Politik iFokus

Politik

Etikett: invandring-och-integration
Läst 1365 ggr
kamera0710
5

Vad kostar rasismen?

Gästledare i LT, Södertälje: "Ett ungdomsförbund som utesluts. Riksdagsledamöter som ska vara så lite som möjligt i riksdagen och i stället vara ute i landet och skapa opinion för en folkomröstning om invandring. Samtidigt kritiserar SD politiker från Sveriges andra partier för att vara odemokratiska som inte samarbetar med dem. Dubbeltydigt ja, men det har aldrig stoppat SD. Jimmie Åkesson har lagt i en ny växel. Vad Allianspartierna än säger har han hållningen att det inte spelar någon roll eftersom man släpper fram den socialdemokratiska regeringen. Detta genom att rösta på respektive partis egen budget. Själv vill han släppa fram en budget han inte tror på genom att aktivt rösta på Moderaternas. Dubbeltydigt ja, men det har aldrig stoppat SD." http://lt.se/asikter/gasttyckare/1.3213991-vad-kostar-rasismen-

[Hayabusa]
11

Södertälje är en kommun som är bankrutt.

michellemimmi
11

#1 Va? Hur kan Södertälje vara bankrutt? Vi tjänar ju på invandringen, och i Södertälje har det länge, länge funnits mycket invandrare! De borde ju verkligen ha funnit sig i samhället och äntligen fått visa sina kunskaper och börja bidra! :) 

Södertälje borde enligt dessa premisser blomstra! Dom har ju goda förutsättningar? :)

Hjärta/Mimmi

[Hayabusa]
10

#2 Tja, det handlar om tämligen enkel matematik. Såväl Malmö som Södertälje är beroende av bidrag från övriga kommuner.

michellemimmi
10

#3 Tycker att det är konstigt att de är beroende av bidrag om man ska lyssna på hur regeringen lugnar de som är oroliga över Sveriges ekonomi. ^^

Hjärta/Mimmi

[Hayabusa]
9

#4 Jo, men du känner väl till talesättet: "Det de inte vet har de heller inte ont av".

[Jimmy.L]
11

"Riksdagsledamöter som ska vara så lite som möjligt i riksdagen och i stället vara ute i landet och skapa opinion för en folkomröstning om invandring."

Detta är ju något som alla partier sysslar med i riksdagen inte bara SD. Det är bara vid viktigare frågor man kan ha tur att se en full riksdag annars är den ofta halvtom.

"Och integrationen av de som redan fått uppehållstillstånd kräver åtgärder och satsningar. För det har SD inga planer."

Har nog aldrig funnits en bra integration i Sverige våra politiker tjafsas mer än komma på hur detta ska lösas.

Aldrig har han hörts tala om satsningar som syftar till att minska hatbrott och våldsamheter mot personer med utländsk bakgrund.

I Brunsängs centrum kastar ungdomsgängen smällare på folk och kör trimmade mopeder. Fickor kallas horor och många Södertäljebor upplever många områden som otrygga så som Ronna, Hovsjö, Fornhöjden, Brunsängs C.  Jag själv känner att Geneta C om kvällarna är mycket otrygg.

Man tvingades ha väktare i Brunsängs C.

_Men rasismen är dyr. Vad kostar exempelvis nedbrända asylboenden och bevakningen av de som inte brunnit? Vad kostar vandalism av husvagnar där EU-migranter bor? Vad kostar den psykiska ohälsa som drabbar dem som utsätts för näthat och kränkningar enbart för att de har utländsk bakgrund, står upp för frihet eller förespråkar fri invandring? Vad kostar sjukvård för de kvinnor som blir misshandlade för att de bär slöja? _

Självklart kostar rasismens våld pengar och måste bekämpas samtidigt måste man sluta upp med att kalla dom som vill se minskad invandring för rasister. Muslimska kvinnor i Hovsjö kände sig utsatta av kristna invandrare som spottade och kastade sten mot dom. 

Till sist måste samtliga partier och politiker sluta upp med att blunda vad som händer i förorten och börja se till att göra dessa områden tryggare med hårdare straff till kriminella och se till att höja polisens löner.

michellemimmi
9

#5 Så sant, så sant. Men samtidigt är det ju lite läskigt att de som ska styra Sverige "inte har koll på" (vägrar erkänna) att det faktiskt är som det är. Det gör mig så arg. 

