Myter om SD avlivade?
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2821530-henrik-arnstad-fem-myter-om-sd-och-invandringen
Forskningsresultatet bekräftas i studier av SD:s väljare. Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras intoleranta och främlingsfientliga attityder
Värd för Pensionärer
Jag för min del är extremt intolerant och fientlig mot för mig främmande och vidriga företeelser som t ex hedersförtryck och hedersmord, religiös fanatism och fundamentalism, barnäktenskap, tvångsäktenskap, könsstympning, sharialagar, dödsstraff och andra straff för homosexuella, diskriminering och förtryck av kvinnor och flickor osv.
An ounce of prevention is worth a pound of cure

#1 Liksom du är jag extremt intolerant mot företeelserna du nämner, men det gör mig inte till främlingsfientlig. Hedersförtryck, hedersmord, könsstympning och barnäktenskap liksom förtryck av kvinnor är inte bundna till en viss folkgrupp eller en viss religion, utan finns inom ett flertal konstellationer från olika håll i världen. Det är helt enkelt inte alla muslimer som omfattar de system av förtryck som finns djupt rotade inom delar av de regioner som huvudsakligen har den religionen, och det är snarare så att just det som du nämner är bland skälen till att söka sig till ett sekulariserat land som Sverige.
Många morgnar när jag har ätit frukost, har jag sett förre ägaren till butiken mittemot och hans barn, och många gånger har jag handlat i den lilla butiken. Familjen är muslimer, och jag har inte någonsin här sett några svenska barn som så uppenbart tyr sig till och älskar sin far. Det gäller inte bara de allra minsta, utan också de äldre barnen, inkluderande den äldsta som var omkring tjugo år när butiken såldes och togs över av en annan av våra invandrare.
Jag är helt säker på att den mannen inte förtrycker kvinnor, och jag är helt säker på att hans döttrar själva kommer att välja vem de kommer att dela sitt liv med. Kvinnoförtryck är, vilket alla feminister borde känna till, inte specifikt bundet till en viss religion, eller en viss folkgrupp, även om det förekommer i större utsträckning där annat förtryck också förekommer, eller inom vissa grupperingar i en del samhällen. Det är bara i ringa grad anknutet till invandring, men har självklart väldigt mycket att göra med brist på anpassning till vårt samhälle, och det gäller så klart alla kvinnoförtryckare, också våra inhemska.
Intoleransen mot könsstympning och andra former av förtryck ska inte tas som intäkt för att hindra folk från att fly från sådana förhållanden.
#1 Så bra men då tar vi lite andra raka frågor:
Vad skulle du tycka om det byggdes en moske i ditt område?
Vad skulle du tycka om att ha en muslimsk familj som granne?
Vad skulle du tycka om din mor/mormor hade en muslimsk vårdare från hemtjänsten?
Vad skulle du, om du hade en dotter, säga om hon ville gifta sig med en muslimsk man?
Värd för Pensionärer
#2 Det verkar inte finnas nån enhetlig och allmänt accepterad definition på vad ordet främlingsfientlig egentligen betyder, så därför är det i viss mån upp till var och en vad man väljer att lägga in i det begreppet. Och för mig är det så som jag skrev i #1, dvs fientlighet mot diverse avskyvärda traditioner, kulturellt betingade och inlärda beteenden, religiös fanatism osv. Nåt annat finns det inte att vara fientlig mot vad jag kan komma på. Det är vad som finns inuti huvudet på folk som är det viktiga, inte utsidan.
Jag är mycket väl medveten om att det tyvärr inte bara är en viss folkgrupp eller en viss religion som sysslar med ovannämnda vidrigheter, utan att det förekommer och har förekommit lite överallt utspritt i tid och rum. Dock hoppas och tror jag att den moderna västerländska världen och kulturen har kommit en bit på väg med att lägga det bakom sig.
T ex det hemska Josef Fritzl fallet i Österrike som väckte sån enorm uppståndelse och avsky, och huset kallades Skräckhuset, och ändå var det inte mycket annorlunda än det som pågår dagligdags i många odemokratiska underutvecklade länder där kvinnor och flickor behandlas ungefär som boskap, som man har rätt att hålla inlåsta hela livet, och sparka och slå eller avla på när det passar ägaren.
