Våldet har minskat?
"Senare påträffades en man i en trappuppgång med knivskador i halsen. Enligt Malmöpolisens hemsida ska två män i 20-årsåldern ha dykt upp på polishuset efter midnatt och anmält att de blivit attackerade och beskjutna medan de färdades i en bil på Von Rosens väg. Ingen av dem skadades, men bilen ska ha fått stora skador. Något senare dök även en man i 25-årsåldern upp och uppgav att han blivit knivskuren i handen. Också det ska ha skett på Von Rosensväg. "
http://www.sydsvenskan.se/malmo/stor-forvirring-efter-brak-pa-rosengard/
Ja, som jag skrivit förut, inte minns jag att det var så här mycket våldsamheter förut…
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Fast vi måste komma ihåg att det är skillnad på våld som sker och våld som anmäls. Folk anmäler våldsbrott mycket mer idag. Det betyder inte att våldsbrotten ökar, det betyder att folk vågar anmäla mer. Det är en väldigt svår siffra att ta statistik på med tanke på mörkertalet. Sen har ju media en tendens att belysa saker som folk fastnar för, självklart.
"Det är en illusion, inget annat. Sannolikt lyckas kollegorna på landets akutmottagningar rädda fler offer för ett mord- eller dråpförsök från att hamna i en annan statistik-ruta hos BRÅ – som dräpt eller mördad. Det räcker med att titta ut i verkligheten för att förstå att våra folk- och förtroendevalda sedan 1975 inte har lyckats speciellt bra med att förvalta det förtroende de har fått av oss – av folket."
#0 Hur avskyvärt detta än är säger det knappast något om det totala våldet.
"Polishuset i Malmö har byggts om till en fästning, polismyndigheten är mån om sin säkerhet. Jag får träffa den nya chefen Stefan Sintéus i ett samlingsrum i entrén.
– Vi släpper inte in någon, särskilt inte sedan det börjat smälla bomber.
Han säger att våldet eskalerat. Kriminella gjorde förr upp med basebollträn och knivar, nu har de skjutvapen och handgranater."
"Reaktionerna på dådet har dock varit oroväckande lågmälda. När det stod klart att det var en skarp granat som kastades blev det bara notiser i många medier.
Det följer ett oroande mönster där samhället tycks vänja sig vid allt grövre våld." ---
"När våldsspiralen tar fart hamnar vanliga medborgare i skottlinjen."---
"Polisen varnar också för att gängen försöker värva tjänstemän och infiltrera myndigheter. Ytterst är det ett hot mot demokratin."---
Ledare i Expressen
Granater är något som folk i allmänhet inte får befatta sig med dessa är för yrkesmilitärer och bör därför klassas som vapen.
#7 Självfallet! Samtidigt så beror väl luckan i lagen på är väl att ingen har kommit på tanken att kasta handgranater omkring sig här tidigare.
Nu är vi där, och det som skrämmer mig är inte bara handgranaterna i sig, utan det faktum att vi börjar avtrubbas. För tio år sedan hade regeringen kallats in och avgivit en krisrapport på stående fot, nu mer eller mindre rycker vi på axlarna och börjar se det som ett inslag i gatubilden i Tumba, Biskopsgården, Norrköping, Arlöv ,och vem vet var nästa granat kastas. Och mot vem…
# 8 Jomenvisst nog är det så alltid :)