5 Myter
"Adolf Hitler nådde inte makten via sitt judehat, utan genom att 1931–1933 fokusera på andra frågor, inte minst sociala - "
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2821530-henrik-arnstad-fem-myter-om-sd-och-invandringen
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Att den mannen överhuvudtaget får så mycket mediautrymme är för mig en gåta. Jag har länge väntat på att han ska komma ut och säga att allt bara var någon typ av konstprojekt. Han kan omöjligen tro på mer än 10% av vad han själv skriver.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Nya forskningsrön visar att Hitler inte alls hatade judar från början.
Läs mer här:
http://www.krigsmyter.nu/km10hitlerjudar.pdf
Notis: Författaren Christer Bergström är mycket kunnig inom WW2-historia.
# Förstår att han är kunnig.Intressant.
Så det är viktigt det inte sprids felaktig skrämselpropaganda och dyl. annars kanske vi hamnar där igen.
" Den ryske tsarens hemliga polis, Ochrana, spred en skrift som skapade hat och rädsla för judarna – Sions vises protokoll."
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#3 Sant, men samtidigt är det oerhört svårt att sålla bort allt som inte är sanning. Eller rättare sagt - vad är sanning?
Läser man Christer Bergströms text, så skriver han:
"I september 1919 skrev Hitler vad som anses vara hans första anti-semitiska text. Från och med den tiden löd den nazistiska parollen: ”krossa jude-kommunismen”. När Hitler 1921 blev partiledare var partiet uttalat antisemitiskt"
Så, på den punkten tycker jag nog att Arnstad har fel. Rent generellt så är händelserna under WW2 väldigt komplexa och det är svårt att få en övergripande bild av som egentligen hände. En del händelser går heller inte att sätta pränt på eftersom de, rent politiskt, är för "heta". Hur många känner t ex till att Nazitysklands koncentrationsläger inte alls stängdes 1945? De användes av Sovjet under åren 1945-50 för att spärra in "oliktänkande" och andra oönskade personer. Många dog i dessa läger - i fredstid.
# 4 Ja vad är sanning, det kan man fråga sig. Jag vet inte.
Jag visste inte att koncentrationslägren användes till annat. Vidrigt.
Min f.d svärfar( tyskfödd ) har berättat horribla saker, men detta var nytt.
Hur uppdagades detta Hayabusa?
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#5 Ja, det är galet med koncentrationslägren. Sovjet använde dessa läger, de kallades "tysta läger" eftersom de anhöriga till de som spärrades inte underrättades. Hur det uppdagades, det är jag osäker på men det har varit känt i många år. Troligen är det svårt att ta upp på bred front, eftersom det är ett känsligt ämne och skuldkänsla i Tyskland är stor. Många oskyldiga dog i dessa läger (och säkert även Nazis med mycket på samvetet). Troligen utan anhörigas vetskap.
Är lite osäker, men undrar om inte ett av lägren innehöll enbart kvinnor?
Sök på Speziallager så kan du läsa mer.
En annan sak som inte är så känd är att många tyskar hamnade som straffarbetare i t ex Frankrike. Efter kriget, vill säga.
Finns en bok som heter: "Fångad av hakkorset" av Bruno Manz. Jag tycker att den är läsvärd och ger lite andra synvinklar på WW2.
# 6 Detta ska jag kolla upp med honom.Även ge tipsen om boken.
Tack
Undra om jag sov på historielektionerna eller om denna kunskap inte tas med ? För jag är ju kärring enligt min ålder.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#7 Ingen orsak 🙂
Nej, du sov nog inte på lektionerna. Saker som dessa tas aldrig upp i skolan. En annan intressant sak - de flesta vet att Tyskland anföll Polen den 1/9 1939. Däremot vet nästan ingen att Sovjet anföll Polen den 17/9 samma år! Fast Sovjet kallade det att de "befriande Polen". Tyskland tog den västra delen av Polen och Sovjet den östra. Allt i enlighet med Molotov-Ribbentrop pakten.