#3 Jag vill absolut inte att det byggs nån moské i mitt bostadsområde, och inga kristna kyrkor eller nåt annat liknande heller. Jag är övertygad ateist och vill gärna ha allt sånt religiöst utom syn- och hörhåll så man slipper bli störd av deras oljud både morgon, middag och kväll. När morgonandakten börjar i radion så brukar jag stänga av oavsett vilken religion det handlar om. Men dom som gillar sånt kan ju lyssna på det om dom vill, det lägger jag mig inte i.
De tre följande frågorna går inte att svara på generellt eftersom det beror helt på vilken muslimsk familj, vårdare och blivande äkta man det gäller. Såvitt jag vet så finns det alla sorter bland muslimer precis som det gör bland alla andra, från dom bästa till dom allra sämsta. IS är definitivt ett exempel på det sistnämnda.
An ounce of prevention is worth a pound of cure
#4 OK jag förstår vad du menar.
Frågorna var inte tagna ur luften utan användes vid en undersökning (tyvärr tappat länken) Resultatet var för SD´s väljares del att 80% var negativa till alla fyra.
Värd för Pensionärer
#3 Nu vet jag inte om du ställde frågorna specifikt till till #1 men kanske andra också får svara på frågorna?
"Vad skulle du tycka om det byggdes en moske i ditt område?"
Skulle jag inte ha något emot. Vi har religionsfrihet här och alla har rätt att utöva sin religion. Själv är jag kristen och håller inte med det mesta som står i Koranen, men det betyder inte att jag har nån rätt att säga åt dem att de inte för utöva sin religion.
"Vad skulle du tycka om att ha en muslimsk familj som granne?"
Har jag redan. Har inget emot dem. Tja, barnen är väl lite högljudda i bland, men det är mina andra grannars barn också.
"Vad skulle du tycka om din mor/mormor hade en muslimsk vårdare från hemtjänsten?"
Gör han/hon ett bra jobb och respekterar min mammas religion så har jag inget emot det. Kan tänka mig att min mamma skulle tycka det var intressant, hon tycker om att diskutera religion :)
"Vad skulle du, om du hade en dotter, säga om hon ville gifta sig med en muslimsk man?"
Känner mig inte direkt kvalificerad att svara på denna fråga då jag inte har barn ännu. Jag kan tänka mig att det kan vara svårt att vara gift med någon som har en helt annan religion än en själv.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln

#2, var har #1 sagt att det handlar om muslimer? Jag kan inte se ordet "muslim" någonstans i det inlägget.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#7 Nej, men de exempel hon räknar upp är väl mest förknippade med muslimer?
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Jag har ingen dotter men väl en brorsdotter vars dotter är gift med en muslim. Han är från forna Jugoslavien och kom hit under 1990-talet. Han praktiserar ingen islam och han ville att deras barn skulle ha mammans efternamn och själv tog han hennes då de gifte sig. Han är väl så trevlig som vilken svensk man som helst.
#8 skulle vara sharialagar då. Innan jag läste det ordet så kändes det som alla extrema bitar i de flesta religioner…
Hurdana är Centens väljare egentligen? Är de kyrkliga, äldre landsbygdsbor som ogillar kärnkraft och är med i Röda korset? Lantbrukare eller barn till lantbrukare. :)
Folkpartiet är väl för en bra skola med individuell skolgång. Många är akademiker. Nykterister och frikyrkliga. För medlemskap i NATO. Så mycket frihet som bara går för varje individ. :)
Kristdemokratens är frikyrkliga i stor utsträckning och tycker att allting var bättre förut. De tror att barn måste ha två föräldrar en av varje kön, allting annat är en styggelse oavsett hur verklighet ser ut. :)
Moderater gillar pengar och att tjäna dessa och tycker att man betalar för mycket skatt. De är för ett starkt försvar. :)
Sossar är folk som lever på bidrag eller vill göra det. En och annan hederlig arbetare finns bland dem men allra flest ombudsmän har de. :)
Miljöpartister är folk som bryr sim mer om natur och klimat än vad de bryr sig om arbetstillfällen eller andra partiledare. De anser att vi kan ta hit halva världen till Sverige. :)
Vänsterpartister anser sig ha rätt att kränka andra människor samtidigt som de säger att alla människor har lika värde. De vill att allting ska var gratis. Hade åtminstone flest akademiker med hög utbildning i Riksdagen. De vill ta hit den andra halvan av jordens befolkning. :)

#7 Implicit skulle man nog kunna säga.
