Panik i kansliet?
"På senare tid har jag börjat få mail från whistleblowers inom myndigheter och departement, påfallande ofta socialdemokrater. En anonym tipsare inom regeringskansliet avslöjar om full panik och interna krav på massiva besparing: ”Jag råkar jobba på Regeringskansliet och där är det full panik kan jag meddela. Du har stor spridning via dina medier, så här är ett mail som kom ut förra veckan och som spreds till i princip alla som jobbar inom RK. Märkligt att inte det kommit ut via annan media redan..Panik råder på Regeringskansliet där Finansdepartementet nu krävt att varje departement ska se över alla sina utgifter för att se vad som går att spara. Det gäller att rädda utgiftstaket. Det är också tydligt att detta bara är början..Min tro är att besparingarna kommer ske på stort och smått, men det som har störst effekt är ju transfereringssystemen” Här: http://www.tino.us/2015/10/winter-is-coming/ https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153199890053231&set=a.10150320256993231.346950.560498230&type=3&theater
Citat från flashback om saken "Det är helt enkelt Game Over. 190.000 nyanlända per år, vara 30.000-40.000 "barn" klarar ingen Svensk statsbudget. Det finns inget sätt att hantera detta utan att antingen låna stora summor, eller skära ner mycket kraftigt och kännbart på välfärden. Oavsett vilket så kommer det inte gå att dölja. Därav full panik. De direkta utgifterna för migrationen i statsbudgeten väntas ju öka med 30-40 miljarder nästa år, jämfört med den lagda budgeten. Något liknande har sannolikt aldrig hänt tidigare i en Svensk statsbudget, det motsvarar nästan 5% av hela statsbudgeten. Går inte att hantera på ett kontrollerat sätt. Full panik."
Kan ju inte påstå att jag blir direkt förvånad över detta.
I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?
om historien upprepar sig så kan vi titta på Libyen
ett av dom rikaste länderna och bara på väg upp i välfärd sen började dom tappa greppet över invandringen där … nu ? ett av dom fattigare länder
Replik från Tinos Facebook "Man har inte bara lurat svenska folket utan även migranterna som kommer till horribla förhållanden och förutsättningar. Gick hem i natt genom Sthlm. Såg flyktingar som sover på trottoarerna, knappast vad de förväntat sig…"
En till replik "7 500 flyktingar per dag från Afganistan, Eritrera dag passerar Slovenien, nästan samtliga på väg mot Sverige då Tyskland stänger gränsen och deporterar människor utan asylrätt." Hur ska det här gå!?
Precis d har vi icke PKare sagt en längre tid nu. Kraschen är nära förestående nu , å vilka får betala i slutändan tror ni? Vilken tur att vi gick me i EU eller????
Nåja, S verkar planera att sälja Öresundsbron till marknadskrafterna som kan tjäna pengar på bron. Mycket smart jätteslösning.
För pengarna kan S bygga en tunnel, som måste vara ett mycket billigare alternativ.
Lögn är sanning sanning är lögn. Showen fortsätter. Nu har de stora tidningarna skrivit om läckan. Aftonbladet var först ut och skrev om mailet. Men nu har Lena Mellin på Aftonh…förlåt bladet…skrivit en artikel och anklagar visselblåsaren att inte vara driven av goda intentioner! What!? Att berätta sanningen är inte gott. Att däremot att som Mellin dölja sanningen är således gott. Lögn är bra. Sanning är dåligt. Orwell någon? Nå i alla fall….Tino Sandaji skräder inte orden och skäller ut Lena Mellin på sin blogg. Och det är en välförtjänt utskällning tycker jag.
