Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1806 ggr
[sanna70]
11

Det räcker nu!

"Det räcker nu, allvarligt talat. Jag och många fler tänker inte ta det här längre, det får vara slut nu! Jag är snart 17år och om mindre än 1 vecka börjar jag mitt andra år på gymnasiet. Ny ort, ny skola, nya lärare och nya vänner. Jag gör det inte frivilligt, jag är helt enkelt tvungen. Jag måste lämna mina fina vänner i min förra skola, dom som alltid stöttat mig och funnits där i alla lägen. Jag måste, jag är rädd och trött. Trött på att bli särbehandlad, hotad och förföljd. Jag är så trött på att dagligen få meddelanden där det står att ”Nästa gång jag ser dig ska jag fan slå ner dig” eller ”Snälla gör samhället en tjänst och ta en pistol mot huvudet och tryck av!” osv."

http://jolinberg.forme.se/

Amstel
5

Har läst ditt blogginlägg.  Fullkomligt vidrigt, oacceptabelt och vedervärdigt vad du behövt utstå! Det är Så förbannat fega handlingar, att hoppa på och mobba en annan medmänniska. Usch!

En stor styrkekram till dig.

Vanja
4

Jag läste detta förut, och detta tror jag förekommer ibland alla partier, har träffat de som är med i ung vänster och de får också stå ut med mycket och bli tvugna att svara för vad hela partiet står för eller vad enskilda partimedlemmar säger. Detta tycker jag är oerhört tragiskt. För det resulterar i att människor inte vågar säga vad de tycker och att de som säger vad de tycker senare får må dåligt över det. 

Vill man vara Sverigedemokrat så ska man kunna vara det utan att bli utsatt för dessa saker, speciellt om man bara är 17 år. Man ska få tycka vad man vill utan hot och mobbning.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[tk1971]
5

Jag hoppas att den här personen är medveten om att hon får lägga politiserandet på hyllan om/när hon söker till polishögskolan, som hon säger sig vilja göra.

[sanna70]
17

Det är lätt att folk tror blint på allt som skrivs i media, om vi läser dagligen om ett specifikt parti och deras uttalanden så är det lätt att tro att det är bara är dem som uttalat sig rasistiskt. Det är just det jag menar med mörkläggning, det finns inte ett enda parti som inte har kommit med (lika många)rasistiska uttalanden och nedvärderingar mot invandrare/flyktingar som SD. Varför ser vi inte dessa på första sidan i media?

Demokrati är i riskzonen när folk blir hotade till livet pga deras politiska värderingar. SD är Sveriges 3 största parti och är det inte dags att börja respektera varandras åsikter nu även om man inte delar dessa?  Vuxna ska vara förebilder för våra barn, vad är det barnen ser? Vad är det barnen lär sig? Att det är ok att hota någon till livet för att dem tycker annorlunda? Att det är ok att misshandla någon för att dem inte tillhör "rätt" parti? Hur långt ska detta hatet få gå?

Denna kommentar har tagits bort.
[helga21]
3

# 3 Av vilken anledning skulle hon inte få fortsätta med att var politiskt aktiv?

white lady
9

# 4 Sanna70,  Alla dessa fina kriterier hittar du ju just bland ett vist partis medlemmar. Hur tänkte du där ?

Vuxna ska vara förebilder för våra barn, vad är det barnen ser? Vad är det barnen lär sig? Att det är ok att hota någon till livet för att dem tycker annorlunda? Att det är ok att misshandla någon för att dem inte tillhör "rätt" parti? Hur långt ska detta hatet få gå?  

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
10

#7 Hittar dessa fina kriterier bland alla partiers medlemmar. TS handlar ju om en tjej som blir utsatt för just denna typ av vuxenmobbing, trots att det är SD hon håller på.
Klart man ska skriva i tråden om den inriktningen då. För media skriver ju bara om den andra inriktningen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
10

#7 Jag har aldrig hört någon SD sympatisör uppmana sina eller andras barn till hot och våld. Inte heller någon av dem vuxna heller för den delen. Missnöje har jag hört och läst om men aldrig hot och våld! 

Du kanske blandar ihop dem med vänster som gärna uppmanar till både hot, våld, uppror mm

white lady
8

# 9  Sanna det räcker att plocka ur en enda mening ur flickebarnets text så förstår man att hon är ganska oerfaren och skulle nog inte uttala sig om andra. Vad sd står för gentemot invandring och ett öppet Sverige är ju just hennes egna ord.

