"Jag är inte barnhatare men...."
Många gånger pratar vi om människor i termer av lönsamhet. Kanske dags att titta på oss själva och inte minst våra barn. Hur lönsamma är de egentligen? 😉
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Lustigt :) Haha
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
Du hann före mig 😉😃
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
Jag tror att skillnaden ligger i att grannens barn inte potentiellt var en IS-soldat innan den hamnade på din gata.
/ Vanja
#3 Nej, men han han ju vara en katolik och därmed bli en pedofil.Eller nåt.
Urk, vad jag är trött på att alla muslimska män betraktas som potentiella IS soldater.
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#4 Hur fick du det till att jag betraktar alla muslimska män som IS-soldater?
/ Vanja
#5 Nej, du gjorde ju kanske inte det. Menade renat allmänt i de diskussioner jag haft den senaste tiden.
#3 Grannens barn kan vara en pedofil som senare förgriper sig på barnen i grannskapet. Men hen har turen att födas som svensk och ingen ser honom som en potentiell pedofil. Men det kan hända ändå. Där har du en skillnad.
…och om man inte gillar barn, är det då okej att ogilla andra individer/folkgrupper/etc. ? 🤔 😉
#7 Ja fast barnet har föräldrar, som har 15-20 år på sig att lära känna sitt barn och hinna se alla varningstecken.
Men jag kan uttrycka mig på ett annat sätt. Jag litar inte på någon såsätt som jag inte känner. Oavsett var den kommer ifrån eller vad den har för historia.
/ Vanja
#8 Man får ogilla vem du vill. Jag gillar inte dem som har fått sitt körkort i en cornflakes låda, t.ex. Men man skall inte sprida hat omkring sig och så skall man tänka efter innan man öppnar munnen. Ord har makt.
Haha, hur tänkte dom där? :-P
#3 Sen kan jag tycka att det är tråkigt att diskussionen direkt börjar handla om IS- soldater. Det är inte det som är poängen. Utan att människor inte är bara siffror och att vi inte kan prata om dem som om de vore det. När vi pratar om människor och lönsamhet så hamnar vi alltid i diskussioner om flyktingar och invandrare. Varför inte titta på oss själva? Vad kostar vi samhället? Vad kostar rökare, sjukskrivna, arbetslösa, skoltrötta och självmordsbenägna ungdomar, knarkare, sjuka….? Alla de får pengar från mig som är skattebetalare och har varit det under nästan alla mina år i Sverige fast jag är både invandrare och flykting.
#12 Bra sagt! Håller med dig fullständigt. Trött på hela tiden behöva prata om IS när man diskuterar de människor som flytt undan krig och elände….
Alla har vi väl någon gång kostat samhället. Alla har vi ju varit barn. Jag har varit både sjukskriven och arbetslös. Jag har säkert kostat samhället massor.
#12 Jag har inget emot flyktingar, eller invandrare.
Men jag har något emot IS-soldater och deras väg in i EU är genom att påstå att de är flyktingar.
Det är där det felar, vi behöver bättre kontroll på vilka som kommer vartifrån. Och ""rökare, sjukskrivna, arbetslösa, skoltrötta och självmordsbenägna ungdomar, knarkare, sjuka" kommer inte försöka självmordsbomba dig.
/ Vanja
#13 "Trött på hela tiden behöva prata om IS när man diskuterar de människor som flytt undan krig och elände…."
Jag trodde ni diskuterade "jag är inte barnahatare men".. Det var jag som drog upp IS och innan dess hade varken du eller någon annan nämnt "människor som flyr undan krig och elände".
/ Vanja
Och jag förstår inte hur invandrare och IS kom in i denna diskussion i huvud taget, men jag kanske missat något?
#16 Kommentaren i #3.
#14 Absolut! Jag är också emot IS-soldater och tycker att de borde bekämpas med alla medel.
Och ""rökare, sjukskrivna, arbetslösa, skoltrötta och självmordsbenägna ungdomar, knarkare, sjuka" kommer inte försöka självmordsbomba dig.
Nej. det kommer de inte. Men det kommer inte heller alla andra invandrare som inte är självmordsbombare. Jag är benägen att tro att de flesta av dem (oss) är helt vanliga människor och inga självmordsbombare.
#15 Det var du som började prata om IS soldater ja. Kanske vi borde ha ignorerat dig?
#17 jo, men tyckte att kommentaren kändes väldigt lösryckt och långsökt med tanke på vad det länkade till…
#18 "Nej. det kommer de inte. Men det kommer inte heller alla andra invandrare som inte är självmordsbombare. Jag är benägen att tro att de flesta av dem (oss) är helt vanliga människor och inga självmordsbombare. "
Samma här. Men vad vet jag? Kanske jag borde börja betrakta alla som inte har ljust skinn och pratar finska (ja, jag bor I Finland) som potentiella självmordsbombare?
