Göran Greider om IKEA-morden
Göran Greider i ledare i dagens DD:
"Det fruktansvärda dubbelmordet på IKEA i Västerås har rivit upp det sista som eventuellt fanns av sommaridyll. En mor och en son. Deras liv släcktes ut en vanlig dag på IKEA. Mycket av händelseförloppet är fortfarande höljd i dunkel – jag skriver det här på onsdagsförmiddagen - och det kommer att dröja ett tag innan det klarnar.
Men än så länge tyder mycket på att det rör sig om ett så kallat vansinnesdåd – alltså ett dåd som tycks komma ur tomma intet och där inget motiv kan klarläggas.
När det emellertid stod klart att de två misstänkta gärningsmännen har eritrianskt ursprung och är bosatta på ett flyktingboende i närheten vaknade spekulationerna genast till liv – de spekulationer som så ofta har högerextrema förtecken. Men inte bara där. På Svenska Dagbladets ledarsida var man snabba med att koppla det till alla favoritfrågor man har om bristande integration och stökiga, invandrartäta områden i Sverige. Det är som om det står tusen ivriga skribenter och hundratusen nätaktivister på högerkanten beredda att ta varje chans att politiskt exploatera en tragedi.
Men om det nu skulle visa sig att det rör sig om ett vansinnesdåd med upprinnelse i psykiska problem – ja, då är det snarare viktigast att påpekas hur pass sällsynta dessa trots allt är. Kriminologen Jercy Sarnecki talar om att det kan röra sig om några fall per år. De flesta mord som begås, begås mellan människor som på ett eller annat sätt känner varandra."
http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/goran-greider-radsla-och-empati-kring-ikea-morden
Saken är att den 35 åriga manen ansökte om uppehållstillstånd redan år 2013 men fick avslag och höll sig under jorden ända tills Maj månad då han gjorde en ny ansökan om uppehållstillstånd, dådet skedde efter hans andra avslag.
Det människor ifrågasätter är att det finns inga som helst regler i samhället, vem som helst kan komma och alla kan stanna även om dem bryter mot lagen. Ingen myndighet ser till att dem utvisade ska lämna landet och ingen har koll på om någon har vistats i landet mer än 3 månader och det finns definitivt ingen som kollar om utvisade (brottslingar) återvänder igen. Så, ja, nog är det politisk fråga också. Själva dådet satte bara saken på sin spets. Att vänster och SD har olika åsikter ska inte komma i vägen för ett rättfärdigat samhälle. Just i det ovanstående fallet är nog dem flesta överens att det krävs en förändring och bättre översikt över människor som nekas tillstånd.
#1 Hur hade du tänkt att myndigheterna skulle genomföra detta att se till att någon inte försvinner efter avslag? Kanske taggtråd runt lägren och personal som patrullerar med vapen?
"Just i det ovanstående fallet är nog dem flesta överens att det krävs en förändring och bättre översikt över människor som nekas tillstånd. "
Hur vet du att dådet hade med det nekade tillståndet att göra?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Varför inte använda gränspolisen?
"Sedan 2013 har gränspolisen i Jämtlands län verkställt 40 utvisningar av personer som enligt beslut från Migrationsverket inte får stanna i Sverige. Men många personer väljer att inte samarbeta och i stället leva som gömda. I nuläget har polisen rekordmånga 175 utvisningsärenden som ska verkställas."
http://www.op.se/blaljus/granspolisen-har-aldrig-haft-sa-manga-utvisningsarenden-som-nu
#3 Läste du ens ditt eget citat? "Sedan 2013 har gränspolisen i Jämtlands län verkställt 40 utvisningar av personer som enligt beslut från Migrationsverket inte får stanna i Sverige. Men många personer väljer att inte samarbeta och i stället leva som gömda."
Så vad skulle gränspolisen ha för effekt menar du eftersom de i dagsläget inte har det på dom personerna?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Vad jag syftar på är, varför inte låta polisen finnas på plats och ha en bil redo som kör folk som nekas tillträde till flygplatsen/bussen/tåget etc
Uppenbarligen så har vi gränspoliser så varför inte låta dessa sköta utvisningar med en gång. Är inte det genomförbart?
#5 De ska alltså bevaka asylboenden samt privata boenden ifall migrationsverket skulle skicka ett brev? Du tror inte den kostnaden blir större än den som en ny ansökan ger för dessa personer?
#6 Om jag har förstått saken rätt så ska boenden bevakas från och med nu pga hoten. . Min tanke var mera att dem skulle få snabbare besked och därför skulle dem inte behöva vistas i landet i flera månader/år utan vetskap. Det måste väl vara bättre för allihopa?
#7 Det finns skäl till att ansökningarna tar tid och det har att göra med de dokument man får skicka efter från andra länder, det är inget som det går att påverka.
Ja, man får skydda de boende nu, eftersom rasister sprider en massa hat på nätet och försöker framställa som att de vet att detta dåd har med våldsmannens asylsökning att göra alternativt att denne är terrorist, varpå de eldar upp varandras känslor till lynchstämning.