SD har specifikt varit kritiskt mot just muslimer som grupp, och mot etablering av islam i det svenska samhället. Just de företeelser som #1 räknar upp är likaledes specifikt förknippade med SD-kritik av invandring. Den kopplingen finns, och det är bara dumt att förneka den.
Men inledningen till den här tråden innehåller faktiskt en koppling till just muslimer, i myt 2 som artikelförfattaren Henrik Arnstad gör, i stycket som citeras i #0:
"Forskningsresultatet bekräftas i studier av SD:s väljare. Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras intoleranta och främlingsfientliga attityder, sammanfattar professor Peter Hedström och fil.dr. Tim Müller en vetenskaplig studie av SD-väljarna från valet 2014 (Right-wing populism and social distance towards Muslims in Sweden – Results from a nation-wide vignette study)."
Där är kopplingen till muslimer i den här tråden, den kommer från SD och är bland de myter som smulas sönder av aktuell forskning.
Skulle jag inte gilla, jag är ateist och vill helst att all religion utövas hemma och inte ska tvingas på någon.
Förmodligen skulle jag inte tycka någonting, beror på hur dom är som grannar, precis som med alla andra grannar.
Vad skulle du tycka om din mor/mormor hade en muslimsk vårdare från hemtjänsten?
Om dom gör sitt jobb bra och inte pådyvlar sin religion på henne/honom så skulle jag inte bry mig ett dugg.
Vad skulle du, om du hade en dotter, säga om hon ville gifta sig med en muslimsk man?
Beror helt på. Hon är vuxen och gör som hon vill och hon skulle definitivt inte gifta sig med någon som är extrem åt något håll. Det finns ju muslimer som är födda in i religionen precis som vi kristna. Själv har jag gått ur kyrkan för länge sedan.
Jag röstar på SD och detta är ärliga svar från mig.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Personligen bryr jag mig inte om dem bygger moske, det finns redan flera st här i staden.
Har jag haft åtskilliga gånger utan att ens reflektera över det. Det viktiga är hur dem är som grannar och inte vad de har för religion.
Jag skulle inte tycka något alls, det är mormor som ska vara nöjd i det läget och åter igen så är det personligheten som är det viktiga och inte religionen.
Det beslutet skulle jag överlämna till min dotter, är hon lycklig så är jag lycklig.

#8. Jaså? Är inte det lite fördomsfullt att anse det?
#15 Ja,men också sant. Säg Sharialag och hedersmord och de flesta tänker på muslimer,inte kristna eller asatroende.
Ny undersökning om väljare och deras ursprung åd det gäller SD 😃Det går uppåt för oss! Vi har fler akademiker än Folkpartiet 😂
http://www.expressen.se/nyheter/stort-fortroenderas-for-stefan-lofven/
Och flest akademiker har MP och om jag minns rätt följda av V.
Undrar vad det beror på?
Värd för Pensionärer
# 18 Det kan nog stämma. Åtminstone vad det gäller V. Har du läst mitt inlägg i # 11?
Det var en intressant artikel. Tyvärr bekräftar den vad jag misstänkt. Och jag håller med slutklämmen: rasismen är det stora hotet mot det här landet, inte invandringen.
#20 Vilken rasism?
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
#21: snälla nån! Se dig omkring lite! I övrigt finns det inget att svara på den frågan.

