Stefan Löfvéns sommartal
Stefan Löfvén sade i sitt sommartal att Sverige skall ha en invandring där migranter & invandrare går direkt in i arbete.
I Juni i år, så var:
Långtidsarbetslösheten: 27,6%.
Ungdomsarbetslösheten (15-24 år): 27,1%.
Arbetslösheten 8,5% i Sverige.
Arbetslösheten bland utrikesfödda med:
Vistelsetid 0-2 år: 54,9%.
Vistelsetid 3-5 år: 45,2%.
Vistelsetid 6-8 år: 40,6%.
Det kan ta upp till 30 år, om inte mer, innan arbetslösheten bland utrikesfödda sjunker till samma nivå som för inrikesfödda enligt statistiken.
Drygt 13% av Sveriges befolkning (åldersgrupp 20-64 år) lever på socialbidrag eller andra ersättningar. 13% motsvarar ca 805.000 personer.
Hur ser statsministerns plan ut? Svenska folket vill ha ett svar. Vart skall alla pengar komma ifrån? Sverige lånar redan idag miljarder och åter miljarder kronor
.
Hur blir det med de svenska ungdomar som skall ut i arbetslivet. Vart skall de bo, och framför allt, vilka arbeten skall de få? Listan på oro kan göras lång.
Var det inte någon som sade att vi gillar olika? Nu vet jag vad den innebörden innebär.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Langtidsarbetsloshet/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Ungdomsarbetsloshet-per-manad/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetsloshet/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Arbetsloshet-utrikes-fodda/
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Utanforskapet/
Jag personligen är orolig att statsministern än en gång kommer att misslyckas med sitt löfte.
©®2015
Ja vist är det förfärligt, nu har väl alla statsministrar misslyckats.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Oj, det var mycket statistik. Här kommer lite mer.
Varje år omsätter julhandeln i Sverige närmare 70 miljarder. Det är mer än vad invandringen kostar oss per år, inräknat både nyanlända och de som sedan tidigare befinner sig i landet.
Källor:
http://www.dn.se/ekonomi/rekord-igen-julhandeln-omsatte-70-miljarder/
Syftade inte ditt inlägg till att klargöra att vi inte har råd med dagens invandringspolitik? Jag redogjorde för hur mycket flyktinginvandringen kostar och hur mycket vi handlar för varje jul. Tycker du den jämförelsen är ointressant?
Jag är glad att du hittat till forumet, men att samma dag som man registrerar sig tangera personangrepp hör inte till god netikett.
Tycker du det verkar som att Sverige har råd med detta? Varför lånar Sverige miljarder och åter miljarder kronor. Varför går Sverige på knäna inom det mesta?
Enbart larvigt att jämföra med vad familjer gör av med på en högtid som julen.
Du har inte den blekaste aning om vad "flyktingfrågan" kostar varje år. Öronmärkta pengar svar ja, men resten då?
Nu är klockan halvtimmen över midnatt. 😴
©®2015
"Tycker du det verkar som att Sverige har råd med detta?
Ja, det tycker jag vi har råd med.
Varför lånar Sverige miljarder och åter miljarder kronor.
För att statsbudgeten inte är balanserad.
Varför går Sverige på knäna inom det mesta?"
Du kan säkert berätta varför vi gör det och vems fel det är.
"Enbart larvigt att jämföra med vad familjer gör av med på en högtid som julen."
Det tycker inte jag, jag tycker det är relevant. Har vi råd att lägga så mycket pengar på julklappar har vi råd att hjälpa människor som flyr för sina liv.
"Du har inte den blekaste aning om vad "flyktingfrågan" kostar varje år. Öronmärkta pengar svar ja, men resten då?"
Menar du att jag måste vara nationalekonom för att kunna ha det eller vad baserar du ditt antagande på? Men du har tur, för Joakim Ruist som jag hänvisade till i #2 är forskare vid Institutionen för nationalekonomi med statistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Han har har faktiskt en blekaste aning. Hans rapport finns här: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/38323
FiaHe får en varning. Föreslår att du läser reglerna på denna sajt att kalla någon för troll är inte okej!
"Även tiggeriet kom upp i talet. Målet är att ingen ska tigga på gatorna. Lag och ordning ska upprätthållas. Olagliga bosättningar ska bort och hatbrott bekämpas.
— Denna regering vägrar acceptera tiggeriet och utsattheten. Vi riktar inte vreden mot tiggarna utan mot den nöd som skapar tiggeriet, sade han."
Ska bli intressant att se vad Löfvén & Co har för lösning på denna frågeställning.
"Han framhöll att det är dags att slå hårt mot den organiserade brottsligheten, utan att presentera några nya konkreta förslag. I stället upprepade han åtgärder som redan är på gång.
— Det är ett stort, svårt och tidskrävande arbete, men det måste göras. Vapnen ska bort från Sveriges gator, sade Löfven."
Hmm…vad jag har hört så lever vi i ett oerhört tryggt land. Eller kanske ändå inte så tryggt? Fast allt är ju relativt, så klart. Tillgängligheten på vapen är enligt min mening ett stort problem. Tydligen är det enkelt att få tag på såväl automatvapen som handgranater.
"Från oron och våldet kom han sedan över till Sveriges flyktingåtaganden.
