Mona Valter
"Inför mitt deltagande i SVT fick jag förklara för dem vem jag är och vad islam är. Dom var i början mycket tveksamma då de ansåg att mina åsikter kunde förknippas med höger extrema krafter i vårt land."!
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Det är tråkig utveckling när man inte kan framföra sina åsikter och tala öppet. Rädsla och från vår media och public service att "missuppfattas" gör det ännu svårare för dem kvinnor som vill ha sin frihet att leva på sina egna villkor utan förtryck.
Intressant läsning. Personligen känns det som "Den sekulära befolkningen möter den inte-så-sekulära". Kulturell krock? Ja, det anser jag. Var & en har rätt att ha vilken tro som helst (eller ingen alls) och vad man gör i den personligen sfären har ingen annan med att göra. Men när man tar sin övertygelse ut på gatan och försöker styra & ställa med omgivningen - då blir det kollisioner. Snacka om integrationsproblem.
SVT´s beteende är inte överraskande. Dock nedslående.
Denna kvinnan kan varken SVT eller media stoppa.
" Djupt troende muslimer i Sverige kritiserar mig för att jag öppet kritiserar Islam. Även om de flesta av dem inte tänker skada mig vill de ändå att jag ska vara tyst. Jag ska inte, som ex muslim, berätta om Islam och profeten Muhammed."
Jag säger ha vilken tro du vill så länge du inte försöker övertyga någon annan om ditt val av profet.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Ja det håller jag med om, tro vad du vill, men försök inte tvinga på någon annan.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
#3 Hon är modig som vågar tala om hur det förhåller sig.
På grund av detta är hon tvingad att leva under skyddad identitet och sist dem gjorde en reportage blev dem utsatta för både förolämpningar och hot att dem fick springa bort till SVT bilen och låsa in sig för att skydda sig . Scener som naturligtvis klipptes bort under själva reportage. .Länge leve yttrandefriheten. .
http://samtiden.nu/19416/svt-bil-attackerades-med-agg-i-rinkeby/
Jo sanna70, men det handlar nog inte bara om yttrandefrihet. Religion är krigens bästa kompis.
Flertalet muslimer ber till sin gud utan macklemang, medan ett fåtal följer profeten mohammed. och han var ju ingen sympatisk kille precis. Men som du skriver, så ja hon lever typ som Lars Vilks.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Det där med tro är ett stort och invecklat ämne. .
Människor har i alla tider sökt tröst hos diverse "gudar" allt från djur till andra "utvalda sändebud"
Personligen har jag inget emot om människor finner tröst i att be. Vissa ber till gudar andra till änglar, det finns dem som har elefanter, ormar, apor mm som heliga djur och tillber dessa. Så länge man inte skadar någon så kan jag tycka att det är upp till var och en.
Sedan finns det extremism i olika former och den typen av religion förvandlas alltför ofta till religiös förtryck. Alltså använder diverse makthavare religion för att uppnå sina mål.
#7 Javisst är det så
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Nej sanna det är inte invecklat.
Mohammed var en krigsherre.
Jesus vet du säkert vad det var för snubbe och vad han stod för.
Problemet Mona lyfter är att kristna är och blir förföljda av muslimska extremister.
Problemet här är att de icke extrema muslimer tar skada av hennes framfart.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Ja,Muhammed var en krigsherre och ändå är det ett av det vanligaste namn bland Muslimer. I koranen står det att man inte får skada någon (i media har vi hört talas om att Islam är kärlekens och fredens religion) och ändå står det i samma Koran att man ska döda dem otrogna.
Senast häromdagen kunde vi läsa hur det delas häfte i Göteborgs moske där män uppmanas att slå kvinnor för det är tillåtet att slå på vissa ställen.
Jag känner personligen Muslimer som har slutat gå i Moske i min stad just på grund av att det pratas om saker som inte stämmer överens med deras värderingar. Folk uppmanas till uppror och våld. . Situationen är inte unik, vi kunde se i UP när dem besökte olika Moske runt om i landet hur vanligt förekommande det var att nedvärdera kvinnors rättigheter i form av misshandel och även månggifte som anses vara på sin plats enligt koranen. Ja, listan skulle kunna göras bra mycket längre över Sveriges Moske och allt som Imamer lär ut. . Att påtala problemet är helt på sin plats för alla ska vara lika under lagen oavsett religion.
Vad det gäller Kristendomen så är det en av dem mest förföljda och utsatta religion i den moderna tid.
