Räcker pengarna?
"Utgifterna för migration och integration ökade med drygt 1 miljard i juli"
Nej naturligtvis så räcker inte pengar till allting. Igår träffade jag en person som går hos folktandvården på vinterhalvåret pga hösnuva så kan hen inte gå på sommaren. Denne upptäckte att hen inte fått någon kallelse men så dök den upp på sommarhalvåret istället. Hen ringde till folktandvården och frågade varför de inte kallat tidigare som de brukar och fick till svar att de har haft fullt upp med flyktingförläggningen på orten.
Nej
Man kan ju i sammanhanget påpeka att 85 personer äger mer än vad den fattigaste halvan av jordens befolkning äger tillsammans. Men det är ju inte SD-politiskt korrekt att säga.
http://www.dn.se/ekonomi/85-rikare-an-halva-jordens-befolkning-tillsammans/
#3 Ja, det är ju för j-t. Hur många av dessa 85 personer bor i landet Sverige?
"För resurserna räcker inte, trots att vi har ett av de högsta skattetrycken i världen."
Det går inte att krama vatten ur en sten.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/jenniferwegerup/article21327619.ab

#3. Ok, så tar vi deras pengar och delar ut till de fattiga. Hur långt skulle det räcka, tror du? Vems pengar ska vi dela ut nästa år? Jämför mig med en tiggare, då är jag rik. Ska jag sälja mitt hus och min bil och ge bort pengarna? Vad ska jag leva av sen? Det handlar inte om enskilda människors pengar. Det handlar om utbildning. Korruption (att avskaffa). Demokrati. Att avskaffa religionerna anser jag vara ett bra första steg. Men hur gör man det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3 Typiskt den där avundsjukan som man alltid pratar om som yttrar sig i din text.
Två av dom där 85 personerna är till exempel bill gates som grundade företaget microsoft med paul allen så dom tjänade sina pengar precis på samma sätt som om du hade startat ett företag & jobbat upp det.
Stefan Persson son till Erling persson som grundade Hennes & Mauritz…..stefan kvalar in på plats 12 år 2014 med 34,4 Miljarder.
Microsoft & H&M sysselsätter en hel del folk runt om i världen så att dessa tjänar pengar & betalar skatt som landar rakt in i välfärdssystem som i sin tur gynnar fattiglappar som ska försörjas av diverse bidrag.
Svar nej, pengarna räcker knappast.
©®2015

Näe pengarna räcker inte.. så se till att skaffa egna.. tex genom utbildning och jobb/karriär!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#7 Jag bara konstaterar hur det ser ut. Frågan är om klotet klarar att ännu fler lever som dessa 85 personer? Idag står 20 procent av världens befolkning för över 80 procent av naturresursanvändningen. Men det kanske är avundsjuka att framföra sådana funderingar?
Som Keneth Boulding uttryckte det: "Den som tror på obegränsad tillväxt på en begränsad planet måste vara antingen en obotlig idiot eller nationalekonom."
#6 När det gäller religion tycker jag att en början kan vara att vi förbjuder religiösa friskolor. Den som vill ägna sig åt religion kan i så fall göra det på sin fritid.
Vad hjälper det situationen (ämnet i #0) i landet kallat Sverige?
#12 Det jag tar upp måste naturligtvis lyftas globalt om det ska gå att göra något. Påstår inte att jag har någon patentlösning på hur det ska gå till.
#13 Jo, men tråden handlade om situationen i Sverige.
Din frågeställning om situationen, globalt sett, är väldigt komplex. Visst befinner sig Sverige på "den rika sidan" om skiljelinjen, men hur hade migration/flyktingmottagande/välfärd sett ut om Sverige INTE hade gjort det? Det finns alltid två sidor av et mynt.

Vet inte hur det skulle sett ut.. men rent statiskt så skulle vi få ta emot fler flyktingar då det främst är fattiga länder som tar emot merparten av flyktingarna!
#15 Det tror jag knappast, men alldeles oavsett det - hur har flyktingar det i dessa fattiga länder?

