Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1172 ggr
Anna-Helga
13

Tragedi blir politik

Grattis SD. Jag läser mitt flöde på FB och jag blir så himla ledsen och bedrövad. Hur kan en tragedi vändas till politik och en chans att ta billiga poäng? De som stod och vägde är säkert numera övertygade och de som redan bestämt sig är än mer fasta i sin tro och skriker ut sitt hat… Det svenskaste av svenska, IKEA, där ett brutalt mord äger rum, offren från Sverige men gärningsmännen med största sannolikhet från annan etnisk bakgrund…

Det är helt förfärligt att sådant här sker i Sverige 2015. Vi är inte vana vid det och ska verkligen inte behöva vänja oss. Mina tankar är hos dem som på olika sätt drabbats. Egentligen är vi alla drabbade, vissa av oss värre än andra. Vissa står offren nära, vissa har varit ögonvittnen, vissa är skärrade och skakade av att ha varit på IKEAS, vissa vill inte bo kvar i Västerås och alla är drabbade av våldet mitt ibland oss.

Jag är glad att det är långt till val. Även om jag idag känner att detta på något sätt var en av spikarna i kistan. Det sista som behövdes i kampen om ett mångkulturellt, jämställt och solidariskt Sverige. Ett Sverige som jag är stolt över att leva i och vara en del av där vi hjälper de vi kan och där medmänskligheten är stor och genomsyrar landet som en frisk bris.

Men jag tror att denna bris nu blir till en stinkande orkan av främlingsfientlighet och hat. Jag är rädd och jag känner mörker och kyla komma krypande.

Snälla snälla vänner och bekanta och alla andra medmänniskor, försök att se detta som en tragedi för de inblandade och låt inte hatarna vinna ännu mera mark på grund av detta hemska som hänt… Jag ber er.

[SirKnasen]
20

På vilket sätt förvärrar en röst på SD situationen? Ingen av de övriga partierna i 7-klövern tycks ju ha någon lösning på integrationsproblemen.
Eller detta kanske inte alls är ett integrationsproblem/flyktingproblem?

[Zachapacka]
5

Att antalet kriminella bland "invandrare" är högre än hos  "etnisktsvenskar" är fakta. Att antalet kriminella i "Sverigedemokrats toppen" är högre än hos "Invandrare" är också fakta. 

Så om vi nu ska hålla på med att dra alla människor över en kant. Varför skulle SD kunna lösa någonting?

[SirKnasen]
10

Har inte sagt att SD är lösningen på problemet men det är definitivt inte 7-klövern heller med sin nuvarande politik.

Halvdansken
12

Vilka billiga poäng?

Och tyvärr så händer det hela tiden, läs om Malmö. Där skjuts folk, och man slänger handgranater omkring sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
7

#2 "Att antalet kriminella i "Sverigedemokrats toppen" är högre än hos "Invandrare" är också fakta. " 

Fakta på det?

[SirKnasen]
2

Antar att det kanske är denna artikel i Aftonblaskan som avses vara källan till att toppar i sverigedemokraterna är mer kriminella än invandrare?

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20042384.ab

[helga21]
9

Kommer någon ihåg Anna Lindh? Utrikesminister som blev knivhuggen till döds? Förvisso av en utländsk medborgare som numera sitter i svenskt fängelse. Inte har väl någon försökt få några billiga poäng på det i synnerhet inte SD som tar avstånd från allt våld. Att toppen av SD skulle vara mera kriminell än folk i allmänhet tycker jag verkligen står på gränsen till förtal. SD är inte dess topp utan alla vi människor som utför uppdrag i form av förtroendevalda oavsett om det är i Riksdagen eller någon landsting eller kommun. 

När jag läser om SD på fb så får jag en helt annan bild än den verkliga. Man ser rakade huvud på unga killar som ser allmänt ilskna ut. Verklighet är att jag ser två st från SDU på våra månadsmöten, en tjej och en kille och killen har alltid kostym på sig. Vi andra är betydligt äldre än dessa och skaran är ungefär 50/50 när det gäller könsfördelning. Vi har haft möten om, kultur, energipolitik, jämställdhet, och socialkonservatismen som är grunden för partiet. Det senare mötet var det partisekreteraren Richard Jomshof som höll i. Jämställdheten var det Paula Bieler som har judisk påbrå och sitter i Riksdagen och energipolitiken höll Bäckström som också sitter i Riksdagen och i energiutskottet. 