" det är då ni kastar in mer ved i brasan som leder till att hela helvetet brinner lös och då står vi där med ett "vi och dom"-samhälle. Det räcker nu! "

Sedan lägger jag ingen värdering eller blandar ihop varken vänster,höger eller mitten. Vad är det för sandlådemetod?

Zyperior
8

#9 "Vad sd står för gentemot invandring och ett öppet Sverige är ju just hennes egna ord./…/" det är då ni kastar in mer ved i brasan som leder till att hela helvetet brinner lös och då står vi där med ett "vi och dom"-samhälle. Det räcker nu! ""

Det är ju under nuvarande politik som "vi och dom"-samhället skapas. SD har inget att göra med att det skapas.

white lady
6

# 11 Precis,,,,och sd ställer invandrarna mot vissa grupper. Så vad är skillnaden på detta flickebarn och en invandrare ?

Zyperior
8

#12 När ställer SD invandrare mot vissa grupper?

Du blandar inte ihop SD med regeringen nu kanske, som vill göra det lättare för invandrare än infödda svenskar, att få jobb och bostad. Gratis tandvård, sjukvård, körkort med mera. En infödd svensk förväntas lära sig svenska, och bra sådan, för att få ett jobb. Man måste i princip har gått 3 år på gymnasiet med obligatorisk svenskundervisning för att över huvud taget kunna söka in på högskola. Har en "nysvensk" dessa krav på sig. Nej, de får istället pengar för att gå en SFI-kurs och sen har de magiskt en högskolekompetens.
Jag anklagar inte invandrarna för detta. Hade jag fått de förutsättningarna hade jag bara roffat åt mig så mycket jag kunde.
Det jag anklagar är politiken bakom det, en politik som verkligen sätter invandrare mot andra grupper.

white lady
7

# 13 Du har dom förutsättningarna om du själv vill också. Det du åmar dig över heter validering.

Men läs ditt inlägg snälla , du gör ju precis det som är så typiskt för en sdare nu. Varför skulle de förutsättningarna ställa någon mot någon annan. Kalla det en andra chance och vad glad att de får jobb. Det kallas integration.

Mig veterligen ska invandringen hjälpas på plats enligt sd.

[sanna70]
6

Tanken är god, hjälp till alla och ut i arbetslivet men när pengarna tryter så uppkommer problemen.

Det finns inga eller ytterst få arbete för lågutbildade, det finns inga pengar i kommunerna (dem går med kraftiga underskott) med besparingar på i stort sett allt och det börjar bli kännbart för dem allra flesta.

white lady
8

# 15 Nej Sanna70,,  Problem blir det när ingen vill jobba i sjukvården, eller när de lågutbildade jobben inte görs.

[sanna70]
6

#16 Har du funderat över varför ingen vill arbeta inom sjukvården i Sverige?

Dåliga löner (trots utbildning) obekväm arbetstid, inbeordningar på lediga dagar, indragna semester, inga raster, arbete för flera stycken, tidsbrist, stress, förtvivlan av att inte räcka till. .  Jodå, regeringen har vetat detta i åratal. .

Vad det gäller dem lågutbildade arbeten så är dem redan tillsatta och idag är det ont om sådana arbeten. Minst gymnasial utbildning till undersköterska om vi ska ta det som ett exempel och risken finns att det blir lika illa som med sjuksköterskor för det är precis lika dåliga arbetsvillkor för undersköterskor.  .

white lady
6

¤ 17  " Har du funderat över varför ingen vill arbeta inom sjukvården i Sverige?"

Ja det är ju just det jag gjorde. Och det är inte invandrarnas fel.

Utan en del är alla dessa små chefer som sitter ute i kommunerna. Tre chefer behöver göra vad en person skulle klarat.

[helga21]
8

SD har inget emot invandrare det måste stå klart för alla vid det här laget. Vad SD är emot är den flyktingpolitik som förs av regeringen. Vi kan inte ta emot och assimilera flera flyktingar än vad vi gör nu och det är redan för många för att de ska kunna smälta in i vårt samhälle. Men det är ingen enskild flyktings fel utan det är politikernas fel. Att dessutom låta flyktingar få gå i en egen fil när det gäller busskort såsom i Kalmar län, att ge dem körkort gratis och sjukvård och tandvård när alla andra får betala är fullständigt förkastligt mot den övriga befolkningen som behandlas som en andra klassens medborgare. Vi ska börja med att ta emot de kvotflyktingar som UNHCR säger är riktiga flyktingar från krig inte ekonomiska flyktingar som vill leva på bidrag. Jag känner en flykting som varit här 12 år utan att få arbete trots att denne är elingenjör. Min man försöker nu få in denne på något arbete via sin arbetsgivare.  Är inte arbetsmarknadspolitiken regeringens ansvar och 12 år är ganska lång tid för en person med en utbildning som kan göra skäl för sig.  Hur ska människor som inte har någon erfarenhet eller utbildning så i fall komma ut i samhället? 