Han citerar Mellins artikel: "Man måste alltså fundera över varför just det här nådde utanför regeringskansliets brandvägg. För att skrämmas? För att medborgarna ska vänja sig vid tanken? Eller av något annat skäl? Det är svårt att tänka sig att godhet ligger bakom läckan. Närmare till hands ligger tanken att någon vill oroa. De flesta människor ogillar ovisshet och ovisshet föder rädsla. Och det eldar under främlingsfientlighet. Men vem av mejlmottagarna vill det? Uppenbarligen minst en." Sandaji fortsätter: "Var det även rasistiskt av Aftonbladets egna journalister att gräva vidare i de läckta mailen? Lena Mellin tillhör den nya klass av journalister som betraktar sitt uppdrag som att skydda makten från att granskas av medborgarna. Enligt Newspeak Dictionary 2015 är det "främlingsfientlighet" att läcka om besparingar, speciellt inom ett socialdemokratiskt regeringskansli. Hur kan det inte vara rasism att visa att Lena Mellin hade fel? Blir oron förresten mindre om alla besparingarna kommer som en chock? Eller tror Lena Melin fortfarande att invandringens kostnader upphör att existera bara de inte rapporteras?" Slut på citat https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10153201497388231 Vad är det som driver dessa journalister att istället för att rapportera om verkligheten ta på sig som uppgift att vara någon slags verklighets-sil. En sil som ska sålla bort "farlig" kunskap och behandla folket som barn som inte är betrodda att klara av sanningen. Tillsammans med politikern från 7klövern har man ägnat sig åt att "uppfostra" folket att tänka "rätt". Alla som försökt kritisera rådande invandringspolitik, alla som försökt ventilera de faktiska problem som uppstår har man konsekvent tystat och fört över skam på. Istället för att hålla en saklig debatt och diskussion om verkliga farhågor kring massinvandringen och kring ekonomin har man kört på med känslomässiga floskler och ibland rena lögner och framför allt ett evigt tjat om SD, SD, SD, SD! Är ni inte med oss är ni emot oss. Och är ni emot oss är ni inte goda! Alla måste inkluderas…(annars!) Det finns ingen plats för analys och eftertanke när väckelsemötets frälsta skara drar fram och dikterar ordningen. Rasist! Avfälling! Islamofob! zenofob! Nationalist= nazist! Och Främlings f i e n t l i g.
Jag har lyssnat en hel del på Tino Sanandaji på sista tiden. Hans medverkan i radio bubbla var mycket belysande vad det gäller hans politiska åsikter.
Tino är oerhört skarp, men tyvärr ganska ensam i mediabruset.
#9 "Tillsammans med politikern från 7klövern har man ägnat sig åt att "uppfostra" folket att tänka "rätt". Alla som försökt kritisera rådande invandringspolitik, alla som försökt ventilera de faktiska problem som uppstår har man konsekvent tystat och fört över skam på. Istället för att hålla en saklig debatt och diskussion om verkliga farhågor kring massinvandringen och kring ekonomin har man kört på med känslomässiga floskler och ibland rena lögner och framför allt ett evigt tjat om SD, SD, SD, SD!
Är ni inte med oss är ni emot oss. Och är ni emot oss är ni inte goda! Alla måste inkluderas…(annars!) "
Du har uppenbarligen vaknat till samma verklighet som jag. Steg två är att förklara varför det ligger till på det här viset. Du nuddar själv vid frågan med "Vad är det som driver dessa journalister att istället för att rapportera om verkligheten ta på sig som uppgift att vara någon slags verklighets-sil."
Tino redogör för sin syn på det hela i ovan länkade bubbla-inslag, men har du några egna idéer eller analyser? För just att förstå varför är troligtvis nyckeln till att åstadkomma en kursändring.
Friskt kopplat är hälften brunnet!