#20 Tja, samma här.
#19 Men det gjorde du inte?
/ Vanja
#18 Ja, klart att man ska se det positiva i människor och hoppas att alla är goda. Men man måste också försöka se andra människors rädsla i att alla människor faktiskt inte är goda.
/ Vanja
#23 Näpp, som synes. Ursäkta. Har svårt att ignorera när nån slänger ur sig nåt om IS-soldater, flyktingar och potentiella självmordsbombare. Vilket kanske också var tanken?
#25 Nej det var inte tanken.
Jag tycker att det är viktigt att se båda sidorna av ett mynt, att se saken från andra håll, även om det nödvändigtvis inte betyder att jag själv har den åsikten.
/ Vanja
#26 Vi säger det då.
Klart det är viktigt att se båda sidorna, men jag förstår inte varför du började prata om IS-soldater efter att ha läst länken i #0. Sammanhanget?
#27 Men jag antog att #0 var en plojgrej skriven till direkt svar av en del människors syn på invandringen. Men om det inte är så, så får du gärna förklara vad det handlar om.
/ Vanja
#28 Invandring, ja. IS- soldater?
Urk, är det bara jag som blir så oerhört trött på märkliga jämförelser?
" Det skulle inte vara dyrt för staten att subventioner priset bensin & diesel - det skulle bara kosta landets medborgare två pizzor, en Fanta och ett Netflix-abbonemang i månaden!"
#30 Knappast bara du. Jämförelser kan dock få folk att tänka till.
#31 Jo, men det blir så otroligt naivt - tycker åtminstone jag.
Säg så här - finns det någon skillnad i hur unga män i ålder 18-24 år lever beroende på om de är födda i Sverige eller födda utrikes?
#32 Vad räknar du till utrikes? Räknar du Norden så tror jag det är ganska lika. Räknar du längre bort så är det naturligtvis skillnad.
Är det någon som har förnekat detta? Skillnad i uppväxt behöver inte betyda en dålig uppväxt. Skillnader i uppväxt betyder inte att man lever på fel sätt. Bara annorlunda.
Och är det naivt om det får människor att tänka? Tänkande människor har väl aldrig varit dåligt, eller naivt.
#33 Utrikes född = ej född i Sverige (och då vilket land som helst).
Om det är någon som förnekar det, vet jag inte. Det är hur som helst statistik som talar ett tydligt språk. Har det något med uppväxt att göra? Ingen aning, men kan man blunda för verkligheten? Varför ser det ut som det gör och vem har en lösning?
Så här ser det ut i t ex Malmö:
Arbetslösheten för utrikes födda män i åldern 18-24 år är 41,7 % (Dec -14, registerbaserad arbetskraft).
#34 Jag förstår inte vart du vill komma? Att utrikesfödda män inte vill jobba, att de är snyltare?
Arbetslösheten bland män överlag i Malmö var högre än för kvinnor, om jag läser det rätt.
Vad nu sen detta har med länken i #0 att göra vet jag då inte.
#35 Inte? Arbetslösheten bland unga utrikes födda män är väldigt mycket högre än för de som är födda i Sverige. Är det ett problem? I Malmö är det en smärre katastrof. Den stora andel nyanlända som bosätter sig i Malmö gör det inte lättare för den grupp av människor som redan är utanför samhället. För de som bor i Västra Hamnen lär inte situationen påverkas så mycket, om man säger så.
Vad har det med Malena Ernmans text att göra? En kille som föds i Sverige kontra den som inte är det har, rent statistiskt, större sannolikhet att få jobb. Med allt vad det betyder. Vilket då är ju det ämne som Ernman berör.
#35 Klart det är ett problem. Ett stort problem. Jag vet det, så dum är jag faktiskt inte.
Frågan är vad det beror på. Finns det inte jobb? Vill de utrikesfödda männen inte jobba?Det senare tvivlar jag starkt på.
Om det inte finns jobb så är det inte de utrikesföddas fel. De kan väl inte alla starta företag, finns väl ingen marknad för det skulle jag tro. De borde gå några år till i skola och sedan flytta, tror då de skulle ha större chans till jobb. Varför har de hoppat av skolan? Det stod ju att många av de arbetslösa inte hade tillräcklig utbildning. Har de inte kunnat språket, vad?
Insändaren som det är länkat till i inlägg #0 har ju inte Malena skrivit, but that´s beside the point. Det herr Carlsson skrev så tolkar jag som satir, där han använder sig av de argument som främlingsfientliga brukar använda sig av när de pratar om utlänningar och applicerar dem på barn istället. Jag tog det som att han ville visa hur idiotiska han tyckte de argumenten var.