Sverige är inte hela världens socialjour, snart kommer våra förmåner att falla ihop. Detta land byggdes av människor i arbetskläder och det förstörs av människor i kostym. Vi har 2 % av EU:s befolkning och tar emot 15 % av flyktingarna som vill till EU.  Alla människor som har ett giltigt skäl att komma hit är välkomna och att inrätta sig efter våra lagar. Men vi kan inte ta emot alla andra.

Visst säger då de som är emot det jag säger vad ska de ta vägen när det krigas i deras länder. Ja en bra sak vore kanske att engagera sig politiskt och försöka att förändra situationen där de befinner sig. Vi hade ANC här så länge som Sydafrika var en diktatur. Sverige har gått från fattig till rikt på 150 år.  Tänker någon på hur det förhåller sig i dessa länder och tänker någon på VEM som ska vända den inriktningen om alla flyr. 

Har ni hört talas om braindrain. dvs att man tar emot högutbildade och det gynnar naturligtvis Sverige om så är fallet men hur med det "egna" landet som dräneras på yngre utbildad arbetskraft. Hur ska detta kunna byggas upp?

Jag är väl medveten om att de allra flesta flyktingar finns i närområdet till konflikten det är därför som SD säger att det kostar mindre att hjälpa dem där och vi hjälpa många fler än genom att ta dem hit.

white lady
6

# 19 Då hoppas jag du är medveten om hur mycket sd är beredda att satsa när det gäller hjälp på plats.

Och vill man som företagare ha subventionerad arbetskraft, ja då blir det svårt för dessa människor som du syftar på att få jobb.

Alla som har giltigt skäl är ju de som får stanna idag. 

Stor skillnad  på flyktingar och de som flyr från dåliga tankar om sitt egna land.

VildaVittra
6

#19 "Jag är väl medveten om att de allra flesta flyktingar finns i närområdet till konflikten det är därför som SD säger att det kostar mindre att hjälpa dem där och vi hjälpa många fler än genom att ta dem hit."

Jag har frågat många gånger hur SD tänkt sig lösa vatten, mat och medicintillgången i flyktinglägren utan att riskera folks liv eller att genom en allt för hård odling utarma jordarna i länderna i fråga, utan svar. Hur ska de lösa det faktum att det är ont om vatten? Jag undrar också hur SD tänkt lösa det faktum att flyktingarna i flyktinglägren inte får arbeta eftersom arbetslösheten i de länderna vida överstiger den arbetslöshet vi har i Europa. Ockupera det landet kanske och ändra dess lagar?

Och hur tänker SD lösa det faktum att sjukdomar sprids som en löpeld eftersom lägren är trångbodda och det saknas möjligheter till en godtagbar hygienisk standard?

SD baserar sina uttalanden på fantasier, utan att ha en aning om den problematik med flyktingläger som faktiskt finns. Deras lösning verkar vara att vifta ett trollspö, för själva kommer de inte med några genomförbara förslag. 

Skulle du vilja leva i ett flyktingläger i årtionden eller kanske resten av dit liv? Där du ser dina barn dö för att du inte har råd att köpa medicin till dom (skriv nu inte "Men medicin fååår man ju" för då visar du bara på att du uttalat dig om en situation du inte har den blekaste aning om hur den ser ut). 

Vad SD tycks tro att ett flyktingläger ser ut som:

30-3 Ferie i Norge (9354978845).jpg

Verkligheten:

File:Rwandan refugee camp in east Zaire.jpg

Snälla wikimedia commons ställde upp med bilderna

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rwandan_refugee_camp_in_east_Zaire.jpg?uselang=sv
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Camping#/media/File:30-3_Ferie_i_Norge_(9354978845).jpg

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
7

"Du har dom förutsättningarna om du själv vill också. Det du åmar dig över heter validering."
Nej, jag får inte förtur i kön till varken jobb eller bostad på grund av min härkomst.
Jag får inte gratis tandvård och sjukvård.

"Men läs ditt inlägg snälla , du gör ju precis det som är så typiskt för en sdare nu…"

Konstigt att jag gör något som är typiskt en SDare, med tanke på att jag sympatiserar med stora delar av deras politik? Tror du att du nervärderar min åsikt på något sätt när du påstår att jag är typiskt SD? I så fall bekräftar du bara att det råder åsiktsförtryck mot SDare, vilket den här tråden handlar om.