#1. Glöm inte anhöriginvandringen som kommer i en senare invandringsvåg.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#11 Precis..det blir massor mer…. #10 Blir kanske lite OT nu men det får bli så. "Du har uppenbarligen vaknat till samma verklighet som jag. Steg två är att förklara varför det ligger till på det här viset" -- "Tino redogör för sin syn på det hela i ovan länkade bubbla-inslag, men har du några egna idéer eller analyser? För just att förstå varför är troligtvis nyckeln till att åstadkomma en kursändring. " Oj den frågan är svår. Men den viktigaste frågan man förr eller senare MÅSTE ställa sig. Det är lätt hänt att det blir rundgång annars. Det hjälper inte att i långa loppet svära och förbanna företeelser om man aldrig reflekterar över frågan v a r f ö r? Vad driver dem? Jag vet inte själv. Varför handlar så många länder lika korkat och huvudlöst SAMTIDIGT. Varför dyker samma narrativ upp samtidigt i väst? Det finns absolut ingen logik i att köra sitt eget land ner över ett stup som görs nu. I england ser vi städer som snart är helt muslimska med befolkning från afrika och mellanöstern. Ständiga upplopp och problem. Ekonomierna krisar SAMTIDIGT. Hur ska denna omvälvning sluta när vi står inför ekonomisk kris i Europa. Skuldsatta till taknocken som vi är. Och känslomässigt. Det är självklart för till exempel engelsmännen att känna sig trängda. Vilket folk skulle inte känna det. Men man har tabubelagt fullkomligt legitima känslor som för bara några årtionden sedan inte skulle ansetts vara något konstigt alls. Men så är det inte nu. Ledarna kör samma snack, samma upprepningar…till exempel VEM har bestämt att Europas inte skulle överleva utan en stor invandring? Det snacket har ju gått varmt. Vi Måste bli multikulturella kosta vad det kosta vill. Det har ju varit näst intill omöjligt att inte tycka att multikultur är så fantastiskt. Man får bara inte känna så. Att köra alla ingredienser i samma mixer är idealet. Åtminstone i Europa. Afrika och asien har inte de kraven på sig vad jag kan se. Vita människor är en liten procent på jorden i jämförelse med resten av världen.Men just den folkgruppen måste lära sig att blanda sig med andra. Varför är det så viktigt? Vi har alltid blandat oss förr men nu är det något outstanding, det är en ren storskalig propaganda som pågår. Det går ju inte att missa! Uppblandningen är inte naturligt framväxt utan sker massivt. Varför nu? Varför släppar man gränserna vidöppna något man aldrig gjort förr? Man har skyllt på en humanitär kris. Men det är humanitära kriser jämt! Afghanerna och Irakier väller in nu. varför nu? Jo därför gränserna tillåter det numera. Europas yttre gränser är nere. Och människosmugglingen drevs igång storskaligt och i mitt tycke verkade det vara väldigt organiserat. Men allt är bara bra. En ren "investering" för framtiden! Det konstiga är ändå att länder som är mer monokulturella brukar funka bättre. Och man kan samarbeta och mötas och ändå och hedra olikheterna. Utan att tvingas samman. Folk tenderar ju VILJA leva med sina egna. Vad är problemet med det nu plötsligt? Vadan denna hysterisk häxprocess mot fullkomligt naturliga mänskliga behov? Man viftar med nazispöket och människor krymper ihop som asplöv av rädsla att bli utpekade som älskare av massmord och håller käften sen. Den känslomässiga utpressningen har varit sinnrikt framtagen. Jag är uppriktigt sagt mycket konfunderad. Är det som vissa påstår ett medvetet folkutbyte på gång? Jag vet inte vad jag ska tro.
Nu ska jag lyssna på Tino i radio bubbla. Ska bli intressant och höra vad han säger.
Har lyssnat och det var mycket intressant och lärorikt. Nu vet jag vad libertarianer och klassiska liberaler är för något. Många intressanta tankegångar och olika synpunkter där man inte höll med varandra alltid. Mycket av vad som sas är helt i linje med min uppfattning. Värnadet om frihet och möjligheten för individen att bygga sitt liv efter eget huvud är bland det viktigaste att sträva för anser jag. Tino hade en balanserad hållning vad gäller stat och individ om skyddsnät och skatt för att kunna ha en viss trygghet och struktur i ett land. Ideologi och pragmatism i balans. Om invandringens inverkan hade Tino massor med kunskap och tanker. Jag måste säga att han är i dagsläget dem mest intelligenta tänkare och analytiker av statsekonomi man kan tänka sig. Hans förslag på hur man ska kunna fortsätta att ta in riktiga krigsflyktingar men samtidigt kunna sålla agnarna från vetet så att det inte blir intressant att ta sig hit om man inte absolut måste tycker jag var vettig och humanistisk. Han ger politikerna skulden för massdrunkningarna eftersom de lockat hit folk med utlovelser. Sist kan jag bara säga marxist-vänstern är inte så klok som den tror …den är faktiskt ganska korkad. Någon sa nåt där som fick mig att se hur förljugen den är, att den verkar tro att en jättelik stat skulle kunna hållas ren från oheliga allianser med yttre intressen. Vilket är omöjligt. Marxistvänstern, som jag ser det är sockerbiten som lockar flugorna till fällan. Intressant är att se hur dens principer går igen överallt idag. Finns det en global agenda så har den mycket med marxismen att göra även om det inte syns omedelbart. Det är vad jag kommit fram till. Jag lyssnade inte helt färdigt så jag tar resten idag. Här kommer länk till Mellins krönika om läckan. Glömde posta den sist. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21651188.ab