Jag vet att det finns så mycket människor där ute som är i behov av hjälp, och som vi faktiskt kan hjälpa! UTAN att göra slut på oss själva. Det gör mig så arg att de som verkligen behöver hjälp aldrig kommer att kunna ta sig hit. Om vi hade hjälpt till på plats (med alla resurser vi använder nu) så är jag övertygad om att många fler hade dragit nytta av det, istället för att ett fåtal människor ska sitta här i TÄLT i vad som verkar bli en av de kallaste vintrarna i Sverige? Vad är det för jävla sätt att behandla människor? Och inbilla dom att det är HJÄLP?! Nej fyfan. 

Nu gick jag lite OT, men så får det vara. :|

Hjärta/Mimmi

[helga21]
7

Och vad anser T.S att SD ska göra då ingen tar till sig det de säger i Riksdagen? Kontakt med folk ute i landet är en utmärkt idé.

Sen bränder på asylboende är förkastligt men är ni medvetna om att vi är världsbäst i skolbränder oavsett var de ligger?

72mm
15

Jag börjar bli lite trött på TS ständiga SD-fokus. Skapar du några trådar som inte har som syfte att agitera mot SD? 

Jag tror allvarligt talat inte att rasismen kostar Sverige så mycket, för att jag tror att dess utbredning är gravt överdriven av sådana som TS. Jag tror istället att frågan "vad kostar 'antirasismen' Sverige" kan vara en nyckel till att förstå opinionen och de ständigt ökande siffrorna för antalet SD-sympatisörer.  

Om man nu inte drar ett likhetstecken mellan rasist och SD-anhängare såklart, gör man det förstår jag oron. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
12

Dessutom måste man fråga sig: Hur många invandrade rasister har vi i landet?

[Jimmy.L]
8

#9 Har du glömt SMR där många av dom är dömda för våldsbrott? Händelseni Kärrtorp där dom gick till våldsamt angrepp mot människor, Så även mot vanliga människor som ifrågasätter dom

72mm
5

#11 Kärrtorp? Du menar där det vänsterextrema och våldsbejakande Revolutionära Frontens Joel Bjurströmer Almgren högg ner en högerextremist och sedan fick 6.5 års fängelse för dråp?

Jag skulle vara försiktig med att använda Kärrtorp som ett exempel på ensidigt våld mot fredliga "antirasistiska" demonstranter om jag var du. 

Jag vet att det var så media utmålade det hela till en början, men vad som hände i Kärrtorp är nog mer att se som ett skräckexempel på vad som händer när demokratin fallerar och där anti-demokrater från två sidor drabbar samman.

[Jimmy.L]
9

#12 SMR är inga duvungar om du tror det, en av dom är efterlyst för mordet i Vallentuna 2012. Dom går ofta beväpnade med knivar och tvekar inte använda dom mot alla som säger något i mot dom.

72mm
4

#13 "SMR är inga duvungar om du tror det, en av dom är efterlyst för mordet i Vallentuna 2012. Dom går ofta beväpnade med knivar och tvekar inte använda dom mot alla som säger något i mot dom."

Till skillnad från RF menar du?

[Jimmy.L]
9

RF finns inte längre har du missat det? Hur många mord har RF på halsen och nej även AFA och den tidigare RF är inget jag försvarar eller står bakom . 

SMR -medlem har mördat en människa som inte har kopplingar till till den vänsterextrema och att dom misshandlar folk som ber dom sluta som på nattbuss eller går förbi dom. Är mord från en rörelse något man ska försvara?

Det fanns småbarn i Kärrtorp när SMR kom dit kastade dom bengaliska eldar mot människor och gick till angrepp mot oskyldiga.

[Bermudas]
5

Enligt SÄPO så är vänstern värst. Jag vill inte på något sätt förringa högervåldet, men rätt ska vara rätt. I kärrtorp marscherade politikerna med extremvänstern. Helt sjukt! Men vi börjar väl vänja oss…. Ur artikel: "Största hotet kommer från vänster Autonoma vänsteraktivister utgör det största hotet mot demokratin i Sverige. Det hävdar Säpo. ”De har större förmåga än vit makt-anhängarna att använda våldsamma metoder”, säger chefsanalytiker Ahn-Za Hagström. Störst risk att utsättas för politiskt våld löper SD-politiker." http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-vanster/

[Bermudas]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Reportage från Kärrtorp - Legitimeras vänsterextremism?

