IS och våldtäkter
Så fruktansvärt och så sorgligt
"Våldtäkter har en lång historia som ett vapen i krig och vid folkmord. När nu IS systematiskt utför våldtäkter på ”vantroende” yazidiska kvinnor och flickor sker det dessutom med teologisk legitimitet, där själva dådet rentav betraktas som en form av gudstjänst."
"När den tolvåriga flickan skulle våldtas förklarade IS-krigaren att det han tänkte göra inte var en synd. Eftersom den yazidiska flickan var en vantroende så inte bara godkände islam att han våldtog henne; religionen rentav påbjöd det. Innan och efter våldtäkten böjde han sig till golvet i bön."
_**http://www.svd.se/sexuell-terrorism-i-guds-namn**_
Och jag undrar detsamma som Jenny Nordberg:
"Ibland undrar jag lite vad feministerna har för sig. Vad gör de när tolvåriga flickor säljs på slavmarknader i Irak? Var är de när unga kvinnor kidnappas och säljs som hustrur åt krigare för Islamiska staten? Har de någon åsikt om att extrem förnedring av kvinnor tillhör ideologin för en grupp som nu bygger ett helt nytt samhälle i halva Syrien?"
"Drygt 3000 yezidier hålls fortfarande som slavar hos IS, och åtskilliga andra etniciteter i Syrien och Irak har fått se sina döttrar, hustrur och systrar försvinna för gott. IS skryter öppet och förtjust om hur väl systemet fungerar. Att få misshandla, våldta och sälja barn är också ett viktigt argument i rekryteringen: Det är så lockande att det drar till sig män från hela världen."
_**http://www.svd.se/var-ar-feministerna-nar-is-skapar-kalifat**
_
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag är feminist och detta är fruktansvärt.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Men vad ska feministerna göra åt det? Åka och hälsa på ISIS och säga ajabaja? Det ISIS gör är verkligen fruktansvärt och jag vill inget annat än att de ska få ett slut men jag tror inte att vi som sitter här hemma kan göra så mycket för att bekämpa dem. Såvida inte man bestämmer sig för att åka dit och verkligen göra skillnad.
Och detta är ju märkligt:
http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-vill-se-motstand-mots-av-forakt/
#3 Man kan ju börja med något i stil med detta;
http://www.sydsvenskan.se/malmo/atta-fran-pegida---3-000-motdemonstranter/
Byt ut pegida mot ISIS, och motdemonstranterna till feminister och muslimer bara. Då tror jag på dem. Då är man inte hycklare.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#2 IngridSvensson: Ingen behöver väl vara feminist för att tycka att det är fruktansvärt?! Jag var själv feminist och umgicks med kvnnliga feminister mycket på 70-talet - tyvärr blandar man in alltför mycket nu i ordet feminist (och det finns hundra varianter av det) för att jag skall förknippa mig själv numera med feminism. Däremot står jag för alla människors lika värde och rättigheter. Det är lika illa vem som än blir utsatt för brott, men det är i detta och många andra fall systematiskt, och precis som du säger - FRUKTANSVÄRT!
#5 Precis.
Vem har sagt att man behöver vara feminist för att tycka det IS gör är fruktansvärt? Svarade mer på artikeln som antyder att feminister ställer sig likgiltiga till det IS gör mot kvinnor. Sen är begreppet feminism för allas lika värde, är det så hemskt att kalla sig för feminist? #6
Skråmyrs blogg

#8 Sen när är feminism för allas lika värde? Det utbredda och socialt/medialt accepterade manshatet inom feminismen talar för motsatsen. De faktum att man ställer sig bakom det förtryck mot muslimska kvinnor inom islam på många plan, eller håller käften om det, talar för motsatsen. Den radikala och ibland odemokratiska grupp som ostört från resten av feministerna får agera språkrör talar för motsatsen.
Jag är för jämställdhet i alla lägen, hela året, 24-7. Jag är emot feminism i alla lägen, hela året, 24-7. Ser ingen som helst konflikt med det.
#8 Ingrid Svensson: Nej det är ju precis det som jag säger, citat: "Ingen behöver väl vara feminist för att tycka att det är fruktansvärt", så om man är det eller inte är det då inte ovidkommande?
Om andra delen av din korta mening är bara talar om att du är feminist så talar du ju inte om om det är likgiltigt för dej eller inte - i synnerhet så berättar det inget om vad som är skillnaden mellan dej och de feminister som tvekar att ta ställning.
Men om du nu är feminist och inte är lika tvehågsen i din inställning som många är så skulle väl den viktigaste kommentaren vara något ikring: Vad vill du göra åt det?
För mig är det inte längre en möjlighet att kalla mig feminist det står för så mycket mer än bara människors lika värde, (t ex feminister inom V som på kongressen 2014 lade in motioner om att släppa en sorters knark fritt. ÄR du den sortens feminist också? Om du verkligen menade att du enbart stod för människor lika värde kunde du ju lika gärna kalla dig sekulär humanist vilket jag är.
Men jag svarade på artikeln!?! Läser du inte? Har jag antytt det eller?!? Hur kan du tolka min mening så?! Tvekar ta ställning? Vad ska jag göra då? Jag anser att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, that's it. Kan inte göra så mycket mer än att åsikta. Herregud. Nej, jag är feminist och that's it.
Skråmyrs blogg