Så jag återupprepar igen:-> Hur vet du att dådet hade med det nekade tillståndet att göra? <-
#8 Eftersom dem kommer att vara bevakade i fortsättningen så borde det vara lättare för myndigheter att i fortsättningen finna och utvisa dem som får avslag.
Jag har aldrig påstått att mannen gjorde dessa dåd pga att han blev utvisad, däremot sa jag att den händelsen satte saken på sin spets. Problemet har funnits där hela tiden. . Ingen kollar något, ingen undersöker något och det är fritt fram för vem som helst att komma i landet. Samma sak vid utvisningar, ingen har koll på någonting och vill man inte bli utvisad så kan man stanna ändå. .
Vad det gäller rasismen så anser jag att vänster och SD sympatisörer bär lika stor skuld. SD känner sig motarbetade, hotade, jagade och det florerar massor av uppdagade historier om dessa.
Vänster tar varenda tillfälle i akt att skrika rasist och uppmana till våld så det är lika tröttsamt i längden.
Jag har sett en hel del osmakliga bilder från bägge sidor. Bla florerar det en bild från vänsteraktivist med bild på två knivar med namn "Lindrig" med text "Tre personer har blivit skurna, hoppas att det var lindrigt" Fruktansvärd sak att skriva efter det som hänt men vänster har inget att oroa sig över - media är inte intresserad av deras företeelser, dem har fullt upp med SD hetsjakt. .
#9 Du tror att pga detta dåd så kommer rasisterna utgöra ett hot mot asylsökanden i all framtid?
Jag skriver bara rasist när begreppet är berättigat, som i denna fråga.
Och det lustiga i kråksången är att när SD skriver något vidrigt på nätet, så är du en av dom som skriver saker som "Men det var en person, inte vad SD tycker", men nu när en "vänsteraktivist" (du borde lära dig vad begreppet egentligen står för, dessutom är Hanna miljöpartist) så ska hela vänstern svara för det enligt dig. Logiskt?
#9 Jag tror ingenting, det är vad tidningen skriver att polisen har beslutat. .
Nope, jag har aldrig försvarat rasistiska uttalanden och kommer aldrig att göra detta dock finner jag det lite ironiskt att ett parti måste ständigt försvara sina medlemmars åsikter medans andra partier och dess medlemmar går fria.
"Jag skriver bara rasist när begreppet är berättigat".
😂
"..men nu när en "vänsteraktivist" (du borde lära dig vad begreppet egentligen står för, dessutom är Hanna miljöpartist) så ska hela vänstern svara för det enligt dig. Logiskt? "
Vad är det Sanna inte förstår med ordet "vänsteraktivist". Bara för att ordet vänster är med, betyder inte det att aktivisten tillhör vänsterpartiet.
Således behöver inget enskilt parti stå till svars, tycker det framgår ganska tydligt i sannas resonemang. Det är media Sanna beklagar sig över, dem borde stå till svars för sin ensida uthängning av politiska personligheter. Vänsteraktivister, nästan oavsett hur makabert beteende de företar sig med (till exempel misshandlar en judisk/romsk journalist), blir aldrig uthängda. SD-sympatisörer blir uthängda och trakasserade bara för att dem är SD-sympatisörer. Behöver knappt ens sagt något öht förutom att de röstat eller på något sätt sympatiserar med partiet.
Så kallar man SD odemokratiska och fascister. Jo tjena. Där har du två begrepp folk uppenbarligen behöver lära sig vad de står får.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Ibland blir ett vansinnesdåd en orsak till politiska diskutioner, men detta betyder inte att sådana diskutioner innebär någon betydelse.
Fel orsak ger fel anledningen.
#13 Vi har haft många vansinne dåd på sista tiden, vi kan dagligen läsa om skjutningar, bomber, handgranater, knivhugg, misshandel, bilar i brand, våldtäkter, senast igår var det en tjej som blev utsatt för en gruppvåldtäkt ute. Så, egentligen är det som skedde på IKEA bara ett dåd i mängden. .
Många har reagerat på uttalanden att våldet minskar, många har även ifrågasatt 7 klöver och deras ansvarslösa politik för dem är direkt orsak till alla ovanstående dåd. Totalt misslyckande på integration, utanförskap, fattigdom och den ökade rasismen i utanförskapsområden har skapat kaos.
Jag förstår inte hur någon kan säga att det inte är politiska frågor? Det är ju 7 klöver som i högsta grad bär ansvaret för dagens situation i landet, genom kortsiktig politik och sitt ansvarsbrist har dem skapat kaos.
# 14 Så vad du menar Sanna70 om vi inte haft invandrare så hade dessa brott aldrig hänt ?
Klart det är en politisk fråga,,,,,Men samhället har ju det största ansvaret, det vill säga du och jag. Det är därför det blir kaos,avundsjuka och rädslor.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#15 Nej. Det jag menar att om vi hade haft en ansvarsfull politik så hade inte dessa problem uppstått.