[Bermudas]
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Invandrare från Rosengård kör bort vänsteraktivistena som kommit för att leka revolution på deras bekostnad.

[Jimmy.L]
10

#16 Den tidigare ledaren i SMR Klas Lund är dömd för dråp efter ha varit med och sparkat ihjäl en person i Nynäshamn, han är även dömd för rån, misshandel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klas_Lund

Efter mordet i Vallentuna hyllades dom inblandade i mordet hos SMR och menade att den mördade fick skylla sig själv.

En 55-årig man misshandlades av flera ur SMR i Åkersberga när han inte gillade deras närvaro.

http://www.expressen.se/nyheter/slogs-ned-av-nazister-utanfor-stockholm/

Svenska Motståndsrörelsen är den nazistgrupp som Säkerhetspolisen bedömer som det största hotet mot Sveriges inre säkerhet.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/nazismens-spoke-lever-aven-i-sverige/

72mm
5

"RF finns inte längre har du missat det?"

Så vad är din poäng? SvP finns heller inte längre.  

"I kärrtorp marscherade politikerna med extremvänstern."

Det är just det här som skrämmer mig mest. Inte att organisationer som SMR, RF eller AFA existerar, utan hur vriden beskrivningen oftast är om deras aktioner.

[Jimmy.L]
9

#20 Två mord har medlemmar ur SMR hunnit med är inte det allvarligt och där ena offret i Vallentuna fick skylla sig själv enligt medlem ur SMR.

72mm
4

#19 "Svenska Motståndsrörelsen är den nazistgrupp som Säkerhetspolisen bedömer som det största hotet mot Sveriges inre säkerhet."

Står det att nazism är den form av extremism som säkerhetspolisen anser vara det största hotet mot rikets inre säkerhet där?

[Bermudas]
4

#20 Ja visst är det obehagligt. "Det goda våldet" liksom. Sanktionerat, rött och fint. finvåld. Att inte fler reagerar är för mig en gåta. Enlighet SÄPO: "Störst risk att utsättas för politiskt våld löper SD-politiker."

[Jimmy.L]
9

#22  Nej det står här vilket du borde ha läst på om SMR.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_motst%C3%A5ndsr%C3%B6relsen

Klas satt under sin rättegång och fnittrade att han hade sparkat ihjäl en människa!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18065465.ab

Är SMR en bra grupp tycker du med fina människor?  Dom ser ju även dig som förrädare efter som du inte är medlem hos dom.

[Bermudas]
3

En som mördade en skinhead med flera knivhugg i ryggen är idag en prisad reporter på DN. Men eftersom alla ska hata skins och ha överseende extremvänstern så är väl det inget konstigt. Han fick ett ganska milt straff. kom ut fick toppjobb.

[Bermudas]
3

#24 ja såna människor är fördärvliga. Men du vet att vi har fler liknade exempel från vänsterextremisterna.

72mm
4

#23 "Ja visst är det obehagligt. "Det goda våldet" liksom. Sanktionerat, rött och fint. finvåld. Att inte fler reagerar är för mig en gåta."

Jag tror faktist att när/om det görs ett bokslut på svensk politik under, säg de tre senaste decennierna, så kommer närheten till vad det idag bara är ett fåtal som kallar "extremvänster" att vara mycket besvärande för många politiker idag. Jag tror t.ex. att fd statsministrar på samma plats som en massa röd/svarta och helsvarta fanor kommer anses vara mycket symptomatiskt för tidsandan.

72mm
4

#24 Du förstod inte frågan. Jag ifrågasatte inte citatet eller källan. Jag frågade dig om du tyckte att "Säkerhetspolisen menar att SMR är den nazistgrupp som utgör det största hotet mot Sveriges inre säkerhet." är ekvivalent med påståendet att "nazism är den form av extremism som säkerhetspolisen anser vara det största hotet mot rikets inre säkerhet". 

För det är ju det senare påstående du vill låta göra gällande, eller hur?