De försöker med största sannolikhet ta sig därifrån!
Skulle inte du göra det?
Om du hade ekonomiska möjligheter till detta?
# 15 Jag kan tala om för dig hur det ser ut. Vi i Sverige tar emot mer än dubbelt så många flyktingar som våra nordiska grannländer tillsammans gör. De flesta flyktingar som kommer till Europa vill till Sverige eller Tyskland. De allra flesta finns i närområdet men de försöker inte ta sig därifrån utan väntar på att konflikten ska lösas så att de kan återvända hem igen.
Danmark har nu beslutat att sänka nivån på vad en flykting får i ersättning till 6.000 kr mot 12.000 kr som det var innan. Det gör att trycket på oss ökar om vi inte gör samma sak.
Vi kan inte vara hela världens socialbyrå utan vi måste se till vårt eget i första hand.
Pengar kan räcka och invandrare inte behöver att flytta hit och dit om:
* Europa inte säljer vapen till deras regeringar
* Europa inte samarbetar med USAs fulaste politiska handlingar
* Europa och USA inte rövar deras natur reservat.
* Europa inte tillverkar och sälja dem spion instrumenten ex. inom elektronik
* Europa inte krigar med varan i EU för att bestämma vem ska låna pengar med höga räntor till dem.
* mm.
Helt enkel lämnar dem i fred då Europa och USAs befolkning kan leva lugnt faktiskt.
Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.
Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.
#19 En AK-47 går att få tag på billigt i Mellanöstern och den största vapenhandlaren är faktisk Ryssland som säljer vapen till Iran, Syrien och andra regimer där det är sådär med mänskliga rättigheter. Vapen som används i Syrien just nu är främst ryska vapen dom få utländska vapen har sänds till kurder som slåss mot IS. Ja USA säljer vapen dom med till vissa länder dom är allierade med som Israel, Saudiarabien, Turkiet, Irak.
USA sålde även vapen till Syrien, Iran under 50-60 talet men dom vapnen är sen länge använda så som stridsvagnar.
#20 Skulle nog vilja påstå att de stridsvagnar som använts under modern tid av "arabvärlden" (hoppas ingen tar illa vid sig av uttrycket) är mestadels ryska vagnar. Såsom T-55, T-62 m fl. Vid exempelvis Yom Kippur -73 var de flesta Syrianska vagnar av typen T-62.
Man kan nog även, utan att överdriva, påstå att just modellerna T-55 och T-62 exporterats i stora mängder (av Sovjet).
#18 de är klart att flera fattiga länder tar emot fler flyktingar än Sverige. Det kommer ju fler flyktningar till grannländerna runt krigen än vad det kommer till Sverige. Sverige ligger ändå ganska långt bort från tillexempel Syrien. Det är inte en dagspromenad diekt.
# 22 Det säger jag inte emot. Jag talade om hur det förhåller sig i Europa och i Norden.
Spelar det någon roll hur det ser ut i resten av Europa? I Sverige är vi både rika och har gott om plats, så jag ser inte något problem
3 24 Säger du det??????
ja de är exakt vad jag säger
#24 Sveriges statsskuld och det tickar på. .
#27 Äh småpengar🍸
I det här sammanhanget är det verkligen små pengar 😎

#24. Vad menar du med "gott om plats"?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vi har en på tok för lite befolkning på en allt för stor yta!
En kommentar saxad från hemsidan svenska.yle.fi:
"Det torde vara klart för alla att det är väldigt stora mängder på flykt. Jag anser också att Finland kan ta fler flyktingar. Däremot tycker jag att det diskuteras alldeles för onyanserat. Det är endast för eller emot, men nästan ingenting om vad det faktiskt betyder i praktiken. Det alla borde fråga sig, är om de går med på att sänka sin levnadsstandard, ha mindre pengar i fickan och mindre offentlig service. Man måste faktiskt se kopplingen mellan å ena sidan att byskolan stänger, vårdköerna blir längre och vägnätet blir sämre - å andra sidan att fler ska dela på kakan. Flyktingmottagandet är inte största kostnaden, men den läggs till kostnaden för bl.a. alla arbetslösa och icke arbetsföra. Staten må stöda mottagandet, men kommunerna förväntas ställa upp med vården, skolan och socialtjänster. Varje ny tjänst är i många kommuner bort från någon annan sektor.
Nu görs inte kopplingen särdeles ofta. Istället vill alltför många ha kvar allt och, när det kommer till kritan inte heller avstå något själv. Det i all ärlighet idiotiskt framförda samhällsfördraget föll, den solidariska fackrörelsen står sig själv närmast. Ingen vill ge avkall på sina förmåner och sin egen ställning, och det är helt onödigt att peka på den rikaste delen av finländarna, för resten av oss är lika egenkära.
Om man ska moralisera, och kräva av andra att ska svara om de tycker att flyktingar ska dö och stå för det. Då ska man börja med att stå på barrikaderna för att sänka lönerna, rationalisera bort kommunala och statliga tjänster, inse att en fotbollsstadion inte behövs, att subjektiv dagvård, pekkasdagar etc. inte är förenligt med att vi kraftigt ökar kostnader på annat håll.
Hur mycket är jag själv beredd att avstå?"
Nu berör kommentaren förvisso Finland, men resonemanget gäller principiellt vilket land som helst. Tycker att den säger en hel del.
#31 Likt exempelvis Sahara?