Vi avbryter mötena med lite mat som någon vänlig själ gjort i ordning inom partiet. Sen fortsätter vi igen med frågestund, sammanlagt så varar i regel möten omkring 3 timmar med fika. Vi har mycket trevligt. Fattas bara annat.

Ordföranden i kommunföreningen sitter i fullmäktige och landstingsfullmäktige. Han är också vigselförrättare för borgerliga vigslar och han har - tro det eller ej faktiskt vigt några par. Det är så politiken ser ut i det verkliga livet.

Denna kommentar har tagits bort.
Sommarek
9

#8 Så det är alltså hur man ser ut som är det viktiga, inte om diverse folk i partiet uttalar sig kränkande om kvinnor eller bögar, "heilar" på skoj på fester eller hänger ut tonårstjejer på nätet som de kallar för "hora" för att hon inte gillar deras politik…? Eller att huvuddelen av de som sysslar med ovanstående säger sig tillhöra SD…?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zyperior
9

#9 Tycker jag ser ganska mycket sånt från miljöpartister, vänsterpartister och Fi-are också. Har du belägg för att "huvuddelen" av de individer som beter sig som rövhål inom politiken är SD? Hotet mot judarna i sverige kommer inte från nazisterna idag Fyi. När judarna åter igen förföljs och behöver samhällets hjälp kaklar media upp en bild av att det skulle vara nazismens och SDs fel. Det verkliga hotet tiger man om och är livrädd att konfrontera. Dem får fortsätta sin förföljelse. En heilande f.d. Sd-politiker är ett bra mycket mindre hot mot demokratin och tryggheten i Sverige idag, än det hot som intoleransens vänsterpöbel nu utgör, med fullt stöd från mainstream-media.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
12

Så, om jag har förstått det hela rätt så är SD det enda parti som har uttryckt rasistiska kommentar och varit våldsamma? Det finns liksom inte så många som tror på den mantran numera. .  Några exempel. . 

"Omar Omeirat, Socialdemokrat  som kandiderar till kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Filipstad har hamnat i blåsväder sedan han kallat israeler för judesvin i ett inlägg på facebook"

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmland/palestiner-blir-slaktade-av-judesvinen

"Socialdemokrat och kommunpolitiker - skicka dem med en bananbåt dit dem kommer ifrån"

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smaland/skicka-dom-med-en-bananbat-dit-dom-kommer-ifran

". Med­lems­mö­tet i den lo­ka­la SSU-fö­re­ning­en slu­ta­de i kaos och ef­ter­åt blev sek­re­te­ra­ren miss­hand­lad av tre and­ra med­lem­mar.
Sek­re­te­ra­ren fick en skall­frak­tur och två tra­si­ga tän­der."

http://www.skanskan.se/article/20130917/MALMO/130919402/-/fullt-slagsmal-efter-skanskt-ssu-mote

"En chef inom Moderaterna har polisanmälts för våldtäkt och olaga frihetsberövande.

Brottet ska ha ägt rum på mannens hemadress."

http://www.expressen.se/nyheter/moderatchef-anmald-for-valdtakt-av-kvinna/

"Moderaternas gruppledare - Ullrik Nillson I två kommentarer på ett inlägg skriver Vuckovic om afrikanska flyktingar som inte vill jobba och hur en av dem beskriver Sverige som ett himmelrike på grund av bidragen som finns här."

http://www.bt.se/boras/boraspolitiker-gick-till-angrepp-mot-flyktingar-pa-facebook-hanger-lost/#.VGUgiqrmfPo.twitter

"Migrationsverket måste sortera vilka de ger uppehållstillstånd till. Vi får hit en massa drägg, som ramlar igenom. De ska hem, de ska inte va här. Vi vill bara ha de bra här, säger Jan Åbjörn, moderat kommunpolitiker i Bollnäs, inför den dolda mikrofonen."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5959101

"Moderat politiker - Om tiggarna skrev Benes bland annat att "dom är ett skam för landet de kommer ifrån och sabbar för de som faktiskt behöver hjälp. Fyyy era parasiter …" Inlägget togs senare bort."

http://www.smp.se/vaxjo/joacim-benes-avsager-sig-alla-uppdrag/

"re distriktsordförande har hittills uteslutits ur Ung Vänster efter att de visat stöd för den militanta vänstergruppen Revolutionära Fronten (RF), som ligger bakom flera våldsdåd mot bland annat meningsmotståndare. Och de våldsamma metoderna har skapat en diskussion inom Vänsterpartiets ungdomsförbund."

http://www.svt.se/ug/militanta-rf-orsakar-slitningar-och-uteslutningar-i-ung-vanster

"MP Kritiserade sexlag - våldtog kvinnlig student"

**http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbotten/kritiserade-sexlag-valdtog-kvinnlig-student
**

"tt stort grattis till alla i Landskrona, en kriminell blatte mindre… Den bästa julklappen. Nu hoppas jag på en trevlig nyårspresent också.”