"…Varför skulle de förutsättningarna ställa någon mot någon annan. Kalla det en andra chance och vad glad att de får jobb. Det kallas integration."

Säg det till alla unga som aldrig kommer in på bostadsmarknaden. Säg det till alla unga och långtidsarbetslösa som har svårt att få jobb. Säg det till alla pensionärer som lever på minimum. Jag är glad när alla får jobb, bostad och sjukvård på lika villkor. Var man kommer ifrån ska inte ge en varken plus eller minus. Ur den aspekten är ju nuvarande regerings politik rasistisk. SD föreslår endast samma krav på invandrare som man ställer på en Svensk. Man tycker dem är lika mycket värda. Nuvarande regering med DÖ-kompisar nervärderar ju svenskhet så förbannat. Det är fult att vara svensk, ändå är hela världens befolkning svenskar. Håller du inte med är du rasist.

white lady
5

# 22   "Nej, jag får inte förtur i kön till varken jobb eller bostad på grund av min härkomst."

Nä och varför skulle du behöva det ? Du verkar ju behärska Snenskan bra i både skrift och så ?

Onej jag har väl inte nedvärderat dig på något sätt ? Jag hoppas du är en självtänkande människa.Du däremot tycker saker som INTE är ok för mig.Typ att jag inte har något att säga till om för jag inte röstar.

Vad har du fått det ifrån att en frisk svensktalande människa inte får hjälp. Det är skrönor vissa tydligen vill ska vara sanna det du rabblar upp.

Hur kan det vara fult att vara Svensk när alla vill vara det ?

[helga21]
5

De som finns i flyktinglägren idag behöver mera hjälp. Jag förstår inte varför just SD ska lösa problemen där. Jag jag vet hur det ser ut och Jimmie Åkesson vet ännu bättre hur det ser ut då han varit på besök där mer än du har Vilda Vittra.

[helga21]
3

# 20 Som jag tidigare sagt jag avser kvotflyktingar. Kan ni tala om varför just Sverige ska ta emot 15 % av alla flyktingar som vill till EU när vi utgöt 2 % av EU:s population. De övriga nordiska länder för en helt annan flyktingpolitik.

VildaVittra
5

#24 Och hur vet du att jag inte varit det? Du behöver nog putsa din spåkula lite. 😎 Och att åka förbi ett flyktingläger och sedan ta in på ett lyxhotell ger ju ingen någon vidare inblick i hur livet verkligen är.  Det ger heller ingen inblick i hur jordmånen i landet är eller vattentillgången (vad jag vet har den pojken aldrig studerat några sådana ämnen). 

Varför SD ska komma på lösningen? Tja, för att det har man jobbat på sedan andra världskriget med att lösa utan att lyckas, men SD anser ju att det finns en lösning och då är det ju inte mer än rätt att de berättar för oss "obildade". Eller är det att en icke existerande lösning ska uppfinnas bara för att SD tycker det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
3

#25 Svaret på den frågan ligger i utrymme och möjlighet.

[helga21]
6

# 28 På vilket sätt har vi större utrymme och möjligheter än de andra länderna i norden eller EU. Sen är det så att att det är inte Sverige som slåss. De får lära sig lösa problemen själva inte förvänta sig att vi ska göra det. Jag ser ingen anledning till att ta emot fler än vad vi kan mäkta med. Vi förstör vårt  samhälle och det vi har byggt upp de senaste 150 åren. Det är synd om människor som råkar ut för krig och hungersnöd och i princip så är det synd om mer än hälften av jordens befolkning men jag anser mig inte var skyldig till detta. Och därmed inte heller skyldig att reda ut det hela. Däremot så anser jag det var min skyldighet att försvara mitt land och min kultur. Vi har FN:s organ UNHCR som ska reda ut det däremot.

Sen undrar jag fortfarande  varför just SD ska var ansvarig för flyktinglägren. Kan någon svara mig på den frågan? Jag menar ansvar.

VildaVittra
2

#29 Aha, västvärlden ska alltså två sina händer när de orsakat spänningarna i landet (kolla gärna upp konflikternas ursprung). Intressant tanke. Glömmer du behändigt bort att vi själva hade en befolkning på flykt från fattigdom 1850-1920? Skulle USA "tvått sina händer" då tycker du? Och om du nu inte räknat ut det med informationen du faktiskt fick, så är just det att många flyttade härifrån som gjorde att vi hade möjlighet att bygga upp vårt land samt att vi koloniserade norra Sverige där vi avhyste ursprungsbefolkningen. 