Skillnaden är dock att Sahara är rätt obebolig!?
Men hur som helst när du ändå tar upp tråden.. vi borde vara minst 80 miljoner om det här landet skall kunna utnyttjas fullt ut.
Vi kan ju alltid dra ner på stödet till helkaklade badrum.. om det skulle knipa.!
#34 Det har du rätt i - Norrlands inland är säkerligen trivsamt och fint. Å andra sidan torde Sahara funka fint med t ex solenergi.
80 miljoner invånare låter suveränt, fast saknas det inte en & annan bostad i vårt land då?
Personligen har jag inte en endaste kakelbit i mitt badrum. Däremot 20 år gammal plastmatta 🙂

Du kan få ROT-avdrag för att sätta in kakel!
Har själv struntat i det!
Bostäder byggs av folk du vet.. och ju mer arbetskraft.. ju mer bostäder kan byggas.
Byggmaterial har vi gott om.. och mark.
#36 Så sant, ge de nyanlända lite verktyg och en karta till Norrlands inland 👍
Nej, jag kan inte få ROT-avdrag.
#27 😮
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Tråkigt.. då är du en av dem som inte kan utnyttja välfärds-/bidrags-systemet!
Största risken är att man inte kan kvitta sin skatt mot sina utgifter.. det där får du ändra på.. annars får du betala allt själv!
Och det kan väl inte vara meningen?
Du är med andra ord satt på undantag!
Du vet.. alla nuvarande bostäder är byggda utav folk och har så gjorts i alla tider.
Hur tror du Malmö kom till.. kan avslöja att det inte bara stod där en dag!
#30 Du har inte märkt de stora mellanrummen mellan våra städer?
#39 Eftersom jag bor i en hyresrätt så är ROT-avdrag inte aktuellt för min del. Särskilt tråkigt är det inte, jag överlever nog utan kakel 😉
Hur kom Malmö in i bilden?
Påstående som "vi har gott om plats" är naturligtvis inte detsamma som att det står tomma bostäder och väntar på de nyanlända. Behovet är här & nu och "Rom byggdes inte på en dag". Jag vet inte exakt hur lång tid det är mellan planering till färdig bostad, men vi pratar nog inte månader utan snarare år. Bostäder är byggda utav människor, maskiner och en annan viktig ingrediens - pengar (jaja…jag vet - vi har ett överflöd av pengar). Men vem är det som bygger bostäder numera? Är det staten?

Jag överlever oxå utan kakel.. kan jag avslöja!
Hade helt klart för mig att du bodde i Malmö.. i Skåne iallafall?
Nu lär ju knappast 80 miljoner människor komma på samma dag hur som helst.
Det stod inga tomma bostäder förr heller.. utan de byggdes allt eftersom.
Det är Polacker som bygger bostäderna!
Och det byggs så många bostäder som folk har råd att betala.
Det är en av anledningarna till dagens bostadsbrist.. alla vill bo i centrum men har inte råd att betala!
Alla kan inte bo i centrum.. på landet rivs bostäder för att ingen vill bo i dem.
En lösning vore att transportera dessa hus till Pildammsparken/Djurgården/Slottsskogen.. men då får man de redan bosatta i dessa städer emot sig!
#42 Nej, jag bor inte i Malmö. Malmö är inte detsamma som Skåne, i en heltäckande beskrivning. Beroende på var du befinner dig i Skåne, så är skillnaderna väldigt stora.
I min hemmakommun är bristen på bostäder påtaglig. Bostäder finns - men då krävs det ett välfyllt konto vilket, misstänker jag, de nyanlända sällan eller aldrig har. Så var de ska bo, det har jag personligen svårt att se. Men det löser väl sig det också 😉
#42 Att folk inte bor på vissa platser beror nog många gånger på att det inte finns jobb där. Inte tillräckligt många i alla fall.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?