Vad annat Malena har skrivit har jag ingen aning om, följer henne inte så det kan jag inte kommentera.
#37 Satiren i det som skrevs av "Herr Carlsson" förstod jag. Tycker bara att det blir lite väl tramsigt. Sorry Malena Ernman…jag som missade. Hon höll väl bara med, antar jag.
Exakt vad det är som gör att situationen i Malmö ser ut som den gör har jag svårt att sätta fingret på. Men det är verkligheten och inga fina ord från någon politiker.
Politiker pratar om att de nyanlända är bra för Sverige, rent ekonomiskt. Som att de efter några få år är i arbete osv. Att de är välutbildade och kommer att bidra till Sveriges ekonomi etc. Så kanske det blir, vad vet jag? Men tittar man på Malmö så visar sig en helt annan verklighet. Arbetslöshet och utanförskap är det som väntar för alldeles för många.
#37 Jo, det var ju hon sam hade delat insändaren på sin fb om jag förstod det hela rätt.
Tramsigt? Tyckte det var ganska roligt och tankeväckande skrivet jag. Men alla har vi olika sorters humor, det kan vi inte rå för, inget fel i det.
Jag hoppas och tror att du har fel och att de flesta skaffar sig en hög utbildning( om de inte redan har det), får ett jobb och rotar sig i samhället.
#39 Jag hoppas också innerligt att Malmö kan vända den trista utvecklingen. Tyvärr är trenden inte positiv och jag ser i ärlighetens namn inga "tecken i skyn" som tyder på något trendbrott. Det vore nyttigt för många att göra ett studiebesök i Malmö - och då inte bara i Västra Hamnen eller på Möllan.
#38 Tycker inte du att det börjar bli lite väl tjatigt att dra upp Malmö i varje tråd? Situationen i Malmö eller arbetslösheten i Malmö är inte representativt på något sätt för Sverige. Malmö är bara en liten del av Sverige. Utrikesfödda (inte i Malmö utan i hela Sverige) har i större utsträckning högre utbildning än en svenskfödd för att ta ett exempel. Varför får de inte jobb som motsvarar deras kompetens? Men det kan vi kanske ta i den här tråden där man just diskuterar Malmö, situationen, segregering m.m.
#41 Nej, jag tycker inte att det är tjatigt. Malmö är landets 3:e största stad - varför ska man inte visa på situationen i just den regionen? Det är väl sannerligen relevant? När dessutom många nyanlända söker sig just till Malmö.
Fast visst - vi kan ju diskutera den region där jag själv bor - där ser situationen HELT annorlunda ut. Dock inte särskilt representativ.
Malmö - ett bra exempel. Anser jag.
#42 Vivalla i Örebro är inte eller ett dåligt exempel där ingenting fungerar.
/ Vanja
#43 Exakt. Då hjälper det ju föga att vifta bort problematiken med "det är inte representativt, det är bara en liten del". Det löser ju knappast något alls.
#42 Ja, ett bra exempel på misslyckad integration. Men ett dåligt exempel för att belysa utrikesföddas utbildningsnivå eller förmåga att bidra till samhällets ekonomi. Något du försökte göra i ditt inlägg då du skriver så här:
Politiker pratar om att de nyanlända är bra för Sverige, rent ekonomiskt. Som att de efter några få år är i arbete osv. Att de är välutbildade och kommer att bidra till Sveriges ekonomi etc. Så kanske det blir, vad vet jag? Men tittar man på Malmö så visar sig en helt annan verklighet.
Det är alltså här jag tycker att det blir fel att titta bara på Malmö just i detta sammanhang.
#44 Nej det gör ju inte det. Problematiken finns på bra många fler ställen än Malmö så man borde inte kunna blunda för det hur länge som helst kan man tycka.
/ Vanja
#45 Fast det är ju sant (det jag skrev).
Malmö är Sveriges tredje största stad och på så vis inte alls "en liten del". Tar man dessutom storleken på regionen i beaktning - ja då är det betydande del (vill jag påstå).
Vad är det som misslyckats i integrationen? Jag har själv inget svar.
Ja, varför inte kolla på oss själva? Det är ju det jag och många andra menar! Vi måste ju hjälpa oss själva innan vi kan hjälpa andra, därför förstår vi inte varför vi ska ta hit mera människor som kräver hjälp.
Vi har jättemånga som redan finns här som behöver hjälp i alla dess former för att klara sig på egen hand och inte vara en börda för samhället. Och om vi bara gav lite mera energi åt det hållet så kanske dessa människor också skulle kunna vara nytta för vårat samhälle?
Och jag kan ju faktiskt tycka att man som svensk medborgare (invandrare eller svenskfödd) bör ha första "tjing" till den hjälp som finns att få. Borde inte det vara en självklarhet?
/Mimmi