Jag har redan svarat på din sista fråga, du valde att inte ta in informationen. 

Och jag vill gärna veta hur du vet att jag inte sett ett flyktingläger. *väntar*

white lady
4

# 24 Vem har påstått att j.å ska fixa det. Men du verkar ju veta vad som står i sds papper. Så hur mycket hjälp handlar det om. Förutom allt lidande som finns i att bo i läger.

Du helga21  verkar tro j.å är ensam om att trycka på att fler EU länder måste ta större ansvar.Följer du inte politiken eller bara j.å `?

Zyperior
4

"Nej, jag får inte förtur i kön till varken jobb eller bostad på grund av min härkomst."

**Nä och varför skulle du behöva det ? Du verkar ju behärska Snenskan bra i både skrift och så ?
**

Varför ska någon annan få gå före mig då i bostadskö och arbetskö då, bara för att de har annan härkomst?

**Onej jag har väl inte nedvärderat dig på något sätt?
**
Du får jättegärna hänvisa till det inlägg där jag påstår att du gör detta.

**Du däremot tycker saker som INTE är ok för mig.Typ att jag inte har något att säga till om för jag inte röstar.
**Nehe, tråkigt för dig att jag har åsikter då. Du tycker massa saker som inte är ok för mig. Att du har dessa åsikter respekterar jag, men jag kommer bemöta dem, hur jobbigt du än tycker det är att någon annan inte tycker som du. Detta är åsikter jag dessutom hör medhåll från från alla politiska håll, oavsett partitillhörighet. "Röstar man inte, så ska man inte klaga."
Fullföljer man inte sin plikt mot demokratin att rösta och påverka kan man, enligt min och många andras åsikt, inte beklaga sig över någots parti påverkan på samhället. Enkel logik faktiskt.

Vad har du fått det ifrån att en frisk svensktalande människa inte får hjälp.
När påstår jag detta? Är det möjligtvis så att du får direktiv från Vildavittra vad du ska skriva kanske? För jag börja känna igen ett visst mönster av att lägga ord i mun på folk.

Hur kan det vara fult att vara Svensk när alla vill vara det ?
1. Ja du, fråga regeringen. Man får ju uppenbarligen inte hylla svenskhet. Då ska det definieras och ramas in. Gör man det, dvs exkluderar de som inte kan indentifiera sig med den mallen, då är man rasist..
2. Källa på att alla vill vara svensk?

VildaVittra
5

#32 Oj, här var vi paranoida. Men för att lugna din fragila lekamen, så kan du få se att White lady och jag aldrig haft kontakt med varandra, vi råkar bara båda ha vettiga åsikter. Så kan du lägga konspirationsteorierna på hyllan nu? 

Vi har ju diskuterat vikten av att uttrycka sig korrekt samt att syfta rätt vid tidigare tillfällen. Vore det inte lämpligt att du tog till dig av det nu och slutar anklaga folk för att lägga ord i din mun? 

"Varför ska någon annan få gå före mig då i bostadskö och arbetskö då, bara för att de har annan härkomst?"

Därför: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/806816-sokte-lagenhet-fick-sjukt-rasistiskt-svar

Zyperior
6

#33 Haha. Nej. Inte paranoid. Även om det skulle varit så att du sa åt henne va hon skulle skriva så hade jag inte brytt mig. Jag tyckte mest det va intressant att era argumentationstekniker va så lika. Att det på något sätt skulle bekräfta att era argument och åsikter är vettiga är inte sant. Om det skulle vara mitt fel att jag inte "syftar rätt" som du hävdar borde White lady inte ha några problem att hänvisa till de åsikter och yttranden jag menar att hon lagt i min mun. Likt dig i tidigare diskussioner kommer hon inte kunna göra detta. Mig kör ni inte över så lätt med lömsk retorik och härskartekniker. Tycker mest det talar för sig själv istället. De riktiga argumenten håller inte. Sen, varför skulle infödda Svenskar få sämre förutsättningar för att det finns rasistiska hyresvärdar och arbetsgivare? Blir dem mindre rasister då? Löser man problemen då?

white lady
4

VARSEGOD   #32 av: Zyperior

# 32   " Varför ska någon annan få gå före mig då i bostadskö och arbetskö då, bara för att de har annan härkomst?"

Det handlar inte om härkomst,utan snarare att de snabbare ska in i samhället. Du är väl redan inne, eller vill duu ha mer hjälp. Varför i så fall?

I ditt inlägg # 22 Fråga du mig om jag trodde att jag nervärderade dig!.

"# 22 Tror du att du nervärderar min åsikt på något sätt när du påstår att jag är typiskt SD?"