#16. Sharia är den islamska religiösa lagen, så givetvis tänker man på muslimer då. På samma sätt som att 10 guds bud är judiskt.
Angående hemtjänsten, så tror jag att 30 % av de som hjälper min mamma är muslimer. Vad är problemet med det?
#22 Ser lite rasism när jag ser mig omkring. Då främst från Socialdemokrater. Sen ser jag massa folk som hittar på rasism där det egentligen inte finns någon. Är det den rasismen du menar?
#24 Hittar på rasism? Jösses…
#25 Om det är ett så befängt uttalande, borde det inte va några större problem för er att ge exempel på denna rasism ni pratar om.
#27 Det är lätt att hitta. Gå till vilken tidning som helst på nätet, sök upp en artikel om invandrare och kolla igenom kommentatorsfältet.
#28 Och dessa kommentarer har med SD att göra för att?
Skyller snarare den rasismen på nuvarande och föregående regering. Det är dem som skapar detta "vi-och-dem"-samhälle.
#29 "Den rasismen" Finns det flera sorters?
Och nej, SD har inte uppfunnit rasism. De eldar bara upp människor mot invandrare. Och det är min åsikt i den frågan.
#30 "Finns det flera sorters?"
Haha, under vilken sten kröp du fram ifrån alldeles nyss?
Det finns riktig rasism som har ett ganska vitt spektra. Allt ifrån rasistiska plåster, till hat på nätet, till konkret politik.
Sen finns det påhittad rasism. Där personer inte lägger någon värdering what so ever i varifrån människor kommer eller hur de ser ut. De tycker bara "fel" i politiska frågor som handlar om människor som kommer från andra delar av världen.
"De eldar bara upp människor mot invandrare."
Nehe du, min käre spann vatten. Dessa människor, invandrare som svenskar som röstar på SD, är redan uppeldade av nuvarande och föregående regering.
#30 Kröp inte fram någonstans ifrån, sitter faktiskt i en soffa.Din nedlåtande attityd kan du sluta av med tack.
Påhittad rasism. Seriously? Du kallar det påhittad rasism, jag kallar det för "smygrasism" där folk kläcker ur sig allt möjligt skit och sedan säger "Nää, inte är jag rasist, men…"
"Käre spann vatten" ? Did not even make sense, but okay.
Jo, det är så jag ser det härifrån ert vackra grannland. SD drar nytta av främlingsfientligheten i ert land för att driva sin politik.
#32 Du menar sådan nedlåtande attityd du började med i #25?
Varför är det rasistiskt att vilja minska invandringen, för att som t.ex. mina skäl, bostadsbrist och arbetsbrist och ökande utanförskap?
Gissar att invandraren som intervjuas här 0:54 in i klippet
https://www.youtube.com/watch?v=8EmwpiUUrhQ
också är smygrasist då?
För tycker jag som honom, är jag iaf rasist enligt väldigt många.
"Käre spann vatten" är ett uttryck som betyder "Nej du, där har du allt fel". FYI.
So it did make very much sense.
SD driver ingen politik. De är i minoritet, speciellt efter DÖ. De som driver politik, nämligen DÖ, är de som skapar "främlingsfientligheten".
#33 Var det nedlåtande? Tog du illa vid dig? Då ber jag så mycket om ursäkt. Menade inte att vara nedlåtande. Blev bara lite chockad om jag skall vara ärlig…
Om man minskar på invandringen imorgon, menar du då att det kommer mera bostäder och arbeten? Nå, men det var ju en enkel lösning!
Bygg mera bostäder! Lär folk att starta egna företag. Anställ folk vars utbildning matchar deras utbildning.
Gör nåt. Skyll inte på invandrarna.
SD driver inte politik? Huh. Okej, tack. Då lärde jag mig något nytt. De är inte med i riksdagen? Tja, jag kan ju ha fått det om bakfoten. Ursäkta än en gång.
#34 Nej, tog inte illa vid mig alls. Ingen fara. Men du kan inte förvänta dig ett trevligt bemötande om du inleder med att förminska en för mig väldigt relevant fråga.