_#11
"Jag anser att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, that's it"
_Genom att stödja en rörelse som förespråkar manshat?
#11:
Att ha en politisk åsikt men inte verka för den?
Svarade vad på artikeln? Att det är fruktansvärt? och att du är feminist? Artikeln tar ju inte enbart upp tvehågsenheten att överhuvudtaget ta ställning hos feministerna, men huvudfrågan i hela hans artikel är väl vad det kan tänka sig att göra om de gör någonting. SLutklämmen innehåller ju "Med tanke på problemets allvar och omfattning är det överraskande att det inte väcker större folklig vrede och engagemang."
Ordet är engagemang och inte tyckande. Engagemang för att göra vaddå?
Fast det gör den inte. #12 #13 Men rent konkret - hur tänker du att vi feminister i Sverige ska agera då? Ska jag ta mitt pickpack och dra dit? Säga upp mig från jobb, hus, sambo och hund för att hjälpa drabbade? Det mesta jag kan göra rent realistisk är att hjälpa till med pengar i någon fond. Men det var det jag svarade på. Engagemang kan likväl vara tyckande.
Skråmyrs blogg

#5 Det kan man göra. Inte för att IS skulle bry sig om det men det skulle kunna få fler människor uppmärksamma på problemet och då kanske fler skulle välja åka dit och bekämpa IS.
#14 IngridSvensson: Det vore mig förmätet att tala om hur andra människor skall agera. Själv tål jag inte att de alltid sitter stilla om de alltid bara har har synpunkter. Sitta stilla och inte göra någonting vad är det för politisk eller feministisk åsikt? Tyckande innebär väl inte att göra någonting, och engagemang kan man naturligtvis tolka som man vill, och de flesta gör det till sin egen fördel. De har en åsikt som de kan gömma sig bakom!
Själv skriver jag brev till JO, bidrar med pengar till flera organisationer, skriver till riksdagsmän, kommunala politiker, anmäler brott och vittnar när det behövs, jag agerar för ett starkt svenskt försvar- för det kommer vi att behöva, och agerar för att frivilliga svenska soldater skall få åka iväg och stoppa missdådare under FN-flagg (även om FN är en ganska schaskig organisation). Jag stod standby i juni för att delta i en aktion utomlands! (Nä det var inte att åka till Ukraina och kämpa för någon nazi-inspirerad organisation). Ja, och jag säger ifrån och anmäler kvinnomisshandel och säger ifrån till killar som jag ser beter sig illa mot kvinnor. Du skulle bara veta hur häpna de blir av att någon läggger sig i.
Men vad du själv skall göra skall jag inte tala om för dig, Det är ditt fria val, liksom att det är ditt fria val att ingenting göra annat än att tycka - men det är just det som inte bidrar till någon trovärdighet av "feminister".
http://www.svd.se/kvinnornas-krig-tar-aldrig-slut-7v4M
Fortsätt fråga vart feministerna är, eller kryp ut ur era hål.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Fast när dom kommer till Sverige så verkar det inte som dom får något stöd här från feministerna, utan tvärtom. Många är så rädda att bli kallade rasister och islamofober så dom kryper för muslimska männens krav.
Många verkar tro att dom hjälper kvinnorna när dom stöder kvinnor med burka och niqab och verkar tro att dom vill ha dessa på sig.
I Afghanistan var kvinnorna moderna och fria fram till 1996 och det var då det infördes burkan bland annat.
Och med särskilda badtider för kvinnor och män. Jodå jag vet att det kan finnas flera orsaker till att man vill ha det, men läs det här:
"Vi är många som flytt från ett kulturellt och religiöst förtryck med krav på kontroll av kvinnors sexualitet och förnekande av jämställdhet mellan kvinnor och män.
Vi kom hit till Sverige med högt ställda förväntningar på ett fritt samhälle. Vi ville bli en del av ett fritt land och det som den svenska kvinnofrigörelsen hade uppnått. Vi ville också stödja kvinnofrigörelsen i de länder vi kom ifrån.
Men idag ser vi med oro hur religiösa krafter steg för steg flyttar fram sina positioner här i Sverige. Vi har upplevt det, vi känner igen det, vi vill inte drabbas igen."
Tack #17 Wellcraft för den artikeln!
För att öka intresset så ett citat ur reportaget: "– Till skillnad från låt oss säga skandinaviska feminister har vi ingen möjlighet att läsa genusteori och gå på veckolånga kvinnoseminarier. Vi genomlever våra liv i förtryck och i krig. Ska nästan 16 000 kvinnliga soldater lägga ner vapnen och låta IS inlemma hela syriska Kurdistan till sitt islamiska kalifat – för att krig är fult?"
Det är kvinnor som minst sagt har styrfart på sin feminism!
Nu har jag så ofta sett detta: "alla människors lika värde"
Ni som står för det kan ni förklara för mig varför ni tycker att våldtäktsmannen i #0 :
"När den tolvåriga flickan skulle våldtas förklarade IS-krigaren att det han tänkte göra inte var en synd. Eftersom den yazidiska flickan var en vantroende så inte bara godkände islam att han våldtog henne; religionen rentav påbjöd det. Innan och efter våldtäkten böjde han sig till golvet i bön."
skulle vara lika mycket värd som offret, den 12-åriga flickan.
Jag har aldrig kunnat förstå att den åsikten finns. Kanske kan ni kasta lite ljus över det.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973