[Jimmy.L]
10

#25 Mordet på fjortonårige John Hron då som nazister torterade i över en timme innan han dränktes? 

http://www.expressen.se/gt/john-hron-torterades-till-dods-av-nynazister/

[Jimmy.L]
9

#26 Berätta hur många nazister än händelsen i Salem finns det?

[Jimmy.L]
10

#28 Klart SMR är ett hot mot allas säkerhet när dom vill utrota alla som inte gillar deras syn på hur Sverige ska vara och styras. Räcker inte två mord hur många mord krävs det innan du tar avstånd från SMR?

[Bermudas]
5

#29 ja fruktansvärt mord från nittiotalet. Tror du för en sekund jag försvarar mord och våld. Men jag märker att vänstern gör det. På senare år har våldet därifrån ökat markant. SÅ PASS ATT SÄPO säger att de värsta våldet kommer från vänstern. Vad är problemet? varför envisas folk med att vägra erkänna fakta? Varför fortsätter man att låtsas som om att det är bara högerextremismen som är ett hot, när ett minst lika stort och till och med större hot kommer från vänsterextremismen? Det är DET jag vänder mig mot.

[Jimmy.L]
9

#32 Våldet ja men morden då som du säger i #26 utförda av vänsterextrema jag hittar ingen, mordet i Salem fanns det ingen koppling till AFA hos mördaren.

72mm
4

#29 #30 #31 Men nu får du väl ta och tagga ner lite. Klart jag tar avstånd från SMR! 

Men i ditt lilla "vems pappa är starkast"-krig med Bermudas om vilket typ av våldsbejakande extremism som är värst så citerade du Expressen/wikipedia som källa på dina påståenden om högerextremism. 

Ta och läs #28 igen och svara på frågan istället för att argumentera som om jag inte tyckte att SMR ens skulle vara på säkerhetspolisens lista över hot mot riket.

[Jimmy.L]
10

#34 Så varför denna försvarstal om en grupp som även ser dig och mig som förrädare tycker du kan leta upp SMR och läsa vad dom skriver i deras ögon är alla som inte stöder dom till 100% förrädare mot den vita rasen alltså dom vill se både mig och dig döda!

Spöket
6

Rasism kostar mkt, för mkt, vi har många oroliga Judar i Malmö som inte vågar visa att de är judar =( Det är mkt sorgligt att de har bott har i x-antal generationer och nu blir påhoppade i tex Rosengård i Malmö

Multi vad?

72mm
4

#35 Var höll jag försvarstalet menar du? Svara nu på frågan i #22/#28.

[Jimmy.L]
6

#37 Ditt försvar av SMR börjar ju i #12 där du ifrågasätter händelsen i Kärrtorp vet du ens hur många ur SMR dömdes i den attacken?

Nazismen i Sverige har kostat många människors liv varför vägrar du inse det?

[Bermudas]
7

Det intressanta här är tycker jag att så många verkar vilja blunda för hotet från extremvänstern. Man vill bara se den ENA sidan av myntet, den som visar på att andra sidan OCKSÅ finns ( och är till och med värre enligt Säpo) den personen smutskastar man och utmålar till nazistkramare. Man FÅR Inte visa på myntets baksida med andra ord. Bjälke i egna ögat var det här. Och hyckleri. .