Just nu har vi 55 "No Go Zon" område i Sverige. Varför, hur har det kunnat bli så?
http://www.svd.se/55-no-go-zoner-i-sverige
Vad det gäller samhället så har vi gjort väldigt mycket och vi gör fortfarande mycket men när man ser problemen som har skapats under tiden då är det svårt att förstå hur det ska lösas. Att skrika rasist så fort man nämner problemen eller att spy galla över SD och skylla allt elände på dem är knappast en bra lösning. Jag ser ingen avundsjuka i samhället, jag ser ledsna människor som får stå i kö på cancerbehandling, som inte kan äta för att dem inte har råd med tandvården, som delar en portion mat för att pensionen inte räcker. .
# Sanna70 Har du sett mig kalla någon rasist ?
Jag frågar åter igen är det invandrarnas fel att köerna är långa till cancerbehandlingarna,tandvård och att pensionärer väljer borta att dela en portion mat för att spara pengar. Vi Svenskar har det väldigt bra, men vi är bortskämda.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Bortskämda? Kanske ser du dem bortskämda överallt, min verklighet ser annorlunda ut. Jag arbetar med dessa människor som lever i nöd och som inte får den hjälp dem behöver. .
Det var någon som sa att vi har invandringen att tacka för att vi har det så bra 700 000 arbetar. (Tror att det var den siffra) En beundransvärd siffra faktiskt och det är bara roligt att vi kunnat hjälpa så många människor att försörja sig själva och bidra till landets utveckling i form av skatt. .
Något som däremot glöms är att det finns lika många arbetslösa invandrare/flyktingar och dessa lever på bidrag.
Om vi nu lägger till den stora arbetslösheten som i sin tur ger minskad skatt så ser vi att det inte går runt.
Vi skulle också kunna lägga till statens underskott för att få hela bilden klar.
Med dessa faktum ärt det inte konstigt att samhället havererar. Att inte vilja prata om problemen som finns i våra kommuner är samma sak som att säga att dessa inte finns. Alltså väljer vi att vända ryggen till dem utsatta och hela tiden blickar vi mot någon annan som har det värre. Hur kan detta vara mer behjärtansvärt har jag svårt att förstå.
# 18 Vilka lider nöd i Sverige menar du Sanna70 ?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#19 Jag nämnde några i #16 men listan skulle kunna göras bra mycket längre. Jag har skrivit om dessa saker på fler ställen men det känns ganska lönlöst och framförallt hopplöst att lägga fram både fakta och bevis när det bara viftas bort gång på gång på gång. Vi får se vad folket säger 2018
# 21 Trots det så är det inte varken fakta eller bevis på att invandringen orsakar det du vill påskina sanna70.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#22 "Många kommuner har öppet deklarerat att de inte längre har kapacitet nog att ta emot fler flyktingar. Att det inte finns boende, utrymme för skolgång, resurser i vården eller att kommunen helt enkelt inte har råd. Trots dessa signaler insisterar regeringen fortsatt på ett ökat flyktingmottagande. De kommuner som vägrar vill regeringen tvinga."
http://www.svd.se/fel-att-tvinga-kommuner-att-ta-emot-flyktingar
"Svenska folket ser att välfärden redan idag är pressad, skolan behöver pengar osv. Samtidigt som man upplever att antalet människor ökar och kostnaderna med det."
Som Sanna70 säger och vilket står i danska Politiken 13/8, sökte mannen uppehållstillstånd i nov. 2013 och fick avslag med utvisning till Italien, varvid han avvek och höll sig kvar här. Nytt avslag i maj i år. Sanna efterlyser, väl optimistiskt kanske, effektivare metoder att avvisa personer med avslag, medan i verkligheten valet syns fritt om man vill bry sig om myndighets legala beslut eller inte och kan välja stanna kvar ändå illegalt. Verkar rimligt som Sanna att se det som ett problem att enligt även Migrationsverket flera tiotusentals personer lever dolt illegalt efter avslag. Hennes kritiker tycks inte se något problem i detta och de följder det kan få. De ser heller inte att någon borde ha ett ansvar här.
# 23 Det är samma med kommunerna som vissa länder vägrar hjälpa till. Kommuner som inte vill ta emot hjälpsökande kan bli tvingade.JA. Hur hade det sett ut om alla tog ett ansvar ? Länkarna du la har jag inte lust att läsa, dom brukar vara så färgade.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 

Det kan ju vara så att han var så desperat för att inte bli utvisad att han ville vara säker på att komma i fängelse i Sverige.
Vad jag har läst så skulle han skickas till Italien, men det är ju inte säkert att man har koll på EU och regler och lagar när man kommer från Eritrea.
Men hade det varit min familj som blivit mördade på IKEA så hade jag givetvis önskat honom åt h-e till.
Men jag spekulerar alltså. Det kan ju var att han är mentalt störd. Men det är nånting med detta som inte riktigt stämmer, tycker jag. Jag tror absolut inte på nån terrorattack.
Hatar cancer och älskar vårlökar.