Och nu kommer vi in på ett roligt citat från en typisk sdare.

# 32  " "Röstar man inte, så ska man inte klaga."

Vem har bestämt det då ? Och visa gärna VAR jag beklagar något ? Det är ju du som dragit på dig offerkoftan. Du får ju varken bostad eller något gratis.

Och här kom svaret på din undran.

#"22 Nej, jag får inte förtur i kön till varken jobb eller bostad på grund av min härkomst.

Jag får inte gratis tandvård och sjukvård. "

Och dessutom lider du av konspirations syndromet VildaVitra kan nog tänka och tycka själv.

#22 " Hur kan det vara fult att vara Svensk när alla vill vara det ?

1. Ja du, fråga regeringen. Man får ju uppenbarligen inte hylla svenskhet. Då ska det definieras och ramas in. Gör man det, dvs exkluderar de som inte kan indentifiera sig med den mallen, då är man rasist..

Har regeringen sagt att det är fult att vara Svensk? Vad är svenskhet för dig då ?

2. Källa på att alla vill vara svensk?

Ja kanske för att många vill bo i Sverige, eller är det pågrund av bidragen tror du ?

Zyperior
4

#35 Oj vilken soppa till inlägg. Då ska vi se om vi kan reda ut detta. =)

_"Det handlar inte om härkomst,utan snarare att de snabbare ska in i samhället. Du är väl redan inne, eller vill duu ha mer hjälp. Varför i så fall?"

_Nej, jag talar inte om mig per se, utan mer om min etniska tillhörighet som nu får stå tillbaks för andra etniska tillhörigheter pga  regeringens rasistiska politik.
Jag talar för de väldigt många ungdomar som har näst intill omöjligt att få en egen bostad eller ett första jobb. Jag talar för de långtidsarbetslösa. De hemlösa. De som hamnar i långa vårdköer. De nu blir förbisprungna av andra endast för att de är av annan härkomst.

"ett roligt citat från en typisk sdare."**
# 32  " "Röstar man inte, så ska man inte klaga."

**Skulle det va typiskt SD att tycka? Hela min familj, sossar hela bunten nästan, har sagt detta till mig vid princip varje val. Inte som en uppmaning, för de vet att jag röstar, utan mer som ett förbannande över de som inte röstar och sedan gnäller över valresultatet.

_"Och visa gärna VAR jag beklagar något ?"
_Alla dina inlägg. Du beklagar dig över SDs politik osv. SDs politik är ett resultat av hur samhället ser ut, lika mycket som andra partiers politik är ett resultat av hur samhället ser ut. Ett utseende som påverkas av hur man röstar i val. Gör man inte det kan man enligt mig och många andra inte säga så mycket om det.

_"Har regeringen sagt att det är fult att vara Svensk? Vad är svenskhet för dig då ?"
_Inte uttryckligen, men genom sin rasistiska politik har dem sagt det. Reinfeldt har dock sagt det tidigare, uttryckligen.
Tänker inte ta någon debatt om vad svenskhet är här, men kan enkelt konstatera att det räcker inte med medborgarskap. Vi kan ta den diskussionen, om du startar en annan tråd för det eller vänder dig till någon av de redan befintliga på ämnet.

_"Ja kanske för att många vill bo i Sverige, eller är det pågrund av bidragen tror du ?"
_Så bara för att man vill bo, eller bor i Sverige, vill man vara Svensk? Tror säkerligen jättemånga inte ser sig som Svenskar eller har någon lust att indentifiera sig med den nationaliteten. Varför försöker man hela tiden påtvinga folk en nationell identitet och förutsätter att det är självklart att alla vill vara det?

Ganska rasistiskt när man tänker efter. Man värdesätter svensk nationalitet mycket högre än andra nationaliteter när man gör så. För jag tror väl inte du skulle komma och påstå att "alla vill vara amerikaner/sydafrikaner/spanjorer/etc.etc.", men svensk, det vill tydligen alla vara. ?

JanneL
6

Jag blir arg när jag läser att man blir hotad för att man är engagerad i ett parti. Spelar ingen roll vilket partie det handlar. Hot och dylikt  här faktiskt ett sätt att undergräva demokratin i Sverige.

monstermash
5

#36 - Vad är det som får dig att tycka att regeringen driver en rasistisk politik?

#29 - "Sen undrar jag fortfarande  varför just SD ska var ansvarig för flyktinglägren. Kan någon svara mig på den frågan? Jag menar ansvar."

I och med att SD's flyktingpolitik går ut på att hjälpa flyktingar på plats, så är det väl rimligtvis dem man förväntar sig ska ta ansvar för det också.