— Det är på kort sikt en stor ansträngning för Sverige. Vi ska inte låtsas som något annat. Men det är en ansträngning vi gör, eftersom vi vill hjälpa människor undan krig och förtryck, sade Löfven som hade ett budskap till landets kommuner:
— Därför måste alla kommuner vara med och dela på ansvaret. Regeringen förbereder en lagstiftning. Det måste vara slut på att Sveriges rikaste kommuner flyr sitt ansvar, sade statsministern."
Jo, solidaritet & jämlikhet. Kruxet jag ser är närmast praktiskt - var skall kommunens nya invånare bo, mer konkret? Tittar jag på situationen i min hemmakommun så har jag svårt att få ihop ekvationen, bostadsbristen är total. Ja, såvida man inte har 2-3 miljoner på sparkontot - då blir det lättare. Visst - kommunen får väl börja bygga bostäder i stort antal, ska det vara så svårt? Vi är ju ett rikt land. Det kanske Sverige är, vad vet jag, men ser man på kommunens ekonomi så finns det inte ett välfyllt kassavalv att ösa ur. De håller hårt i plånboken, mest beroende på att den inte innehåller så mycket. Jaja…den som lever får se. Expropiering, kanske?
Läs hela texten här:
http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/08/16/vald-och-oro-i-lofvens-sommartal/
#9 Borttagen frågor tas i PM till mig läs även reglerna på sajten!
Som vanligt, floskel på floskel. Nästan så man skulle kunna tro att Löfven fick ett maxi-pack med floskler i julklapp. Fast det förståss, ska vi se på tidigare talare i den här tråden, verkar det fult att fira jul.
Verkar vara vansinnigt lätt att vara statsminister. Jag kan också säga saker som han säger. Här är mina vallöften;
Alla i Sverige ska få en miljard kronor var.
Sen ska jag höja skatten med 300%, så att vi får 3 miljarder tillbaks av varje invånare.
Sen ska jag höja alla bidrag, för det har vi råd med då, så behöver ingen jobba.
Bensin ska vara gratis och miljövänlig.
Vi ska skapa världfred till år 2020.
Vi ska avveckla kärnkraften och gå över till "kall fusion"
(s.k. energikatlysatorer.)Graviditeten ska kvoteras, så att mannen är gravid minst hälften av tiden.
Jag ska personligen bygga 1 miljon nya bostäder de kommande 4 åren, med mina svetsar-skills och pinnar jag hittar på marken. (Allemansrätten FTW)
Ni kan ju glömma att ni kommer kunna ifrågasätta detta. Antingen är det ni säger rasistiskt, eller så är det bara käbbel.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
ända sedan 2006, då alliansen började prata om arbetslinjen, har jag funderat över om regering och riksdag har någon möjlighet att styra hur företagen och industrin skall anställa folk, och det jag kom fram till var att för att få ut människor i arbete måste alla rationaliseringar som gjorts för att få ner lönekostnader och effektivisera arbetet, dras tillbaka, med andra ord driva företagen olönsamt och ineffektivt, och det tror jag inte aktieägarna gillar så mycket.
ett annat sätt att få ut folk i arbete är ju att staten betalar ut lönebidrag så att företagen slipper en större del av lönekostnaden. att staten inte skall lägga sig i arbetsmarknaden borde vara självklart, men är det från staten de här kraven kommer? att statistiken skall visa så låg arbetslöshet som möjligt.
#13 Löneandelen i ekonomin minskar stadigt.
#2 mwetterstrand: siffran 70 miljoner säger i sig ingenting. Den skall jämföras med vad vi handlar per dag varje, varje vecka varje månad, och att mycket av det handlar om uppskjuten konsumtion. D v s man köper julklappar till barnen, och köper diverse saker till hushållet, och ger saker till varandras hobbyverksamheter och intressen. Dessutom handlar det också om att många reser långt och äter ute på vägen, m m, och att man sedan äter mer tillsammans med släkt och vänner.
Samma typ av konsumtionsmönster sker ju på sommaren, fast utan presenterna, möjligtvis en blomma till värdinnan, till grillfester ett par varje veckoslut under 10 veckor.
Sedan är det lite synd att vi som bor i det avlånga Sverige, där generationer flyttat från varandra i över ett århundrade, skall behöva jämföras och kanske med antydning till att skämmas för att vi också är sociala varelser om så bara till några storhelger och då framförallt julen.
Sedan är det också så att ta en klumpsumma för alla? Var ligger det sociala mönstret. Var finns analysen av vem eller vilka som har råd! Om det blir en skattehöjning för att finansiera detta fullt ut, vilka kommer den att slå mot?
#15 Håller med. Att ställa siffror mot varandra, att jämföra en konsumtion med en kostnad blir enligt min mening tokigt. Om Sverige, rent hypotetiskt, skulle "ställa in" hela julhandeln så innebär det inte mer pengar över till migration. Tvärtom blir det mindre skatteintäkter exempelvis. Troligen färre arbetstillfälle också. Visst - det går ju att skruva upp skattetrycket ett par snäpp till, det är sant. Dock tror jag inte att det finns så mycket mer att krama ur den breda massan.
"Hur mycket kostar egentligen invandringen?". Intressant frågeställning med få konkreta svar. Tycker dock att Johan Westerholms svar på Henrik Schyfferts utspel är läsvärt:
http://ledarsidorna.se/2015/02/skomakare-bliv-vid-din-last-2/