Eh, Stockholm var en gudsförgäten håla på landsorten tills någon kom på iden att förlägga huvudstaden där!
Det handlar till stora delar om politik var arbetstillfällena lokaliseras.. även om det kan ta flera hundra år i sämsta fall!
Mm.. bostäder kostar pengar.. och ju högre standard dessto mer.. ligger de dessutom centralt så kostar de ytterligare.. så det är knappast konstigt att det är bostadskö till billiga bostäder i centrala lägen i storstäder!
Om du får ett sådant hyreskontrakt är det ungefär som att vinna på triss.. flera tusen i månaden rätt in på banken.. inte undra på att folk står i kö!
Det är högre löner i storstäder och fick de inte någon arbetskraft så blev de tvungna att flytta dit arbetskraften finns!
Om man vill lösa problemet.. riv Stockholm och bygg en Favela på platsen!
Dels skulle du få problem med de som investerat miljoner i sina bostäder och räknat med att tjäna ytterligare någon på dessa!
Dels skulle bodstadskön försvinna iomed att du inte kan tjäna något på det hela.
Återstår en försvinnande lite del av kön där folk är beredda att betala vad saker och ting kostar!
Vi är så vana vid subventionerade bostäder att vi tror att det alltid varit så och att det alltid kommer att vara så!
#45 "Det är högre löner i storstäder och fick de inte någon arbetskraft så blev de tvungna att flytta dit arbetskraften finns"
Det kanske är högre löner i Storstäder men det är också betydligt högre utgifter för allting är så mycket dyrare. Vad det gäller företag så har dem ingen belägenhet att flytta till småstäder utan om och när dem bestämt sig för flytt så är det oftast till något annat land där det finns större ekonomiska fördelar.
Vad det gäller bostäder så kommer färre unga att köpa eget boende i framtiden i och med dem nya amorteringskraven.
Så risken är att fler blir fast hos sina föräldrar arbetslösa. Det finns exempel där människor hittat arbete men det finns inga bostäder.
Det känns som a regeringen bollar runt på problemet i stället för a lösa det. . Det är ungdomar som blir mest drabbade.

Så länge vi låter subventionera storstäderna och dess innevånare så lär det vara mer lukrativt att bosätta sig där samt att starta/etablera företag!
Minst 80% av skatte-avdragen/-bidragen går till Stockholm, Göteborg, Malmö.. och då främst till medelklassen!
Om folk fick betala för vad det kostar att bo i storstadsregioner skulle både personer och företag fly därifrån!
Oså till bostadsbristen.. den är en chimär.. folk står i kö för en billig bostad i centralt läge.. de har vi antingen sålt till underpris och omvandlat till bostadsrätter eller lyxrenoverat så att hyran minst dubblats!
Trots detta så har vi ett av de bästa bostadsförsörjningarna för unga som flyttar hemifrån!
"Unga personer i storstäderna och dess förorter är sist ut med att lämna föräldrahemmet. I den gruppen är kvinnorna nästan 22 och männen 22,5 år när de flyttar, visar en SCB-rapport. Brist på bostäder är en förklaring, närheten till universitet och högskolor en annan.
Liten förändring
Sett över tid har flytta hemifrån-åldern inte ändrats så mycket. Det förvånade rapportförfattaren Anna-Karin Nylin:
– Jämfört med början av 2000-talet har flyttåldern inte ökat med mer än ett halvt år. Jag tänkte på hur svårt det är för unga att få bostad, och därför hade jag nog trott att man skulle var ännu äldre när man flyttar hemifrån."
http://www.svd.se/unga-flyttar-inte-langt-hemifran
Och åldrarna där folk flyttar hemifrån sjunker för nuvarande!
Däremot.. och detta är det intressanta.. det blir allt större skillnad mellan olika socialgrupper!
De fattigaste har blivit fattigare medans de med bättre resurser har fått ett större utval.. bland annat iomed utförsäljning och lyxrenoveringar!
Men som sag vad.. det var ju detta vi valde via Alliansen?