Katynmassakern nämns sällan med.
#9 Nej, det är sant. Eller vad som skedde i Polen efter kriget. Polen blev, i mitt tycke, väldigt misshandlat såväl under som efter kriget.
#10 Håller med dig, befolkningen fick lida väldigt mycket.
Men det ordet hade jag aldrig hört Jimmy. Googlade och fick fram detta. Historia är viktigt. Men fy så illa man mår när man läser.
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
#12 Finns mycket om kriget och efter kriget som man inte fick lära sig om i skolan. En annan sak som är en mörk historia för Sverige är den så kallade baltutlämningen. Finns en svensk dokumentär om detta som sändes i SVT en som överlevde bodde i Stockholm och berättade sin historia.
Henrik Arnstad har även skrivit en hel del om Finland under WW2. Jag tycker att han vinklar bilden av historien lite väl kraftigt. Han (Arnstad) ger sken av, ja rent av påstår, att det var Finland som angrep Sovjet och inte tvärtom.
https://twitter.com/arnstad/status/614019113032241152
Här en analys/synpunkt av Arnstads verk:
http://www.svd.se/arnstads-bok-ar-inte-serios
Nej, personligen ger jag inte mycket för Arnstads åsikter. Sorgligt att han fick framträda i gårdagens "Debatt/Debatten", anser jag.
#14 Ja och han kallar sig journalist och historiker pinsamt.
#15 Snacka om att vara enögd. Galet.
# 13 Ett av problemen med baltutlämningen var att de allra flesta var tyskar som stridit mot Sovjet.
Det har även varit program på svensk TV som visade detta.
"Få balter, många tyskar I maj 1945 kapitulerade de tyska styrkorna, och det var mellan den 8 och 11 maj som den stora strömmen av militärflyktingar anlände till Sverige. De flesta kom från Baltikum, Kurland och Bornholm på flykt undan den sovjetiska Röda armén. Trots vad namnet antyder, var majoriteten av de 3 000 militärt internerade tyskar och österrikare, och endast ett fåtal – 167 stycken – av baltiskt ursprung. Till skillnad från tyskarna hade dessa balter inget hemland att återvända till, och dessutom ansågs de vara ”landsförrädare” av Stalin för att de stridit mot Röda armén i tysk uniform."
"Sammanlagt utlämnades 2 518 personer till Sovjetunionen, därav 146 balter."
Dessa läger fanns även i Sverige där man internerad "opålitliga element". Högst ansvarig för dessa var Tage Erlander.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Interneringsl%C3%A4ger_i_Sverige_under_andra_v%C3%A4rldskriget
Och tror ni inte på Wikipedia så läs då detta där Jonas Sjöstedt ställt en fråga i Riksdagen.
http://jonassjostedt.se/2011/05/interneringslager-i-riksdagen/
# 0 Säg ett parti i dag som inte bryr sig om sociala frågor?
Jag måste säga att jag är lite förfärad övar att ni överhuvudtaget refererar till Arnstad som någon typ av källa. Karln har ju uppenbarligen någon typ av diagnos.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
#20 Håller med. Vill bara förtydliga att jag INTE anser Arnstad vara en trovärdig källa. Snarare någon som vill sprida ett (förvridet) budskap. Anledningen till mina länkar (med Arnstad) är mer för visa hur galet jag anser hans resonemang är.
#17 Dom balter som stred för Tyskland ansåg att tyskarna var befriare, under Stalins tid utsattes man för mycket grymheter så även efter kriget och under kalla kriget.
# 22 Det är helt riktigt. Pest eller kolera?
Finland angrep soviet tillsammans med tyskland under fortsättningskriget. Det är lätt att glömma att finland bara varit självständigt från ryssland i 20år före vinterkriget , Rysslands västra utpost var Åland.
Jo jag har en släkting som satt i svenskt arbetsläger pga kommunistiska åsikter under kriget.
#24 Vem kastade första stenen? Hur var det med Molotov-Ribbentrop pakten? Hur gick det för Baltstaterna?