I en annan tråd talar han om att lämna Landskrona:

"Men till hösten ska jag i alla fall förhoppningsvis vara borta från Blattekrona. Den kan staden sitta här med sina kosvoalbaner."

Joakim Andersen skriver också en mängd inlägg om invandrare som begår brott. Han har bland annat spridit namn på män med utländska namn som förekommer i kriminella sammanhang.

"De våldtäktsberikande männen är: …", skriver han i en tråd om invandrarrelaterade brott."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20291323.ab

Denna kommentar har tagits bort.
[sanna70]
9

#12 Personligen tycker jag att man ska lägga sin röst på det parti man tycker är närmast ens egna åsikter. Så, jag ser inte problemet? Eller är det inte tillåtet att lägga upp fakta? Nog måste det vara bättre att resonera med varandra än att göra som våldsvänster. . Skrika och slåss. .

Zyperior
7

#12 Jag kan i ärlighetens namn förstå dig. Men det talar också ett tydligt språk. För här är det ändå god ton som gäller och förhållandevis saklig diskussion som råder från båda håll. Ändå dominerar SD här.

Jag tror det finns en ganska bra förklaring. Det blir allt svårare ju mer tiden går att försvara den vansinniga politik som övriga partier förespråkar. Det blir också svårare att motivera ett motstånd mot SD med förenklade argument om dem som "ett rasistiskt parti" osv. Man måste bemöta deras politik, vilket folk verkar ha ganska svårt för.

Zyperior
10

#0 En reflektion över TS. Vilka är dessa hatare? Jag hoppas inte du menar oss som värnar om ett tryggt och säkert samhälle och därav vill ha en mer resitriktiv och ansvarsfull invandringspolitik, bland annat. Som inte tror på ett mångkulturellt samhälle, inte av rasistiska skäl, utan för att mänskligheten inte är funtad på ett sätt att det kan fungera.

Jag hatar ingen för detta, de enda jag hatar är de som hatar att jag har legitima åsikter de inte tycker jag ska ha.

[helga21]
4

# 9 Och helt plötsligt så har det ingen betydelse hur folk är klädda när en SD:are beskriver deras klädsel men när de visas på fb som har de inte kostym på sig. Kom igen. Vad säger du om resten av mitt inlägg då?

När ska en del av befolkningen inse att SD inte är något rasistiskt eller fascistisk part (vilket flera samhällsvetare slagit fast). Det finns kommunalråd i de större städerna som är SD-märkta bl.a i Malmö och Göteborg. Personligen skulle jag aldrig gå med i ett parti med de värderingar som kallas för detta.

Vad vet du om mig? Hur jag ser ut och vem jag umgås med, vilka som är mina vänner?  Har du varit i Mellanöstern någon gång?

Sommarek
8

#21 "När ska en del av befolkningen inse att SD inte är något rasistiskt eller fascistisk part (vilket flera samhällsvetare slagit fast)."

Vi kan väl ta det när och om de slutar uppföra sig så? Eller menar du att de inte är rasister men att två tredjedelar av befolkningen är för korkade för att "inse sanningen"?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zyperior
10

#17 Är de andra partierna också rasistiska och fascistiska då med tanke på att samma eller till och med värre beteenden finns att hitta hos dem? Två tredjedelar är för "korkade" att inse hur skadlig rådande politik är för Sverige. Så svar ja. Nu tror jag visserligen inte att de är för korkade. De är bara obstinata och går med skygglappar.

[helga21]
2

# 17 Ge exempel på detta tack!

[helga21]
5

Idag fick jag programmet för hösten  från SD. Aktiviteter varje månad med avslutning med en gemensam julfest för hela länet i december. Och vi ska inte ut och marschera en enda gång :) :) Ser fram mot en intressant höst och vinter :)