"Om man minskar på invandringen imorgon, menar du då att det kommer mera bostäder och arbeten?"
Nej, när har jag argumenterat för detta? Jag har sagt att bostäder och arbete bör finnas där innan invandrarna kommer. Man kan ju inte göra som man gör idag, låta kranen stå på för fullt när det är stopp i vasken. Då blir det översvämmat. Man får ju stänga av kranen en stund och lösa upp proppen då.
Översvämningen är just den främlingsfientlighet, svenskfientlighet och de utanförskap vi ser idag. Tror betydligt färre hade röstat på SD om vi inte haft bostadsbrist och arbetsbrist idag.
"Skyll inte på invandrarna."
Ingen har skyllt på invandrarna. Här gör du samma (medvetna?) misstag som alla dina medtyckare ofta gör, och smutskastar legitima åsikter om invandringpolitik. Det är väldigt sällan invandrarna kritiseras. Det är DÖ-politiken som kritiseras.
SD driver inte politik i den meningen att de skapar främlingsfientlighet. SD är ett resultat av nuvarande och tidigare regeringars invandringspolitik. Hade de inte drivit det till sådana extremer man gjort och vägrar ändra på, hade SD aldrig kommit in i riksdagen. Så skyll inte på SD, skyll på S/MP/V och Alliansen.
#35? Förminskat dig? För att jag ifrågasatte en mening du skrivit? Okej,ber om ursäkt än en gång.
Du har en poäng i det du skriver, jag ger dig det.
Jag är inte så blåögd att jag inte ser att det finns problem med er invandrarpolitik,men om man väntar tills ens land är mer eller mindre perfekt innan man kan ta emot flyktingar så kan man aldrig ta emot flyktingar.
Jag har stor respekt för det Sverige och Danmark som tog emot barn våra barn när det var krig här. Skulle ni och de (Danmark) inte ha gjort det så skulle mina morbröder kanske inte levat idag. Då var det ingen som satte sig ner och tänkte om det fanns rum, utan folk öppnade sina hem.
Ingen har skyllt på invandrarna? Okej, du har kanske inte gjort det, jag kan ge dig det. Ursäkta om jag klumpade ihop dig med andra SD anhängare jag haft diskussioner med som vräkt ur sig både det ena och det andra som knappast kan kallas "legitima åsikter om flyktingfrågan".
Nej, jag sade att de drar nytta av främlingsfientligheten. Och, nej de andra partierna i er riksdag /regering är inte perfekta, långt därifrån. Men deras uttalanden i pressen och de kommentarer deras sympatisörer skriver, gör mig inte förbannad nästan dagligen. Kanske läser jag fel artiklar?
#36 Nej du förminskade inte mig, du förminskade min fråga. Du behöver inte be om ursäkt för det. Jag tar inte illa vid mig av sådant. Det jag eventuellt känner lite frustration över är det faktum att du ber mig sluta vara nedlåtande när du är det själv.
Jag förväntar mig ingen perfektion, men jag förväntar mig att man ser problemen. Att man stannar upp, tittar bakåt lite och ser förödelsen man skapar (inklusive SDs väljarantal) och inser att "Vänta lite nu förfan, folk måste ha någonstans att bo, vi kan inte bara ta emot folk så gränslöst som vi gör idag". Är det för mycket begärt?
Jag vet att det finns rövhål som håller med mig. Jag skulle aldrig ställa mig och försvara deras åsikter i frågan. I många fall skulle jag ställa mig bakom dig istället, men det förändrar inte det faktum hur politiken ser ut. SD är för mig det enda svaret på ekvationen. Tyvärr har övriga politiker målat in sig i sina hörn att de aldrig kommer kunna medge att SD har rätt i att begränsa invandringspolitiken.
Detta är jag villig att rösta in SD i regeringsposition för, för oavsett hur kass politik de har i övrigt så leder nuvarande politik oss i fördärvet, garanterat.
Vad är det som SD säger i pressen, bortsett från dessa sympatisörers kommentarer som är så illa? (Obs, vad SD säger i pressen, inte vad pressen säger att SD säger).