[Bermudas]
6

Inga dunungar det här heller, Först ut åtal mot femton vänsterextremister http://www.expressen.se/nyheter/har-planerar-vanster--extrema-afa-attacken/ "GÖTEBORG" 13 vänsteraktivister har åtalats vid Lidköpings tingsrätt för förberedelse till grov misshandel. De kopplas till brandbomber, karatepinnar och batonger som påträffades i en lägenhet i Lidköping. http://www.dn.se/nyheter/13-afa-aktivister-atalade/ Den 35-årige vänsterextremisten som häktats för att ha stuckit kniven i en nazist Åtal mot femton afa aktivister http://www.dn.se/sthlm/vansterextremist-atalas-for-mordforsok/ http://www.expressen.se/nyheter/har-planerar-vanster--extrema-afa-attacken/ "GÖTEBORG" 13 vänsteraktivister har åtalats vid Lidköpings tingsrätt för förberedelse till grov misshandel. De kopplas till brandbomber, karatepinnar och batonger som påträffades i en lägenhet i Lidköping. http://www.dn.se/nyheter/13-afa-aktivister-atalade/ http://www.dn.se/sthlm/vansterextremist-atalas-for-mordforsok/ Den 35-årige vänsterextremisten som häktats för att ha stuckit kniven i en nazist i Kärrtorp åtalades på torsdagen. Åklagaren yrkar på fängelse för mordförsök. Enligt polisen har vänsterextremister sedan i februari genomfört minst 30 attacker mot meningsmotståndare. Misshandel, vandaliserade lägenheter, angrepp med kemikalier, telefonhot. Vi har med andra ord att göra med människor som inte drar sig för våld som politisk metod, som inte tycks hysa någon respekt för grundläggande demokratiska värderingar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article17870774.ab 19 åring vänsterextremist stack ner sitt offer som "överlevde på ren tur" http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1811842-19-aring-haktad-for-politiskt-mordforsok i Kärrtorp åtalades på torsdagen. Åklagaren yrkar på fängelse för mordförsök. Enligt polisen har vänsterextremister sedan i februari genomfört minst 30 attacker mot meningsmotståndare. Misshandel, vandaliserade lägenheter, angrepp med kemikalier, telefonhot. Vi har med andra ord att göra med människor som inte drar sig för våld som politisk metod, som inte tycks hysa någon respekt för grundläggande demokratiska värderingar. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article17870774.ab

[Bermudas]
6

Två slovakiska gästarbetare, far och son, överfölls i fjol av vänsteraktivister och misshandlades i centrala Stockholm. Anledningen var att en av dem bar en t-shirt med texten ”North Brigade” och misstogs för en högervriden fotbollssupporter. Uppdrag granskning finalister i internationellt pris SMR-män släppta ur häkte SMR-män åtalas efter knivhugget i Hökarängen Tre häktade för mordförsök i Hökarängen Tre SMR-män gripna efter knivhugg Efter RF-koppling: två stängs av i Ung Vänster Västmanlands styrelse De två slovakiska gästarbetarna slogs och sparkades av flera vänsteraktivister. När de två gästarbetarna försökte fly jagade vänsteraktivisterna efter. Den yngre av de två gästarbetarna bar en t-shirt med tryck. En dödskalle och texten "North Brigade". Han misstogs därför för högerextrem fotbollssupporter. – Slag, sparkar, och efter jag hamnade på marken sparkades jag av kanske fem personer, berättar den yngre av de två gästarbetarna. http://www.svt.se/ug/antinazister-misshandlade-gastarbetare

[Bermudas]
6

http://www.expressen.se/kvp/bombattentat-hos-sd-politiker-i-arlov/ ARLÖV. Den Sverigedemokratiske politikern Anders Dahlberg från Skåne utsattes för en attack i hemmet på tisdagskvällen. Någon slängde in en sprängladdning genom brevinkastet. – Det här är ett fegt angrepp och de som gjorde det hade bara tur att ingen skadades allvarligt, säger Dahlberg till Expressen.

[Bermudas]
8

Jag kan lägga ut citat från dessa dunungar också. Men det får räcka för ikväll. Den som inte fattat ännu att extremvänstern är farlig har antagligen allt för mycket investerat i sin svartvita ensidiga världsbild så det är inte mycket man kan göra åt det.

72mm
6

#38 "Ditt försvar av SMR börjar ju i #12 där du ifrågasätter händelsen i Kärrtorp vet du ens hur många ur SMR dömdes i den attacken?"

Skitsnack. Jag ifrågasätter inget alls. Det jag skrev var sakligt korrekt. RF är både våldsbejakande och vänsterextremistiskt. Joel var den person som högg en högerextremist i ryggen.  Han fick 6.5 år för brottet. 

Vad du retar dig på är att jag utelämnade halva historien. Du tycker därför att det låter som om jag tar ena sidans parti. Men det var just det som var hela min poäng med det inlägget. 

Vidare skrev jag nämligen "Jag skulle vara försiktig med att använda Kärrtorp som ett exempel på ensidigt våld mot fredliga "antirasistiska" demonstranter om jag var du." - vilket skulle vara det diametralt omvända mot vad jag skrev men tyvärr den i MSM normalt förekommande  beskrivningen av vad som hände. Nyckelord är alltså "ensidigt" och "fredliga" här. 