"Dystra rapporter om blodiga självmordsattentat mot kyrkor eller kristna som mördas av fanatiska jihadister blir allt fler. En stor del av världens flyktingar lämnar i dag sina hemländer av det enda skälet att de är utsatta för förföljelse på grund av sin kristna tro. Enligt International Society for Human Rights drabbar 80 procent av all religiös förföljelse i dag troende kristna. Det handlar därmed om den mest förföljda religiösa gruppen i världen. Var elfte minut, sju dagar i veckan, 365 dagar om året, dödas en person till följd av sin kristna tro. I 139 av världens länder förnekas sammanlagt tvåhundra miljoner kristna den religionsfrihet som garanteras i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna."
http://www.dn.se/debatt/de-allra-flesta-som-forfoljs-for-sin-religion-ar-kristna/
# 10 Helt riktigt vad det gäller förföljelse av kristna. Mona Walter vet vad hon talar om. Hon har konverterat till kristendom och hon talar om vad den islam som hon kommer ifrån vad för något. Det har hon all rätt att göra d¨vi har yttrandefrihet här i landet. Själv är jag inte med i något trossamfund men jag ska ändå gå och lyssna på vad Mona Walter har att säga när hon kommer hit i nästa månad. Och ja jag känner flera muslimer och dessa är inte är speciellt religiösa.
# 10 Vanligaste namn ? Kan bero på att muslimerna bara har en profet.
Koranen är inget märkvärdigt men om du lägger till haditherna och Mohammeds sunna vilka utgör en otroligt viktig del för att förstå Allah och Mohammeds budskap.
De muslimer du känner är just dom som far illa sanna70
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#12 Så vad tycker du att man ska göra för att lösa problemet? Tystnad gör det tusen gånger värre för dem förtryckta kvinnor i förorterna och dessutom ger det tyglarna fria till dem extrema Islamister att fortsätta sprida sin propaganda och sina "lagar". Det bästa vore om muslimerna själva gick ihop och sa ifrån på skarpen men dessvärre så är det väldigt tyst från det hållet utom några enstaka fall.
Jo sanna jag anser imamerna ska ta sitt ansvar som ledare. Ange rekryterare, sedan tycker jag som du säger att alla muslimer får ta tag i problemen gemensamt i alla förorter och där det är problem.Inget vi Svenskar klarar själva. Och det anser jag vi kan kräva. Har inget med religions frihet att göra tycker jag.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#14 Problemet är att inget av det görs
#14 Det har du rätt i.
#15 Tror nog att det finns de inom som Islam som inser problematiken och verkar för att agera - dock är det säkerligen en mycket svår uppgift.
# 16 Helt rätt, det finns krafter som jobbar på detta.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
# 12 Det finns fler än en profet inom islam men Mohammed är den störste av dem. Läs gärna boken. "Bland de rättrogna- en islamsk resa" av Nobelpristagaren V.S Naipaul. Du har en hel del att lära.
P.S Även Jesus är profet inom islam men han är inte Guds son där.
# 14 Du menar på fullt allvar att de få reda ut detta själva trots att de bryter mot svensk lag? Då har vi verkligen tagit oss vatten över huvudet.
# 18 Ursäkta !!! Vad menar du jag behöver lära mig ?
# 19 Var skrev jag att dom får sköta det själva, snälla läs vad jag skriver så slipper vi dessa onödiga inlägg.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
# 18 Du skrev i # 10 "Vanligaste namn ? Kan bero på att muslimerna bara har en profet." Där har du en del att lära dig.
I # 14 säger du att muslimerna får ta tag i det själva. Det är inget de ska "ta tag i" det är svensk lag som gäller och då får man polisanmäla det i så fall.
# 21 Jaha, men det är väl Mohammeds ord de följer, eller har du andra uppgifter ?
# 21 Här var mitt svar på det: "Jo sanna jag anser imamerna ska ta sitt ansvar som ledare. Ange rekryterare, sedan tycker jag som du säger att alla muslimer får ta tag i problemen gemensamt i alla förorter och där det är problem.Inget vi Svenskar klarar själva."
Du är dåligt insatt hur det fungerar förstår jag.Var leder en polisanmälan. Du måste skoja.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Några trovärdiga bekräftelser på det du påstår vore trevligt.
©®2015
# 23 Om du hade haft lust att engagera dig FiaHe så hade du vetat. Men som vanligt finns det Svenskar som väljer att inte göra det.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Nu var du nästan lite komisk :-D
Du sätter nedsättande ton på mig genom att skriva "som vanligt finns det svenskar"……
Sedan så ber jag dig om några säkra källor så att jag kan få läsa i egen takt om det du påstod.
©®2015
# 25 japp
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Jag vet inte åt vilket du svarade japp åt, men jag kan konstatera att det blev något fel för det kom inte med några länkar ?
©®2015
# 25 Inget komiskt alls. Inget fel blev det heller.Nu är det så, är man inte engagerad så får man inte häller rätt info. Man kan lixom inte läsa sig till pågående arbete.
Därav mitt inlägg 24
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
# 22 Hur vore det med att säga "ursäkta men jag hade fel angående profeter". Nu kan kan jag inte ta dig på allvar mera.
# 29 Kom igen nu helga21 vad har du för andra uppgifter ????
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN