllas i så fall, som visar på att man ämnar att anpassa sig.
Annars är det ytterligare en signal att det är bara komma hit och ta för sig av skattebetalarnas pengar. Samhället kräver ingenting tillbaks.
Samhället kräver att man dyker upp på möten på migration - sfi - arbetsförmedling etc etc etc. Så visst kräver samhället något tillbaka. Precis som att socialen betalar busskort till en bidragstagande för att de bland annat ska kunna ta sig till möten på arbetsförmedlingen (ett krav för att ta emot socbidrag).
#41 Så hur ska barn visa att dom tänkt jobba när dom blir stor?
l'm back
#42 Hur vet du att man kräver detta?
#43 Som alla barn gör. Gå till skolan och sköta sig.
#44 Fast alla barn gör ju inte det.
Det jag vill komma till är att det är många svenskar som får förmåner utan att "bidra" varken nu, tidigare eller senare. Men att vi i Sverige tar hand om dom som inte kan ta hand om sig själv är ju det bästa med det här landet, förutom möjligen naturen.
(att vi kan bli bättre är en helt annan sak)
l'm back
#45 De barn som inte gör det, oavsett ursprung, får indraget busskort tills de börjar sköta sin skolgång igen.
Det ska ju tilläggas att under de åren jag gick i grundskolan körde skolbuss de som kom långväga ifrån. Denna krävde inget kort öht. Så de som bor avsides kan sköta sin skolgång utan busskort.
Jag har kollat nu. CSN betalar busskort till de studenter som behöver det oavsett nationalitet. Försäkringskassan betalar busskort till de som går på vissa bidrag därifrån. Arbetsförmedlingen ger busskort om det anses behövas. Socialen ger busskort till de som lever under norm. Alltså är fritt busskort intet nytt och går att få av många instanser, såväl statliga som kommunala, även för svenskar (har du bil och lever över norm är du ju dock inte kvalificerad för att få busskort, de flesta asylsökande lever ju dock inte över normen). Asylsökande har dessutom kunnat få sitt busskort av ovanstående instanser i många år, precis som vem som helst som vistas lagligt i landet (att söka asyl är en mänsklig rättighet och innebär också att man vistas lagligt, är man gömd och här olagligt har man naturligtvis varken rätt till busskort eller soc eller annat bidrag). Vad är själva grejen med att folk vaknar nu? Tror ni att gratis busskort är något nytt liksom?
Sedan förstår jag inte att man alltid måste dra in sjukvård och pensionärer i sådana här frågor. Så vitt jag vet har pensionärer samma rätt till det bidragssystem som finns som alla andra, det innebär socbidrag, bostadsbidrag etc, rätt till en äldreomsorg som är provad ekonomiskt mot den pension man innehar, precis som barnomsorgen, rätt till färdtjänst under samma förutsättningar. Av det jag ser när jag är ute och reser, där många länder, även i västvärlden, har privata, ruskigt dyra äldreboenden om de ens har äldreboenden, har svenska pensionärer det ganska bra. Sedan kan självklart det bli mycket bättre, men som det är uppbyggt nu så har man inte tjänat tillräckligt under sitt liv så har man inte rätt till någon hög pension. Den regeln kommer även den att gälla de nysvenskar som kommer idag.
#46 Inte alltid. Hursom så finns det en hel del svenskar som som sagt aldrig kommer att "bidra" och ändå får "lyxsaker" som tex busskort.
Här var det då ett busskort och man åkte med de vanliga bussarna med busskort så om det var "håldagar" el liknande så åkte många och shoppade tex.
l'm back
Jag har inte orkat läsa allting, men vad är det för signaller Sverige sänder ut när alla asylsökande får åka gräddfil I samhället? Det gör bara att strömmen hit blir ännu större, och det vill vi sätta oss emot. Vi ska inte uppmuntra asylsökande att ta sig hit genom att ge dem ännu fler fördelar.
Detta sker medans pensionärer som har skattat hela livet går och letar burkar I soptunnorna. Det är nog nu!!!
#47 "är man gömd och här olagligt har man naturligtvis varken rätt till busskort eller soc eller annat bidrag). "
Gissar att du missat denna tråden;
http://politik.ifokus.se/discussions/55b8070d8e0e743f7b000d3d-systemskifte-for-migration?discussions-1
#48 Min poäng är att busskortet ska ses som en belöning för att man försöker, snarare än en rättighet tycker jag. Om kriteriet för barn/ungdomars busskort är att de klarar av skolgången, så måste de ju kunna ta sig till skolan utan busskort. Detta går att lösa.
Om man inte sköter sig, blir det ingen shopping osv på helger eller håldagar.
#50 Ja den hade jag missat och jag har fortfarande inte läst hela domen vilket brukar vara otroligt viktigt för att begripa helheten. Dock, jag sitter med i styrelsen i en kyrka och vi har flera gömda familjer som vi hjälper, det fungerar inte så att du har möjlighet att plocka ut pengar hur som helst om du är gömd. Är du gömd, är du gömd. Har man tur kan man via kommunen ge barnen rätt att gå i skolan enligt barnkonventionen som Sverige skrivit på, polisen har ingen befogenhet att hämta där, men de som den kyrka som jag är med i hjälper väljer oftast att inte ha sina barn där för att inte bli hittade.
Raderat massa OT mellan .Viktoria. och Vallhund som ni båda får ta i PM mellan er.
Har varnat dig .Viktoria. tidigare för detta så nu får du en veckas skrivförbud Vallhund varnad för OT.
Viktoria har valt att lämna iFokus.
/ Vanja
#57 Tack o bock! Ibland kan jag inte låta bli att låta mig provoceras.