Zyperior
5

#38 Deras politiska förslag gör skillnad på folk och folk beroende på härkomst. Är du svensk har du långt ifrån samma fördelar som folk från andra länder och kulturer. Människor är inte lika värda i ett Socialdemokratiskt sverige.

monstermash
4

#40 - Du får gärna utveckla, vilka fördelar får de som inte svenskarna får?

Zyperior
2

Läs inlägg #13

VildaVittra
5

#42 "Du blandar inte ihop SD med regeringen nu kanske, som vill göra det lättare för invandrare än infödda svenskar, att få jobb och bostad. Gratis tandvård, sjukvård, körkort med mera. En infödd svensk förväntas lära sig svenska, och bra sådan, för att få ett jobb. "

Nu blandar du återigen ihop äpplen och päron. Invandrare har inte gratis tandvård, däremot har asylsökande rätt till akut tandvård. Med akut tandvård menas att man gör det som krävs för att patienten ska kunna äta utan smärta. De får inte löständer, tandblekningar eller champagne i väntrummet. Papperslösa får betala allt ur egen ficka. Gällande sjukvård så har asylsökande gratis vård, medan invandrare samt svenskar betalar upp till högkostnadsnivån, papperslösa betalar det som det faktiskt kostar men får inte förebyggande vård, utan man får vänta in stroken istället för att få blodtryckssänkande innan. 

Det är svårare för en person från många länder att få en bostad och ett jobb, så givetvis måste de få hjälp med det, precis som funktionshindrade får. Alternativet är ju att de får sova utanför Ica med en pappersmugg, men du kanske föredrar det scenariot? 

Men det kanske är en lömsk teknik att ta reda på fakta istället för att dra till med vad som helst? 🙂

Zyperior
5

#43 Blandar ihop äpplen och päron genom att kalla dem frukt kanske? Nåväl, jag är fullt medveten om att alla grupper av invandrare inte får samma typ av stöd som vissa andra grupper. Hursom, så är det ändå invandrare, oavsett vilken kategori de tillhör, som får denna snålskjuts in i arbete och bostad och tillgång till vård. Samt även socialt, medialt och politiskt stöd för sitt förtryck av andra minoriteter.
Det är fortfarande av betydelse varifrån man kommer som avgör om man får denna hjälp. Vilket är min poäng.
"Med akut tandvård menas att man gör det som krävs för att patienten ska kunna äta utan smärta. _De får inte löständer, tandblekningar eller champagne i väntrummet."
_

Har aldrig varit med om att jag fått tandblekningar eller champagne när jag blivit kallad till tandläkaren. Så de får vanlig tandvård helt enkelt. Tror det finns massvis med människor i andra samhällsgrupper som behöver denna hjälp också och har varit i behov av den länge. Som inte har råd att gå och dra en visdomstand t.ex. och istället går med smärtan. Men det är först när invandrare behöver det som man hjälper någon.

"Papperslösa får betala allt ur egen ficka."

Nej, de får hjälp. Lyckligtvis inte från skattemedel, men från organisationer som borde lägga sina pengar på vettigare saker än att hjälpa folk som uppehåller sig i landet illegalt. Varför inte följa SDs exempel även här? Rikta resurserna till flyktinglägren istället och UNHCR, så får många fler hjälp. Men fair enough. Jag skänker inte pengar till dessa organisationer, så de får göra vad de vill med sina pengar.

"Det är svårare för en person från många länder att få en bostad och ett jobb"

Ja, men de är varken mer eller i mindre i behov av bostad eller jobb än utsatta i andra samhällsgrupper. Jag kan hålla med om att det finns priviligerade i vårt samhälle. Just nu är jag en sådan. Min poäng är inte att alla ska ha tillgång till hjälpen bara man ber om den. Men nu spelar härkomst roll huruvida lätt du får bostad och jobb. Det är rasistiskt och bidrar till det "vi och dom"-samhälle som nu råder.

Hade man gjort om regelverket så att denna hjälp invandrare nu får inte va exklusiv för dem, så hade jag hållt käft.

VildaVittra
1

#44 "Nåväl, jag är fullt medveten om att alla grupper av invandrare inte får samma typ av stöd som vissa andra grupper."

Så varför envisas du då med att skriva det mer omfattande begreppet invandrare? Av samma skäl som djurrättsgrupper väljer att skriva procent istället för promille kanske? Dvs att det låter värre.

Tror det finns massvis med människor i andra samhällsgrupper som behöver denna hjälp också och har varit i behov av den länge. Som inte har råd att gå och dra en visdomstand t.ex. och istället går med smärtan. Men det är först när invandrare behöver det som man hjälper någon."