Jag valde att hårdvinkla lika mycket som MSM regelmässigt gör, fast åt andra hållet, och det var tydligen tillräckligt för dig att gå fullständigt i spinn och anklaga mig för att försvara SMR. Det om något bevisar väl hur effektivt sådana vinklingar kan forma någons verklighetsuppfattning. 

Du viftade även med wikipedias artikel om SMR förut, jag citerar ur den; 

"Den 15 december 2013 blev en antirasistisk demonstration i Kärrtorp attackerad av ett 30-tal SMR-medlemmar med bland annat smällare, flaskor och knivar. Två personer knivskars och flera poliser skadades. 23 personer greps av polis."

Även det sakligt korrekt men ett bra exempel på hur saker konsekvent skrivs med en tydlig slagsida. Det är t.ex. otroligt lätt att utifrån ovan citat dra slutsatsen att det var SMR-medlemmarna som ensidigt stod för knivskärandet av fredliga "antirasister", eller hur?  

Men du verkar ha lite problem med läsförståelse för du har i din iver att överbevisa Bermudas och belägga idéen om att 'säkerhetspolisen anser att högerextremism är värre än vänster-dito' använt ett citat som jag inte tror att du själv förstår. Du slingrar ju dig i vilket fall som fan på frågan, så antingen förstår du inte vad jag menar eller så har du insett att du hamnat med skägget i brevlådan. 

"Svenska Motståndsrörelsen är den nazistgrupp som Säkerhetspolisen bedömer som det största hotet mot Sveriges inre säkerhet."…

…betyder alltså INTE att säkerhetspolisen anser att SMR eller ens högerextremism är det största hotet mot Sveriges inre säkerhet, för det är inte vad det står. Är det det du vill belägga får du hitta en bättre källa. Av svenska nazistgrupper så är SMR de som utgör det största hotet.  Förstår du skillnaden?

kamera0710
1

#9 Du verkar inte se bjälken i det egna SD-ögat. Det är en väldig aktivitet här bland SD-sympatisörer och de kan behöva lite mothugg. Och med tanke på att SD har en vågmästarställning har jag nu ägnat mig en hel del åt att läsa på om partiet. 

Jag förstår att en del jag tar upp inte är SD-politiskt korrekt. 

Vill du diskutera annat så starta en tråd om det.

kamera0710
2

Våld är naturligtvis förkastligt, oavsett var den som utför det står politiskt.

kamera0710
2

#17 Vad gäller den kritiske Linus Bylund (som intervjuas i reportaget) kan man påminna om hans snabba uttalande efter Utöya: "Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om alla snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer avföljas!"

[Jimmy.L]
6

#40 och #44 Vet ni vad SMR vill införa i Sverige?

• SMR vill utvisa alla som inte är vita.
  • SMR vill kasta ut alla judar.
  • SMR vill förbjuda homosexuella 
  • SMR vill förbjuda yttrandefriheten
  • SMR vill ha raskrig
  • SMR vill att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn.
  • Alla som inte följer deras syn är förrädare och ska dö
  • Dom hyllar Hitler
  • Dom förnekar judeutrotningen
  • Deras önskan är att få ett samhälle som Tyskland under andra världskriget är det något ni längtar till/vill se?
72mm
5

Sajtvärd kan gärna återpublicera #44. Jimmy.L du har fortfarande inte besvarat frågan. Övriga som inte fattat vad anmäl-funktionen är till för, skärp er!

[Jimmy.L]
3

#49 Och du har gått från vad ämnet handlar om, vill du diskutera AFA eller RF gör det i en egen tråd varför ska det vara så svårt att att inte hålla sig till ämnet som är rasism?

Tjeja
0

Inlägg återpublicerat. Men jag uppmanar nu alla tråddebattörer att återgå till ämnet samt hålla en respektfull god ton gentemot varandra! Slutar inte ot diskussionen här nu kommer tråden låsas.

