Om jag röstat som förr
Om jag hade röstat på något parti i sjuklövern så skulle jag ha varit besviken över att man hellre än att föra sin egen politik visat sig beredda att söka stöd hos och stötta sina tidigare politiska motståndare, trots att man i grunden inte tycker som dem - detta för att stoppa ett parti som i valet fick 12,9%. Tack vare denna strutspolitik är SD nu snart dubbelt så stora.
Hade jag röstat på något parti i sjuklövern hade jag också varit besviken över att jag stöttat ett parti vars företrädare inte vågar ställa upp i TV-debatter med SD i rädsla över att komma till korta. Den politiker som inte kan argumentera för sin sak är värd att hamna i skuggan!
Om jag lagt min röst på något av dessa sju partiet skulle jag ha varit sorgsen över att man i stället för att anpassa sin politik till sina väljares önskemål hellre låser fast sig vid en förlorande politik, eftersom man inte visar sig beredda att ompröva sina misstag och anpassa sin politik, och tappar väljare genom detta.
Nu röstade jag inte på något av dessa sju partier och det är jag glad för idag, men jag är sorgsen över att se hur maktlystnad kan få politiker att tumma på sina övertygelser, glömma allt vad ödmjukhet heter och drömmer sig kvar i en gårdag som aldrig kommer tillbaka hur mycket man är förtiger, förlöjligar och bespottar SD. Det är inte SD som är problemet i svensk politik, det är de partier som inte kan och vill tänka om som förstelnat politiken.
Om tre år är det val igen, och vilken debatt kommer de sju då att föra gentemot varandra, när man redan bundit upp sig för att släppa igenom sina motståndares budgetar i ytterligare fyra år? Snacka om att de debatterna kommer att bli konstlade…
En del börjar tänka (om). Spännande att se om de kommer att tänka rätt också. Det är inte bara pengar det gäller. Väljare har känslor också och det är något politiker ofta väljer att glömma bort.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#1Ja, många partier har gjort misstaget att ta sina väljare för givna, och nu får man kämpa om man skall lyckas vinna dem tillbaka! Men hur skall väljare känna förtroende för partier som saknar handlingskraft och politiker i avsaknad av ledarförmåga?
Jag är glad för att våra vanliga riksdagspartier visar så pass mycket ansvar att de prioriterar ett något så när stabilt styre framför egna partipolitiska intressen.
Jag är också glad för att man inte vikit ner sig för den utpressning som SD försökte med.
Värd för Pensionärer
"Inställningen vi hade i förbundet var enkel: vi skulle debattera, torrt och sakligt. Tala politiska sakfrågor och undvika invektiv. Jag åkte på debatturnéer. Vänstern jämrade sig: ”ni släpper in rasister!" Studenter fyllde dock aulorna, de ville höra diskussionen.
_Socialdemokrater och vänsterpartister hade sin plan klar. De bojkottade panelerna. Samtidigt kunde man på TV se hur partiledare efter partiledare smulades sönder av den osympatiske, men saklige Åkesson. Vänstern trodde att de kunde vinna på walk-over, alltså genom att själva inte dyka upp. När de väl dök upp försökte de välta motståndaren medelst skyhög svansföring. Åskådarna blev inte imponerade då heller."---
"Först skulle man inte ens bemöta SD i debatter. Successivt har vissa förslag, som medborgarskapstester, blivit misstänkliggjorda som att det har något med SD att göra. Nu höjs röster om att det skulle gynna SD att ens diskutera politikområdet integration och migration. De som uppfattas inte hålla linjen disciplineras genom att smetas ned med olika epitet.
Ett halvt decennium har gått och ni ser hur det gick."_
Adam Cwejman, tidigare ordförande i Folkpartiets ungdomsförbund, i ledarkrönika på GP.
# 3 Precis, och det värsta är att i det valet fanns det ett fåtal som visste vad det va dom rösta på. Otroligt omoget att missnöjesrösta på något man inte kan stå för.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Det ingen mening i att rösta på någon från 7 klöver för dem har tydligt visat att dem gärna vänder kappan efter vinden efter behovet.
Ta bara migrationsfrågor, plötsligt pratas det om eventuellt sommarbete mellan S och M. Jag är övertygad att det kommer att bli allt vanligare att olika sakfrågor gör att olika partier går ihop. Så, var tog respektive parti värderingar vägen, vart tog partiernas framtidsplaner vägen, hur går det med vallöften, hur går det med budgeten. . Ja, frågorna är många. . Varje gång ett parti kommer med ett förslag så har dem gjort beräkningar för dessa när det sedan plötsligt börjar ändra på sin politik så innebär det även att budgeten ändras. Det i sin tur leder att man antingen tar från den ena och ger till den andra eller genom skattehöjningar. Oavsett hur dem gör så blir det svek mot folket för dem har visat att dem inte står vid sitt ord. Tomma löften och desperation att behålla makten, det är vad 7 klöver har blivit.
# 6 Ser ingen större skillnad på om det blivit 8 klöver.Det ända som sd inte tummat på hade ju varit att invandrarna skulle ut ur landet. Därav inget sammarbete.Allt annat finns ju redan i 7 klövern.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
"Om jag hade röstat på något parti i sjuklövern så skulle jag ha varit besviken över att man hellre än att föra sin egen politik visat sig beredda att söka stöd hos och stötta sina tidigare politiska motståndare, trots att man i grunden inte tycker som dem - detta för att stoppa ett parti som i valet fick 12,9%."
Åsikterna kanske avviker ännu mer från SD, därför kanske uppgörelser över blockgränsen ses som det minst dåliga? 87 % röstade trots allt på denna sjuklöver i senaste valet. Sjuklöverns partier var också tydliga med att de inte tänker samarbeta med SD.
Jag har röstat som jag gjort, varför andra gjort ett annat val är upp till dem.
Vi kommer inte få veta hur många som hade röstat på ett annat sätt om de vetat om att en röst på Alliansen också var en röst på MP, en röst på Sossarna var en röst på Centern o.s.v. Kanske får vi veta det inför nästa val, när sjuklöverns väljare får anledning att fråga sina partiledare om de kommer att presentera egna frågor för att omedelbart lägga ner dem efter valet, och om man tänker göra budgetar som man själva inte kommer att stå för, eller om de sju skall gå till val med en gemensam valplattform redan från början.
Att de som röstade på 7-klövern är besvikna idag är självklart, det framgår av opinionsundersökningarna. Det har ingen betydelse att de 7 partierna står fast vid sina ståndpunkter för deras väljare gör det då verkligen inte. 7-klövern har målat in sig i ett hörn och kommer inte ut därifrån. SD har nu 3 år på sig att fortsätta att bygga upp sitt parti och ta emot nya medlemmar medan de andra går kräftgång.
Sverige tar idag emot dubbelt så många flyktingar som de övriga nordiska länderna gör tillsammans. Detta kan inte fortsätta. Det inser väljarna men tyvärr inte politikerna.
Jag misstänker att 75% av sveriges befolkning är nöjda med att sd inte har något inflytande i politiken. Nu har 7 klöver 3 år på sig att visa på god flyktingpolitik och integration.Vi får se.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN