Kallebäckslägret upplöst
Det läger som i några månader funnits i Kallebäck i Göteborg med som mest ett hundratal boende har nu upplösts av kronofogden med polishandräckning. Eftersom det spontana boendet ligger vid ett naturreservat och är ett omtyckt strövområde är vi många som passerat, och man blir givetvis betryckt över de levnadsvillkor som tvingar människor att leva under sådana här förhållanden.
Vad jag har svårare att förlika mig med är hur de boende skräpat ner i naturreservatet. Istället för att dynga ut matavfall, klädlump, glas och skrot i skogen till fara för allmänhet och djurliv så borde det ha gått att lägga skräpet i sopsäckar och ställa dem vid någon av skräpkorgarna på parkeringen. Likaså att låta bli att uträtta sdina behov på strövstigarna där barn och vuxna vandrar. Det hade förmodligen bidragit till en större förståelse hos många passerande för de boendes situation. Vittnesmål om visat förakt för tiggarna finns det gott om, men med ett sådant här uppförande från vissa av dem är det nog befogat att förmoda att det föraktet till vissa delar är ömsesidigt. Varför grisar man annars ner i naturen?
Nu samlar personal från kommunen ihop containrar med avfall, medan de gästande styr kosan mot nya mål. Örebro, Stockholm eller bärskogarna i norr tycks vara nästa destination. Hoppas att kommunerna där ställer ut containrar direkt och att de förhoppningsvis då används!
Observera att det INTE behövdes polishandräckning och kronofogde då lägret redan var tömt när de kom.
/Maria
#1 Tja, om du vill markera det så…
Annars står det ju följande i artikeln: "Kronofogden hade begärt handräckning av polis, och två polisbussar fanns också på plats."
Biträdande enhetschef för Polisen nordöstra Göteborg berättade för tidningens reporter att det inte har varit några protester alls under avhysningen, utan att det har gått lugnt till.
Med andra ord: polishandräckningen fanns på plats och ärendet rubricerades som en avhysning. Detta oavsett att det nu bara var två kvar på plats.
Jag vill gärna markera det ja.
Läser man inte artikeln utan bara ditt inlägg så ser det ut som att de med hjälp av poliser fick avhysas.
/Maria
#3 Kronofogdemyndigheten hade begärt polishandräckning och fått det, och polis, GP och GT använder benämningen "avhysning". Att tiggarna skulle vara borta klockan åtta var meddelat på förhand av kommunen. Som det står i tidningarna: "Att inte insatsen avbröts när det tidigare på morgonen stod klart att de flesta lämnat platsen beror på att man måste söka av skogspartiet intill för att se att ingen dröjt sig kvar." I och med det så var myndighetsdelen av avhysningen genomförd. Med polishandräckning.
Länken fanns där att läsa för den som var extra intresserad. I huvudsak handlade inlägget om nedskräpningen av området.
Sorligt, men föga förvånande. En av anledningarna till att jag aldrig ger tiggarna något. Vi har samma problem i min hemmakommun.
#5 Fy fasen! Man kan väl ändå begära att dom tar reda på sin egen skit 😡 Bedrövligt!
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
Det är bara för bedrövligt att de utnyttjar oss på detta sätt 😡
_"De EU-migranter som olovligen bosatt sig på pendelparkeringen i Kallebäck och en parkering i Lackarebäck måste flytta med omedelbar verkan, efter beslut från kronofogden.
Enligt myndighetens lista rör det sig om nära 60 personer som sedan tre månader ockuperat områdena."---
"Göteborgs trafikkontor uppger att det är så stor nedskräpning att den bedöms vara en hälsorisk."---_