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
7

#48 ja det där känner jag till. Vad i våra inlägg uttyder du att vi vill ha ett sånt samhälle? Eller försvarar dessa killar? Kan du inte sluta upp med att läsa in saker som INGEN sagt. Det är oerhört irriterande. Enligt SÄPO så har högerextremisterna och vänsterextremisterna flera saker GEMENSAMT. Hatet mot judar till exempel. Läs gärna deras rapport. Jag är inte heLt OT nu för om vi ska tala om rasism så ska vi göra det! Judar flyr Sverige som spöket påtalade längre upp. Är det högerextremisterna dom flyr från? Nej faktiskt inte dom flyr framför allt från muslimerna. Var det inte någon sossetjej nyligen som demonstrerat med palestinier som skanderat om att judar ska dödas. Den här diskussionen som blivit lite OT kommer sig av att du tog upp kärrtorp. Jag hävdar precis som 72mm att de båda polerna av extremisterna har ett ansvar för vad som hände. INGEN av oss försvarar SMR!! Ska du diskutera så håll dig till FAKTISKA uttalanden. INTE sånt som du fantiserar ihop. Om vi ska komma någon vart med antidmokraternas framväxt och rasism (både mot invandrare och mot svenskar, den senare FINNS faktiskt också hör å häpna, och gruppvåldtäktena mot svenska kvinnor är en form av hatbrott) så måste vi belysa allt…inte bara ena sida av kakan, som man gör idag.

kamera0710
0

#9 Ytterligare en orsak till att jag fokuserat på SD är alla tvetydiga budskap.

Åkesson har exempelvis hävdat att han aldrig någonsin kommer att förstå sig på homosexuell kärlek.

Björn Söder har bloggat följande: ”Vad är det som säger att den s k normaliseringen slutar med att bi- homo- och transpersoner skall normaliseras? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili? Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala.”

Samtidigt har Åkesson gjort följande uttalande (se länken): "Vi är det enda parti som tar islamiseringsfrågan på allvar. Islamiseringen är ett hot mot sexuella minoriteter. Sverige är förhållandevis tolerant, vilket muslimska samhällen inte är, och finns det en stor minoritet med den typen av värderingar här är det en fara."

http://www.svd.se/sd-siktar-in-sig-pa-hbt-roster

72mm
3

#50 "Och du har gått från vad ämnet handlar om, vill du diskutera AFA eller RF gör det i en egen tråd varför ska det vara så svårt att att inte hålla sig till ämnet som är rasism?"

Ok, för nytillkomna läsare kommer här en sammanfattning;  

• Ämnet är alltså "Vad kostar rasismen?"

• Jag påstår (#9) att hotet från högerextremister och utbredningen av "rasism" är ordentligt överdriven. 

• Jimmy.L drar upp SMR och Kärrtorp (#11) som ett belägg på hur farlig högerextremism kan vara. 

• Jag påminner då om att medias vinkling av Kärrtorp har extrem slagsida (#12) och att det är långt ifrån så ensidigt som det ofta beskrivs. Jag illustrerar detta genom att beskriva det hela på samma vis som är vanligt i media, fast med ombytta roller. Medias vinkling är alltså, enligt mig, en starkt bidragande orsak till varför folk har felaktiga föreställningar om rasism och högerextremism.

• Detta får Jimmy.L att fullständigt gå i taket (#13, #15, #19, #24) och mer eller mindre anklaga mig för att försvara SMR.  

• Samtidigt lanserar Bermudas tesen (#16) att det i själva verket är extremvänstern som är det större hotet.

• Jimmy.L svarar i #19 bla genom att försöka belägga motsatsen (dvs "högern är värst) genom ett citat som ursprungligen tillskrivs SÄPO. 

• Han ger mig då ett utmärkt exempel just på hur media och skrivningar kan vinklas och om man inte ser upp, ge upphov till helt nya, falska "sanningar". Jag frågar (#22) för att få klarhet i hur han själv uppfattar det han har citerat. Han har fortfarande inte velat svara. 

• Efter att Tjeja varnat för OT så försöker kamera0710 att kapsejsa sin egna tråd om än mer genom att  åter dra in SD och uttalanden från Åkesson & Söder om HBTQ-frågor och hotet mot sexuella minoriteter från islamiseringen! Detta är alltså helt OT och har inget som helst att göra med "rasismens kostnader".

Inlägget är låst för nya kommentarer