Nej, de får inte vanlig tandvård, för med vanlig tandvård får du som patient välja mellan behandlingar. Och så hittar du som vanligt på "fakta". Man kan som svensk få hjälp med akuttandvård, men då gäller det ju att man faktiskt har ont om pengar och inte lagt sin lön på "iphones". 

Lyckligtvis inte från skattemedel, men från organisationer som borde lägga sina pengar på vettigare saker än att hjälpa folk som uppehåller sig i landet illegalt. "

Jag väljer väl ändå vart jag ska lägga mina pengar? Om du nu inte lyckas räkna ut det, så har jag donerat till sådana organisationer. Och det är alltså inte vettigt att se till att människor inte blir svårt sjuka. Tror du att sjukhusvistelsen sedan är gratis?

"Rikta resurserna till flyktinglägren istället och UNHCR, så får många fler hjälp."

Och hur löser man det att det inte går att säkerhetställa rent vatten samt i tillräcklig mängd, en rimlig nivå av hygien, medicin till alla i lägret, osv? Väntar fortfarande på det där magiska trollspöt SD påstår sig veta vart det finns. Eller de kanske inte läst geologi och vet således inget om hur mycket vatten man kan få upp ur olika bergarter? 

"Hade man gjort om regelverket så att denna hjälp invandrare nu får inte va exklusiv för dem, så hade jag hållt käft."

Se, nu använder du fel begrepp igen, det är nyanlända som ska få förtur. Så de är visst i större behov av bostad och en inkomst, de har nämligen ingenting.

Zyperior
5

_"Så varför envisas du då med att skriva det mer omfattande begreppet invandrare?"
_Det är ju inte fel. Jag ljuger inte. Hur jag uttrycker mig är väl upp till mig då? Det är ju värre att t.ex. säga att SD är rasister, vilket du själv gjort gång på gång. Men varje gång jag ber om källor på detta påstående, så får jag inga. Då är det ju lögn och genast ett betydligt mer tveksamt uttryck.

_"Jag väljer väl ändå vart jag ska lägga mina pengar?"
_Läs gärna färdigt svaren jag ger först innan du kommer med onödiga frågor jag redan besvarat. Jag skrev så här i slutet på stycket "Men fair enough. Jag skänker inte pengar till dessa organisationer, så de får göra vad de vill med sina pengar."_"Och det är alltså inte vettigt att se till att människor inte blir svårt sjuka."
_Det är just det det är, därför är det märkligt att man låter så få få så mycket, medans majoriteten av världens flyktingar, som lider av både sjukdom och svält i flyktinglägren, får betydligt mindre.

_"Och hur löser man det att det inte går att säkerhetställa rent vatten samt i tillräcklig mängd, en rimlig nivå av hygien, medicin till alla i lägret, osv?"
_Så därför ska vi inte skänka mer? Du är nöjd med att det är så?
För att citera dina medhållare, "människors lika värde bla bla bla". Luktar hyckleri långa vägar.

_"Väntar fortfarande på det där magiska trollspöt SD påstår sig veta vart det finns."
_Ja du, resterande 7 har ju trollat med invandringskostnader i ett decennium nu, så vill du se på magi och hur man får pengar att växa på träd så ska du nog titta ditåt istället. Sen vill jag gärna se källa på när SD påstår detta?

_"Se, nu använder du fel begrepp igen, det är nyanlända som ska få förtur."
_Läs första stycket i detta inlägg. Sen, med tanke på hur invandringspolitiken ser ut i detta landet och hur "vattentätt" regelverket visat sig vara, är jag tveksam till om dessa åtgärder bara riktar sig åt asylsökanden och nyanlända.

"Så de är visst i större behov av bostad och en inkomst, de har nämligen ingenting."
Det spelar ingen roll. Vi ska inte behöva tumma på vår levnadsstandard. Vi ska inte bara få beklaga oss när vi är på botten. Vi måste tillåtas att beklaga oss när vi är på väg mot botten. Det är, ur min synpunkt, viktigare till och med. För då kanske vi hinner göra något åt det innan vi hamnat där.

Grundproblemet är ju ändå, som vi alla redan vet, åtminstone vi som inte går med skygglappar eller lever i en låtsasvärld, att invandringen är för stor och har varit det alldeles för länge. Att det då ska tvingas kvoteras in folk i arbete och boende via rasistisk politik är det nog ingen som är förvånad över och då är det givet att folk ställer sig på SDs sida i invandringsfrågan.